Имам кола. Имам книжка. А сега?

  • 122 021
  • 2 544
Преди две години изкарах книжка. От една седмица имам кола. Карам из квартала, но ме е страх да изляза на булеварда.

Преди курса никой не ме е учил да карам. Уча се сега сама.
Опитах след курса два-три пъти друг да ме учи. Като ми се развикаше и блокирах. Сама се справям по-добре.
Има ли друг човек в колата, разчитам на него. Затова не виждам смисъл от допълнителни часове.


Карам всеки ден по малко. Преди да се кача, треперя. Сляза ли - пак. Седя пред нея, гледам я, пуша и се чудя защо ми е.

Още не съм я разучила. Първите пъти карах на дълги светлини вместо на фарове. Оставях лоста на свободно положение, трябвало на първа скорост да е. И на ръчна карах.
Вече почти не гасне, започнах и скоростите да сменям, стигнах до трета. Завой на трета не става.

Разчитам на обясненията на колеги защото около мен никой не разбира.

Скоро ще трябва да стигна до бензиностанция. Отсега ми се изправя косата. Как ще стигна? А и не мога да си сипя бензин - не знам как.
И на автомивка трябва да ходя.

Не знам как да вдигна предния капак. Не намирам палче под него - така ми обясняваха.

Ще сложа табелка Млад шофьор за да не ме псуват много. В друга тема ме посъветваха да не слагам защото ще ми правят сечено.

Още не чувствам колата моя.


Как да преодолея страха от булеварда?
И още въпроси ще имам ...
Виж целия пост
# 1
Аз лично никога не съм разбирал много страха от шофирането за добро или лошо. В началото карах ужасно, но не се трогвах и на косъм съм се разминавал с опасни ситуации. 2 месеца след като взех книжка си купих първата кола и тръгнах с нея от Бургас за Варна в шест сутринта в мъгла без грам видимост. Беше си приключение Grinning

Моят съвет към теб е да намериш някой по-уверен с колите приятел да бъде с теб, докато свикваш.
Виж целия пост
# 2
Продължавай да караш из квартала докато поне спреш да гаснеш постоянно. После помоли някого да се качи и да те закара до работа и обратно и да ти покаже къде какво и защо (примерно защо в тази лента, къде кого пускаш и такива неща). После ти го караш до работа и обратно. Постепенно ще свикнеш. Може да помолиш и някой да кара след или пред теб (хем не си сама, хем ще имаш някаква сигурност).
Като стигнеш до бензиностанцията виж от коя страна ти се зарежда колата и спри на съответната колонка. Надявам се, че знаеш дали си на бензин/дизел/газ. Ако си на газ кажи на някой да ти я зареди. Ако си на дизел/бензин взимаш съответно маркуча (така ли се казва?) на дизела или на бензин 95. Отваряш капачката (най-вероятно долу от ляво на седалката имаш като палчета, но може да е и на друго място), след това има една капачка, развърташ я (може да чуеш свистене, не е проблем) и пъхаш маркуча. На самата дръжка на маркуча има допълнителна дръжка (успоредно на местото, за което си хванала маркуча, не знам как да го обясня, може би като спусък на оръжие, не е хубаво да я дърпаш преди да си вкарала маркуча в колата). Гледаш цифрите на таблото, когато си готова пускаш ръчката, връщаш маркуча, поглеждаш номера на колонката и отиваш на касата. Звучи дълго, но винаги можеш да помолиш да ти покажат, никой няма да се смее.
Успех и кажи после.
Виж целия пост
# 3
Спокойно! Не си единствена. Ето някои съвети от моя инструктор, които ми бяха много полезни. На първа само се тръгва или до 25 км в час. От25до 35 - 2ра. 35- 45- 3та. 45-55-4та. 5та- за извънградско. Зс да не ти гасне колата внимавай с оборотите. Научи се да четеш знаците, анализирай ги. От две ленти- е дясна( ако няма спрени коли в нея). От три-
в средна. За устройството на автомобила потърси в гугъл.
Виж целия пост
# 4
Не си сама в неволята.Колко сме минали по твоя път..... Laughing
 Всичко идва с опита. Пробвай неделя сутринта по-рано-хем е светло,хем хора няма. Всеки кара както може,ти гледай да си спазваш правилата. Това,че е по-бавно,да не те притеснява.Не се сравнявай с другите.Какво ти пука,че гасне,ще запалиш пак и готово. На бензиностанцията все ще ти помогне някой.Засега не мисли за автомивка-все с едно шише ще измиеш стъклата.

Направи си някакво леко маршрутче. Започни няколко пъти.Като посвикнеш,увеличи периметъра.
Не се отказвай! Никой не се е родил научен.
Постепенно ще добиеш увереност и опит.

Веднъж една приятелка ми каза,че й доставяло удоволствие да шофира. До тогава мислех,че всички жени карат по принуда. От тогава си смених гледната точка. Приех го като приключение.Като една малка победа. Малка,но моя Simple Smile

Можеш ! Давай!

И да се похвалиш после- ще си вдъхновение за други в твоето положение.Щото не си сама в неволята  Grinning
 newsm01


Виж целия пост
# 5
За завоите- десен може на втора, ако е полегат. Острия- ма първа. Обратен и ляв на втора. Има и тскива, които се взимат на трета, но те са с по- голяма траектория. За всяка маневра се дава пътепоказател. И не на последно място, нсмери читав инструктор да ти пообясни някои неща- а именно движенията на ръката при превключване на предавките и работата със съединителя. И запомни с него се работи плавно.
Виж целия пост
# 6
Завой на първа? Първа е за тръгване...
Изкарай малко опреснителни часове, позабравила си нещата. После карай на спокойни места и постепенно ще се случат нещата. Карай сама.  Peace
Виж целия пост
# 7
Е, хвани и си я разучи, когато не си в движение. Пусни едни светлини, слез, виж кои са и т.н.
За скоростите не мога да помогна, карах курсовете на такава кола и въпреки че нямах проблем още тогава казах, че няма да седна да карам докато не си вземем автоматик. Е, удържах си на думата - 16 г. по-късно Smiling Imp

За псуването - едно време ми пукаше. Сега като вече съм на 40 хич и не ми е зор кой какво си мисли от другите коли, те пък щото са страшните шофьори.

С мъжа ми отидохме до съседен град като си купувахме предната кола. Не беше карал тази марка и въпреки че беше с голям стаж не знаеше как се отваря за зареждане Simple Smile за късмет до нас спря същата и той попита шофьора. Показа му човекът, пожела му успех с новата придобивка и готово. Чудо голямо, че е питал.
Това смятам е най-голямата грешка на жените - смачкани са от някой мъж, че не могат и не смеят да питат. А без питане няма как да се научиш. Разпитвай, учи се и горе главата.
Виж целия пост
# 8
Сама ще се убедиш след още малко време, че не е никаква философия. И то наистина си е така. Просто трябва малко да опресниш материала, дали с часове или с някой познат.
Не сме по-калпави от мъжете, ще ме извиняват...
След време като свикнеш и ако останеш без кола, дори за малко, ще се чувстваш като парализирана...
Виж целия пост
# 9
Както са писали в предишните коментари- само с каране става.
И аз питах, после опитвах и така. Не ми пукаше кой как гледа на шофирането ми.
При мен проблема беше потегляне в изнанагорно. Най-вече пък, когато трябваше да потегля в такава ситуация на Стоп. Такова нещо, като задържане на полусъединител пък- абсурд. Не бях учена, сигурно за да не попелявам съединителя на учебната кола. На това ме научи съпругът ми. Е, стигна се до един момент, в който той започна да се нерви от гасненето на колата ми и за куп други грешки и стана така, че един ден го помолих повече да не сяда при мен и започнах сама. И аз треперих само при мисълта за шофиране, но след година и половина вече не е проблем. Гледам да си паркирам на широчко и да не се навирам в другите коли. Сега преди Стоп минавам на първа  , оставям лека инерция с готовност за спиране. Ако се наложи да спра и да изчакам , съединителя си го държа натиснат,след това махам крак от спирачка и леко подавам газ , като леееко отпускам съединителя, но не да тръгне колата, а да е в готовност без да изгасне. Не знам дали правилно го описах, но ти сама ще го усетиш.
Съединителят ми е хубав , но на съпругът ми на колата отделя много високо и не мога да свикна да я карам. Търкалям си моята и това е.
Виж целия пост
# 10
Курсовете в България са крайно недостатъчни за да се научи човек, но поне основните неща трябва да се научат там. Напр. тръгване и спиране, как се оставя колата, когато е паркирана и т.н. Както описваш, доста неща не са ти ясни затова най-добре намери някой да ти обясни основните неща и от там насетне карай сама. Първо в квартала, после по познат маршрут по-надалеч и лека полека ще свикнеш. Трябва практика, така че не очаквай да стане веднага.

 Аз си взех кола години след като взех книжка. Започнах да карам сама и така се научих. За мен, това е по-добрия вариант, защото когато си сам, разчиташ само на себе си, а не чакаш някой да ти казва. Първо карах в моя квартал, после на по-далечни познати дестинации и лека полека се получиха нещата.

Важно е да караш всеки ден и да не се отказваш. Успех!
Виж целия пост
# 11
Първите пъти карах на дълги светлини вместо на фарове. Оставях лоста на свободно положение, трябвало на първа скорост да е. И на ръчна карах.
Тези неща на курса не ги ли обясни инструктора?
И аз така- книжка от 2003та, но не ми се беше налагало да карам. И да видите тази година като ми се наложи, появи се огромна необходимост да карам. Мъжът ми замина в чужбина за няколко месеца и ми остави колата. Научих се за месец- два. Още първият път, когато карах сама, ми се наложи да изляза и по булеварди и по магистрала и в задръствания...Сега съм много уверена и нямам притеснения. А колата е и голяма на всичкото отгоре. Научих се да я изнасям по по- острите завои, избягвам дупки, престроявам се, карам градско и извън, паркирам в подземни и надземни паркинги, даже и ремонт й правих, защото ме остави на пътя, пътна помощ виках, помпя си гумите с компресора, зареждам нафта, проверявам маслото, на автомивка я карам, винекта купувах, застраховка правих, сега летни гуми ще слагам и ще сменям амортисьори, че имам 2 протекли, дори и аптечката презаредих, че беше изтекла. Лудница. Само успоредно паркиране не съм правила още, но то няма и къде, не ми се налага. Ходя на места, където знам, че има къде да се спира. Толкова се зарибих, че ми е приятно да се занимавам с нея, дори когато изляза на магистралата и си пусна музика, ми действа много освежаващо. Всичките ми познати са много учудени, защото аз изпитвах огромен страх, цял живот съм се страхувала...пък то какво стана... Всичко е въпрос на нагласа. 
Виж целия пост
# 12
Аз докато карах курсовете (а имах огромно желание да взема книжка) направо си се чудех как ще го правя това сама.Инструктора е мой познат и изкарах повече от нужните часове...обаче аз до последно правех едни и същи елементарни грешки.Взех си изпитите всичко на теория от първия път без грешка.Практиката с малко повече зор,но пак от първия път.Започнах да карам с баща ми-пак същите грешки.И той вика ядосва се,казвах си че никога няма да ме пусне да карам сама,а и аз няма да събера смелост.Започнах малко,по малко да влизам в час.Той ми купи кола и реши,че един ден ще ме пусне сама.Беше ми много напрегнато,но в момента,в който запалих колата и тръгнах (в този ден имах толкова работа,че ми се наложи да обиколя града и то в най-голямата лудница) все едно станах друг човек.До ден днешен има много ситуации,в които признавам си минавам на магия,но ми е такова удоволствия да карам,особено вечер след работа (налага се да карам извънградско понякога) направо си релаксирам.Никога не мисля какво,как и защо може да се случи,защото лоши сценарии колкото искаш.Качваш се и караш! Май много дълго стана,но дано да съм ти била полезна. Simple Smile
Виж целия пост
# 13
Преди 4 месеца взех книжка и от 2 месеца имам кола. Карам навсякъде предимно сама. За София мога да препоръчам прекрасен инструктор за опресняване - 2,3 часа ще са ти добре за основните неща. Недей да пушиш, пиеш вода, говориш по телефон и т.н. докато караш. Поне в началото това е трудно. Особено първите седмици. На дълги свети синьо на таблото, на къси - зеленикаво. Гледай какво пише там. При спряна кола с изгасен двигател - лостът на първа и ръчната. Ръчната не е задължителна, но не е и случайно там. Така 100% ще обезопасиш колата да не потегли, което е твое задължение. Гасне ти, понеже отпускаш съединителя бързо. Отпускай го плавно, дори и с риск да потеглиш по-бавно. Това важи за първа и втора. От трета нагоре може и по-бързо да го отпускаш. Завой на трета няма как да стане, най-много да почне да се дави и трепери и да изгасне. Когато наближиш завоя - сменяш на втора, държиш съединителя натиснат и спирачката, и чак когато тръгнеш да излизаш от завоя го отпускаш съединителя, махаш спирачката и даваш газ. Ще стигнеш, карайки. Ще помолиш момчетата да ти сипят. Внимавай само !!!!!! : да не объркаш какво е горивото на колата - най-често е дизел или бензин А95. (или газ). Казваш примерно : 20 лева -95 и той ще се оправи, влизаш ,плащаш, излизаш и тръгваш. Няма страшно. На автомивката - същото. Казваш вътре ли искаш да ти я измият или вънка и ги оставяш да си вършат работата.
Предния капак обикновено се вдига някъде около съединителя, по-нагоре към волана - може би имаш лостче за това. Хвани някой на бензиностанцията примерно да ти обясни.
Аз си имам стикер Млад шофьор, но карам сравнително добре (според думи на мои близки и познати, не мои лични) и не ми свиркат и не ми дават газ.
Ще си я почувстваш с времето.


Ако имаш някой търпелив !! приятел-шофьор, помоли го да поседи с теб докато караш за час-два да видиш как е. Аз лично на моя мъж му забраних да ми дава акъл, че много ме напряга, но той е по-сприхав и нервен. Трябва ти някой наистина спокоен и търпелив човек за подкрепа.
Успех!!
Виж целия пост
# 14
Лана, в завой със съединител не се влиза, нито със спирачка или с газ. Без ръчна през зимата. Hug
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия