Как ще се подобрят условията в държавните детски градини и училища

  • 2 113
  • 19
Правя това предложение с цел да подобрим условията за отглеждане, възпитание и оразование на децата ни, с цел да ги подготвим за комкурентната среда, в която ще живеят след  10, 15 години и ще трябва да се борят с техни връстници от Европа. Предлагам тези неща защото:
1.   Даваме децата в държавните детски градини и училища на ОТГЛЕЖДАНЕ, а не като място за формиране на подходящо възпитание извън домашното, място за доразвитие и дооформяне на ценностната им система, място за създаване на навици за общуване и поведение и много още други необходими качества и не на последно място – обучение и образование , научаване да мислят, да оценяват, да учат, да сравняват, да анализират и да вземат решения ... Все важни за живота качества
2.   Голямият брой деца в групата не позволява нещо повече от ОТГЛЕЖДАНЕ. Персоналът е предимно от по-възрастни жени, с опънати нерви, които наричат децата ни с меко казано обидни думи. Не са изключения и случаите на удряне на дете. Заплатите – ниски, не могат да задържат млади и образовани хора в системата– какво да очакваме? „Минимум 25 деца в група” ми каза директорката на ОДЗ-то, в което е приет сина ми. Огледах помещението. На това пространство те не могат да ДИШАТ, а камо ли да искаме нещо повече.
3.   За работещи родители, които нямат баби и дядовци (а дори и да имат) учебното заведение трябва да предлага всичко: от подходящата среда, през възпитанието и обучението, до спорта, езиците, изкуствата, шаха ... ДА можем да ги водим на тези занимания и ние, допълнително, след  детската, НО питам, времето след 18.00ч. не е ли по-ценно за общуване с детето, за време със семейството, за излети и почивка. А ако децата са две и повече и са с различни интереси и наклонности ??? Т.е. тгрябва да им осигурим всичко необходимо през „работно време”.
4.   Частните учебни за ведения покриват голяма част от тези изисквания, но можем ли да си го позволим финансово??? Повечето от нас – НЕ. Едната крайност е 40 лв./мес., а другата – 540 лв./мес. Трябва ни нещо по средата.
Поради всичко това, предлагам:
1.   По финансовата част: да се намери законен начин за плащане на такси от поне 200 лв./мес – за учебни материали, за ремонти, за по-модерни играчки, за транспорт, за всичко, което бихме искали за децата си. Вкл. смея да предложа – за доплащане труда на учителките и за увеличаване на броя им.
2.   Да се въведе принцип на подбор при сформиране на групите на на база местоживеене или чий сървър е по-бърз, а на базата на „изпит” за установяване на интелектуалното и умствено развитие на детето, за деца със склонност към спорта или за изявени бъдещи дейци на културата и изкуствата. Това са качества, които си личат от най-ранно детство и трябва да създадем подхоряща среда за доразване потенциала на изявените. Има достатъчно разработени тестове, имаме достатъчно добри детски психолози, които могат да преценят тези неща.
3.   Не на последно място, да се измисли система за предотвратяване на злоупотребите и опрпчаване на тази практика. Казвам го, защото, въпреки единната система за записване на децата в детските градини, след третото класиране ще можете извънредно да запишете детето си там, където искате след личен разговор на 4 очи с директорката. Резултатът – повече записани деца, много над норматива. Аргументите – минаваме на делегирани бюджети и получаваме пари в зависимост от броя на децата.
ОБОБЩЕНИЕ: Да има „ИЗБРАНИ” детски заведения с поносими такси и такива, за всички останали, които по една или друга причина не одобряват ранното инвестиране в образование, или нямат възможност, или детето просто още не се е изявили и развило своите способности. Това не е дискриминация, а опит да поставима началото на една образована, възпитана и творяща средна класа в България, способна да се конкурира на Европейско ниво със своите връсници. Ако ние от рано създадем навици за учене, мислене, комуникации, толерантност и др., в бъдеще ще берем плодовете на цялата нация.
Нека , освен това, всеки има право на избор в зависимост от собствените си разбирания за живота. Някои смятат, че трябва да се инвестира в образование след 4-ти клас, други – след седми, а трети – за гимназия и висше образование. Други пък предпочитат да водят децата си сами в различни школи. Т.е. всеки, според собствените си възгледи да определи бъдещето на детето си (доколкото това зависи от нас). Сигурна съм, че ако има такива детски градини и училища за „ИЗБРАНИ” (в добрия смисъл на думата), дори и с по-високи такси, много от нас ще се пробват, най-малкото за да установят нивото на детето си спрямо неговите връсници.
БЛАГОДАРЯ за всички конструктивни критики на моята теория, както и на тези, които одобряват идеята.
Виж целия пост
# 1
blanc, нека всеки отглежда децата си както манери за добре. Аз съм убедена, от личен опит, че подбора на децата по специфични умения и постижения води до създаване на подходяща среда за доразвиване на уменията им. Това е така още от яслена възраст - видяла съм го с очите си при двете си деца - едното на 2.5, другото на 6. Мисля, че средата, в която съм ги поставила от рано допринесе за развитието им по-добре от връсниците им. Ако продължаваме така ще им създам условия за успешно конкуриане с останалите след години, защото съм им дала здрава основа. Аз, обаче искам това да се случва не само с моите деца, а с много други даровити и умни деца, които познава и които са смазвани от средата, в която са поставени. И това е само яслата и детската градина, а какво ще стане в училище??? Дава ли то необходимата подготовка на децата ни??? НЕ
Затова пуснах този пост, за да променим и подобрим условията за нашите деца - всички заедно и да ги подготвим за бъдещето.
СТЖАЛЯАВАМ, че модератора обедини темите, защото ми се искаше да получа конкретни мнения по точно това предложение, да го доразвием и дооформим, за да действаме и по институциите, от които зависи бъдещето на децата ни, да пуснем официални писма и да ИЗИСКВАМЕ промяната, която заслужаваме. Тук не виждам конкретни предложения или критики по моето предложение и затова, моля, отделете отново темата, защото тя засяга не само прием 2009 в детските градини, а е концепция за пълна промяна в образованието въобще, обхващаща и училището
Иначе аз ще се спасявам поединично, защото каката вече ми е в предучилищна и не мога да чакам законодателни промени, които да "Огреят" мен. Но за по-малките - можем да променим нещата
Виж целия пост
# 2
Александра , да разбирам ли , че искаш повече градини , ката тази в Горна баня, тя е към министерството на културата.
Виж целия пост
# 3
Тъй като аз също искам всички детски заведения да са добри, предлагам и нивото на заплащане да е по-добро - както за градината (училището), така и за госпожите и лелките. Никой нищо не казва за тази част от предложението ми. Сега се сещам, че с тези по-виски такси ще могат да се подобрят условията и за децата - инвалиди и няма да се чувстват зависими.
А що се отнася да елитни и неелитни учебни заведения - винаги ще има такива. Колкото и да не ни се иска - така е по цял свят- и в частния сектор, и в държавния сектор, и при ОДЗ-та и училища и при ВУЗ-овете. Не можете да избягате от това. А защо и да няма??? Защо да не се гордея, че дацата ми учат в елитни, престижни заведения. Този престиж не е постигнат с реклама или други търговки техники за продажба ... Що едно училище е престижно, значи има защо и това защо е следствие от постиженията на неговите възпитаници, а те (постиженията) са следствие от организацията, средата, преподавателите, системата и др.... Аз искам да има елитни училища за "ЗАСЛУЖИЛИ".
Да Горна Баня имам предвид като идеология, да, познавам детската градина отвътре, не само като база, но и като ниво на общуване с децата, ниво на интелигентност на госпожите, възпитателни принципи, обучение, всичко. За опорочената система на прилагане на идеологията там само съм чувала от много недоволни родители, чиито деца, обаче, не са там. Интересно защо аз не съм я усетила. Но понеже все пак се говори на тази тема, затова третото ми предложение е именно да се вземат мерки да се избегне тази порочна практика. Но защо да не вземем доброто и да оправим лошото. Детската градина е превъзходна във всяко отношение-не само ученето, спорта, балета, плуването, народните танци, пияното, тениса, храната, отоплението и др. битовизми, покриващи първичните нужди на човека ... Тук говорим за по-висши цели и постижения, които са описани на много места и подредени къде като пирамида на потребностите, къде по друг начин, но общата идея е, че човек има нужда и от други неща след удовлетворяване на първичните си нужди. Няма сега да изнасям лекция на тази тема. Тези, които се интересуват ще могат да намерят достатъчно материал на тема "пирамидата на потребностите на Маслоу" Тези, които мислят, че децата ни заслужават повече от "отглеждане" ще подкрепят идеята за създаване и доразвиване на елитни учебни заведения и то от най-ранна възраст
Виж целия пост
# 4
Тъй като аз също искам всички детски заведения да са добри, предлагам и нивото на заплащане да е по-добро - както за градината (училището), така и за госпожите и лелките. Никой нищо не казва за тази част от предложението ми. Сега се сещам, че с тези по-виски такси ще могат да се подобрят условията и за децата - инвалиди и няма да се чувстват зависими.
А що се отнася да елитни и неелитни учебни заведения - винаги ще има такива. Колкото и да не ни се иска - така е по цял свят- и в частния сектор, и в държавния сектор, и при ОДЗ-та и училища и при ВУЗ-овете. Не можете да избягате от това. А защо и да няма??? Защо да не се гордея, че дацата ми учат в елитни, престижни заведения. Този престиж не е постигнат с реклама или други търговки техники за продажба ... Що едно училище е престижно, значи има защо и това защо е следствие от постиженията на неговите възпитаници, а те (постиженията) са следствие от организацията, средата, преподавателите, системата и др.... Аз искам да има елитни училища за "ЗАСЛУЖИЛИ".
Да Горна Баня имам предвид като идеология, да, познавам детската градина отвътре, не само като база, но и като ниво на общуване с децата, ниво на интелигентност на госпожите, възпитателни принципи, обучение, всичко. За опорочената система на прилагане на идеологията там само съм чувала от много недоволни родители, чиито деца, обаче, не са там. Интересно защо аз не съм я усетила. Но понеже все пак се говори на тази тема, затова третото ми предложение е именно да се вземат мерки да се избегне тази порочна практика. Но защо да не вземем доброто и да оправим лошото. Детската градина е превъзходна във всяко отношение-не само ученето, спорта, балета, плуването, народните танци, пияното, тениса, храната, отоплението и др. битовизми, покриващи първичните нужди на човека ... Тук говорим за по-висши цели и постижения, които са описани на много места и подредени къде като пирамида на потребностите, къде по друг начин, но общата идея е, че човек има нужда и от други неща след удовлетворяване на първичните си нужди. Няма сега да изнасям лекция на тази тема. Тези, които се интересуват ще могат да намерят достатъчно материал на тема "пирамидата на потребностите на Маслоу" Тези, които мислят, че децата ни заслужават повече от "отглеждане" ще подкрепят идеята за създаване и доразвиване на елитни учебни заведения и то от най-ранна възраст

Това хубаво, то едва ли има родител, които не счита детето и за надарено и не би искал то да посещава някоя "елитна" ясла или градина, училище или университет. Не знам защо, ама някак си пирамидата на Маслоу не ми се връзва с темата ясли/ДГ, още повече на фона на тоталната липса на места за толкова много деца. Да не говорим, че децата на тази възраст биха били доволни да имат храна, дрехи, играчки и другарчета за игра, те едва ли ще осъзнават, че ходят в "елитна" ДГ.

Не съм против създаване на "елитни" учебни заведения, но кой ще ми определи коя ДГ е елитна? Едва ли децата на 3 г. имат кой знае какви постижения. Друго, което ми прави впечатление е, че масово частните училища и университети се считат за престижни - защо? Само защото се плаща една огромна сума за такса? Едва ли само с таксата може да се стигне нивото на американските или английски университети, където се плащат високи такси и се учи здраво и наистина приемането на децата в такъв и завършването му ги прави елитни и конкурентно способни хора. Аз лично не знам за такова учебно заведение в БГ. Тази ДГ в Горна Баня се води елитна, така ли? И децата, които я посещават, се считат са по-особени от всички други. И кой го определя това? Все пак и там местата са ограничени и едва ли приемат много деца на година.

Темата все пак е за масовите ясли и ДГ, за които не достигат места. И за проблемите в тези ДГ - липса на достатъчно места в сегашните ДГ, липса на ДГ в масово застроявани квартали, липсата на квалифициран и мотивиран персонал, подобряване на битовите условия и т.н. с цел не само да ни отглеждат децата там, но и да ги възпитават и обучават. Та, нека да помислим за решаване на тези основни липси, пък после да мислим кое и как да направим елитно.
Виж целия пост
# 5
Отново ще помоля модератора да отдели темата за това как ще се подобрят условията в детските учебни заведения, защото се получава объркване, вече не веднъж чета коментари с общ смисъл, че поста ми не е за тази тема, е тук там е се получава по някое мнение, но не е достатъчно. МОЛЯ ОТДЕЛЕТЕ ТЕМАТА ЗА СТРАТЕГИЯТА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА УСЛОВИЯТА ЗА ДЕЦАТА НИ от настоящата болна тема за много родители и проблемите, които срещат сега. ТОВА СА ДВЕ коренно различни теми и затова и много от отговарящите на поста ми се объркват.
Иначе ще изясня две неща: не е нужно сетето ти да разбира, че е в елитно учебно заведение съзнателно. Важното е това учебно заведение да му предлага здрава основа и почва за развитие. В този смисъл е и пирамидата на мАСЛОУ - при настоящите условия в учебните заведения за нашите деца се удовлетворяват само първичните потребности, на първия ред от пирамидата, а мисля, че ние всички исмае повече от отглеждане.
Така, че, това е връзката между Маслоу и условията в детските заведения. А, че този стратегически проблем на Българското образование не му е мястото за обсъждане тук, където се дискутират текущи проблеми - съм съгласна. Но темите бяха сляти от модератора. Когато реших да пусна моята тема, първо изчетох тази и установих, че на моята не й е мястото тук. Затова и пуснах нова. МОЛЯ отделете отново темата. Не е тук мястото й. Ако има интерес - нека я обсъждаме успоредно, но отделно от  ежедневните текущи проблеми, които наистина са много и твърде тежки.
БЛАГОДАРЯ НА МОДЕРАТОРА
Виж целия пост
# 6
Така, предвид новата тема, искам само д акажа, че подобряването на условията следва да се направи във всички ДГ, тъй като считам,че сегашните условия не са хич добри. Като се почне от остарялата материална база (в ОДЗ-то, където записах сина ми на ясла, си личи,че основен ремонт не е правен откакто е построена. Вярно, сменена е дограмата, ама теракота по пода е напукан и олющен, вътрешните врати са остарели, дървените пейки са ремонтирани с дървени трупчета, така че да могат да продължат да служат и т.н.). Та съм на мнение, че трябва да се почне от материалната база, подобряване на храната (не че знам на 100 % какво точно ядат, но съдейки от държавната детска кухня се готви малко по-редичко и предимно пилешко месо), почистващите препарати - дали са толковова безвредни за децата. На следващо ниво идват играчките. Не на последно място - персонала - да се стимулира финансово, както и да се намери достатъчно квалифициран и достатъчно на брой (и аз считам, че самите деца е по-добре да са 10-15 в група, а не 25 и повече. Ако са по-малко деца, а повече служителки, които се грижат за тях, тогава вече ще може да се обърне внимание на способностите на всяко дете, да се стимулират, развиват, а и да се забележат първоначално).

Само, че за всичко това се искат пари и добро желание в управляващите, директорите на детските заведения, родителите. И си мисля,че чак след като всичко това бъде постигнато, тогава може да се замислим за създаване на ДГ за"избрани", както се изрази (не ми харесва термина обаче, защото считам,че всички деца имат способности и качества, въпрос е дали някой и кога ще ги забележи и дали ще им обърне внимание).

А и още нещо - деца със специфично нужди (инвалиди) - бих искала те също да посещават масовите детски заведения и училища, за да могат децата от ранна възраст да се научат на толерантност (а и ние родителите също).
Виж целия пост
# 7
ooooh! Вече ще отсяваме елита от простолюдието още от тригодишна възраст, че и по-рано. Възоснова на какво - психологически тестове... Уважавам психологията, но това е вероятно най-субективната наука на света и използването на такива тестове за други цели, освен диагностично-терапевтични, според мен е нарушаване на човешките права. В сравнение с тази идея чистата арийска раса ще започне да ми се струва направо почиваща на сериозни научни доказателства...

Свръхамбициозните родители изобщо не си дават сметка, че в повечето случаи нанасят на децата си повече вреда, отколкото полза. Ще си позволя да перефразирам една песен на Пинк Флойд: Parents, leave your kids alone. Има кога и къде да покажат колко са гениални - детската градина не е нито мястото, нито времето за това.
Това съвсем не означава, че съм съгласна, че в момента детските градини задоволяват само първичните нужди на децата - това изобщо не е така. Да не говорим, че във всяка детска градина има поне по 5-6 допънителни занимания срещу заплащане в учебно време - езици, спортове, занимания с изкуство.

Това е мое лично мнение и се извинявам, ако е прозвучало малко остро. Но в работата си ежедневно срещам деца, при това малки, които би трябвало да се радват на безгрижно детство, а всъщност са като пренавити от родителски амбиции пружини. Последствията от това обикновено се проявяват в пубертета и хич не са лицеприятни.
Виж целия пост
# 8
Значи, нека който смята, че трябва детето му да учи при сегашните условия с малки подобрения на материалната база - да го остави там. Нали именно това казвам в постаси, че всеки има различни възгледи за живота и за отглеждането на децата си. Нека по-"амбициозните" пък дадат по-солидна, според мен, основа и среда за децата си. Просто всеки да има избор. Във всеки квартал може да се създадат и двата типа учебни заведения. Ако пък надделеят мненията, че не е нужно да има тест и , че всички трябва да са на едно, то тогава нека поне се обединим над идеята за таксите и подобряване на условията за отглеждане на децата. Тук става въпрос и за училищата. А "по-амбициозните" да ходят в частни. Сигурна съм, обаче, че ако се въведе тест, дори и "наембициозните" ще се пробват, защото искат по-добра среда за децата си.
Знам какво представлява един такъв тест - за детето той е игра и изобщо не го стресира. Знам как се обучават децата в градините за "по-амбициозни" - отново всичко е премерено според възрастта и способностите на детето, всичко е поднесено под формата на игри и състезания, под формата на беседи между децата, под формата на пиески, в които се упражнява Английския, например и най-важното - индивидуалния подход към детето е на много високо ниво. Не - групата, та групата. Индивидуално отношение, подготовка, контакти ... Е, ако това е натоварващо за децата, мисля, че всеки родител може да го установи бързо и да си го премести на друго място нали? Децата бързо се научават на мислят, да разсъждават, да спорят аргументирано, да се изслушват, да проявяват толерантност ... ДА говоря за детска градина. Това е постижимо и на фона на методите за спорене и разрешаване на проблеми, на които съм свидетел в градинката пред блока, се радвам, че моите деца гледат на ритниците, обидните думи, плюенето, нервността на другите, наричането с какви ли не епитети, та моите деца казват: така не бива, хайде да изиграем една игра и който е победител, той е прав ... или всякакви други интересни и нетрадиционни начини за спраяне със ситуацията.
Психолозите наистина са много добри и колкото и субективна наука да е, при наличието на конкретни психологически и интелектуални задачи, с еднозначен отговор - субективизъм не може да има. Който се интересува, мога да изпратя такива тестове, за да висите, че няма 6-5. Или си отговорил, или не си.
И все пак, нека се разграничим - който иска, нека остане образователната ни система на сегашното ниво и нека пусне децата си в тази система. Аз започвам борба за подобряването й и за Европеизирането й, за интернационализирането й, за въвеждане и създаване на среда за развитие. Е ако някои "по-амбициозни" смачкват децата си, нека се замислят, наистина трябва ли, засужава ли си, какво ще постигнат ??? Аз говоря за съвсем други мерки, които не смачкват децата, защото съм го видяла с очите си и съм го изпитала на гърба си.
Нашите управници също знаят за какво говоря, но защо ли обществените нагласи са толкова консервативни и негативни към промяната, при условия, че тя чака на прага ни.
Затова - критикувайте и доразвивайте тезата ми, а не нападайте "амбициозни или неамбициозни" родители, смазване на деца и др. подобни.
Виж целия пост
# 9
Темата е много интересна, чудесно е, че я повдигаш, но може ли наистина малко по-конкретно за тези тестове? И при това подобряване и европеизиране за какъв конкретен чужд опит става въпрос и в кои държави?

Въпреки че работя в частно учебно заведение, определено не съм съгласна, че в държавните детски градини децата просто биват отглеждани. Пиески на английски и аз съм правила в държавна детска градина срещу 10-15 лева месечна такса. Laughing Освен това децата там имаха допълнителни занимания срещу заплащане по приложни изкуства, танци, бойни изкуства, плуване, футбол, почти всеки месец идваха различни артисти и им изнасяха представления, всяка зима им се организираха ски ваканции. По мои наблюдения голяма част от редовното им обучение беше в игрова форма, нищо че повечето учителки бяха около и над средна възраст. Wink
Основният проблем наистина е голямата бройка деца в група, но намаляването им изисква огромен финасов ресурс за персонал и сграден фонд. Силно се съмнявам обаче, че ще има много родители, на които 200 ще им се сторят приемлива такса. Затова има и частни детски градини, все пак.
Виж целия пост
# 10
Всичко е относително, не можеш да обобщаваш така, във всяка професия има и такива, които си вършат работата, и такива, които я претупват.

За сега имам наблюдения само в/у детските градини и по-конкретно тази на дъщеря ми, държавна е.

В началото беше при други учителки и имах забележки, сега обаче нямам никакви  Peace
По отношение на образованието - смятам, че нещата й се поднасят по необходимия за тази възраст начин и на необходимото ниво. Ходи и на английски, там положението е същото  Simple Smile

За самото отношение към нас и детето, като започнеш от учителките (на всички групи), минеш през директорката и стигнеш до охраната - перфектно.

Материалната база - повече от добра, смениха дограмата, дворът е озеленен, много добра поддръжка, нищо, че е огромен, сега ще правят ремонт и вътре + някои допълнения.

Групата й е от над 30 деца по списък, но на ден се събират по 18-19, максимум 20.
Учителките й са двете крайности - едната току що завършила, другата на 63 г., но и за двете мога да кажа, че не "отглеждат" децата, а наистина ги обучават и то без децата да усетят, под формата на игра.

Имат театър през 2 седмици, правят се открити уроци редовно и т.н.

Колкото и да е амбициозен един родител, не виждам какво повече може да иска  Rolling Eyes

За училищата нямам наблюдения, признавам  Peace
Виж целия пост
# 11
Споделям предложението ти за по-качествена услуга, за такси от порядъка на 200 лв (40 е малко, 5-600 е непосилно за много хора; 200 е разумен компромис за много хора със средни доходи).  Не приемам обаче варианта с приемните изпити. Децата трябва да имат достъп до добро обучение и грижи, дори и да не са генийчета. По-скоро, подборът трябва се осъществява на друг принцип. Ако родителите споделят общи ценности (пример - привързаното родителство, интерес към изкуството, спорта или пр), то това ги обединява и съответно градината може да предложи на децата развитие именно в тази насока (да речем, активни занимания с изкуство). Но не мисля, че това ще стане с подписки и че държавата ще го създаде по някакъв начин. Това може да стане с частна инициатива, подкрепена от държавата, или с помощта на доброволни организации от НПО сектора. Това се опитваме да направим чрез родителските кооперативи - сигурно си чувала за тази идея, ако не - потърси, писала съм не веднъж Simple Smile.
Виж целия пост
# 12
Абе вие като пишете, що всемете и да попрочетете малко, например законите, които регламентират детските заведения...

Например за таксите:добре, 40 лв е малко, но колко пъти вече писах, че таксата е общинска и отива в общинския бюджет и не остава в ДГ!!!После общината отпуска определена сума, която е гласувала всяка община колко да е, от своя бюджет, в Дг! Тази сума в момента е около 1 100 лв годишно на дете! Защо никой не иска тази сума да се вдигне, а все да се вдигнат таксите- за мен е мистерия?!
За ДГ с делегиран бюджет: идеята е всички да станат такива след време. Тогава пак е така: ДГ получава определена сума на база брой деца и решава колко персонал, колко деца, какви ремонти, ваканции и др да прави.Отново ако отпускат повече пари на дете ще има повече пари за поощрение на персонала, за модерни играчки, за качествена храна.
За допълнителните дейности:
има си регламент за тях , организират се пак от общината с разрешения/връзки и т н, а ако има транспорт например, той ще се заплаща от родителите. По-удобно е, но практиката показва че повечето родители не желаят да плащат нищо допълнително.И за мен е по- удобно да има плуване, танци и пеене в градината, да има и транспорт. Тези неща ги предложи в районната община, могат да с еорганизират. Дори и в момента с епристрояват басейни, където може към ДГ.
За приема по специален ред...има такъв за специални градии за деца със специални потребности, За останалите...те са за всички "деца от 3 години до постъпване в 1 клас". Прием с изпит в Дг...не знам, мисля че не е редно, не е и законно според мен
 За персонала:да, лелки са повечето, но какви да са на тези заплати?!Ами в яслите- още по- зле. Не с епредлагат никакви стимули за персонала, нито пари, нито развитие, даже и морални стимули няма вече....С делегиран бюджет теоретично има шанс, на практика едва ли- д аим вдигнат заплатите с някой икономисан лев. Даже има предложения да станат забавачки ДГ, без учител, или с учител до обяд...това идеи на умните глави в МОН...макар че някои хора драпат за обратното, ДГ да стане образователна институция за деца над 2 г 6 м...
По другите въпроси...за децата над бройката- получават се основно с деца, записани от "по- горе", както и с такива, записани от директорката чрез пари кеш(рядко), и чрез молби поради лични човешки драми( рядко).Тази практика няма да спре, дори и да има приемен изпит. Всъщност аз нямам избор, детето трябва да е на градина, дори и ако знам че ще е 40-тото записано дете  Sad в групата.

За мат база: в нашия квартал всички Дг и ясли са с добра материална база.Нямам оплаквания. Освен че самите ДГ не достигат
Виж целия пост
# 13
Предложението ми е zа повечЕ родителска инициатива по всякакви поводи. Родителите могат много да помогнат  Hug
Виж целия пост
# 14
Предложението ми е zа повечЕ родителска инициатива по всякакви поводи. Родителите могат много да помогнат  Hug
Подкрепям!
Виж целия пост
# 15
Явно надделява мнението, че изпити не трябва да има, но аз мисля, че е хубаво да има и такива, в които да се влиза с "изпит" Изпит е силно казано, защото това са всъщност всички игри, лабиринти, откриване на разлики между две картинки, и др., които постоянно се публикуват в детските списания, и с които децата много се забавляват. Това е "изпита" - мини по тази пътечка - и 3-годишния ми син хваща химикалката и очертава линия по предварително определн път или в една много голяма и цветна картина да се открие къде са се скрили гъбките - 4 бр. и др. Т.е. изпита е дори забавен за децата. И защо да няма такъв ??? Факт е, че някои се справят по-бързо и по-добре от други. Защо да не се доразвиват ???
А за условията в държавните детски градини - просто се учудвам на тези, които са доволни от условията там. Моите наблюдения са много отрицателни (това зависи от детското заведение, разбира се), но в по-голямата си част съм склонна да се съглася с Александра. Частното е много скъпо, държавното - "отглежда децата", а не ги формира като личност. Някоя и друга инициатива не определя  цялостния облик на политиката на ДГ и на подготовката ни за живота.
Сега да споделя, че съм в колебание дали да премествам сина ми в държавна ДГ, при условие, че е бил в частна ясла до сега???
А за делегираните бюджети - това е ниж с две остриета, защото, зада получат повече пари ще запишат повече деца на същия персонал.
Виж целия пост
# 16
Ако "надарените "деца се отделят още от детската градина, как ще стане точно обратния процес на интегриране на децата със специални образователни и интелектуални , че и физически потребности?!
Виж целия пост
# 17
Честно казано, твърде крайно мнение за държавните градини. Е, хайде сега, не ги формират като личности. Колко от нашето и следващото поколение са минали през възпитателните частно ДГ??? Май повечето сме си възпитаници на държавните ДГ и училища. Нека не изпадаме в крайности. И стига сте делили децата на надарени и еди какви си. Всички деца имат дарби. Да направим елитни ясли и градини, а останалите деца ще са "простите", посещаващи  обикновени ДГ.
Виж целия пост
# 18
Да, едно време са закусвали с дебело намазана филия с масло ... Съвременния подхов към здравословното хранене изключва тази закуска.
Едно време се разхождахме по тъмно, без да се страхуваме за себе си, а сега ??
Едно време и в София не можеше да живее всеки ...
Хайде да не продължавам. И всъщност точно това имам предвид като казвам, че сме закостенели и не виждаме надалеч в бъдещето. ХОРА, само след 10-тина години (оптимистична прогноза) нашите деца ще живеят в съвсвм различн свят, масова глобализация, абсолютно зачертаване на границите, ще ходим до Страстбур, например, както сега ходим до Пловдив, мирогледа ни ще се промени напълно и нашите деца ще се конкурират и в училищата и колежите, и на работното място със свои връсници, обучавани и възпитавани по съвременни методи, научени да мислят, да спорят, да разсъждават, да вземат решения. Съвсем по други критерии ще се оценяват техните способности.
Казвам, че нашето образование е остаряло и като система, и като подход и като всичко. АМи прочетете само темата от подфорума "Деца в училищна възраст" и ще видите за какво става въпрос.
А иначе, да, може би подбора с "изпит" не се одобрява от всички, въпреки, че не разбирам защо да няма такъв, но нали затова пуснах темата, за да сондирам мнения и да си настроя часовника. Не е все едно каква е средата, в която се намират децата ни по 8 часа на ден, но да предположим, че с по-високото заплащне може и да сенамерят механизми за подбор. Навсякъде по света, в престижните училища, ако детето не покаже определен минимум от знания, отпада от системата и се препоръчва да се премести в друго учебно заведение. И такива изпити има поне два пъти годишно и резултатът е отлично подготвени хора с много знания и умения. Защо да бягаме от това ??? Не разбирам. Аз не казвам, че моите деца биха се справили с конкуренцията в една ситуация на изпит, но бих опитала ако има такива ДГ и Училища.
А това, че детето не покрива определен минимум от знания, умения и компетенции не го прави просто, според мен. Но имам достатъчно примери от квартала (може би моят квартал е такъв), на деца (съжалявам за тях), които са зле възпитани, във втори клас не умеят да четат, да не говорим за обноски, уважение, поведение ... Достатъчно родители, които се оплакват от отношението към тях и децата им и не на последно място: нека има ИЗБОР
Нека има за тези, които смятат, че интелигентността (във всичките й форми) се формира още в пренаталния период и полагат усилия децата им да попаднат в подхосяша среда и за такива, които гледат малко по-различно (не казвам неправилно) и по-неглеже на формирането на личността в ранна детска възраст.
Виж целия пост
# 19
Не знам на какъв европейски опит се позоваваш, като апелираш за диференциация на децата едва ли не още от люлката.
Европейската практика е точно обратната -  изследванията на резултатите на 15-годишните ученици показват, че най-високи постижения имат децата от страните, в които се избягва ранното профилиране - включително и след 7-ми клас. Защото процесът на обучение и възпитание не е само нахъсване, конкуренция и гонене на най-високи академични резултати. Напротив, точно умението да общуваш с различни деца, с различни интереси и способности, те прави адаптивен, толерантен, комуникативен и в края на краищата развива общата ти интелигентност, което се отразява и на академичните постижения. Да не говорим, че гоненето на най-високи резултати се отразява зле на психичното здраве.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия