Дискусионна тема. Говорилник. Частно vs държавно образование.

  • 39 230
  • 855
# 15
Fran, мерси за отделянето на темата, чак сега разбрах за какво е дискусията.

Виж целия пост
# 16
Оффтопик, напоследък срещам по разни поводи ETH Zurich. Реалистично ли е българи да кандидатстват там? Някой да е пробвал, Маклинтън какво мисли?
Една девойка от СМГ с английски (с учене на немски извън) влезе там тази година.
Виж целия пост
# 17
Смятам стипендиите за успех за изключително вредни.
Мотивацията за учене трябва да бъде стремежа към лична свобода. Която означава способността да правиш осъзнати и информирани избори, базирани на придобитите знания и изградена култура.
Обучение изградено върху мотивиране с "награди за постижения" се нарича дресура.
Плащам хиляди на година, за да не се учат синовете ми да служат на всеки, който им предлага одобрение, "something shiny" или размахва пачка хартийки под носа им.
Искам да научат, че парите са средство за размяна между свободни хора, а не за стимулиране на желаното поведение в подчинените.
Стипендията не са спечелени пари, защото не е получена срещу нещо полезно направено за другите (смисъла на CAS часовете). Стипендията (в тази и форма) се получава за правилно поведение (получаването на високи оценки, по учебни предмети и критерии определени от НЯКОЙ ДРУГ).
Намирам използването на данъците за "мотивиране" на децата, вместо за осигуряване на условия за тяхното образование, за вулгарен и циничен популизъм.


Туй пък сега какво беше. Вредни били стипендиите за успех, не съм чувал досега такова чудо. Парите не били средства за стимулиране на желаното поведение в подчинените?!?!

А какви други средства да използваме?! Бой с пръчки? Или както в миналото - порицание пред другарския съд или пък в по-далечното минало, изпращане в лагер?!

Парите като стимул се използват най-много от обичаните от Ежко американци. Хубаво, лошо, така е. Отдавна минаха времената, когато можеш да накараш някого да даде всичко от себе си "за Родину, за Сталина".
Виж целия пост
# 18
... тук коментирахме олимпиадите и състезанията... Приема е друга тема, която пък точно в Щатите е по много "условни" критерии (понякога дали пееш в хора и си спортист тежи повече от SAT и AP...)
...
Ей от тук изскочи сериозния му проблем - сравнява преподавател в гимназия (АК в нашия случай), защитил професура докато той беше 11 клас... с университетските преподаватели, които се оказва, че не могат да стъпят на малкото пръстче на този учител. И основното е, че този преподавател го беше мотивирал толкова, че да седне и да се подготвя сам за явяване на AP и да пита в часовете за консултации.  Не на школа да решава "състезателни задачи" за конкретно състезание, а да задълбочава знания към учебния материал за свое удовлетворение и развитие.


ПП: Коригирам във връзка с другите изчистени коментари:-)
И напускам темата Grinning Ако някой иска да сравня "АК и след него" с ДУ (след него не знам) от моя гледна точка или ако иска някаква конкретна информация за АК - моля на лични или в темата за АК. Хубав ден!
Виж целия пост
# 19
Мецане, излез от феодализма. Образованите (и свободни) хора са далеч по-продуктивни. Пробвай да поработиш с такива.
Стипендиите в развитите държави се дават, за да може и бедните да си позволят образование. Иначе откъде да намериш достатъчно образовани хора, с които да работиш? Не случайно финансовата помощ и need blind приема са все по-популярни.
Виж целия пост
# 20
Не на школа да решава "състезателни задачи" за конкретно състезание, а да задълбочава знания към учебния материал за свое удовлетворение и развитие.
Спирам по темата. Моля да изтриеш (после и аз) коментара за момчето ми.

В това отношение и аз правя разликата. В 7 клас хлапето стартира школа по химия с голямо желание и интерес. След 4-5 занятия започнаха предимно да решават задачи от минали години за подготовка за общински кръг. После за областен, после за национален. Доскуча му и на областен дори не не се яви. Връща се от школа и казва: "пак бяха задачи". На него му се слушаха лекции.
Сега ходи в сайънс клуба и е страшно запален, защото големите ученици водят лекциите. Приятно му е, и много интересно. Наскоро разделиха клуба в два дни, за да може лекциите да са по-често, че с редуването на химия и физика не достигаха. И като знам колко време заделят тези ученици, които са и в активна подготовка за кандидатстване, за да учат по-малките, и как го правят с желание и истинска ангажираност, наистина се чудя като чета някои постове. Това според мен е много ценен опит като общуване и взаимоотношения и е различно преживяване от класиране на състезание.



Виж целия пост
# 21
Фран, изтрий ме, не виждам “Едит”, не знам дали защото е копирано, или от мобилното устройство.
Призма, щото знаеш каква слабост ми е сайънс клуба. Аз ти казах, че момчетата са страхотни. И това, което се случва, е заради тях. Не е система. Има значение между самоинициатива и система. 2020-а тези две момчета ще се махнат, или догодина ще имат други интереси. И сайънс клубът няма да е същият.
Но пак тръгваш да противопоставяш.
И аз мисля като теб за лекциите. От друга страна аз пък не приемам преговорът за олимпиада да трябва да е от “Уча се”. Ако училището не предложи това малко нещо, каква изобщо му е заслугата. Да си учат децата като частни ученици. В СВ. София, когато съм ходила, съм виждала бележки: “класираните за едикаквоси могат да отидат в стая х, при г-жа У за подготовка.” Това е нормално. Мейли от сорта: “напомням да преговорите, за да защитите името на училището”, не ги намирам за нормални.
Като напускаше, дъщеря ми отиде при декана с молба да посещава един клуб, когато може и да контрибутва за развитието му. Какво вие бихте отговорили на такава молба? Познайте какъв беше отговорът?
И понеже стана въпрос за оценки, намирам системата с точно изчисляване на средно от проценти, за бележкарска. Идеята на Ежко как се учи за знание, е много красива и абсолютно нереална. Учиш, защото оценките ти влизат в дипломата, която пък се взема от университетите. Ходиш на олимпиади и извънкласни форми отново за да ги покажеш на университетите. В западните образователни форуми това си е тема, която си се дискутира открито. Може да й се сложи лустро и да се каже, че е за благото на обществото, за просветителство, или друго. Но в повечето случаи тригерът е друг. Отпадането на бремето от средната оценка, подтиква към повече учене за знания, а не за бележката.
Виж целия пост
# 22
Идеята на Ежко как се учи за знание, е много красива и абсолютно нереална.

Точно така!
Виж целия пост
# 23
Тинки, не сме получавали такива мейли, сигурно са се усетили.
Писала съм преди време - синът ми в 7 клас помоли да ходи на школа при вашата математичка. И ти познай дали му разрешиха, нищо че беше в същото училище. Помисли и защо.
За сайънс клуба се надявам, че ще има кой да го поеме /например десетокласника/. Тази година няма клуб по математика. Синът ми вече има предложение от съученик да направят още втория срок. Поради здравословни проблеми няма успее, а и все още малко по-бавно се справя със заданията, но за догодина вярвам, че ще напрвят. Като има пионери, се намират и последователи. Доколкото разбрах за първа година е толкова голям интересът към сайънс клуба. Това покзава, че идват деца в колежа, които се интересуват от природни науки. И че момчетата са страхотни. Промяна виждам у сина си. В началото на годината идеята той да прави клуб по математика му беше чужда - защо да си губи времето, вместо да ходи на нещо, което му е интересно. Сега вижа, че е добре и така да се прави. Затова писах за клуба - като вид обучение, различно от типично състезателното, и за това как има възможности дете да се развива и да се чувства умно и полезно и в колежа.
Виж целия пост
# 24
Идеята на Ежко как се учи за знание, е много красива и абсолютно нереална.

Точно така!
Обяснете го на момчетата от сайънс клуба...
Виж целия пост
# 25
Ти познаваш ли ги? Аз - индиректно. Едното винаги се е забелязвало, знам го от малко момче:). Музика, актьорство, физика, математика, харизма, организаторски умения, умение да говори... Там господ е давал, давал... Дай да говорим за по-усреднени примери.
Виж целия пост
# 26
НЯМА усреднени примери. Има хора, които са се примирили да бъдат такива.
А и споменатите двама далеч не са единствени в колежа (или извън него). Просто в колежа е СИСТЕМА да се дават възможности за изява на индивидуалните качества. В полза както на другите, така и на изявяващите се.
Виж целия пост
# 27
ИМА усреднени примери, защото не всички са с еднакви заложби. Някои имат по-големи заложби и се отличават, а други не, не защото са се примирили, а защото толкова си могат и каквото и да правят, няма да могат повече. Иначе всеки би могъл да стане Айнщайн или Лобачевски, а това не е така не само на практика, а и на теория.
Виж целия пост
# 28
От Света София към АК излязоха през годините няколко ярко открояващи се със способности и таланти деца (които аз съм следила), само въпросното момче наистина блести точно по този начин (всъщност повече) и в АК. Толкова за "системата".
Виж целия пост
# 29
Всички са с различни заложби разбира се. Точно затова няма усреднени примери. Има опити за усреднено (а всъщност едностранчиво) оценяване на същите. И опити за формирането им под калъп в системата на родното държавно образование.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия