Американски колеж - десета тема

  • 112 436
  • 779
# 780
Да, съгласна съм, няма универсално правило, но ако не се "застраховаме" с подготовка, няма да сме спокойни като родинели, че сме направили всичко, пък да става каквото ще.
Има родители, чиито деца са първенци в СМГ например, супер изявени, и по МАТ, и по БЕЛ, първи на олимпиади, а ходят на школа за АК. Това също ми е странно, но го отдавам точно на "застраховане" от страна на родителите.
Виж целия пост
# 781
Честно казано, не знам дали най-добрият вариант е школа, учител или самоподготовка. Изпробвала съм и трите варианта. Но подготовката 1-2 години преди изпита според мен е важна, защото е щадяща за самото дете. При нас знанията се надграждат и натрупват плавно във времето и точно на плавните преходи много държа. Няма да забравя на какъв стрес подложих девойката от средата до края на 4 клас, с идеята да кандидатства в СМГ. Не я приеха в СМГ, но по-важното е, че я измъчих.
Виж целия пост
# 782
Моят Дивак без значителното ограмотяване от Милена Янкова от Лого-3 категорично според мен нямаше да бъде приет, просто езиковата му писмена култура (на изразяване) беше дъно. Което беше и причина да не искам да продължи в СМГ тогава.
Признавам си - замисли ме. Малкия син има същия, достатъчно често срещан в СМГ, проблем с културата на изразяване. И много нисък резултат на есето. Влезе. Щеше да влезе, даже и да имаше нула на есето (при това комфортно). Но това се дължеше на късмета му, да дадат повече гадни задачи на теста.
При вас не е било така... И ако не бяхте ходили на курс, нямаше да влезете. Така е. Ако моя беше на ваше място, сигурно нямаше да влезе. Защото не ходи на курс. Ако беше ходил, вероятно щеше да влезе, но с мъка.
Значи ли това, че курсовете са нужни, за да влезеш? Явно да, понякога.
Значи ли, че трябва да се ходи на курсове? Тежък въпрос. Ако НПМГ беше, каквото беше през 80-те години - мястото на малкия ми син щеше да е там. Може би и на твоя. Но сега този избор го няма. И ще започне (всъщност, вече е започнало) "надпреварване във въоръжаването". Същото, което доведе СМГ до настоящото и дередже. Де жа вю.
Да се надяваме, че като частна институция, АК ще устиска по-дълго от СМГ...

Ако децата не се подготвяха в школите, а идват от най-обикновени държавни училища, без математически профил, то какъв шанс имат пък тогава...
Много ми е странно родителите на деца от СМГ като твърдят, че влизат в АК без допълнителна подготовка. Ами те пак са се подготвяли тези деца, но по-рано, преди 5-ти клас, когато от 7-8 годишни са посещавали школи и уроци, за да влязат в СМГ.
Познавам деца с математически талант, но без уроци, които не влязоха в 5ти клас в СМГ. Нямаха средства за частна МГ, или транспорт до 125-то, или някое с МАТ профил. От там нататък, примириха се с кварталното и това е. Към днешна дата, математическият талант не личи чак толкова.
АК (СМГ, НЕГ и т.н.) не следва да е идея фикс. Стремежа, трябва да е детето да попадне на правилното място. Проблема е, че тези места намаляват с всяка изминала година.
Децата от всякакви (и най-обикновени държавни училища) все още имат прекрасен шанс. С надобряването на школите и ранната подготовка (от 6-ти клас), това ще се промени. Но това ще промени и колежа в място, където не бих искал децата ми да учат (както стана със СМГ).

Ако беше само на умения за мислене, математически талант, креативно мислене и т.н. дъщеря ми щеше да е приета в Колежа -  тя е най-интелигентното и най-ерудиранато от трите ми деца. 
Всъщност в колежа не подбират "най-умните" (каквото и да значи това). Подбират един размито дефиниран микс от приемлива общообразователна подготовка, навик да се отделя главното, способност за мобилизация на всички сили за постигане на дадена цел, търпение, психическа издръжливост, дисциплина. Има много невероятно талантливи деца, с дълбоки знания, които не се вписват в картинката по-горе. Това не означава, че са по-лоши. Например едно извънредно чувствително дете може да стане прекрасен писател или лекар, но АК да не е мястото за него. Или една креативна личност да не издържи на монотонността на теста...
АК не е най-доброто за всички най-добри... Проблема е, че правилните алтернативи все повече ги няма...
Виж целия пост
# 783
От "размито дефинирания микс" дъщеря ми е на 100%  с "приемлива общообразователна подготовка, навик да се отделя главното, способност за мобилизация на всички сили за постигане на дадена цел, търпение, психическа издръжливост, дисциплина" + работливост (като трактор-влекач е, с 4-5 кратна производителност спрямо колегите си). И много над "приемливата общообразователна подготовка"...както и да е, минало-свършено, от кандидатстването ѝ са минали 16 години.

При 5 милиона население, за какви алтернативи да говорим...
Виж целия пост
# 784
...
Всъщност в колежа не подбират "най-умните" (каквото и да значи това). Подбират един размито дефиниран микс от приемлива общообразователна подготовка, навик да се отделя главното, способност за мобилизация на всички сили за постигане на дадена цел, търпение, психическа издръжливост, дисциплина.
...

  Както и да го украсяваш, изпитът толерира състезателите по математика. И не само състезателите, възпитаниците на математическите гимназии и училища са приети винаги. От класа или изобщо випуска на сина ти имаше ли неприети? Дори да са се пробвали ей така, за спорта? От класа на моето влязоха всички явили се. А поне за едно от тях твърдя, че не притежава ни едно от така прекрасно формулираните качества, а просто обича/може да решава задачи.  Wink
Виж целия пост
# 785
[quote author=Ezhko link=topic=1006938.msg36456862#msg36456862 date=
Ако НПМГ беше, каквото беше през 80-те години - мястото на малкия ми син щеше да е там. Може би и на твоя. Но сега този избор го няма. И ще започне (всъщност, вече е започнало) "надпреварване във въоръжаването".

АК не е най-доброто за всички най-добри... Проблема е, че правилните алтернативи все повече ги няма...
[/quote]

Не мога да се сдържа😊. Въобще не съм в състояние да убедя съпруга ми, че НПМГ не е най- великото училище. И какви са тия АК или СМГ, знаела ли съм аз какво е НПМГ-лицеят на СУ. ( може би сте учили по едно и също време там)
Виж целия пост
# 786
[quote author=Ezhko link=topic=1006938.msg36456862#msg36456862 date=
Ако НПМГ беше, каквото беше през 80-те години - мястото на малкия ми син щеше да е там. Може би и на твоя. Но сега този избор го няма. И ще започне (всъщност, вече е започнало) "надпреварване във въоръжаването".

АК не е най-доброто за всички най-добри... Проблема е, че правилните алтернативи все повече ги няма...

Не мога да се сдържа😊. Въобще не съм в състояние да убедя съпруга ми, че НПМГ не е най- великото училище. И какви са тия АК или СМГ, знаела ли съм аз какво е НПМГ-лицеят на СУ.
[/quote]

НПМГ (издание 80-те години) никога не е била моето място. Но определено би била мястото на дребния. Да, велико училище беше. НГДЕК - също. Както и Френската гимназия. Навремето. Сегашните АК и СМГ не могат да им стъпят на малкия пръст. За съжаление.
Виж целия пост
# 787
AuntOgg,

Ежко го беше формулирал много добре, че когато дадат лесни задачи, математиците губят предимството си. За нашия випуск беше така- лесни задачи с хамалски сметки, но количество. Почти нямахме деца от СМГ във випуска ( но пък две от пълните шестици на държавния изпит по математика, си се записаха в АК. )
И сме все още випуска рекордьор по брой завършили, независимо че приемаха по- малко
Виж целия пост
# 788
НПМГ (издание 80-те години)  ... Но определено би била мястото на дребния. ... Сегашните АК и СМГ не могат да им стъпят на малкия пръст. За съжаление.

Защо АК е далеч от това? В моите представи да се учи по добри учебници и да преподават добри преподаватели е голям плюс. Кои са кривините на колежа, които ти виждаш, особено за малкия ти син? Може и на лични.
Виж целия пост
# 789
НПМГ (издание 80-те години)  ... Но определено би била мястото на дребния. ... Сегашните АК и СМГ не могат да им стъпят на малкия пръст. За съжаление.

Защо АК е далеч от това? В моите представи да се учи по добри учебници и да преподават добри преподаватели е голям плюс. Кои са кривините на колежа, които ти виждаш, особено за малкия ти син? Може и на лични.

Няма проблем и в прав текст. Учебниците, библиотеката и лабораториите в АК са извънземни в сравнение с тези навремето. Преподавателите също са много добри. Но не могат да настигнат тогавашните професори по ерудиция и талант.  Не случайно НПМГ беше на крачка от математическия и химическия факултети на СУ. Нито входящата подготовка на сегашните ученици (където и да е) е на тогавашното ниво. Методологията на преподаване в НПМГ(и НГДЕК) навремето беше също ненадмината.
Френската гимназия и НГДЕК пък блестяха с уникалните култури на средите в тях.

Колкото до малкия син - АК няма кривини. Просто в АК пропорцията на хуманитарни/природни е 60/40, докато при малкия интереса е 30/70. Както в НПМГ навремето. От друга страна, вече проявява доста по-голям интерес към хуманитарните предмети, което е признание за нивото на преподавателите в АК.

СМГ в момента (моя субективна оценка) е 5/95. Като нивото по математика е 70% от това в НПМГ навремето, а по природни - тотално несравнимо.
Нивото на хуманитарните в СМГ е около 10% от това в АК, Нивото на природните - една идея по-надолу, нивото на математиката - 2 пъти по-високо от това в АК.
Това са МОИ (доста груби) оценки. Не претендирам за научност или последна инстанция. Просто илюстрирам собственото си усещане.
Виж целия пост
# 790
Много благодаря за отговора.
Не мога да преценя как определяш нивото на природни науки в СМГ - на база на опита с физика, химия и биология в 7. клас ли? Имаш предвид и школите ли?
Доколкото в АК има избор на СИП + профил + клубове, би следвало и природните науки да са на по-високо ниво за учениците, които се насочват към тях.
В този ред на мисли какви СИП-ове има в колежа и те в добавка към профила ли са /т.е. дублират профила/ или са изцяло въпрос на личен избор?
Виж целия пост
# 791
Много благодаря за отговора.
Не мога да преценя как определяш нивото на природни науки в СМГ - на база на опита с физика, химия и биология в 7. клас ли? Имаш предвид и школите ли?
Доколкото в АК има избор на СИП + профил + клубове, би следвало и природните науки да са на по-високо ниво за учениците, които се насочват към тях.
В този ред на мисли какви СИП-ове има в колежа и те в добавка към профила ли са /т.е. дублират профила/ или са изцяло въпрос на личен избор?
Нивото на природните науки - на базата на разговори между големия син и деца на колеги в горните класове на СМГ. Без школите и профилите. Базовия материал за всички. Учебниците в АК са много по-добри. Сравнявал съм. Учителите, като цяло са прекрасни и текучество няма. Много лабораторни опити. Знанията са на едно ниво, но умението да се използва наученото на практика се развива в АК в по-голяма степен.
Стана веднъж дума за електрическа инсталация и сечение на проводник в табло. И двамата младежи знаеха формулите, но на единия му липсваха точни данни, а другия сдипли приблизителна оценка на консумацията по месечното плащане, оттам някаква оценка на течащия ток и вариациите (според мощност и вид на уредите), сложи някакви допуски за сигурност и закръгли до сечение на проводник, което реално се произвежда. Позна. Това наум и много бързо. И не защото е някакъв гений, а защото ги учат да решават реални задачи, в които данните не са дадени експлицитно. Има и други подобни случки с други участници и на други теми.
Относно профила, ето какъв е резултата (според сегашния му преподавател по Honors Chemistry):
"With XXXXX's previous background in chemistry, the challenge for him throughout the year is going to be not taking this class for granted---while we’ll be reviewing a good number of things he’s already done, we should also be exploring
certain aspects of those topics that he hasn’t considered before along with getting to some topics that are completely new to him."
А моичкия има още цяла година профил химия да дипли като се върне.
СИП-овете (елективите) са едно ниво отгоре на това, което се учи (вкл. като профил), не дублират задължително профила и са изцяло въпрос на личен избор. Имаше 50-тина възможности от компютърни науки, математика през писане на есе за кандидатстване, право до фехтовка и кросфит. При големия бяха college essay writing и crossfit миналата година. При малкия са фехтовка и математика.
Клубовете са по скоро възможност за самостоятелна изява, отколкото форма на обучение. Там са дебат клуба, фотографите, роботиката, медицината и т.н. Ако се съберат 5 човека около свястна идея, АК им финансира (в разумни граници) нов клуб. Родитело-учителската асоциация също хвърля едно финансово рамо на защитени проекти.
Виж целия пост
# 792
Еx, Ежко,  явно синът ти не си е говорил с правилните деца Smile Пропускаш да споменеш и възрастта на малкия, когато сте водили този разговор Smiley.
Честно, не знам как ги мериш тези нива по природни науки,  но явно по някаква причина пропускаш резултатите от националните олимпиади, а проценто класираните и лауреатите определено са в полза на СМГ (възможно е и децата в АК да нямат интерес към олимпиадите - не ми се рови да гледам колко са се явили на първи и втори кръг, но пък резулатати от последните са достатъчно красноречиви, за тези, които ги имат).
Вероятно като атмосфера, учебен процес, среда, лаборатории и т.н., АК е по-приятното място, но определено това не може да е  измерима мярка за ниво:)

Скрит текст:
Едни бързи факти в нашата възрастова група:
По физика: 8 от 22 деца са класирани за националния кръг (1 АК).
По химия: 5 от 19 класирани за национален кръг(0 АК); Лауреат е пак дете от СМГ.
Виж целия пост
# 793
Получено вчера:
"Hello XXXXX,
Are you still interested in attending the State Science Olympiad on Saturday, April 14?
Please let me know.
If so, you still need to have your parents register you for this event.  Please forward this e-mail to your parents and have them go to: (if you are 18 or older you may fill-out yourself)  Do this as soon as possible.
https://virginiaso.knack.com/ vaso-portal/#add-student/
Also, please be sure to attend our Science Olympiad Meeting this Wednesday night at 7 pm.
J. Reid​
"
Няколко пояснения. Олимпиадата им е отборна. Отборът е минал училищен, градски и регионален кръг. Сега отиват на Щатски. Синковеца отговаря за химията в отбора. ( двусмислицата-умишлена Simple Smile )
Мисля, че никак не малко родители от АК могат да извадят нещо от сорта.
За обективно потвърждение на ниво - стига за мен.
И хайде стига с тези състезания. От един момент нататък, те показват нивото на отделни ученици, може би подбора на деца с определени интереси, но не и нивото на преподаване в училище.

ПС Да не забравяме, че термините се учат на английски. Това малко пречи за участие в български олимпиади, но пък е незаменимо в subject Sat-овете.
Виж целия пост
# 794
Нова тема:

http://bg-mamma.com/?topic=1026302
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия