още малко за четири годишните

  • 1 360
  • 20
През септември дъщеря ми тръгна на училище - еквивалент на предучилищна; тук я карат две години, като децата са сборни групи от родените през 2000 и 2001 година. Моята е родена в края на годината и се явява най-мъничка в класа си и то значително по-малка от другите. От няколко дни си идва вкъщи с домашни. Оттам ми произтичат въпросите:
1) вашите деца свързват ли буквата със звука, който тя изразява; примерно имат да пишат буквичката "т" и да съобразят кои думички започват с нея, примерно "телевизор". В някои случаи и е ясно, в други не.
2) колко време им отнема да запомнят едно кратко стихотоврение от 4 реда. На нея и трябваше доста време (поне 15 повторения) и накрая пак забравя точната подредба на думите.

Питам, защото тук, в Канада, системата на обучение е различна от тази в България и не мога да преценя докъде проблемът е в системата (дали не е прекалено рано за такива занимания), докъде проблемът е в неспособността на МОЕТО дете да възприема и обработва информацията бързо и качествено. Оттам искам да си направя изводите как да процедирам по-нататък. Благодаря.
Виж целия пост
# 1
Лаура, накратко - Сиси не може да свързва буквата със звука. Дори не може да отделя/определя с коя буква започва дадена дума...доскоро даже се сърдеше като и кажа=, че с нейната буква започва и името на Сашко например. Laughing Не, та не...неговата буква била ''са' пък нейната ' 'си' и от сорта обяснения. Та по този параграф е абсолютно назад, на тази възраст тук не учат буквите....по скоро като че ли залагат на развитие на речта, обогатяване и много ги карат да разказват, разказ по картинка, ей такива неща. Но дори и да ги занимаваха, сигурна съм, че на Сиси щеше да и е много трудно.
По математика е малко по в час като че ли...ама ти за нея не питаш. Simple Smile

За помненето на текстчета пак не знам защото не сме учили нищо заедно. Знае обаче много неща, включително малки приказки/напр. за зайо байо и ежко бежко дето се надбягвали/ наизуст, но ги учи в градината и не знам точно за колко време...
може би това което сте учили просто не и е интересно и така...
Виж целия пост
# 2

1) вашите деца свързват ли буквата със звука, който тя изразява; примерно имат да пишат буквичката "т" и да съобразят кои думички започват с нея, примерно "телевизор". В някои случаи и е ясно, в други не.
  Момчил различава звука и може да каже, коя е първата буква, както и да изброй други думи, започващи с буквичката

2) колко време им отнема да запомнят едно кратко стихотоврение от 4 реда. На нея и трябваше доста време (поне 15 повторения) и накрая пак забравя точната подредба на думите.
  Честно казано, това не съм го засичала newsm78
 
  Аз не съм критерий в случая, защото от както Димана е в първи клас, Момчил е като попивателна, а и е правил и доста упражнения, от предучилищната на сестра му Rolling Eyes.
  Предполагам че, има нужда от време да се пренастрой на ученическа вълна

   
Виж целия пост
# 3
Здравей,
Вики е като Сиси, не може да определя звука. Колкото до стихотворенията, в къщи не го уча целенасочено на стихчета, но знае няколко от градината, както и цели приказки (някой пак от градината, някой от любими и предпочитани книжки). Той също е доста напред с математиката, но в разказването и рисуването хич го няма  Embarassed Embarassed Wink .
Странно е това със смесените класове  Rolling Eyes , все пак на тази възраст 1 година си е от значение, но може би догодина ще учи отново същото и тогава ще и е доста по-лесно.
Поздрави  Simple Smile
Виж целия пост
# 4
Здравей,
Вики е като Сиси, не може да определя звука. Колкото до стихотворенията, в къщи не го уча целенасочено на стихчета, но знае няколко от градината, както и цели приказки (някой пак от градината, някой от любими и предпочитани книжки). Той също е доста напред с математиката, но в разказването и рисуването хич го няма  Embarassed Embarassed Wink .
Странно е това със смесените класове  Rolling Eyes , все пак на тази възраст 1 година си е от значение, но може би догодина ще учи отново същото и тогава ще и е доста по-лесно.
Поздрави  Simple Smile


Ами да; де факто, половината деца са с 2 години по-големи от нея. Тя има богат речник, пише почти всички буквички и може да напише примерно моето име, ако и го спелувам, но и е трудно да определя звука. Първите букви са що-годе разбираеми, обаче миналата седмица имаха домашно за краткото "а" (примерно в думичката "cat"); почти ме разбра, като и го обяснявах. Laughing
Не съм забелязала обаче тук да ги учат да разказват. То нямат и възможност с една учителка на 24 деца. Зная, че пеят песнички, измислени от учителката с буквите на азбуката; напр. за "s" имаха в текста "stinky socks". 
Последната им песен бе за буквичката "I"  песента се казваше  Isabella inchworm. #Cussing out Надявам се да не и излезе прякор след тази песничка.
Отгоре на всичко учат и френски половин ден. Хубава идея, лошо изпълнение е моето мнение досега за материалите, които изучават. Дано да греша!
Виж целия пост
# 5
И аз мисля, че на тази възраст една година е от голямо значение. Съдя по Мила, която е родена в края на 2001 г. - ако седна да правя сравнения - има момиченце в нейната група, което е родено в началото на годината - разликата е голяма и не е в полза на Мила, но все пак другото дете е почти на 5 години, а Мила все още няма навършени 4 години. Колкото до звуците и буквите - не ги свързва още, мисля че е рано. дъщеричката на една приятелка, помня, на тази възраст беше и я питахме:"с коя буква започва думата змия", а тя отговаря: със "с", ние:"защо?", а тя: "защото прави "сссссссссс" Simple Smile
А колкото до стихчета и песни: Мила в това отношение е като попивателна-много лесно помни. Но доколкото знам това се тренира, даже е полезно да се прави.
Виж целия пост
# 6
 Определено се променят за много кратък период в тази възраст, Момчил лятото рисунките му бяха, глави на хора с ръце и крака. Сега, от горе-долу 2 месеца е в някакъв творчески период, непрестанно рисува, рисува цели истории, като книжки, действието в тях има смисъл т.е. за има няма 3 месеца, се промени страхотно в това отношение.
Виж целия пост
# 7
Цвета е по-малка точно с годинка от Исабела, но мисля, че примерът е меродавен. Преди да навърши 2 познаваше буквите, но и сега все още не може да разпознае нито един звук в думата, даже началния, колкото и да акцентирам на него. Може да "чете" букви страшно бързо, почти все едно чете наистина, но изобщо не може да схване, че буквите образуват значещи думи. На мен крачката от едното към другото ми се вижда много малка, но за нея явно е огромна. Не е готова и със сигурност не предвиждам в близките месеци да узрее. А скоро да има достатъчно фини и координирани движения да пише букви има още по-малък шанс. Явно се изисква специална настройка на мисловния процес, която всяко дете гради с негово си темпо. И в един момент просто узряват за идеята, става им близка и логична.

Дребосъците наистина се развиват на подскоци - трупат, трупат и изведнъж ни изненадат с нещо голямо. До преди 3 дни Цвета не можеше да рисува абсолютно нищо, само правеше черти и драскаше. Сега на вратата на стаята съм закачила човек, къща, ракета и "есенен пейзаж"Simple Smile Даже възторжено се обадих на баща й, който не е в софия тази седмица, да му кажа че тя рисува, а той не ми повярва:)

За стихчетата нямам наблюдение, когато са песнички се справя бързо, но истински стихотворения май не сме учили. Обаче аз и до ден днешен имам огромен проблем в запомнянето на точните думи в стихотворението  Embarassed
Виж целия пост
# 8
Цвета е по-малка точно с годинка от Исабела, но мисля, че примерът е меродавен. Преди да навърши 2 познаваше буквите, но и сега все още не може да разпознае нито един звук в думата, даже началния, колкото и да акцентирам на него. Може да "чете" букви страшно бързо, почти все едно чете наистина, но изобщо не може да схване, че буквите образуват значещи думи. На мен крачката от едното към другото ми се вижда много малка, но за нея явно е огромна. Не е готова и със сигурност не предвиждам в близките месеци да узрее. А скоро да има достатъчно фини и координирани движения да пише букви има още по-малък шанс. Явно се изисква специална настройка на мисловния процес, която всяко дете гради с негово си темпо. И в един момент просто узряват за идеята, става им близка и логична.

Дребосъците наистина се развиват на подскоци - трупат, трупат и изведнъж ни изненадат с нещо голямо. До преди 3 дни Цвета не можеше да рисува абсолютно нищо, само правеше черти и драскаше. Сега на вратата на стаята съм закачила човек, къща, ракета и "есенен пейзаж"Simple Smile Даже възторжено се обадих на баща й, който не е в софия тази седмица, да му кажа че тя рисува, а той не ми повярва:)

За стихчетата нямам наблюдение, когато са песнички се справя бързо, но истински стихотворения май не сме учили. Обаче аз и до ден днешен имам огромен проблем в запомнянето на точните думи в стихотворението  Embarassed

На български е лесно да се направи скока, обаче на английски! Тя също ги срича буквите много отдавна и отдавна си пише името; малко несръчно, но в последно време има голям напредък, защото се упражнява, но не може да прочете една дума, защото в думата "Ей" (А) както тя го знае не се чете "ей", а "а". "СИ" се чете "к" и така нататък. Явно ще се работи по въпроса.  Laughing Всъщнсот, тази вечер донесе от училище едно приспособление, което купихме - представлява мъничко екранче с магнит отдолу - пише се с пластмасов молив - като тези за рисуване; тоава обаче е с линии и е предназначено специално за писане. Сега ще се усъвършенстваме с него.  Grinning
В такива моменти се усещам как ми липсва майка ми! Тя беше с висше педагогическо образование (т.е. детска учителка с висше образование) и огромен опит с деца! 
Виж целия пост
# 9
Крисо е вече на 5. Още не може да свърже звука с буквата. Познава буквите. Като му покажеш буква и казва "тази е на мама, тази е на тати" и т.н., но не може като му кажеш думата да каже тази дума започва с "б" примерно. Не знам, мен това ме дразни, защото мисля, че му е време да схваща вече за какво иде реч, но явно той не успява. А, и той показва буквите като го питаш "коя е на тати", но не ги казва. Не казва "В", а я показва. Не знам нарочно ли го прави или не. Не може да спелува със сигурност.

Запомня стихчета много лесно и бързо. Още от яслите съм забелязала, че стихчетата ги помни изключително лесно. Аз с него стихчета за разните там тържества досега не съм учила. Той сам си ги запомня от репетициите в яслите или ДГ. Първото така научено стихче му е от яслата още. Лелите там бяха много впечатлени. Сега, понеже сестра му е в първи клас и на седмица учи поне по 2-3 стихотворения наизуст, той мотаейки се около нея ги научава. А нейните са вече с по 3 куплета, големички едни такива и труднички. Тя докато ги учи, той вече ги е запомнил и я поправя и й подсказва. Ей така, докато се занимава уж с нещо странично. Но той е на 5 вече де...

Виж целия пост
# 10
Тук в градината даже не учат буквите. Наскоро Танти ме изненада, като започна да "рисува" някои букви, но това май е заради килима й с БГ азбука. Горе-долу знае буквите, но ги знае като например, че "А" е буквата на ангелчето.
Виж целия пост
# 11
1) вашите деца свързват ли буквата със звука, който тя изразява; примерно имат да пишат буквичката "т" и да съобразят кои думички започват с нея, примерно "телевизор". В някои случаи и е ясно, в други не.
Според мен това с малко практика децата почват да разбират за какво става въпрос. Преди два месеца Диана въобще не можеше да ги разбере тия неща. Знаеше само имената на близки и приятели с коя буква почват, на латиница и можеше да ги пише. Но преди 2 месеца тръгнахме на българско училище, аз се занимавам с малките, 3-4 годишни дица. Всеки път учим по една буква, всички деца казват думички с тази буква, аз помагам ако не се сещат и Диана се амбицира и тя да може като другите. При нея е проблем, че тя някои думи не ги изговаря добре, най-често точно първите букви изяжда, та просто няма как да каже правилно с коя буква почва думичката. Но пък толкова много и се иска, че сега почна да се старае да повтаря и изговаря правилно думите за да може да познава първата буква. По цял ден ме побърква само с въпроси, тази дума с тази буква ли почва, също като тази ли, само сравнява, пише(за нея е рисуване), много и е интересно. За 2 месеца вече почна да и просветлява, усети ги нещата. Тази вечер на масата ми каза някаква дума, ох не си спомням вече коя беше ама почваше с У, и ме пита тава с У като училище ли почва, или с О като на чичо Оги. Дори вечер като си легне я чувам че си повтаря думичики. Вече знае кога  А е А, когато сме на българското училище, и кога е ЕЙ, когато става въпрос за нещо на английски, и така за всички букви които сме научили на български. Сутринта ни изненада в леглото с дъската си за рисуване и написано KRIS на нея, сама си го спелува, накарах я и нейното име да напише ама стигна до DIA и пита нататък как да продължи, въпреки че на училище виждам че я учат да си пише името.
Най-малкото дете в БГ групичката е момченце, което току що направи 3 години, то може да каже всяка дума с коя буква почва, както на български, така и на английски, майка му се е занимавала много с него, той още на 2 е знаел и двете азбуки, но пък няма никакво желание да пише букви, нито да рисува, не може нито една буква да напише.
2) колко време им отнема да запомнят едно кратко стихотоврение от 4 реда. На нея и трябваше доста време (поне 15 повторения) и накрая пак забравя точната подредба на думите.
И на диана й трябват доста повторения за да научи някое стихче.
Виж целия пост
# 12
лаура, аз съм преподавала известно време в американско училище точно на деца от предучилищна възраст до трети клас, т.е. учила съм някое от тях да четат. започвахме с т.нар. flashcards, на които има написана буквата и картинка на нещо, което започва със същата буква. учи се "името" на буквата, звукът й и думичка, коята започва с нея, например:
а (ей) - ае (звукът на А в затворена сричка) - apple
в (би) - б - ball
с (си) - к - cat

това нещо се повтаряше до полуда под формата на различни игри, за да свикнат децата непрекъснато да свързват буквата със звука. след това се преминава към истинското четене, като се започва с кратки думи cat, pen, win, които отговарят на правилото. следва работа с другата категория - отворени срички, където А вече е ей и т.н. трудните думи, които са изключение от правилата, се учат наизуст, т.нар. sight words

началото обаче е с безумното повтаряне на а (ей) - ае (звукът на А в затворена сричка) - apple...

габа е родена през април 2002. не разпознава всички букви, но може да каже за всяка дума, с кой звук, съответно буква, започва и да даде още примери. пише няколко букви, опитва се да си напише името. знам, че ако я науча, ще го копира без грешка, но искам да я оставя тя да осъзнае идеята за подредбата на буквите в думите. рисува доста, въобще всичко, което се прави с ръце й се отдава. помни стихчета бързо, но маже би това е и заради склонността й да римува, т.е. търсейки комбинацията от смисъл и рима, докарва оригиналната подредба на думите. в интерес на истината у дома нямаме целенасочени занимания с нея, учи неща в детската градина... Embarassed
Виж целия пост
# 13
Светла е родена в началото на 2001 ,но е на градина с набор 2000.Учителките се скъсват да ни повтарят колко е напред в развитието си и да ви кажа честно отначало си мислех че ни подиграват.Само преди два месеца тя не можеше да рисува изобщо,да пише букви също,не познаваше цифрите и не можеше да определи коя дума с коя буква почва.Сега знае да си пише името сама,моето и на нейната приятелка.Почти винаги правилно определя първата буква от думата,но натаък все още не може.Познава цифрите,но с писането й е проблем.Тя обаче има друг проблем-сменя местата на буквите в думата или пък ги пише наобратно,огледално.А по отношение на рисуването-там страшно напредна.Направо невероятно бързо се научи да рисува къщи,дървета,цветя,слънца и хора.И оцветява вече хубаво без да излиза.
За ученето наизуст аз също си мислех че не се справя добре,докато един петък не ни поставиха домашно-да научим "Аз съм българче".Не вярвах че ще се справим,но тя се оказа единственото дете научило всички куплети на стихотворението.Не й беше лесно,защото някои думи не ги разбира изобщо.Но пък това което учат като песнички в групата рядко го знае цялото,обикновено знае само първите няколко реда...
Виж целия пост
# 14
лаура, аз съм преподавала известно време в американско училище точно на деца от предучилищна възраст до трети клас, т.е. учила съм някое от тях да четат. започвахме с т.нар. flashcards, на които има написана буквата и картинка на нещо, което започва със същата буква. учи се "името" на буквата, звукът й и думичка, коята започва с нея, например:
а (ей) - ае (звукът на А в затворена сричка) - apple
в (би) - б - ball
с (си) - к - cat

това нещо се повтаряше до полуда под формата на различни игри, за да свикнат децата непрекъснато да свързват буквата със звука. след това се преминава към истинското четене, като се започва с кратки думи cat, pen, win, които отговарят на правилото. следва работа с другата категория - отворени срички, където А вече е ей и т.н. трудните думи, които са изключение от правилата, се учат наизуст, т.нар. sight words

началото обаче е с безумното повтаряне на а (ей) - ае (звукът на А в затворена сричка) - apple...

габа е родена през април 2002. не разпознава всички букви, но може да каже за всяка дума, с кой звук, съответно буква, започва и да даде още примери. пише няколко букви, опитва се да си напише името. знам, че ако я науча, ще го копира без грешка, но искам да я оставя тя да осъзнае идеята за подредбата на буквите в думите. рисува доста, въобще всичко, което се прави с ръце й се отдава. помни стихчета бързо, но маже би това е и заради склонността й да римува, т.е. търсейки комбинацията от смисъл и рима, докарва оригиналната подредба на думите. в интерес на истината у дома нямаме целенасочени занимания с нея, учи неща в детската градина... Embarassed


Ние сме точно на това ниво в момента. Поватаряме до безумие краткото "а", както и началните букви. Имаме точно "флашкардс" за някои думи.
Аз винаги съм била ЗА подтикването на децата, но не искам да прибързвам и да я стресирам излишно; освен това имам и другия проблем, че съм преподавала, но само на студенти-медици и там нивото е малко по-високо  Mr. Green, а и вниманието им на теория се задържа за по-дълго време, та се чудя да не прекалявам с изискванията си - то все пак е на 4 годинки. Затова не зная дали да я занимавам по-активно или да изчакам да и дойде времето, защото тези неща те ще ги учат отново в SK, после и в първи клас. Като не им разбирам системата! Дори станах член на училищното настоятелство, за да мога да вляза малко в крак!  Объркана съм, т.к. не ми е ясно това, което го преподават (дАли са ни едни папки с материала от септември получихме ги миналата седмица вместо през септември, но ще си затворим очите за това!) дали го изискват от децата на нейното ниво или от по-големите?! Дали песничките трябва да се учат наизуст или какво? Питам учителката, тя ми отговаря "не се безпокой, тя е много малка" и толкова. Аз ще си карам "по български", само да не ме обвинят в child abuse. Laughing Laughing Laughing
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия