Как избрахте училище след 7-ми клас

  • 78 676
  • 648
# 120
Ох, никак не си противореча, защото ако искаш да учи биология, това ще е основен предмет в НПМГ, а нататък ще е трети профил, примерно НЕ/АЕ/биология и химия. Ако ти е важно третото, биологията и химията, обаче не запишеш НПМГ, а подредиш знайни и незнайни гимназии с такъв трети профил, има опасност да пропуснеш останалите паралелки от най-добрите гимназии, обаче които не предлагат биология и химия, а български, география и каквото са решили. Всичко си го има описано в в документа на РИО за всякка гимназия и всяка паралелка. Аз гледам първото, а второто и третото са ми слабо важни, защото ако искам немски, щее пиша НЕГ и 73, някои пишат 35-то на трето място, без значение дали има биология и химия, и нататък изреждат всичко от 73-то, после слагат английските гизназии, испанската и т.н. Обаче на многоо хора не им е важен дори точно езикът, дали е немски или френски, а пишат училищата по популарност и най-високи балове - НЕГ, СМГ и т.н., защото нивото го прави училището. Ако не ми е важен точно немският, няма да пиша 72-то, да не говорим за 35-то, а ще си ги наредя всички обичайно желани с високите балове  - цялата НЕг (те поне са наведнъж всичките), СМГ, АЕ и т.н., а най-малко ще ме интересува дали има биология и химия.
Виж целия пост
# 121
Значи все пак, първо си изясняваш кой ти е важния предмет/профил, после търсиш най-доброто възможно училище, в което се предлага. А не първо да избираш училище и после да гледаш "подробностите на пейзажа" в него.  Peace

За останалите училища, които предлагат съответния профил - всеки родител с детето си решава кое му е най-важно и дали няма да направи компромис с други неща, ако го пише.

Ако детето ми иска химия/биология, след НПМГ бих писала 119-то, а не езикова гимназия с Н-ти профил или незнайно СУ в Сусурлево.
Ако са ми важни езиците - ще изредя първо паралелки с първи профил най-желания език, пък били те и в различни училища.
Ако ми е важно да не се чувствам прецакана, ако детето ми има висок бал, а сме писали училище с по-нисък бал на първо място или пък не съм уцелила модните тенденции на сезона .... нямам идея, никога не съм мислела, че може да е водещ критерий.  Peace

Аз питах детето си какво иска да учи, обсъдихме заедно къде може да го направи и какво да правим, ако не бъде прието там. После направих каквото мога, за да му помогна да успее. Беше прието и на двете места, където можеше да учи желания профил и само направи избора си. Никой от нас не е съжалявал досега, едва ли ще го прави и в бъдеще.
Предстои ми да мина още веднъж по този път, но с по-неориентирано хлапе. Поне е наясно със силните си страни и, най-вероятно, ще се цели в паралелки, където да се изяви.

Успех на всички настоящи и бъдещи седмокласници в избора им!  bouquet
Виж целия пост
# 122
Аха, 119!
Много ми е полезна тази тема.
Аз мислех да ги редя така:
1. НПМГ
2. 2 АГ
3. 127мо
Но може би трябва да сложа 119 на второ място.

Казвайте още училища с биология и английски!
134то как е?
Виж целия пост
# 123
Е, сори джейпи, ама някои типове училища и профили отпадат от самосебе си, по метода на изключването, дори детето да е невероятно неориентирано и да се държи като избит електрон. Примерно за моите по подразбиране отпаднаха спортните и училищата по изкуствата, макар че имахме Музикалното като много, ама много резервен вариант, ако нещо се обърка, защото съвсем спокойно можеха да се явят на изпит по инструмент и то с големи шансове да бъдат одобрени. От професионалните гимназии единствено двете икономически бяха в разширения ни:им списък, защото категорично нито им се готвеше, нито им се шиеше и т.н., а и двете икономически са от силните гимназии. И ето ти, останаха основно езиковите, СМГ и НПМГ (плюс резерви двете икономически). И това без много напъване и мислене. НГДЕК не влезе в този списък, не им се занимаваше да се явяват на изпит по история, достатъчно беше явяването 4 от изпитите в НПМГ. И това всичко се нарисува стратегически още в началото на учебната година, защото трябва да се знае дали и кой ще се явява на допълнителни изпити или ще кара само на български и математика. И така още през зимата най-късно половината работа е свършена.
След изпитите вече горе-долу се проясни каква е картинката, а като излязоха статистиките, имахме доста добра приблизителна прогноза кои училища ще са фаворитите. И писахме точно училища с всичките им паралелки. Само за НПМГ имаше големи размисли и страсти на едното дете за една паралелка дали да е на първо или второ място, но точно вечерта преди окончателното попълване на заявлението и това отпадна и НПМГ беше изброено след НЕГ, СМГ, двете английски, ФЕГ, Испанската. И си изброихме всички паралелки от една и съща гимназия. В този смисъл беше важно първо училището и после втори и трети профил, които хич не ни интересуваха какви са. Дори за конкретен език нямаха претенции, и двамата казаха, че какъвто и език да учат, ще им хареса и ще го научат.
Пиша го всичко това, за да кажа, че ако искаха НПМГ, щяха да пишат НПМГ биология на първо място примерно, но нямаше да търся друго училище с биология и да го пиша след НПМГ-биология, а щях да ги посъветвам или да пишат след биологията и химията примерно (защото обичайно си вървят заедно), а ако детето се е явило на почти всички изпити в НПМГ и има високи оценки, да са и другите паралелки, ако това им гарантира влизане, примерно защото на НВО оценките не са най-високи и шансовете за СМГ или някоя от езиковите са малки. Но при високи оценки, след любимата биология в НПМГ щях да препоръчам да пишат СМГ или езикова, защото пак спазвам принципа за важността на училището. Тези стратегии и тактики съм ги обмисляла цяла година и бях разписала вариантите при издънка с оценките на НВО и НПМГ, както и добри НВО и средна хубост НПМГ и т.н. Всички граници на стойностите ги бях разписала, защото целта беше влизане във възможно най-добрата гимназия, а не, както в примера, който даваш, учене на биология на всяка цена. Стратегията определя тактиката.
Виж целия пост
# 124
Аз горния модел не го приемам. Това е модел ала-да не похабим бала, защото "възможно най-добрата гимназия" е онази с най-висок бал принципно. Защото и "възможно най-добрата гимназия" носи изненади и нямаш гаранция, че всичко е цветя и рози. И след като вече газя насред блатото, наречено образователна система, смятам, че най-важно е детето да няма онзи безумен стрес и разписване на милион схеми къде и как ще е, а да реализира желанието си. И щом желанието е биология, да не пише смг, за да не похаби бал и за да е възможно най-доброто. Бях се уморила да контрирам въпросите към нас-ама защо? ама как не смг? а поне немската защо не?
Ми-защото не беше това желанието на детето, затова. И реплики за похабен бал чух и какво ли не.
Навсякъде е еднакво. Ако не е едно, ще е друго, но навсякъде не е розово всъщност.
Виж целия пост
# 125
ти може да не го приемаш, обачче моделът работи, при това не само при мен, а защото е принципно положение (при мен беше 2 от 2, при това дори с много голяма издънка, примерно с оценки 3, пак покривах условието за свястна гимназия, защото сее бяха явили в НПМГ, а там се утроява оценката от техните изпити, а НВО е само веднъж. бях сметнала и при тройки на НВО какви оценки им трябват минимум в НПМГ, за да имат шансове). Когато отиваш за риба само една въвъца ли залагаш или поне две? С една въдица, само защото ти е любимата, ще има да си чакаш да наловиш повече риба, докато с поне две, шансовете се увеличават. Важното е да се създадат нива на "спасителна мрежа", които да покриват и неблагоприятен вариант, вместо после да викаме "ай, каква я свършихме, защо заложихме само на това, а не направихме нещо повече".
за какъв стрес говориш? Когато родителят си свърши работата организационно, стратегически и т.н. стресът на децата намалява, защото имат обща представа какво да очакват. Те не са изолирани, моите винаги са били в среда на амбициозни деца по извънкласните занимания и още в шести клас знаеха кои са добрите гимназии, защото повечето от приятелите им бяха влезли там, децата нали си говорят в почивките, по концерти и т.н., ориентират се лесно. Може и да съм късметлийка с деца, които американците биха описали като "стрейт А" и нямаше драми от "искам точно това и само това и нищо повече". В НПМГ се явиха с наученото в училище, с един-два дни минаване на задачите от минали години, които бяха в седмокласната поща, не е като да са се напъвали и стресирали. За нас резултатът и сега, вече на изхода на гимназията, резултатът е фантастичен, нямаше разочарования, нямаше нищо, дори бих казала, че доста спокойно си изкараха и изкарват гимназията, макар доста да учиха. Сега кеф им един университет, кеф им друг - всички врати са отворени.

Между другото, това с "каквото иска детето" е много удобно извинение родителят да си пита ушите и да не си мръдне пръста, особено ако това, което иска детето не налага явяване на допълнителни изпитии. Защото училища като НПМГ, ТУЕС, НГДЕК искат и допълнително да се поинтересува родителят, ако трябва специално да се готви детето и за тях. Същото е и с училищата по изкуствата - обикновено ходят на уроци, ама родителите не дремят. Имаше няколко съученици на моите, които иначе са умни деца, не ги мързи да учат, обаче родителите най-лежерно им провалиха шансовете за добро класиране, защото пръста си не мръднаха да се поинтересуват и да обмислят нещата. А някои от тези деца можеха  да са в някоя о най-желаните гимназии, вместо в посредствени училища, защото нямаха резервен вариант, а родителите заложиха на "каквото поиска детето". Е, да, ама детето рядко има ясна представа какво иска или днес иска едно, а след пет години вече е съвсем друго. Работа на родителя е да поеме отговорност и да обясни на детето, че не може да се залага само на една въдица, за да улови голямата риба.
Виж целия пост
# 126
Andariel, затова има и различни училища и паралелки. За теб е важно училището (по каквито и критерии да го избираш), а за мен - профилиращия предмет. Дори изучавания език за мен е някъде на заден план, подробност от пейзажа.

Ако желанието на детето ми е що-годе определено, то ще подреждам училищата според това какво ще научи в желаната област там. Ще му кажа какво трябва да постигне, за да влезе в най-доброто и ще му помогна, доколкото мога за това. После ще поработя за план Б.  Laughing

Няма най-добро училище, има такова само за всяко конкретно дете.  Peace
Виж целия пост
# 127
Между другото, това с "каквото иска детето" е много удобно извинение родителят да си пита ушите и да не си мръдне пръста, особено ако това, което иска детето не налага явяване на допълнителни изпитии.
Между другото, това " каквото иска детето" често означава доста допълнителни усилия извън училище.
Виж целия пост
# 128
за опрееделени профили има по едно, максимум две училища, които предлагат каквото е нужно. За природните науки това е НПМГ. Което и друго училище извън НПМГ да е, то средата няма да е същата като в НПМГ.  Ако детето ми иска да учи медицина, биотехнологии и т.н., след НПМГ бих писала някоя от езиковите или СМГ, но не и друго училище, което предлага биология.  За езиците е същата работа - за немския са НЕГ и 73-то като фаворитът е НЕГ, със суперлативи е и немската паралелка на СМГ, ама след осми клас вече не зная как стоят нещата.. Трийсет и пето не е на нивото на 73-то и колкото и да е важно детето да учи немски, аз бих изключила 35-то, ако вече съм написала НЕг, 73-то и немската паралелка на СМг, а бих писала някоя друга от най-желаните езикови гимназии илли СМГ.
Между другото, в момента вече едното дете се дипломира и специалността в университета няма нищо общо с гимназията - нито като профил, нито нищо. Обаче вече си има свободното ползване на основния език, защото има и сертификат С, който си го каточаст от гимназиалното обучение. Това като бонус към добрата среда и обучение, и сега го оценява още по-положително, вече от дистанцията на завършил.

Да, Дидева, затова направих уточнение родителят да се размърда.
Виж целия пост
# 129
хаха, при теб едно е сработило, при мен друго, дори не изчетох фермана ти-минало-заминало е и от анализи се уморих, правила съм ги когато трябва и не живея с този пусти 7 клас десет години след това.
Виж целия пост
# 130
В нашите шести класове вече се обсъжда и обмисля кандидатстването.

Според мен/ не казвам, че е общовалидно/ най-погрешната стратегия е "Да не хабим бала".Трябва все пак, децата да имат някакъв интерес малко от малко и да им харесва това, което ще учат.

В нашето училище се учат два езика.Изборът за повечето деца е направен когато са били 6-7 годишни.Познайте дали някой ги е питал. Включително и на успешни деца от класа единия език им е много неприятен и труден.В МГ след 4 клас от нашия випуск влязоха деца, за които математиката не е никаква тръпка.Затова поне след седми клас е редно да им се даде възможност да избират.

Аз не мога да си представя да уча или да работя нещо, което ми е неприятно. Затова ще се съобразя с детето и наистина, каквото то пожелае, стига да му се избистрят желанията дотогава.


При хора с по-рационална нагласа може и да няма особено значение какво точно ще се учи, стига да е престижно. Но за други трябва да има тръпка, предизвикателство.

За средата- да, по-амбициозните и отговорни деца като цяло са концентрирани в гимназиите с висок бал.Още някога беше така. Само че има и други човешки ценности. Може да упоритост и отговорност, но има интригантство, злоба, завист ,често- не съвсем здравословно съревнование- изпитала съм го на свой гръб в "топ- училище".

Няма общовалидно "хубаво училище", за едни е ценно едно, за други- друго.
Виж целия пост
# 131
Код:
Това, че не си го прочела си е твоя работа. Други хора ще го прочетат и ще извлекат положителното, както аз навремето изчетох всички стари седмокласни теми, в които имаше и мнения като твоето. Но аз си направих труда да анализирам това, което бяха писали хората и видях кои стратегии какви шансове даваат.  
На мен тези неща са ми важни, защото работя с деца и родители, които може да са далеч от седми клас, но пак се подготвят за някакви изпити. Никого насила нищо не карам - нито да се съгласява с мен, нито да не се съгласява, защото накрая решенията ги взема той. Целта оправдава средствата, особено когато става въпрос за изпити за кандидатстване.

Светкавица, акцентът ти е на грешното място. Откъде дойде това с престижното, че да го поставяш като отрицателен антипод на желаното? Не става въпрос за престижност, а за среда. И не е децата да учат неща, които не харесват, а по-скоро за деца, на които всичко им е интересно и им е напълно нормално състояние. Децата на 13, колкото и да са зрели, рядко имат хоризонт, по-далечен от "това ми харесва СЕГА+ (използвам главните букви, защото не ми се болдва), а родителят трябва да помисли и за "после". Затова е важна средата, да не говорим, че вече всяко училище се пише с профил, ама на какво качество? Италиански в София има в НУКК и в едно друго училище, на което входният бал преди пет години гравитираше около четворките на НВО. Е, според теб какво трябва да каже родител на дете, което каже "искам да уча италиански и само италиански"? В НУКК я обявят свободно място за оссми клас, я не, и какво сега, да го забие в посредствено училище ли? ПредставИ си какво е нивото при деца, които са влезли с четворки! Как да похабиш високия бал, угаждайки на детето? Това е реален случай, не си го измислям.
Виж целия пост
# 132
    Половината деца от АГ в Русе, са влезли там, защото не са приети в МГ, а АГ е второто по бал училище. Да ама сега ще се гърчат 5 години с английски и ще учат английска класика и история на английски, което за много е изключително трудно и бог знае за какво. И пак английският е доста конвертируем и приложим език, ама с немския е още по-сложно.
Виж целия пост
# 133
А защо да се гърчат? И къде да отидат като не са ги приели в МГ? Очевидно като не им е стигнал бал за МГ, ще влязат в следващото по желаност, в Русе колко езикови гимназии има, нали е една, и тя е английска. Поне беше само английската навремето, ако не греша. за един отличник с висок бал е или МГ или езикова, иначе без училище ли да остане, само защото не е влязъл в МГ? Това е състезание, сори, първото място е едно и не се отказваш от среброто или бронза и да отидеш на четвърто място, защото не ти стигнало за злато, ама не искаш сребро или бронз.
Виж целия пост
# 134
Ако ми се затръшка за определен език, ще го запиша на курс, преди да е дошло време за гимназията.

Предпочитам детето ми да е в среда с деца с общ интерес към профилиращия предмет, отколкото такива, на които просто балът е стигнал за там.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия