Предоставям Ви, създаден специално за анкетата e-mail, на който може да посочвате отговорите си - например: 1- а; 2 - б и т.н. или (при желание) да ги посочвате в пост в тази тема. E-mai-ът е anketazaroditeli@abv.bg Анкетата е анонимна и ще се използва само с научна цел. Вашето участие е от голямо значение за постигане й.
След приключването на изследването ще осигуря информация за резултатите от проучването.
Темата е съгласувана с администраторите на форума.
Благодаря Ви предварително!
Моля Ви, отбележете само един от предложените отговори:
1. Коя от изброените групи качества е най-важно да се възпита в детето?
А. Послушание, дисциплинираност, отговорност към задълженията;
Б. Постоянство, самоувереност, продуктивност;
В. Отстояване на „своето”, стремеж за преодоляване на трудностите, отзивчивост;
Г. Не знам. Детето ми може само да се възпитава и без много-много да му обръщам внимание.
2. Кое от следните твърдения считате за най-близко до Вашите разбирания за възпитанието на детето?
А. Най-важно е да се дава пълна свобода на детето. Нека прави това, което сметне за добре!
Б. Най-важно е да се дава свобода на децата и да се удовлетворяват желанията им.
В. Най-важно е съвместно да изработваме правилата и родителят да се съобразява с индивидуалността на детето.
Г. Родителят знае най-добре как и какво трябва детето му да прави, тъй като то все още не разбира добре света, в който живее. Затова е и родителят – той наставлява детето, за да може то да успее в живота!
3. Какво Ви е отношение към т. нар. „джобни пари”?
А. Ако имаме възможност, защо не.
Б. На децата трябва да се дават пари, но ако разходите се контролират и ако не е самоцелно.
В. За детето си давам всичко! Само да ми поиска, веднага му давам.
Г. Бих му давал/а при условие, че това ще го научи да планира разходите си.
4. Ако разберете, че Вашето дете Ви лъже, защото иска да прикрие някаква беля, която е направило, как ще реагирате?
А. Ще се почувствам много зле от това, но няма да се издам, че знам, че ме лъже.
Б. За мен няма значение, стига белята да не е голяма.
В. Ще се постарая да разбера каква е причината
толкова да се притеснява, че чак да ме лъже.
Г. Ще го накажа, защото детето ми знае, че не трябва да лъже и знае какви са последствията.
5. Ако видите как Вашето дете обижда друго, как бихте реагирали?
А. Детето ми никога не би направило подобно нещо! Знае, че е неправилно!
Б. Децата винаги се карат. Няма да реагирам по някакъв по-специален начин.
В. Ще разговарям с детето си за случилото се и след като го изслушам ще му дам съвет как е било по-добре да постъпи.
Г. Ще се почувствам засрамен/а, но няма да накажа детето си. Сигурно не е виновно то. Ще поговоря с другото.
6. Представете си следната ситуация: детето Ви иска само да занесе чинията с обяда си до масата, но от невнимание я разлива на пода. Какво бихте му казали?
А. Така става когато не внимаваш! Трябва да уважаваш храната! Наказан/а си! Няма да обядваш!
Б. Ех, какво направи! Нищо. Ела да ти сипя пак.
В. Ще си замълча. Не искам да стават „драми”.
Г. Това стана, защото си невнимателен/на и разсеян/а. Сега трябва да почистиш, а след това ела пак да ти сипя и искам да видя дали ще си си взел/а поука!
7. Как бихте реагирали ако Вашето дете Ви извика да Ви покаже рисунката, която е направило върху стената в хола?
А. Веднага ще го накажа без нищо да му казвам. Детето ми знае, че това е неправилно. Сам/а ще се сети.
Б. Ще започна да я чистя и ще се надявам детето ми да не ми се разсърди – въпреки всичко, това е неговата рисунка.
В. Няма значение за мен. Да прави каквото си иска. Нали е дете все пак!
Г. Първо ще му/й обясня, че е било по-добре да ме попита за листове, на които да рисува и които можем да закачим на стената. А после ще го/я накажа да изчисти нарисуваното.
8. За какво са наказанията според Вас?
А. Те са, за да разберат децата кои неща са забранени, да осъзнаят грешката си и да поемат отговорност за нея, осъзнавайки защо.
Б. Начин да се контролира поведението на децата и да не противоречат на родителите си.
В. Не обичам наказанията и не ги прилагам.
Г. Колкото и да наказвам детето си, все няма резултат. Вдигнал/а съм ръце вече!
9. Довършете изречението: Моето дете е:
А. Послушно дете, доверява се напълно на това, което му кажа.
Б. Палаво дете, но чаровно.
В. Не мога да определя.
Г. Жизнерадостно дете, но знае кога трябва да слуша.
10. Каква оценка бихте си дали като родител?
А. Не мога да преценя. Надявам се да съм добър родител.
Б. Отличен 6!
В. Много добър 5 – човек винаги има какво да научи.
Г. Не знам. Не мисля, че има значение.
Демографски данни
(Те са от голяма важност за изследването. Моля Ви, попълнете ги! Анонимността Ви е гарантирана.)
1. Моля Ви, напишете в кой град/село живее семейството Ви:……………………………...
2. Завършена образователна степен на родителя/ите (настойника/ци). Моля Ви, подчертайте!:
А. Майка: без образование; основно; средно; висше – бакалавърска степен; висше – магистърска степен; доктор на науките; по-висока степен.
Б. Баща: без образование; основно; средно; висше – бакалавърска степен; висше – магистърска степен; доктор на науките; по-висока степен.
3. Към кой вид семейство спада Вашето:
А. Нуклеарно семейство – родителите са със сключен граждански брак;
Б. Нуклеарно семейство – без сключен брак между родителите;
В. Разширено семейство – живеете с родителите на съпруга/та си;
Г. Непълно семейство – самотен родител; разведен /а; починали майка /баща/;
4. Колко деца имате? Моля Ви, запишете:
……………………………………………………………
5. На каква възраст е/са?
……………………………………………………..
6. Моля Ви, запишете на каква възраст сте Вие!
……………………………………………………..
7. Каква е Вашата професионална
ангажираност?
А. В държавния сектор;
Б. В частния сектор;
В. Безработен.
8. Каква е Вашата етническа принадлежност?
А. Българска;
Б. Турска;
В. Ромска;
Г. Друга (Моля Ви, запишете)…………………………………..
С уважение и признателност,
Далия Ал-Халил
Частично са използвани идеи от:
<http://www.varnaparents.com/za_maiki/stil_na_vazpitanie.html>
<http://www.kenguru.bg/%D0%A1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0+%D0%BD%D0%B0+%D0%B2%D1%8A%D0%B7%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5/1/MlW-gRSTI5W3I5WHUZK3YJS-c9O3IdOfMhKvYZe7gRK-UdOLU9OHUlKLgdab>