Уикенд в Лудогорието

Всеки, заразен от страстта към екскурзиите, добре познава оная тръпка, предшестваща самото пътуване и мудните работни часове в края на седмицата. Но ето, че уикендът започва, а нашият избор се е спрял на Разград и Исперих, както и на немалкото на брой туристически обекти около тях.

Ако и вие сте решили да се насочите към Делиормана, то вероятно няма да пропуснете римския град Абритус, намиращ се непосредствено до Разград. За целта обаче е добре да се обадите в музея, защото там в събота работят само по предварителна заявка. Абритус възниква като древно тракийско селище, а през I век е изграден римски военен лагер, който в следващите векове се развива в добре укрепен град и между II и IV в. изживява сериозен икономически и културен разцвет.

Музейната сбирка проследява именно духовната и материална култура от бронзовата епоха до българското средновековие. Впечатление прави богата и разнообразна колекция от култова пластика-можете да видите изображения на тракийската богиня-майка Кибела, Сабазий, Херкулес, Аполон, Арес и задължителните оброчни плочки на Тракийския конник. Непременно попитайте за любопитната история на една открадната и впоследствие върната маска.

Оказа се, че извън музея, в самия парк е струпана огромна колекция от надгробни плочи от различни епохи, каменни колони, капители, глинени делви за съхранение и порти,които са добре запазени.

Колекционерите на печати от 100-те национални обекта ще имат сладкото удоволствие да запълнят още едно квадратче в книжките си.

Продължаваме към Исперих, но засега подминаваме града и се насочваме към Свещарската гробница, включена в списъка на ЮНЕСКО за опазване на световното културно и природно наследство.

Гробницата, изградена в модерния за времето си елинистически стил е един от най-ярките тракийски паметници и в същото време е доста различна от останалите подобни в българските земи.

Предполага се, че в гробницата, която си поръчал приживе е положен тракийски владетел от племето на гетите, а вероятно и неговата съпруга, защото каменните погребални легла в основното помещение са две.

Особен интерес представляват десетте женски каменни статуи - кариатиди, по чийто лица и дрехи все още личи боята, положена от неизвестния майстор преди повече от 2300 години. Над гробната камера е изрисуван ритуалът на обожествяване на владетеля –хероизация, характерен за тракийските вярвания и вероятно свързан с тракийския конник Херос.

Свещарската гробница никак не е изолирано явление в района, дори напротив-от двете страни на шосето са оформени дъги от общо над 50 могили, 26 от които са проучени. Нямате никакво време да се отърсите от поразяващото впечатление на царската гробница, както и от системата за сигурност и консервация на могилата, защото следва един наистина неповторим обект, който също е част от Историко-археологическия комплекс “Сборяново”.

Само още 3 км. и сте пред Демир баба теке-мюсюлманско алианско тюрбе, в което се намира гроба на светеца Демир баба. Свещеното място е построено през 16 век и почитано от алианите /казълбаши, алевити/, но по всичко личи, че култовият комплекс носи една мистична смес от езически, християнски и ислямски традиции. Тюрбето е изградено върху древно тракийско капище, а впоследствие на същото място се е издигала църквата “Св. Георги”, кръстена на светец, почитан и от алианите.
До гроба на Демир баба се стига по дълга редица от стълби, около които по дърветата за завързани безброй разноцветни парцалчета. Можете да видите дори бельо във всякакви размери. Странен обичай, но стъпите ли тук и вие ща закачите Вашата дрешка, вярвайки, че желанието Ви да се сбъдне.

След толкова обиколки става време и за кафе в Исперих, а след това посетете величествения монумент на създателя на Дунавска България кан Аспарух. Внимание заслужава и войнишкият паметник “Св. Георги Победоносец”, посветен на загиналите във войните за национално обединение.

Поемаме обратно към Разград, където ни остава време точно за една разходка преди свечеряване. Градът изненадва изключително приятно, особено когато нямаш никакви очаквания. В центъра ще застанете под символа на Разград-часовникова кула, построена през 18 в. и век по-късно преустоена в сегашния си вид. Съвсем близо до кулата се намира третата по големина джамия на Балканите, построена със средствата на великия везир Ибрахим паша през 16 век и носеща неговото име. Джамията е затворена за посещения , но можете да прочетете легендата за главния майстор Калин Орела, който е увековечен с паметник непосредствено пред джамията.
Впечатленията и емоциите бяха предостатъчни за един ден, така че е време да отседнете някъде, а възможности не липсват както в Разград, така и в Търговище.
Виж целия пост