Навремето, когато се готвех да кандидатствам, излизаха книжки с примерни теми на ученици, под които пишеше с какви оценки са. Много ми бяха полезни.
В сайта на МОН - Олимпиади-БЕЛ пише, че "За общинския кръг в заповедта на директора на училището, с която е назначена училищна комисия, се определят редът и условията за провеждане на олимпиадата, за проверяването и оценяването на писмените работи на учениците, за оповестяването на резултатите при съобразяване с регламента на олимпиадата и със Заповед № РД09-5411/12.10.2017 г. на министъра на образованието и науката, с която са утвърдени правила и графици за организирането и провеждането на националните олимпиади за учебната 2017 – 2018 г. С регламентираните ред и условия следва да се запознаят по подходящ начин учениците в училището."
Т.е. малко на местна почва се получават нещата.
"За областния кръг в заповедта на началника на регионалното управление на образованието (РУО), с която е назначена областна комисия..." - същото важи, значи, и за областен кръг.
На същото място е описан и форматът на олимпиадата по класове.
V клас – трансформиращ преразказ на неизучаван художествен текст (от името на неутрален разказвач или от името на герой)
VI клас – сбит преразказ на изучаван художествен текст или на откъс от него
VII клас – тест с 30 (тридесет) задачи и отговор на литературен въпрос. В теста се включват задачи с четири избираеми отговора, от които само един е верният, както и задачи с кратък свободен отговор. Отговорът на литературен въпрос е до три страници.
2
VIII – X клас – тест с 30 (тридесет) задачи с четири избираеми отговора, от които само един е верният, както и задачи със свободен отговор.
XI клас:
- на общинския и на областния кръг на олимпиадата се дава възможност учениците да изберат един от следните два варианта на задача: създаване на интерпретативно съчинение или на есе;
- на националния кръг на олимпиадата се дава възможност учениците да изберат един от следните три варианта на задача: създаване на интерпретативно съчинение по зададен проблем; създаване на интерпретативно съчинение по проблем, интерпретиран в (откъс от) литературен текст; създаване на есе по проблем, интерпретиран в литературен текст.
XII клас:
- на общинския и на областния кръг на олимпиадата се дава възможност учениците да изберат един от следните два варианта на задача: създаване на интерпретативно съчинение или на есе;
- на националния кръг на олимпиадата се дава възможност учениците да изберат един от следните два варианта на задача: създаване на интерпретативно съчинение по зададен проблем; създаване на интерпретативно съчинение по проблем, интерпретиран в (откъс от) литературен текст.
Заповедта:
http://ruo-sofia-grad.com/%D0%BD%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D … 1112102017-%D0%B3
http://ruo-sofia-grad.com/sites/default/files/documentsnormativn … 1017olimpiadi.pdf
"1.2. Графикът за провеждане на общинския кръг се определя със заповед от началника
на РУО в съответствие с Приложение № 2, като се допуска провеждането му и в работен ден
от седмицата в извънучебно време, в случаите че това може да се организира от училищата.
1.3. Директорите на училищата или на обсерваториите назначават училищна комисия
и определят квесторите.
1.4. Училищните комисии организират провеждането на общинския кръг в
съответствие с регламента на всяка олимпиада.
1.5. Учебното съдържание, върху което се определят темите и задачите, е в
съответствие с регламента на всяка олимпиада.
1.6. Темите и задачите за общинския кръг се съставят съобразно регламента на всяка
олимпиада."
Много големи разлики, по тези причини, могат да се получат в качеството на писмените работи на учениците от един и същи клас, получили едни и същи точки на общински кръг в различни училища.
Така че и да имаме примерна работа, то това не би било някакъв много обективен критерий.
Въпреки, че:
Максималният брой точки за V клас и за VI клас е 30 (тридесет) точки."
Върти ми се из главата след областен кръг да попитам в РУО дали не може да се види. Примерно за големите ученици пише, че работите са анонимни. Почти съм сигурна, че въпреки това няма да позволят. Но нищо не ми пречи да пробвам.