За граматиката родна щом ти имаш колебания, попитай тук и запълни пропуските в своите знания :)

  • 76 783
  • 771
# 180
Светкавица, извини ме, но не дочиташ написаното.Не съм казала, че си пропуснала драмата, а част от нея.
Скрит текст:
Ясно е, че се пише Баба Яга, но баба Илийца в стандартните случаи. Но тогава родителите на деца, написали баба Яга с главна буква, зададоха основателния въпрос как написването с малка според едното правило не противоречи на правилото на БАН запълването на поленце в таблица да започва с главна, в стил като при старт на ново изречение, в което бабата пак ще е с главна.Все пак местата за попълване на липсваща информация бяха именно в таблица, затова споменах случая.
За Тетрадка не споря, Кати, нямам обяснението защо е с главна, по усет или по навик винаги съм го писала така. За езика с малка преписах по -нагоре обяснение от помагало за ДЗИ.

Това, за таблицата наистина съм пропуснала, а може и различен репортаж да съм гледала.

Ако наистина е следвало да попълват таблица децата, а не просто да изписват в ред, тогава защо бяха санкционирани при изписване на Баба Илийца?От това се породи недоволството и затова зам. министъра излезе да обяснява за нарицателното като част от собствено име.

Т.е, не е следвало да се санкционират децата?
Виж целия пост
# 181
Допълних поста си веднага, бях пропуснала написаното за класа. Няма нищо странно и в четвърти клас да се търси звуков модел. В крайна сметка това е преговор. А броенето на букви и звукове обичайно наричаме звуков анализ.

При въвеждането на букви ю и я се разясняват на децата различните случаи, при които те са съответно белег на един или два звука. Доколко това е разбираемо за тях, е отделен въпрос, но е така. Също се обясняват особеностите за дж и дз, както и за щ и ь. Няма как да се правят правилни звукови модели, без да са въведени тези знания. А звукови модели в първи клас - бол. Пък дюля и ютия са сред най-често ползваните думички за "моделиране" на думи с ю и я.
Виж целия пост
# 182
Не зная, Светкавица, дали е трябвало да ги санкционират или не (на практика им отнеха точките без да вземат предвид правилото за попълване на таблица), просто споделих, че и това с голямото Б си имаше своята логика в конкретния случай.МОН-човци, както винаги, не бяха домислили нещата, но пък не върви и на всички да признаят отговора за верен, понеже все пак следва да се знае, че в общия случай баба Илийца е с малка буква. В противен случай щяха да намажат баш незнаещите, тъй като едва ли сред всички явили се е имало много деца, които да знаят и двете правила и съответно да напишат главно Б. Написали са го с главна, защото не са знаели, че принципно е с малка, а не защото за заорали в дълбочина и до таблици.....
А всичко това беше споменато от мен  най-вече във връзка с въпроса за надписване на  етикета.
Виж целия пост
# 183
Добре де, последно таблица с главна начална буква ли се попълва? Защо тогава не са признали главното "Баба"?
Направо се отчайвам, като чета в какво се задълбава на НВО.
Тази година пак имаше някаква недомислица в начина на изразяване, която миналата година е била призната за вярна, а тази не.
Виж целия пост
# 184
Светкавица, извини ме, но не дочиташ написаното.Не съм казала, че си пропуснала драмата, а част от нея.Ясно е, че се пише Баба Яга, но баба Илийца в стандартните случаи. Но тогава родителите на деца, написали баба Яга с главна буква, зададоха основателния въпрос как написването с малка според едното правило не противоречи на правилото на БАН запълването на поленце в таблица да започва с главна, в стил като при старт на ново изречение, в което бабата пак ще е с главна.Все пак местата за попълване на липсваща информация бяха именно в таблица, затова споменах случая.
За Тетрадка не споря, Кати, нямам обяснението защо е с главна, по усет или по навик винаги съм го писала така. За езика с малка преписах по -нагоре обяснение от помагало за ДЗИ.


Аз знам защо - понеже си от нас, дето лепяхме етикетчета с Кале върху хартия и тогава така се етикираше, без обяснения Защо.
Но пък и никой не си позволяваше да поправя с червено етикетите, дори и да не са направени добре, най-много да кажат на детето да си оправи / смени подвързиите и да ги етикира... еди-как си.
Виж целия пост
# 185
Здравейте,
имам нужда от помощ на следния въпрос в тест :

Коя от изброените думи може да образува омонимна двойка
а/ омразен
б/ревностен
в/радостен
г/любовен

Сигурни ли сте, че няма грешка в условието?  По - вероятно е да се търси паронимна двойка (ревностен - радостен). Макар че и тези думи не отговарят напълно на определението за пароним.

Относно надписването на етикета - тетрадка е с главна буква, защото е начало на заглавие. Предметът се изписва с малка буква, независимо дали има уточняваща дума, като предмет или факултет, преди него. Но специалност "Българска филология", се изписва с главна. Това е правилото.

Виж целия пост
# 186

Относно надписването на етикета - тетрадка е с главна буква, защото е начало на заглавие. Предметът се изписва с малка буква, независимо дали има уточняваща дума, като предмет или факултет, преди него. Но специалност "Българска филология", се изписва с главна. Това е правилото.




Прочети по-назад. Ще разбереш защо грешиш.
Виж целия пост
# 187
Не съм съгласна, KatieABV, и се аргументирам:

Тетрадка по български език е надпис. Този надпис може да е изписан на етикет, на корицата, на страница, ред и т.н. Дава представа  за съдържанието на текста. Дали притежателят на тетрадка/тефтер/бележник ще го озаглави, е въпрос на избор. Ако няма заглавие, е просто книжно тяло, съдържащо текст.
 В противен случай и Ученически бележник трябва да е с малка буква.

Виж целия пост
# 188

Може да е свързано с каквото си иска, ама трябва да завършва с терминиращ знак. Точка, удивителна, въпросителна, многоточие.... няма как да има изречение, което не завършва с терминиращ знак. Не е изречение. Поне това учеха сина ми в 1ви клас. И аз същото учех навремето, когато аз бях в 1ви клас... Т.е. Тетредка... каквото и да следва, без някъде да има знак, терминиращ изречението, просто не е изречение. Съответно не може да започва с главна буква по причина начало на изречение. Не че не може да има друго основание за главна буква - може и да има, но не може да е това, начало на изречение.
Виж целия пост
# 189

Може да е свързано с каквото си иска, ама трябва да завършва с терминиращ знак. Точка, удивителна, въпросителна, многоточие.... няма как да има изречение, което не завършва с терминиращ знак. Не е изречение. Поне това учеха сина ми в 1ви клас. И аз същото учех навремето, когато аз бях в 1ви клас... Т.е. Тетредка... каквото и да следва, без някъде да има знак, терминиращ изречението, просто не е изречение. Съответно не може да започва с главна буква по причина начало на изречение. Не че не може да има друго основание за главна буква - може и да има, но не може да е това, начало на изречение.


Не е зле да го повториш още стотина пъти, белким стане истина.
Виж целия пост
# 190

Ако смяташ, че не е истина, дай, моля, конкретен цитат, потвърждаващ, че в определени (и кои) случаи изречение може да не бъде терминирано. Не се изживявам като филолог, но такова чудо досега не съм виждала. Така че ако го има - моля, уточни източника на информацията. Ще бъда благодарна да науча нещо ново. И да започна да не употребявам знаци когато е излишно... или грешно.
Виж целия пост
# 191
Писах, писаха и други потребителки. Ти, ако искаш, пиши "тетрадка" с малка буква и "български език" с главна, само не пускай постове с едно и също съдържание, защото е доста досадно да се отваря темата заради нечия графомания и желание за водене на безсмислен спор.
Виж целия пост
# 192

Не видях източник - нито преди, нито в този пост. Ако имаш конкретна информация, сподели - ще обогати всички. Ако нямаш - ами, може би по-добре пропусни.
Виж целия пост
# 193
KatiABV, не е зле малко да посмекчиш тона, говориш като от последна инстанция, на която никой няма право да възрази.  Дамата не само е обяснила, а е приложила и снимки, предполагам при това от помагало/учебник за студенти, тъй като информацията в него (предвид виждащата се номерация) е поднесена доста детайлно за ученици. В приложеното се вижда, че конкретно за случаите с главна буква са упоменати видове документи  - тоест се пише  Заявление, Молба,  Характеристика, Диплома, Грамота, Тетрадка, Ученически бележник, Сборник, Учебна тетрадка. Контурна карта, Атлас и т.н, независимо от това,  че после  няма същинско изречение, завършаващо със знак..
Виж целия пост
# 194
Първата снимка е от

Изданието е от 2002 г.
Втората снимка е от

Изданието е от 2011 г.

Не съм филолог или учител, но професията ми е свързана с много писане и желанието ми да научавам и затвърждавам нови знания ме доведе тук, в тази тема.  Признавам си, че упражнението със звуците не го разбирах. Не помня какво сме учили в началното училище и ми беше полезна информацията.
Понякога ми се е случвало да не съм сигурна как се пише някоя дума или слага ли се запетая. Затова съм си купила тези помощници за бърза справка.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия