че сякаш колкото по-патриархално е едно общество и колкото по-закостенели стереотипи за "мъжко" и "женско" изповядва, толкова по-зле стои въпросът с популярността на кърменето и отношението към него.
А най-много се кърми в Скандинавия, където се знае че и мъжете, и жените са най-еманципирани. Замислих се за това.
Кърменето от феминистка гледна точка[/color][/size]
Пени Ван Естерик
Кърменето е важен женски въпрос и важна тема от сферата на правата на човека и феминизма. Причината за това е, че кърменето засилва позицията на жените в обществото и допринася за равенството между половете. Жените, които желаят да кърмят децата си, но не могат, поради липса на подкрепа от страна на семейството си или на медицинския персонал, са подтиснати и използвани. Групите и индивидите, които искат да се борят за женски права или за правата на човека, би следвало да предприемат действия, за да променят това положение, и да припознаят кърменето като право на жените.
Осъзнаването на ценността на продуктивната и репродуктивна работа на жените подсилва техните позиции и им дава власт. Жените не бива никога да са принудени да избират между работата си като майки и другата си работа. Условията, които подпомагат и осигуряват успешното отглеждане на децата, включително кърменето, са условия намаляващи подтисничеството над жените като цяло чрез противопоставяне на негативните стереотипи за жената и подчертаване на ценността на женската работа.
Защо женските групи и движения трябва да използват ценното си време в подкрепа на кампании за кърменето?
1) Кърменето изисква социални промени с цел подобряване положението на жените и отношението към тях в обществото.
Кърменето засилва увереността на жените в себе си, като им дава увереност в способността им да отговорят на нуждите на детето си. Самото кърмене предполага жените да вярват в себе си, и да са достатъчно уверени, за да защитават (или в някои случаи да изискват) своите права, включително правото да кърмят. Жени с позитивно мнение за себе си е по-малко вероятно да сметнат, че нямат достатъчно кърма или че кърмата им не е с достатъчно добро качество.
Кърменето фокусира внимание върху нуждата от равенство в разпределянето на храната и останалите ресурси в домакинството. Тъй като хранителните нужди на кърмачката са по-високи на едница тегло от тези на възрастния мъж, при разпределянето на храната трябва да се дава приоритет на кърмачката. В някои общества жените не получават достатъчно храна, за да подсигурят нито своето здраве, нито здравето на бебето си.
2) Кърменето утвърждава правото на жената да се разпорежда със собственото си тяло и представлява предизвикателство към доминираната от мъже медицинска общност и пазарните сили, насърчаващи храненето от шише.
Успешното кърмене намалява зависимостта на жените от медицинския персонал и противостои на тенденцията към превръщане на храненето на кърмачето в работа на медицината. Уменията, които майките и акушерките притежават в отглеждането и храненето на бебета, придобиват по-голяма ценност и важност.
Когато кърменето стане високо ценено, на неговата социална и физическа цена ще се обърне по-подробно внимание. Женското тяло е крехко и не може да бъде претоварвано, без това да причини страдание и загуба на неговите продуктивни и репродуктивни възможности. Кърмещите майки се нуждаят от достъп до достатъчно храна, здравни грижи и благоприятни условия на подкрепа.
3) Кърменето руши медийния образ на жените като консуматори.
Решението да не се дават пари за заместител на майчиното мляко е отказ от консуматорския модел, който принуждава жените да бъдат зависими от скъпи, индустриално произведени хранителни продукти. Като купувачи на адаптирано мляко жените не оценяват и дори обезценяват собствените си възможности, а вместо това се обръщат към комерсиални варианти за изхранването на децата си. Производителите на адаптирани млека водят постоянни кампании за разширяване на пазарите си и тези продукти стават причина за още рекламни кампании насочени към жените като консуматори.
4) Кърменето противостои на тенденцията женската гръд да се разглежда преди всичко като сексуален обект.
Как се стигна дотам гърдата да бъде дефинирана като сексуален обект за мъжко удоволствие, вместо като източник на храна и майчина грижа за детето? Сексиндустрията и индустрията на красотата успешно опредметиха женската гръд чрез медиите и рекламата и правят така, че кърменето на публично място да е трудно. Когато за хранене на обществено място се използва шише поради страх от показване на гърда или когато причините една майка да избере адаптираното мляко включват страха, че кърменето ще промени формата или вида на гърдите й, значи на жената се гледа като на сексуален обект. Страхът на жените да покажат гръд меко казано се потвърждава, когато в САЩ жени биват арестувани или гонени от обществени места, заради това че са кърмили публично.
5) Кърменето предполага нова дефиниция на женската работа – дефиниция, която по-реалистично интегрира продуктивните и репродуктивни дейности на жените.
В разделението на работата между половете грижите за кърмачето обикновено се падат на жената. Тя е тази, която има възможността да го храни и която поддържа живота му през първите месеци. Жените раждат и произвеждат мляко. Ако кърменето като работа бъде оценено равностойно с останалата продуктивна работа, а не като задължение на жената, ще се подобрят условията за успешно интегриране на другите й дейности. Това включва законодатерство за осигуряване на отпуск по майчинство, почивки за кърмене и други стратегии въведени от работещите жени. Насочената към жените дефиниция за работа трябва да взема под внимание ценността на грижите и отговорността за децата, включително кърменето.
6) Кърменето насърчава солидарност и взаимопомощ между жените в домакинството, района и обществото на локално, национално и интернационално ниво.
В домакинството жените често си помагат, като си поделят грижите за децата и другите сфери на отговорност. Членовете на семейството могат да играят важна роля в помощ на новата майка като я улесняват при кърменето и изпълняват други домашни задачи.
В международна перспектива жените и като индивиди, и като членове на организации от дълго време се опитват да повлияят на властимащите институции в полза на кърменето и протестират срещу комерсиалните интереси, които поставят печалбата на преден план пред връзката между майката и детето. Кампаниите против рекламата и разпространението на заместители на майчиното мляко мобилизират жени от цял свят да се събират в заинтересовани групи и им дават възможност да открият, че жените в развиващите се и в “развитите” страни са изправени пред много общи проблеми.
Съвместни проекти в области като кърменето, организирани от жени намиращи се от различни страни на държавните граници, дават възможност за засилване позициите на жените и за идентифициране на общи трудности, ограничаващи жените в грижите им за техните деца. Мъжете имат важна роля в този процес като помагат за промяна на отношението към жените в обществото и променят собствените си виждания за кърменето и женската работа.
Думи и действия
Значението на понятието феминизъм е подлежи на постоянно преосмисляне и дебат. На практика съществува не един, а множество феминизми. Феминизмът може да бъде дефиниран обобщаващо като група теории, обясняващи причините за положението на жените в обществото и действия за изкореняване на подтисничеството над жените и други форми на подтисничество базирани на националност, класова или расова принадлежност. Много азиатски активисти и академични фигури поддържат дефиницията на феминизма като “Обръщане на внимание на подтисничеството и експлоатацията на жените в обществото, на работното място и в семейството и информирани действия от страна на мъжете и жените за промяна на това положение.”
превод basilisk от www.ap-norge.com