Духовната маргинализация за единадесетокласници

  • 2 725
  • 38
Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието, което нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар като просторен нравствено-политически анализ на времето.

Експозицията въвежда в социалната ситуация на Ненковото семейство.

Вазов психологизира портретните детайли едновременно уедрено и тънко, ваятелно.

обрисовка


духовната маргинализация


Случайно попаднах на литературни разработки за кандидат-студенти и гимназисти и на учебник по литература за 11 клас. Пълно е с подобни чудесии.

Моля, обяснете ми, има ли смисъл от такива тежки и претенциозни изречения?  newsm78 Все пак става въпрос за ученици, не за филолози трети курс.

Интересно ми е какво е мнението на учителите по литература. Ако има такива, предварително им благодаря.
Виж целия пост
# 1
. естествено, че има. Представяш ли си колко са горди със себе си писарушките, упражяващи това словоблудство? А тези, дето проверяват? А? Те знаят какво значат думичките, а 11-класниците - не.
Виж целия пост
# 2
Ахаха, аз понеже писах простичко и кратичко, 3,38 на КСК по литература Laughing
Прочетох го, не разбрах какво точно искат да ми кажат, може би защото завършвам френска филология.
Ще пробвам пак докато схвана. Иначе духовна маргинализация знам какво е, и в 11 клас знаех, друг е въпрост дали бих се сетила да го напиша. Crazy
Пак го прочетх първото, не го схващам, според мен няма особено ясна идея в това изречение newsm78
Виж целия пост
# 3
Не знам, освен да се отвратят учениците от литературния анализ, друг вариант не виждам. Те и без това са доста разглезени напоследък (с такова впечатление съм останала), пък да четат по два път и по три пъти...
Айде, има ли учителки?
Виж целия пост
# 4
Искам да ви кажа, че дори и дипломирани филолози трудно ще го разберат!
Подобни анализи на класиците на българската литература винаги са ме изумявали - защо трябва да се отдалечават толкова от езика на автора?
Виж целия пост
# 5
Не смятам, че е нужно. Хубаво е човек да има богата словесна култура, но за единадесетокласник не е нужно да притежава чак толкова тежък изказ.
Не съм учител по литература.
Виж целия пост
# 6
...приложението на кича в литературата,пример:..."нееднородния...дискретния..."сиреч многопластовия,но нежно прилепващ...за ежедневното му веднъж месечно използане в мес...цик....мик Mr. Green
Виж целия пост
# 7
Ако съм благосклонна и реша да търся мотивите за написването на подобна словесна перверзия, бих казала, че целта на автора е да убеди учениците, че е желателно в анализите си да не използват булевардния език, чрез който общуват в ежедневието си (т.е. да им се даде пример за изискан академичен изказ). Ако не съм толкова благосклонна, бих казала, че някой (някои) си е напълнил всички възможни дупки с пари, без да го интересува стойността и приложимостта на написаното.
Виж целия пост
# 8
Ето, Нимфетка чаках да каже съм ли или не съм глупава, че не схващам. Явно не съм Laughing
Виж целия пост
# 9
Уф, всички сме на едно мнение, не е интересно. Друго беше някой да напише, че при проблеми с артикулацията се препоръчва четене на глас на въпросния учебник.
Виж целия пост
# 10

Експозицията въвежда в социалната ситуация на Ненковото семейство.



Извинете, по- голяма глупост не бях чела. Като ученичка четях много критика. Това на кой критик е ми е любопитно. Разбрах го какво казва, ама " социалната ситуация" много бие на смях.  И винаги съм се чудила на това, как критиците решават, че авторът пишейки/ съчинявайки си, творейки/ аджеба за съзнанието на читателя мисли.
Виж целия пост
# 11
Ако не съм толкова благосклонна, бих казала, че някой (някои) си е напълнил всички възможни дупки с пари, без да го интересува стойността и приложимостта на написаното.
А за трафаретите на Радев в учебника по Възрожденска спомняш ли си? Laughing Laughing
За горепосочените цитати просто нямам лексеми, какво друго да кажа. Laughing
Виж целия пост
# 12
Да има някой, който още да се чуди защо днешната младеж е неграмотна?  Mr. Green
Нали, ако въпросните анализи бяха написани на чист български език, нямаше да има нужда от частни уроци, следователно, цели гилдии от преподаватели, критици и издатели щяха да мизерстват само на едни заплати?  Mr. Green
Бедни ми, бедни Огнянов, добре, че си само литеретурен герой!  Tired
Виж целия пост
# 13
Вера Котева, konche, го е мъдрила точно това. Но и другите критици в това помагало имат същия стил.
Виж целия пост
# 14
Днешната младеж, трънки. Преди сто години, когато кандидатствах в СУ, искаха да пишем точно такива глупости. Даже имаше едни точно таквиз теми, които се купуваха на черно. Назубриш ги и си в СУ с двата крака.  Mr. Green
П.П. Скоро ми попадна тетрадка по литература на ученичка от елитна езикова гимназия. Випуск 1988. Отличничка, приета на първо място в два ВУЗ-а. Е, по-смешно нещо не бях чела.  Joy Joy Joy
Виж целия пост
# 15
Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието, което нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар като просторен нравствено-политически анализ на времето.
Експозицията въвежда в социалната ситуация на Ненковото семейство.
Вазов психологизира портретните детайли едновременно уедрено и тънко, ваятелно.
обрисовка
духовната маргинализация


Невероятен пример за екзестенциален нарцисизъм на автора, показващ невъзможност да изрази по разбираем начин отношението си към света. Изявлението му може да породи у читателите въпросите за духовна пренаситеност от объркани образи, принадлежащи към фрагментарни спомени, които от своя страна най-вероятно са плод на почти шизофренична смесица от фонтазни напъни и бедна откъм положителни стимули реалност. А може би се касае за несигурност вследствие родителско отхвърляне по време на ранното детство, което е убило у автора желанието да живее в реалния свят и затова се опитва да компенсира дефицитите в самочувствието си (най-вероятно и сексуално)  чрез причиняване на духовно насилие върху околните. Но тъй като другите възрастни са олицетворение на родителите, отхвърлили детската му душа, то той се насочва към непредубеденото любопитство на подрастващите.

Ето, и аз мога да пиша по този начин! hahaha
(да ме прощава дядо Фройд)
Виж целия пост
# 16
 От личен опит в СУ приемат с много по-простички изрази, но грамотно написани и най-вече адекватни. Аз лично: 5.25 на КСК. Това, че някой е написал книжка с глупости не означава, че трябва да му я четем.
Виж целия пост
# 17
От личен опит в СУ приемат с много по-простички изрази, но грамотно написани и най-вече адекватни. Аз лично: 5.25 на КСК. Това, че някой е написал книжка с глупости не означава, че трябва да му я четем.
  bouquet
Радвам се, че нещата са се променили! Има надежда. Grinning
Виж целия пост
# 18
Уф, всички сме на едно мнение, не е интересно. Друго беше някой да напише, че при проблеми с артикулацията се препоръчва четене на глас на въпросния учебник.

 Joy Joy Joy
Виж целия пост
# 19
Изреченията, така поднесени, са извън контекста.
По принцип съм съгласна с мнозинството. Чела съм достатъчно претенциозни анализи, които казват само " виж, колко сложни думички знам". От друга страна, няма нищо лошо да се навлезе в литературната терминология. Един ученик на 17 години може данаучи думичките маргинализация и експозиция например.
Виж целия пост
# 20
Затруднявам се във възприемането на смисъла, пък съм дипломиран филолог. Ама и доцент по възрожденска литература да бях, сигур пак бих се затруднила.
Първото изречение е направо абсурдно. Ми то си иска преводач. Кому е нужно това? Не и на учениците във всеки случай.

Цитат
Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието, което нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар като просторен нравствено-политически анализ на времето.
[/i]

Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, -                           Читателят добива най-ярките си впечатления
                                                                                                                          за героя в шест сцени,

които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието - в които са представени основните му
                                                                                                                         качества, хактеристики. , В послесловието

което
нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар -      по няколко различни начина се повтаря и
                                                                                                                         затвърждава загатнатото, внушеното вече авторово
                                                                                                                         отношение,

като просторен нравствено-политически анализ на времето -                   към героя. Въз основа на това авторът обобщава
                                                                                                                        нравствените и политическите устои на епохата.


В дясно е моето разбиране на първото изречение.

Опитайте и вие. Сигурна съм, че ще има различни тълкования.
Виж целия пост
# 21
Много ти благодаря.
 Simple Smile
Виж целия пост
# 22

То си беше живо предизвикателство Laughing
Опитай и ти, става интересно.
Виж целия пост
# 23
Предпочитам да мълча, кимайки одобрително с глава. Все едно ви разбирам.
 Grinning

Виж целия пост
# 24
Да има някой, който още да се чуди защо днешната младеж е неграмотна?  Mr. Green
Нали, ако въпросните анализи бяха написани на чист български език, нямаше да има нужда от частни уроци, следователно, цели гилдии от преподаватели, критици и издатели щяха да мизерстват само на едни заплати?  Mr. Green
Бедни ми, бедни Огнянов, добре, че си само литеретурен герой!  Tired
newsm10
Виж целия пост
# 25
ей заради тези безумия намразих едно време литературата и писането
чак сега тук преоткрих колко хубаво е да пишеш своите собствени мисли
даже ми предложиха да опитам журналистическа професия  Mr. Green

мразя клишетата, властващи все още в БГ образователната система, специално хуманитарните дисциплини
промиват мозъка
не оставят свобода на мислене
Виж целия пост
# 26
Моли, какво да ти кажа, моето КСК творение звучеше по твоя начин, ама... Mr. Green
Виж целия пост
# 27
Имам една позната, която едно време (преди демокрацията) учеше наизуст темите по български и история (познайте откъде се е сдобила с тях), и твърдеше, че трябва да ги знае наизуст и да напише каквото е там, за да изкара висока оценка. Успя да влезе с висок бал, но не защото сама си е развила темите. Няма причина и сега да не е така.
Виж целия пост
# 28
Да, ама не трябва да е така Simple Smile Наизустяването не води до трайни знания.
Виж целия пост
# 29
темата ми се вижда подходяща за пример какво се прави на крайния тест по литература в Швеция - оценката влиза в дипломата и се използва за университета
има и матура, която е нещо като тест с избор на верен отговор

та по темата: раздават се едни книжки с текстове, към 30 на брой, обединени от обща тема
текстовете са от художествена л-ра, преса, научна л-ра, има и стихотворения, и картини
тези текстове се дават 1-2 седмици преди самия тест, за да се четат
тестът: дава се списък с теми, по които да се пише нещо като есе - по избор
в това есе обикновено се използват 2-3 от дадените текстове като основа + собствени разсъждения по темата
може и да има въпроси кои от дадените картини съответстват на зададената тема и защо

та явно има начин да се разчупи шаблона
ако някой иска
Виж целия пост
# 30
дааа, но изглежда, че не иска. За съжаление.
май държавата има полза от това да се поддържа паралелна образователна система (частни уроци и курсове), а крайният ефект да е от полза на министерството
Виж целия пост
# 31
Ужасен стил, неприятен за четене. Жалко, че учебниците по литература са написани точно така, никой нормален ученик няма да седне да ги чете. Съжалявам тези, които наизустяват подобни щуротии.
Виж целия пост
# 32
Тестовете не са най-добрия критерий да се оценят знания по литература, за творчески умения да не говорим. (Не че сега се оценяват обективно) Аз лично съм против изпитът по литература за уни да бъде тест. Тази година тестовете в УНСС бяха фиаско. А и повечето кандидати не влизат, защото са неграмотни, не свързват авторите с произведенията (не познват добре творчеството) и темата с конкретни произведения (пишат общи приказки), а не защото се изразяват просто...
Освен това не мисля, че днес е като едно време. Може да влезеш и без да зубриш теми (със задължителните цитати на Енгелс, Ленин и другите там вождове) написани предварително.
Виж целия пост
# 33
Енгелс и Ленин изобщо не са в сметката още отпреди демокрацията, защото за тях си имаше политически изпит, който беше с "да и не". Имах предвид КСТеми по литература и история.
За българския може част от изпита да е тест, за да се провери колко знаят граматиката, но трябва да има и писане на някакъв текст.

И как се получава така, че в 11 клас са неграмотни и не знаят правописа и граматиката, а искат да стават студенти?! Това не е станало за една година, а поне още след 4-ти клас.
Виж целия пост
# 34
пропуснах нещо важно, което тук е част от обучението по литература
набляга се на риториката - трябва да се научат да държат информативна реч и аргументирана реч
основите се полагат още в детската градина - децата има да разказват за своя играчка напр

това с цел да се улесни професионалния живот след време - когато трябва колегите да се информират за нещо напр
т.е. обучението има практическа насоченост
Виж целия пост
# 35
Много ще ми бъде интересно да чуя как се изразяват устно тези имагинерни личности (които са писали въпросния учебник), разясняващи маргинализацията! Но това е друг въпрос... Ето ви друг повод за дискусия:
 Коя от следните думи не е синоним на отвъден:
 - трансцедентен;
 - хтоничен;
 - иреален;
 - мистичен.
Това е от примерен тест за подготовка за матура.Хтоничен определено ме затруднява.... Thinking Thinking
Виж целия пост
# 36
Хтоничен.
 Sunglasses
Виж целия пост
# 37
Да , хтоничен е! Което значи култ към земята(не знам какво е буквалното му речниково  значение), свързвам го с религията на траките - соларен и хтоничен култ.Но определено не мисля , че подходящо за зрелостен изпит по литература в средните училища!
Виж целия пост
# 38
Обичам Гугъл.
 Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия