За погачата

  • 1 228
  • 7
Знаете ли какви за традициите за питката за 40ия ден-да се разчупва от жена с двама живи радители, или да се замесва от жена с двама живи родители? Или може би нещо различно, по- особено?
Виж целия пост
# 1
Питката трябва да се замеси от жена с живи родители и майката на детето!Това е желателно и при разчупването,но не е задължително!
Виж целия пост
# 2
Според църковната традиция първите 40 дни след раждането посещения при майката и бебето не се допускат. Но когато дългоочаваният 40 ден настъпи се отива на църква, където се чете така наречената “чиста” (“очистителна”) молитва. Едва след това може да се направи първото, голямо събиране в чест на бебето – “Погачата”.

Погачата е един вид представянето на бебето пред обществото. На гости се канят само жени, които “наричат” на бебето, и деца. Може би тази традиция има общо с ористниците в приказките. Приготвя се специална ритуална сладка погача, а и се сервират най-вече сладки неща. Непременно трябва да има купичка с мед. Всички гости носят подарък за бебето и нещо сладко за майката. В бяла кърпа, поставена обикновено върху самата питка всеки гост оставя символична сума пари, с която бебето да си купи сън. Според някои тези пари се поставят под възглавничката на бебето, но идеята е същата. Майката завръзва тази кърпа и според това колко силно затяга възела определя дали бебето ще е скъперник или ще харчи повече. Завързаното вързопче се слага някъде нависоко. Тук тълкуванията се различават леко, но са сходни. Някои казват, че това се прави, за да стигне детето високо, други – за да има високи идеали.

След това две жени, които имат двама живи родители разчупват питката над главата на майката и бебето. Първото парче се отделя за Богородица. После някоя от жените трябва да “захрани” бебето като топва парченце от погачата в мед и леко намазва устничките на бебето. Всеки от гостите се почерпва с парче от питката. По традиция от къщата не трябва да се изнася нищо, за да не стане детето крадец и за да се секне кърмата на майката.

Този красив ритуал, както и все друг има разновидности в действията, а и в някои тълкувания, но важното е че всички гости се събират, за да видят бебчето и да му пожелаят здраве, късмет и всичко най-добро в дългият живот, който го очаква напред, за да стане човек!
Виж целия пост
# 3
Мила А.А.М.Белев, аз отскоро съм във форума. Тази тема за погачата на 40-тия ден от известно време доста ме вълнува, най-вече заради голямото вълнение на бабите около това събитие. А до раждането ми има още много-много време, но те отсега мислят за "нероден Петко". Радвам се , че намерих толкова изчерпателен отговор. Виждам, че си много добре запозната и ще ми е от полза да обсъдя с теб притесненията си. Знаеш ли, този ритуал не ти ли се струва малко езически? Това, което със съпруга ми като православни християни знаем за този ден е, че тогава става т.нар. "въцърковяване" на новороденото, представянето му пред Господа, първото посещение на майката и бебето в църква след раждането. И след това вълнуващо събитие тлябва да се приберем вкъщи и да месим погача за омилостивяване на орисниците,  отстъпвайки от православната си вяра и служейки на тъмните сили. В ритуала, който описа има като че ли твърде много страх, натрупан от предците ни (дали ще спи спокойно бебето, каква ще е съдбата му, да не спре кърмата на майката и др.), срещу който се борим чрез изпълняване на едни или други ритуали, а твърде малко искрено предаване на съдбата ни в ръцете на нашия Отец, който единствен знае какво е най-добро за нас и за спасението ни. Ще ми се да намеря границата, да отсея в тази традиция православното от езическото.
Искам да ме разбереш правилно, не те критикувам, просто се обръщам към теб да обсъдим нещата, защото наистина много мисля по този въпрос, а виждам че ти си добре запозната. Ако искаш, може да не пълним темата, а да ми изпратищ Лично Съобщение. Ще чакам с нетърпение отговор. Всичко добро!
Виж целия пост
# 4
Цитат на: A.A.M.Belev
Според църковната традиция първите 40 дни след раждането посещения при майката и бебето не се допускат. Но когато дългоочаваният 40 ден настъпи се отива на църква, където се чете така наречената “чиста” (“очистителна”) молитва. Едва след това може да се направи първото, голямо събиране в чест на бебето – “Погачата”.

Погачата е един вид представянето на бебето пред обществото. На гости се канят само жени, които “наричат” на бебето, и деца. Може би тази традиция има общо с ористниците в приказките. Приготвя се специална ритуална сладка погача, а и се сервират най-вече сладки неща. Непременно трябва да има купичка с мед. Всички гости носят подарък за бебето и нещо сладко за майката. В бяла кърпа, поставена обикновено върху самата питка всеки гост оставя символична сума пари, с която бебето да си купи сън. Според някои тези пари се поставят под възглавничката на бебето, но идеята е същата. Майката завръзва тази кърпа и според това колко силно затяга възела определя дали бебето ще е скъперник или ще харчи повече. Завързаното вързопче се слага някъде нависоко. Тук тълкуванията се различават леко, но са сходни. Някои казват, че това се прави, за да стигне детето високо, други – за да има високи идеали.

След това две жени, които имат двама живи родители разчупват питката над главата на майката и бебето. Първото парче се отделя за Богородица. После някоя от жените трябва да “захрани” бебето като топва парченце от погачата в мед и леко намазва устничките на бебето. Всеки от гостите се почерпва с парче от питката. По традиция от къщата не трябва да се изнася нищо, за да не стане детето крадец и за да се секне кърмата на майката.



Погачата трябва да се омеси от човек, който има живи родители. Това го знам със сигурност. А самия ритуал свързан с погачата на детето може да се прави преди 40-тия ден.
Виж целия пост
# 5
А.А.Белев,само искам да вметна ,че ПОГАЧАТА трябва да се направи ДО 40-тия ден!Нашата я направих на 30-тия!
Иначе - поздравления за изчерпателната информация!
Виж целия пост
# 6
На мене ми казаха, че погачата се разчупва от неомъжени жени с два живи родители.
Майка ми ми каза, че след посещението в църквата на 40 ден майка трябва да посети три къщи и жените в тях да и дадет по едно яйце, което после тя да изяде както иска.
Виж целия пост
# 7
Цитат на: dezyg

Майка ми ми каза, че след посещението в църквата на 40 ден майка трябва да посети три къщи и жените в тях да и дадет по едно яйце, което после тя да изяде както иска.


Аз пък знам, че се дава на майката кромит лу, за да има кърма.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия