Турско иго / османско владичество, кръвен данък / набор, насилствено помохамеданчване...

  • 84 106
  • 1 590
# 495
И аз съм против да се слагат всички помаци под общ знаменател. Писала съм в темата за тези, с които съм контактувала и наблюдавала.
Те са си запазили българските имена след Възродителния процес и продължават да си кръщават децата с такива, единици са с турски, имат коледна украса, давали са ми както баклава за техен празник, така и червени яйца за Великден и нямат джамия.
Говорят предимно български, аз поне на турски не съм ги чувала. Казвали са ми като анекдот, че по едно време са имали ходжа, ама той не е знаел турски.

Няма да ги чуеш да говорят на турски, защото не го знаят, вкл. и ходжите по селата. Говорят само и единствено български език. Аз имам приятели, съученици и учители помаци - ако не ти кажат, че са помаци, никога няма да разбереш, че са такива.

Това интервю с помашко семейство от Смолян дава ясна представа за помаците из този край на Родопите

Помашката Коледа: живот в сърцето на Родопите
https://www.lentata.com/page_8288.html
Виж целия пост
# 496

Тоест - министърът смята, че в "Христо Ботьов - опит за биография" З. Стоянов е идеализирал неправомерно героя си. От днешна гледна точка това е странно, защото в Биографията има такива пасажи за Ботев: „… като засвиряли гайдите, Ботев почвал да трепери, хвърлял си дрехите, събувал се бос, мазал се с масло, плющял ръце и трошил кокали по мегдана…“. Никак не личи идеализация тук, описва се пехливанска борба с участието на Ботев. Но на министъра и това му се струва разхубавен разказ, тоест, мнението му за Ботев е по-ниско.

Напротив, от днешна гледна точка изобщо не е странно от една биография, дотолкова изпълнена със суперлативи за Ботев, че освен всичко друго,  е и пръв сред селските пехливани, да се извади едно изречение и на негова основа да се твърди, че това изобщо не е идеализация и разхубавен разказ, а дори той не се харесал някому, който имал реални лоши впечатления за Ботев.

Нарича се фалшиви новини и разчита основно на това, че другите не четат.
Виж целия пост
# 497
   Може би и двете тези имат някакво основание .  В началото си е било чисто робство, докато империята е била силна и с амбиции за безогледна власт, както всяка млада империя. Когато се  е поуморила, изтощила и  си е повярвала прекомерно ,както се случва като поупражняваш по-дълго време неограничена власт е започнала повече да присъства.Чела съм, че турците са били много изненадани от Априлското въстание, защото за  дълъг период сме си живеели мирно и сговорно без индикации, че сме недоволни и дори готови за борба и жертви.
   Но в началото  ,в първите векове след завладяването, са си налагали волята и религията безмилостно. Особено са изстрадали хората в Източните Родопи, както знаем и от историята.  Моят корен по майчина линия е оттам, но отдавна родът ми се е преселил в друг район. И съвсем случайно при едно пътуване попаднах на семейната ни история, проучена от местен историк, краевед.
   Произхождаме от село , което е изгорено и унищожено от турците през 16 в. при покръстване и е заличено оттогава. Хората са дали отпор и единственият, който успява да избяга от пожара и клането е 6 г. дете - нашият прадядо  Вельо. Слиза в съседно село, където е отгледан като сирак.Жени се и  има осем деца . При последващи вълни на помохамеданчване  в  родопското село, където той се  е спасил, четири от децата му приемат мюсюлманството. Четири , сред тях и нашият прародител Никола успяват да си съхранят християнската религия.  Братовчедите ни мохамедани отдавна са се изселили в Турция и са с турско самосъзнание. А сме с общи прародители, убити някога, за да останат христяни и българи.
Виж целия пост
# 498
И аз съм против да се слагат всички помаци под общ знаменател.

В църква влизат ли? Не влизат. Ама "Исус го има в исляма", нали. Иначе са нерелигиозни и толерантни.
Запазили са си имената, защото така е било по-удобно. За пред българите. Вкъщи са си били Айшета.
Виж целия пост
# 499
Аз пък се питам има ли държава, която да е абсолютно обективна към собствената си история и национални герои. И възможна ли е такава обективност при положениe, че всичко се е отстоявало и завоювало с кръв и винаги е имало поне две страни и поне две истини. И чия истина е по-голяма?

Ако не можете да се поклоните пред героите, поне ги оставете да почиват в мир.
Виж целия пост
# 500
И аз съм против да се слагат всички помаци под общ знаменател.

В църква влизат ли? Не влизат. Ама "Исус го има в исляма", нали. Иначе са нерелигиозни и толерантни.
Запазили са си имената, защото така е било по-удобно. За пред българите. Вкъщи са си били Айшета.

Не съм казала, че са нерелигиозни, а че мюсюлманството го практикуват долу-горе като християните, които я влезят в църква на Великден, я не и цялата им вяра се изчерпва с това, че са кръстени.
Говоря за традиции и обичаи, не за религия.
Виж целия пост
# 501
„Абе какво си написал в книгата си. Че аз не знам ли какъв вагабонтин беше Ботев, обирач на каси, крамолник“ – казва му министърът.
Тоест - министърът смята, че в "Христо Ботьов - опит за биография" З. Стоянов е идеализирал неправомерно героя си. От днешна гледна точка това е странно, защото в Биографията има такива пасажи за Ботев: „… като засвиряли гайдите, Ботев почвал да трепери, хвърлял си дрехите, събувал се бос, мазал се с масло, плющял ръце и трошил кокали по мегдана…“. Никак не личи идеализация тук, описва се пехливанска борба с участието на Ботев. Но на министъра и това му се струва разхубавен разказ, тоест, мнението му за Ботев е по-ниско.
И за Левски е говорено така, и за почти всички герои. Самата дума "революционер", "хайдут" е попадала в един синонимен ред с "разбойник".
Аглая, няма да правя психопортрети нито на Левски, нито на Ботев. Което е трябвало да знам за тези хора, съм го изучила. Имената и на двамата са останали във времето. И то… не като главорези, а като герои. Какви са били като характери, описани от някои, като какви са ги обрисували и ги обрисувате сега, за мен няма значение. Има значение само едно – какво е станало във времето, в което са живели и след смъртта им.
Давам пример само с едно име, а има стотици примери. Исус  като какъв е бил качен на кръста? Като  месия или като разбойник? Тълпата, тогавашните власт управляващи и религиозни водачи, кого са решили да помилват? Исус или истинския разбойник? Как са го охаректиризирали?
Това за мен е достатъчно, а ти ако искаш изваждай още аргументи какви са били според теб: „Луди глави, хайдути, разбойници…”
„Никой пророк, не е признат в родината си”. Да, бих добавила – преживе. Тези хора ще бъдат отричани, ще им се слагат различни етикети, само и само бедните душици, да не се чувстват жалки.
НО… отново… Имената им са останали, и много бързо след тяхната кончина е настъпил обрат в историята на България. ТЕ, са направили нещо за родината си. А името на този министър вече е потънало в забрава.
Виж целия пост
# 502

Тоест - министърът смята, че в "Христо Ботьов - опит за биография" З. Стоянов е идеализирал неправомерно героя си. От днешна гледна точка това е странно, защото в Биографията има такива пасажи за Ботев: „… като засвиряли гайдите, Ботев почвал да трепери, хвърлял си дрехите, събувал се бос, мазал се с масло, плющял ръце и трошил кокали по мегдана…“. Никак не личи идеализация тук, описва се пехливанска борба с участието на Ботев. Но на министъра и това му се струва разхубавен разказ, тоест, мнението му за Ботев е по-ниско.

Напротив, от днешна гледна точка изобщо не е странно от една биография, дотолкова изпълнена със суперлативи за Ботев, че освен всичко друго,  е и пръв сред селските пехливани, да се извади едно изречение и на негова основа да се твърди, че това изобщо не е идеализация и разхубавен разказ, а дори той не се харесал някому, който имал реални лоши впечатления за Ботев.

Нарича се фалшиви новини и разчита основно на това, че другите не четат.

Изказваш се напълно неподготвена, навлизаш в зона, която видимо не ти е ясна. В Биографията на Ботев, писана от Захари Стоянов, можем да видим много такива "изречения". Да ти преписвам ли, ето:

„Повечето свое време той употреблявал в различни буйства и немирности. Да се присмива, да се подиграва и закача всекиго, стар и млад, който се отличавал с каква-годе оригиналност в селото — това съставлявало негово изключително занятие в ученическата епоха. (…)“.

„Онова, което знаем за положително, е това, че тука той, в тоя период на живота си, никаква книга не вземал в ръцете си да прочете. Това е естествено. Буйната глава търсела разнообразие (…)“ и пр., и пр. (Стоянов 1983: 307, 320-321).

Не казвам, че намерението на Захари Стоянов е да дискредитира Ботев. Обратно, той го намира за необикновен, гениален, "различен от обикновените смъртни", очевиден е стремежът му да го въздигне високо в изграждащия се героичен пантеон. Казвам само че заради липсата на "епическа дистанция", в разказа за Ботев проникват и някои неособено героични детайли. Че различни версии за героите спорят помежду си - едни ги отричат, други ги възхваляват. Постепенно - с прокарването на времева дистанция, със смяната на поколенията, споровете утихват и се уеднаквяват в единен, изцяло положителен разказ за героя. През междувоенния период съм срещала само един пасквилен текст за Ботев - останалите са възхваляващи.
Виж целия пост
# 503

За помаците в други части на България не съм запозната  - по Ловешко, Бургаско и т.н.


Горе долу същите са и в Ловешко, напълно светски и нерелигиозни, даже не съм сигурен дали имат джамии по селата. Няма забрадени жени, преди доста години в родния ми град се виждаше чат-пат по някоя баба с тяхна носия, но от много години не съм виждал такива. Позната помакиня ми разказваше, че в селото им преди години имало силно недоволство срещу планиран строеж на джамия и май успели да го спрат.
Виж целия пост
# 504
Еми то Ботев си го е казал:

Тежко, брате, се живее
между глупци неразбрани;
душата ми в огън тлее,
сърцето ми в люти рани.

Отечество мило любя,
неговият завет пазя;
но себе си, братя, губя,
тия глупци като мразя.

А после прочиташ това и разбираш, че който и да е не може да говори против Ботев ... защото той е просто ВЕЛИК

Настане вечер — месец изгрее,
звезди обсипят сводът небесен;
гора зашуми, вятър повее, —
Балканът пее хайдушка песен!
...
Виж целия пост
# 505
Не казвам, че намерението на Захари Стоянов е да дискредитира Ботев. Обратно, той го намира за необикновен, гениален, "различен от обикновените смъртни", очевиден е стремежът му да го въздигне високо в изграждащия се героичен пантеон. Казвам само че заради липсата на "епическа дистанция", в разказа за Ботев проникват и някои неособено героични детайли...


 "Ние ги туряме, защото махването им щеше да съставлява една празнота от неговия живот и стремленията му. Според нас и според безпристрастните хора така; а за ония с кривите души Ботйов да беше чел само молитви, нали е той Ботйов, нали е написал „Борба“ и „Молитва“, все ще да бъде гледан с лошо око. Работата е, че ние не пишем за тия последните."

Аз разбирам, че гениален, необикновен и различен от обикновените смъртни в никакъв случай, не е идеализация, Но че в определен момент "буйната глава не похващал книга" е дискредитиращ детайл, наложен от липсата на епическа дистанция. Обаче мисля, че тълкуването е в очите на четящия.

ПП Да напомня откъде тръгна спорът - от твоето твърдение "Тоест - министърът смята, че в "Христо Ботьов - опит за биография" З. Стоянов е идеализирал неправомерно героя си. . От днешна гледна точка това е странно, защото в Биографията има такива пасажи за Ботев... Никак не личи идеализация тук...Но на министъра и това му се струва разхубавен разказ, тоест, мнението му за Ботев е по-ниско."
И това за едно произведение, което пак по твоите думи обрисува Ботев като "необикновен, гениален, "различен от обикновените смъртни"
Не ти ли се струва лекичко манипулативно?
Виж целия пост
# 506
Абе, как може буйна глава книга не похващаща, да пише така, че като го четеш
да настръхваш newsm78
Виж целия пост
# 507
И аз съм против да се слагат всички помаци под общ знаменател.

В църква влизат ли? Не влизат. Ама "Исус го има в исляма", нали. Иначе са нерелигиозни и толерантни.
Запазили са си имената, защото така е било по-удобно. За пред българите. Вкъщи са си били Айшета.


За пред кои българи? Помаците също са българи и съм сигурна, че тези, които аз познавам са много повече българи от теб.

И по твоята логика защо няма български турчин с българско име, нали е "по-удобно" според твоите разсъждения?  Rolling Eyes

Помашките "Айшетата" и "Мюмюновци" на Роженски събор  - османлък до османлъка Whistling
https://www.youtube.com/watch?v=u6DsONwFVbc

Добре, че са родопските помаци, за да се насладим на това - няма по магичен звук от родопската каба гайда
https://www.youtube.com/watch?v=bVPKzsG_8fA
Виж целия пост
# 508
Vapor, какво да ти кажа освен да махна с ръка...

Ето, опитвам за последно: намерението на Захари Стоянов явно е да идеализира Ботев. Споменаването на кражби, задиряния на моми, бягства от училище, затриване на животни и пр. детайли от съвременна гледна точка не изглеждат като идеализация на героя, поне недокрай прокарана. Това е така, защото Ботев е все още твърде исторически герой - влиза в мемоарите на хора, някои от които го познават, други, които са общували с негови съратници. Нормално е в разказа да проникват твърде житейски, негероични детайли, много по-различни от сетнешната митологизация (преди да подскочиш - употребявам "мит" не в смисъл на измислица).

Как се чете произведението на Захари? Според тогавашния министър на просвещението Захари е въздигнал неправомерно героя (и го нарича "вагабонтин", "крамолник", защото го намира за такъв). Според Стоян Заимов обаче нещата стоят по друг наичин. В „Миналото. Етюди върху Записките на Захари Стоянов“ той твърди, че първият Ботев биограф е „извадил на пазар най-лошите страни от житие-битието“ на революционера и „с това пред лицето на грядущите поколения той е изправил един опасен авантюрист, да не кажем прост вагабонтин“ (Заимов 1895: 199). Мнозина също са недоволни от текста на Захари Стоянов. Тези разногласия показват неединност и във възприемането на Ботев - някои го намират за герой, други - за "вагабонтин". В първите следосвобожденски учебници по история и литература Ботев е включен с няколко изречения. Ситуацията се променя - бавно, постепенно - след 90-те години на XIX век и особено през 20-30-те години на XX век.

Това е. Надявам се, че съм ясна. А ако е само за да си контра, наистина махам с ръка и се заемам с нещо по-смислено, отколкото да хабя времеви ресурс, изследователски такъв, за да уточнявам нещо, което и без друго ще бъде заядливо репликирано.
Виж целия пост
# 509
Аглая, опитвам  и аз за последно - твоето намерение беше да покажеш, че дори един неразкрасен разказ, пълен с дискредитиращи подробности /според теб/  като текстът на Захари Стоянов, е бил възприет от тогавашния министър на просвещението като неправомерна идеализация на героя.

 
Никак не личи идеализация тук, описва се пехливанска борба с участието на Ботев. Но на министъра и това му се струва разхубавен разказ, тоест, мнението му за Ботев е по-ниско.

После, разбира се, направи завой и призна, че като цяло  Захари Стоянов намира Ботев за "необикновен, гениален, "различен от обикновените смъртни" -  т.е. твърде вероятно министърът да е бил прав, защото разказът очевидно е разхубавен и идеализацията си личи. Та дори добавяш, че поради това мнозина  също са недоволни от текста на Захари Стоянов и изобщо поемаш в съвсем друга посока.

Мисля, че всъщност и двете в момента сме на мнение, че Захари Стоянов е дал една силна разхубавена и идеализирана версия на Ботев, с която съвременници не са били съгласни. Просто ти в началото  вложи времеви изследователски ресурс  в това  да я изкараш неразхубавена и неидеализирана,  за да подкрепиш някаква своя гледна точка и това ме подразни до степен да похабя собствения си времеви, неизследователски ресурс, за да оспоря това очевидно невярно твърдение.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия