За предстоящия протест на инвалидите

  • 48 810
  • 607
# 15
Надявам се още хора да се включат. Ще изляза от темата за малко, но после ще се радвам да прочета още мнения. Каквито и да са, те са важни за хората, които се готвят да се борят срещу отнемане на правата им.
Виж целия пост
# 16
Ън, според мен са много повече от 5%.  Ти самата си споделяла, че даваш частни уроци, което означава, че си в някаква степен трудоспособна. За мен е по-добре да ти предоставят възможност за почасова работа и пенсията ти да допълва заплащането, за времето, в което не можеш да работиш.

Срещала съм не малко хора, които са на инвалидна пенсия, а са в напълно работоспособно състояние. Някак трябва да се реши този проблем, защото наистина има хора, които никакъв начин за работа нямат или се грижат за деца с тежки заболявания, а за тях няма пари.
Виж целия пост
# 17
Имам чувството, че в съзнанието на хората фалшивите инвалиди са някаква колосална цифра. И аз бях с подобно впечатление, но на срещите с представители на социалното министерство са изнесени данни, че те представляват около 5% от всички инвалидни пенсии. Тоест могат да бъдат спрени лесно, тъй като не представляват колосална цифра, заради което трябва да се предприемат някакви особени мерки.

..

Дали са малко или много - това никой не може да каже, след като няма контрол от независими експерти по въпроса.
А бройката пък няма отношение към начина на установяване. И трима да са - ако контролът е некачествен, няма да се установята. И 1000 да са - при каченствен контрол ще се установи.

Виж целия пост
# 18
Доун, беше ми удар с нож това, че влязох в числото на инвалидите. Истината е, че не трябва да работя с деца изобщо. Правя го със страх и на собствен риск. Причината е в размера на пенсията, иначе не бих рискувала. Не съм само аз, повечето, които работят, го правят с риск. Аз лично имам готовност да спра веднага и сигурно ще ми се наложи в недалечно бъдеще. Без пенсия обаче никой, който доработва, не може да спре, каквото и да става. С мижавата пенсия вървят по-важни неща: безплатен достъп до лекари и болници, до рехабилитации, до операции. Всеки от нас е минал или му престои да мине през всичко това. Понякога по много пъти....Без тези неща фаталния край се приближава с огромна скорост. Трябва да се борим да ги запазим тези придобивки. Всичко го направиха бизнес, но живота ни(защото здравето вече е заминало) не може да бъде бизнес. Не и това.

Има хора, които не могат да започнат нищо, независимо дали се нуждаят, дали могат да оцелеят благодарение на близките си, или не. Но всички вкупом ще минат в графа ненуждаещи се от пенсия и да се оправят. Както сме на групи ще резнат до едно място, което ще определят. Познавам лично хора, които няма да оцелеят, знам съдбата им. Не само те, семействата им няма да оцелеят. Не че на охранените властници им пука, но има такива, на които не им е все едно.
Така или иначе, излизаме на протест. След лъжите, които бяха стоварени на кило от правителството, ми беше интересно какво мислят хората, които не са засегнати лично. Ще го споделя на протеста с другите.
ПП Що се отнася до бройката на фалшивите инвалиди, не 5 %, а 5 човека да са, трябва да ги спрат. Има начини. Лекарите ги предложиха. Трябва воля, но не се вижда.
Благодаря за участието и за мненията! Както в подкрепа, така и против. Добре е да се види и друга гледна точка.
Виж целия пост
# 19
Аз съм за отнемане на инвалидната пенсия, където инвалиди/болни са на пълен работен ден 5 дни в седмицата.
Ами, ако заболяването им предполага и повече разходи?
Виж целия пост
# 20
И не категоризираните като инвалиди също боледуват. Диабетът прави ли те инвалид? Знаете колко е необходимо постоянно лечение, консумативи и прегледи. Инвалидните пенсии не са ли обезщетения за неработоспособност? Защо е важно един да взима пари заради лечение, а друг не, само защото не е в категория инвалид.
Бих подкрепила протест за облекчаване на условия за труд и среда, условия за наемане на работа. Обаче мерки, които са срещу фалшивите инвалиди също подкрепям.
Виж целия пост
# 21
Диабетът те прави инвалид. В зависимост от състоянието върви и процентът инвалидност на диабетици, както при всички други болести. Наскоро имаше петиция диабетици от тип І  да бъдат освидетелствани до живот. Както и всички нелечимо болни. Подписах, но не вярвам много да го направят.
Да, трябват доста пари за лечение на диабет, но това важи за всички болести. Що се отнася до хората, които не са инвалиди, но боледуват и понякога плащат сериозни суми за лечение....те го правят еднократно, инвалидите са до живот. Възможност да се съвземеш и да си оправиш живота на по-късен етап също няма. По-зле може да стане, по-добре никога при един инвалид или хронично болен. В това е разликата.
Мерките срещу фалшивите инвалиди ги подкрепят всички, които не са такива и не се облагодетелстват от тях. От това, което се предлага, никъде не се споменава какво точно ще се направи, за да бъдат отстранени точно фалшивите. Ако платят пак, напълно възможно е да останат всички от тях за сметка на хора, които наистина са в беда.
Виж целия пост
# 22
Подкрепям и ще участвам стига  да имам възможност.
Виж целия пост
# 23
Едно интервю, което дава отговори на много въпроси.


Организации на хората с увреждания излизат на протест срещу предложените промени в областта на медицинската експертиза и концепцията за реформиране на системата за оценка на работоспособността на социалното министерство. От Сдружението на лекарите от ТЕЛК – София обявиха, че ще подкрепят техните искания и също ще участват в протеста. Председателят на сдружението д-р Боряна Холевич коментира за Право&Здраве какви са проблемите в системата от гледна точка на медиците и каква реформа в медицинската експертиза предлагат лекарите, работещи в съставите на ТЕЛК.

- Д-р Холевич, създаването на две комисии за освидетелстване на пациентите ли е основният проблем в предложената от социалното министерство Концепция за реформиране на системата за експертиза на работоспособността?

- Втори комисии към НОИ съществуват и към момента. Всички експертни решения с 50% и над 50% намалена работоспособност се разглеждат от тричленни лекарски комисии към НОИ, които при несъгласие с определения процент от ТЕЛК обжалват решението пред Националната експертна лекарска комисия. Този контрол отсъства само при издаване на експертни решения на деца. Когато НЕЛК определи процент намалена работоспособност под 50%, НОИ съставя на ТЕЛК ревизионен акт и лекарите от ТЕЛК изплащат получените от болния социални пенсии за периода от явяване на ТЕЛК до явяване на НЕЛК. Няма правосъдна система в света с прецедент като чл. 112, ал. 9 от Закона за здравето, който гласи, че обжалването на експертното решение на ТЕЛК не спира плащанията по него и сумата изплатена като пенсия се връща от лекарите от ТЕЛК. Този прецедент води до масово нежелание на лекари да работят в ТЕЛК, както и до умишлено занижаване на процентите от ТЕЛК. Проблемът не е в осъщесвяването на контрол от НОИ, а във въвеждането на нов термин - работоспособен човек с увреждане, което ще доведе до отнемане на инвалидните пенсии на стотици хиляди хора с увреждания. Въвеждането на термина работоспособност при хора с увреждания би имало смисъл единствено, ако е пряко обвързано с осигуряване на подходящи приспособени работни места, както и достъпна среда, при това не само в София и големите градове, но и в селата. В противен случай реформата ще доведе до произвеждане на „работоспособни”, но безработни хора с увреждания без никакви доходи.
Идеята за ограничаване или отнемане на правото на пенсия в случаите, когато хората с увреждания получават доходи от трудова дейност е в противоречие с основни закони. В Конституцията на Република България, правото на пенсия, при възникване на определени обстоятелства, предвидени в Закона за пенсиите, е гарантирано като вид осигурително право, без упражняването му да е поставено в зависимост от упражняването на друго основно право, каквото е правото на труд. При настъпване на определени условия, правото на пенсия възниква в цялото свое съдържание, включително от гледище на размера на дължимата пенсия. В Конституцията не се съдържа никакво основание, което да оправдава каквото и да било ограничение на правото за получаване на пенсия при възникване на условията, определени в Закона за пенсиите. Правото на обществено осигуряване е отделно конституционно право и се гарантира и защитава от Конституцията самостоятелно, както и правото на труд. Упражняването на всяко от тези права не е поставено в зависимост от упражняването на другото. Подобен казус е разглеждан от Конституционния съд през 1997 г. и решението е обнародвано в ДВ бр.89 от 07.10.1997 г.
Разделянето на системата за оценка на уврежданията влиза в противоречие с модела на Международната класификация на човешкото функциониране, уврежданията и здравето /ICF/ на Световната здравна организация, приета през 2001 г. от всички държави, членки на ООН, която определя увреждането като комплексен феномен и съчетава медицинския и социалния подход в една концепция и следва да се извърши едновременно от мултидисциплинарен експертен екип.
Идеята да бъдат лишени лицата с инвалидни пенсии от правото да упражняват трудова дейност противоречи и на чл. 4, т. 4 от Конвенцията за правата на хората с увреждания, ратифицирана със закон, приет от 41-то Народно събрание на 26.01.2012 г., в сила от 21.04.2012 г., която забранява да бъдат ограничавани или суспендирани вече признати или съществуващи права на хора с увреждания при действието на Конвенцията или, още по-малко, в изпълнение на същата.

- Комисията за експертиза на работоспособността в НОИ ще бъде съставена също от лекари. Необходимо ли е и това няма ли да доведе само до ненужно забавяне на решенията и до усложнение на така или иначе сложната процедура?

- Към момента освидетелстването на пациентите започва от семейния лекар, издаващ първичното направление за ТЕЛК. Направленията се подават в картотеките за медицински експертни досиета, откъдето се разпределят към съответните лекарски комисии. На болните се изпращат писма, в които е посочено какви медицински документи трябва да представят, а именно консултации със съответни тесни специалисти, подкрепени с инструментални, параклинични и високоспециализирани обективни изследвания. При наличие на повече от едно заболяване, пациентът трябва да представи набор от документи, доказващи всяко заболяване поотделно. Следващ етап са лекарите от ТЕЛК, всеки от които трябва да има клинична специалност и минимум пет години клиничен стаж по съответната специалност. След запознаване с медицинското досие на пациента и преглед на лицето ТЕЛК издава експертно решение, съгласно действащата Наредба за експертиза на работоспособността. Решенията на ТЕЛК се разглеждат и обжалват при необходимост от лекарски комисии към НОИ, а обжалваните решения се преразглеждат от НЕЛК. При одобрено от НОИ решение и определени 50 и над 50% на лицето се отпуска инвалидна пенсия. С въвеждането на комисия, определяща работоспособността на хората с увреждания при наличие на остатъчна работоспособност, изобщо не е ясно каква ще е съдбата на лицето.

- Какви ще бъдат професионалните изисквания за лекарите в комисиите за експертиза на работоспособността в НОИ и има ли такъв кадрови ресурс в държавата, за да бъдат съставени новите комисии?

- В предложената Концепция е записано, че във вторите комисии ще работят лекари със специалност трудова медицина. Към момента тези лекари са изключително малко и повечето от тях са в пенсионна възраст. Предвидено е в рамките на една година да бъдат подготвени такива специалисти, което е на практика неосъществимо, тъй като тясна специалност в медицината се придобива за три години и половина и след полагане на изпит за специалност. Лично мен ме смущава фактът, че се предвижда работоспособността да се определя от специалисти без клинична специалност, а трудовата медицина не е такава. Аз като ортопед не бих се наела да определям работоспособността на човек с очно заболяване, а тези лекари ще трябва да го правят за всички зоболявания.


 
- Каква ще бъде процедурата за обжалване и ще бъде ли възможно да се оспори например само медицинската експертиза?

- Този въпрос не е засегнат в предложената от МТСП концепция.

- Ще има ли според Вас конфликт на интереси и съобразяване броя на отпуснатите инвалидни пенсии с финансовите възможности на Националния осигурителен институт, след като решенията ще зависят от служители на НОИ, каквито ще бъдат членовете на комисиите за експертиза на работоспособността?

- Несъмнено е налице конфликт на интереси при идеята степента на трайно намалената работоспособност и отпускането на инвалидни пенсии да се извършва от комисия на НОИ. В случая борбата с т.нар. "фалшиви" инвалидни пенсии е от компетентността на прокуратурата, а не е от компетентност на МТСП, НОИ и МЗ. Получава се дублиране на функции по контрол и дублиране на заетите в администрациите, които извършват една и съща дейност. Само този аргумент показва, че е неправилно предварително да се определят инвалидните пенсии като "фалшиви" от неовластени административни структури и по тази причина да се отнемат придобити права за инвалидни пенсии на хората с увреждания. На НОИ са предоставени правомощия да отпускат пенсии при представяне на необходимите документи за това, а не да създават комисии с разследващи функции, които да преценяват остатъчната работоспособност и тя отговаря ли на изискванията за отпускане на инвалидни пенсии. В случая чрез тези нови комисии се цели да се създадат законови пречки за отпускане на инвалидни пенсии, като правото на хората с увреждания да зависи от субективно оценяване и неясни критерии, които не се определят от степента на увреждането, а от съмнения и предположения на човешкия фактор, поставен в зависимост от стратегии на НОИ. Това е погазване на законови принципи.

- Какво предлагате в представения от Вас законопроект за медицинската експертиза, което не е засегнато в Концепцията за реформиране на системата за експертиза на работоспособността, а би могло да подобри сегашните недостатъци?

- В предложената от МТСП Концепция не е застъпено нито едно от нашите предложения. Те са следните:
1. ТЕЛК не би трябвало да определя процент „намалена работоспособност”, а процент „вид и степен на увреждане” и да посочва противопоказаните условия на труд, които биха влошили здравословното състояние на лицето. Това в никакъв случай обаче нe би трябвало да води до отнемане на инвалидната пенсия.
2. Засилване на контрола с наличния ресурс чрез преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения.
3. Преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране, като се даде възможност за определяне на пожизнен срок за заболявания и състояния, при които не се очаква подобрение; изключване от наредбата на състояния, които реално не водят до инвалидизиране и завишаване на процентите при сериозни заболявания и тежки увреждания.
4. Засилване на контрола чрез включване в състава на ТЕЛК на лекари - представители на НОИ, на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.
5. Създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца, съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
6. Въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК, така и от НЕЛК, в рамките на три месеца от постъпване на документите.
7. Ускоряване въвеждането на електронна здравна карта и Единна електронна система за нуждите на ТЕЛК и НЕЛК.
Тези предложения са залегнали в предложен от Сдружение на лекарите от ТЕЛК – София Законопроект за реформа в медицинската експертиза. Същият е одобрен от Националнопредставените организации на и за хора с увреждания и внесен в Министерството на здравеопазването, социалното министерство и парламента.

http://czpz.org/publications/7482-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%B8 … D1%80%D0%B0%D0%B1

Виж целия пост
# 24
Подкрепям протеста на инвалидите и справедливите им искания.Новите стъпки са абсурдни.Освидетелстват ги д-ри,а после чиновници от НОИ ще решават кой къде да работи.Тук ще е голямата тесла.Диабета,особено тип 1 е адски коварно заболяване.Процедурите за превенция с/у увреждания не се покриват изцяло от здр.каса.Тест-лентите за измерване на кр.захар отпускани безплатно са крайно недостатъчни.За добър контрол трябва да се купуват тройно повече.Въпросните пенсии отиват за лекарства,консумативи и изследвания,които не покрива здр.каса.Още за освидетелстване от телк се пишат изследвания,които НЕ се покриват от здр.каса.Познавам хора,които взимат заем за изследванията и чакат пенсията,за да върнат дълга. SadЗа фалшивите болни се знае,но нищо не се прави.Колко пъти се говореше в медиите за цели махали болни от едно и също заболяване.Журналисти попритиснаха някои пациенти да споделят за заболяването си или на многобройната си челяд и те се издадоха.Нито знаят симптоми на заболяванията си,нито какви лекарства трябва да приемат и т.н.
Виж целия пост
# 25
Аз подкрепям протеста, въпреки че признавам, че не съм се запознала на 100% още с готвените промени. Но винаги много ме е възмущавал фактът, че измислят изключително тъпи мерки, които вместо да решат основния проблем, от тях страдат всички - невинни жертви. Ето, например има много фалшиви ТЕЛК решения, заради които изтичат пари. Еми хубаво, решете си проблема с фалшивите телкове, а не спирайте помощта за инвалидите. Аз съм убедена, че комисиите ще направят такива критерии, че ако си мърдаш единия пръст значи си работоспособен - следователно няма пенсия. Това с насочването към бюрото по труда е смешно, тъй като не ми е известно бюрото да е намерило работа на много хора, камо ли пък инвалиди. Повечето работодатели също не са склонни да наемат инвалиди. Пък и инвалид, дори и да работи на пълен работен ден, това означава ли, че взима 3 бона заплата, с която да живее нормално и да си плаща лечението?? Може да работи и на минималната, но това означава да му се отнеме помощта, ужасно. Те първо да си оправят бъкиите с милионите дето изтичат в обществени поръчки, некачествени ремонти, в някое джобче и тнт, пък тогава вече ако не стигат пари - посегнете на пенсиите. А за хората, които подкрепят мреките - ако мислите, че като вземат пенсиите на хората вашият живот ще се подобри, или по-специално здравоопазването  - мисля, че сте в голяма заблуда.
Виж целия пост
# 26
Обикновено избягвам да се включвам в такива дискусии.
Аз подкрепям протеста на хора с увреждания. Защо да не работят, ако имат възможност, така все пак влизат пари в държавата.
Днес говорих с един диабетик, с ТЕЛК, който наистина има трудности не само да работи, но и да живее нормално, но все пак работи - на 3 часа за "огромната " сума от 150 лв.
Дали с една инвалидна пенсия се посрещат всички нужди на хората с увреждания. Тези, които не са живели, познавали и т.н такива хора, те си мислят, че инвалидните пенсии са предостатъчни.

Трябва да се спре източването на държавата от фалшиви ТЕЛК-ове.
Скоро видях как на жена от малцинствата, дадоха 40 % на детето , което иначе било за 0%. Това трябва да се спре, а не инвалидните пенсии.

Хората с увреждания имат право на достоен живот.
Виж целия пост
# 27
Аз също съм против да се намаляват или спират /отказват/ инвалидни пенсии на хора с намалена трудоспособност в случай, че работят. Заплатата и пенсията се дават на различни нормативни основания, при различни предпоставки и КС преди доста години вече се е произнасял по подобен повод, макар и не във връзка с инвалидните пенсии, а във връзка с пенсиите за осигурителен стаж и възраст. Едното плащане не е основание за спиране или намаляване на другото.
Причината за това е, че пенсиите и изобщо осигурителните плащания се отпускат не само за заместване на липсващ доход /напр. от трудова дейност/, а и за "допълване" на такъв доход. В случая пенсията допълва дохода от трудова или друга дейност. И тя се отпуска при предпоставките по КСО.
Ако подобно решение се приеме, смятам, че хората са в правото си да сезират компетентните органи с искане за неговата отмяна. Зависи с какъв акт ще се приеме, ако изобщо се приеме това. Това ще определи и компетентия орган, пред който следва да се оспори то.

Също така редица болни не следва да бъдат карани да се преосвидетелстват периодично, след като заболяването и състоянието им е такова, че обективно не се очаква то да бъде подобрено.
...
Държавните органи да се хванат накрая в ръце и да заработят, за да си получат служителите им заплатите по заслуги и за реално свършена работа. В случая - да се създадат механизми за установяване на фалшивите инвалиди и признатите в повече от допустимите за всеки отделен случай процент неработоспособност. А не да ровят там, където проблемите не са и да режат здрави части. Да си търсят туморите и тях да орязват.
Виж целия пост
# 28
За съжаление става малко заобикаляне на изменение на нормативите...вместо да се направят адекватни законови промени, с които хем да се пресекат злоупотребите, хем да се помогне адекватно на нуждаещите се, се правят още административни спънки, комисии и всякакви простотии. Иди после обжалвай... То е ясно, че пари няма и се търсят начини за пестене...въпроса е, че хората наистина няма да оцелеят. А и нещата трябва да се случват адекватно лесно. На мен ми е трудно понякога да обикалям за всички административни процедури за лекарства, болнични, направления и прочие, а съм здрава и млада. Какво остава за болен човек!
Виж целия пост
# 29
Според мен баш това е целта - да не оцелеят, че да не товарят бюджета. Цинично ама според мен е истина.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия