Обща култура и любознателност

  • 12 649
  • 30
# 15
На Фейсбук лошото е, че е пълно и със съвсем фалшиви факти, както целия нет по принцип, но сякаш там е най- масово. Не знам до колко малките деца могат да отсяват, като гледам, че и много възрастни се хващат. Не веднъж ми излиза снимка на една популярна скала в морето в Тайланд, а отгоре ѝ сграда. Десетки зрели хора ах-кат и ох-кат какви чудеса са построени от човешката ръка, а всъщност това е фотошоп и върху тази скала сграда никога не е имало. В повечето случаи се намират много хора да напишат опровержение като коментар, но съм попадала на случаи, когато никой не е написал, а мои познати, зрели хора, на по 40-50 години са възкликнали отдолу - 'каква красота'!
За виртуалните пътувания аз съм скептична. Създават едно измамно усещане, че си бил, а всъщност не си и колкото и прекрасни филмчета да си изгледал, това не замества истинското, живо пътуване. Не искам да кажа, че е нещо лошо или, че не създава обща култура. Това е мое лично усещане, нагарчащо. Макар, че е възможно именно с такова занимание детето да разпали любопитство и един ден да пожелае само да тръгне на път и да открие истинския свят. И после на живо да не му хареса Smile  както детето на съфорумка беше коментирало преди години, водили ги от училище на Ниагарския водопад (там живеят) и детето като се върнало рекло - 'тоя Ниагарски водопад нещо са го орязали, в нета по- як беше'.
Виж целия пост
# 16
Синът ми, който е на 5г проявява естествена любознателност и гледа редовно NG WILD, Animal Planet и подобни, купуваме му и много енциклопедии. Интересува се предимно от света на животните и все ме пита: "Мамо, ти знаеш ли кое животни прави това или онова". Каката (9г) основно чете различна литература и гледа готварски предавания. Нямаме възможност да обикаляме много България. Като цяло веднъж годишно ходим на почивка, но тогава наваксваме и разглеждаме в околността каквото има. Избираме на отиване и връщане различни маршрути, за да ги съчетаем с посещение на нещо. Градът ни е малък и културните мероприятия са сведени до минимум, но когато има театър или кино го посещаваме.
Виж целия пост
# 17
Общата култура на децата в ранна възраст се формира в семейството. Разговорите между възрастните, интересите им, хобитата им, книгите, които четат, музиката, която слушат, местата, които посещават, начинът, по който пътуват, са нещата, които обуславят представата и знанията на децата им за света. С децата си правим същите неща, които правим и за себе си, но освен, че ги приобщаваме към семейните занимания, вземаме под внимание и съответните им интереси към всеки момент. Следващото ни пътуване, например, е съобразено с интереса им към вулкани понастоящем.
Виж целия пост
# 18
Енциклопедии,книги,атласи.Четем и обсъждаме.
ТV-Travel,Animal planet,NG.
Пътувания-първо в страната .Искам да познава България.После я заведохме в чужбина.
Посещения в Природонаучен музей,Военно морския музей,Етнографския.
Аквариума,Делфинариума.
Като беше по-малка дъщеря ми я водехме веднъж седмично на куклен театър.Като навърши 7 години-на детски мюзикъл или на театър.
През лятото я водим да гледа международния фолкорен фестивал ,балет,концерт.Харесва и.
Виж целия пост
# 19
Делфинариума - да, за съжаление той е само тук. Аквариума - да, за съжаление той е пълна скръб.
Виж целия пост
# 20
Страхотна тема!
Дъщеря ми не попада във възрастовата група (на 4 г е), но се включвам и аз да следя и споделя.
Засега залагам на това към какво тя проявява естествен интерес. Например откакто е проговорила все разправя, че иска да бъде лекар и това си й остана един постоянен интерес, който се засилва. Затова (като изклбючим всички  играчки на тази тематика) съм й купила няколко енциклопедии за човешкото тяло и книжки за възрастта на медицинска тематика. Вече задава въпроси, на които не съм способна да отговоря.
Проявява интерес и към космоса. Много са й интересни звездите и планетите. Имаме енциклопедия, в която се говори за космоса. Има глобус, която тя упорито отказва да назове като глобус, а обяснява на всички, че има планетата земя вкъщи.
Всичко свързано с растенията и животните също й е много интересно. Съответно имаме книжки и енциклопедии. В зоопарка сме редовни посетители. За мой ужас е очарована от насекомите и редовно се налага да ги разглеждаме из градинките, даже с лупа ги гледаме, ако насекомото стои или лази бавно.
Пускам й филмчета според интересите. Отговярам на въпросите й.
Замислям се вече да посетим и природо-научния музей, детска опера, куклен театър. Досега не съм я водила, защото е много енергична и трудно стои на едно място, но вече започна да разбира с осъзнаване ( а не само като наизустено правило), че не на всякъде може да се говори високо и да се тича, затова мисля да опитам да я заведа.Стана по-изпълнителна, повече време издържа без да скача и говори високо - ще използвам момента.
Има моменти, в които пък не проявява интерес към нищо. Тогава гледам да не я насилвам. Опитвам се да вмъкна някоя тема или книжка в ежедневните й занимания, но ако не пробудя интерес, не настоявам, за да не я отблъсна. След време отново започва сама да се интересува от отделни теми.
Наскоро имаше период, в който все ме разпитваше за колите, за частите им и др. подобни въпроси, на които аз не мога да отговоря по никакъв начин, защото са ми тема табу, а баща й не живее с нас (не че и той е много вещ, но поне кара кола). Баща ми и братята ми горе-долу й обясниха нещо и засега май й стигна, но все се лепи на коли играчки. Купих й да има няколко. на тази тема енциклопедия няма, но бих купила, ако спродължи с интереса. Веднъж в тролея ми зададе някакъв въпрос, на който аз отговорих според нивото си, но май не особено сполучливо, защото един мъж на съседната седалка ме погледна и се подхили. Smile
Интересни са й буквите и цифрите, но и там е на периоди. Когато не й е интересно, не настоявам. За възрастта си е достатъчно добре на тази тема - брои и разпознава цифрите до 20( а понякога има проблясъци и назовава и по-големи числа, които види написани). Знае част от буквите и все по-често отговаря успешно на въпроса с коя буква започва думата... Може да пише цифрите до 5 без да гледа, а цифрите след 5 преписва, гледайки от някъде, но все още доста несръчно и понякога огледално.
Иначе четем много детски книжки. Любима поредица и е за костенурчето Франклин, от което често вземаме пример за ежедневното поведение, а и използваме темите в книжките, за да обогатим общата й култура.

Виж целия пост
# 21

Ходим на оперети - още от ДГ - не на детски, на представленията за възрастни. Макар напоследък да се опитват да наложат ползването на микрофони - сигурно понеже са си взели някаква гостуваща (надявам се!) прима, дето не може да пее - не знам, но е ужасно, звукът е тотално изкривен, крайно неприятен. Та все по-малко са представленията, които стават за гледане - или по-скоро, за слушане.
Виж целия пост
# 22
Общата култура на децата в ранна възраст се формира в семейството. Разговорите между възрастните, интересите им, хобитата им, книгите, които четат, музиката, която слушат, местата, които посещават, начинът, по който пътуват, са нещата, които обуславят представата и знанията на децата им за света. С децата си правим същите неща, които правим и за себе си, но освен, че ги приобщаваме към семейните занимания, вземаме под внимание и съответните им интереси към всеки момент.

Това съвпада с мнението ми напълно. Разговорите са най-важни, според мен. Каквото и да гледаме заедно по тв, където и да сме заедно - в България или в чужбина, говорим, говорим, говорим. Обсъждаме, обясняваме, изясняваме. Дори и уроците им в училище понякога коментираме заедно - разширяваме мирогледа им, даваме им подробности, интересни примери. В подходящ за възрастта на децата вид и формат, разбира се. За радост и двамата с мъжа ми, както и и родителите ми, сме с много широка обща култура и знаем много за много неща. Децата все още само попиват, но сигурно едни ден ще почнем и да спорим. В което няма нищо лошо. За протокола - имам две дъщери на 14 и на 10 и половина.
Виж целия пост
# 23
Следване интересите на детето, разширяването им и предлагането на нови хоризонти в различни форми.
Виж целия пост
# 24
Много хора са останали с погрешното и остаряло схващане, че единствения начин за разширяване на знанията е целенасочено, основно чрез книги и полагане на сериозни усилия. Всъщност колкото по-нецеленасочено е едно учене, толкова по-ефективно и удовлетворяващо е. От филми, песни, книги, уеб сайтове, видеоигри и много други места, се добива ново знание по олекотен път, който е значително по-полезен от класическия, тежък начин, с който сме свикнали. Ако детето има ярко изявени литературни интереси, в София има немалко такива клубове предназначени за деца и юноши, по мое скромно мнение са изключително полезни. Също така е добре да се включва и в групи (физически, не онлайн) за хора (деца) със същите интереси, независимо какви са те... Има много групи свързани с електронни игри, компютърен софтуер и т.н. Всичко това е голям принос към социалното развитие. Семейните пътувания на интересни (за детето) дестинации, също е много ефективно.
Виж целия пост
# 25
С децата ми посещаваме често театри,кина,музей,различни  културни мероприятия.У дома , цялото семейство гледаме NG,Animal planet.Като цяло всички обичаме да четем книги  и обсъждаме впечатленията си.Пътуваме 2-3 пъти в годината и винаги разглеждаме забележителностите наоколо.Това определено обогатява културата на дечицата и идва предимно от родителите и начина на живот на всяко семейство.Даже не съм се старала целенасочено да ги обогатявам с  допълнителна информация.Следваме си ритъма на живот и правейки сравнение с връстниците им смея да твърдя,че са на едно прилично(за моите представи) ниво.
Виж целия пост
# 26
Много хора са останали с погрешното и остаряло схващане, че единствения начин за разширяване на знанията е целенасочено, основно чрез книги и полагане на сериозни усилия. Всъщност колкото по-нецеленасочено е едно учене, толкова по-ефективно и удовлетворяващо е. От филми, песни, книги, уеб сайтове, видеоигри и много други места, се добива ново знание по олекотен път, който е значително по-полезен от класическия, тежък начин, с който сме свикнали. Ако детето има ярко изявени литературни интереси, в София има немалко такива клубове предназначени за деца и юноши, по мое скромно мнение са изключително полезни. Също така е добре да се включва и в групи (физически, не онлайн) за хора (деца) със същите интереси, независимо какви са те... Има много групи свързани с електронни игри, компютърен софтуер и т.н. Всичко това е голям принос към социалното развитие. Семейните пътувания на интересни (за детето) дестинации, също е много ефективно.


Вай, то от електронните игри една култура струи, едно чудо... направо има опасност човек да стане свръх-образован, ако тях вземе за основа на образованието си - да не говорим до какви Социално развити висини ще се възкачи...  Rolling Eyes

Пък ние, тъпите, закостенели дъртаци, да си въобразяваме, че култура се прихваща от книги, опери и галерии - какво смешно, жалко, крайно погрешно и назадничаво схващане!
Виж целия пост
# 27
То зависи и какви книги, има книги които.... уф! От всичко се добива някаква култура, просто различна. Компютърните игри, музикалните видеоклипове, дори рекламите са поп-култура. Така или иначе повечето, което срещаме и в книжен формат, в съвременния български театър, за кино и телевизия е ясно, не е елитарна култура. Няма лошо да се сблъскаш с всяко от тях, пак дава общо сведение какво се случва по света, тоест обща култура. И може да пробуди любопитство за изследване и изучаване на всякакви факти и явления. От детето си зависи какъв уклон ще даде на творческия поток, който ще се зароди в главата му.
Виж целия пост
# 28
Относно игрите. В никакъв случай не съм техен привърженик, дори напротив и в тази връзка чак за култура при тях не бих говорила, НО откакто позволявам на дъщеря ми умерено да играе на игри в интернет забелязах, че между тях има такива, които определено развиват някакви качества като логическо мислене и наблюдателност например. Има и такива, създадени за определин възрастови групи, които помагат в изучаването на цифрите и буквите. Случвало се е след като е играла на някоя игра, дъщеря ми  да дойде при мен и да започне да ме разпитва за космоса, защото в играта е имало планети и асетроиди, станало й е интересно. Тогава извадих енциклопедия и разглеждхаме заедно, обсъждахме. В момента тя има изявен интерес към космоса, който беше провокиран точно от игра в интернет.
Виж целия пост
# 29
….. умерено да играе на игри в интернет забелязах, че между тях има такива, които определено развиват някакви качества като логическо мислене и наблюдателност например. Има и такива, създадени за определин възрастови групи, които помагат в изучаването на цифрите и буквите. Случвало се е след като е играла на някоя игра, дъщеря ми  да дойде при мен и да започне да ме разпитва за космоса…... В момента тя има изявен интерес към космоса, който беше провокиран точно от игра в интернет.
Не вярвах че ще прочета подобно мнение в тази тема. Евала !За да се отрече или препоръча нещо ново и непознато до момента  ,първо трябва ние възрастните да си направим труда да се запознаем с всяко ново нещо за да обогатим нашата собствена обща култура. При темповете на развитие на всичко днес  ,човек наистина трябва да притежава онова вродено любопитство, което просто не му дава мира и го тласка да търси и да намира и никога  да не се насища за да е информиран и актуален. Няма как да се получи успешно ,ако още из начало сам си ''отреже''  част от източниците. Ограниченията пречат колкото пречи и самозаблудата ,че вече сме се изградили, защото този процес е безкраен колкото е безкрайно знанието !
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия