Китайските паралелки на 138-мо СОУ "Проф. Васил Златарски"

  • 64 089
  • 199
Здравейте, скъпи родители!

Твърде съм радостна да ви съобщя, че след години преодоляване на трудности, най-накрая се намери директор с визия, който да приеме присърце отварянето на нови източни паралелки в София. Самата аз бях седем години основният учител в 18то СОУ и, благодарение на общите ни усилия с децата и родителите, успяхме да постигнем изключителни резултати - през 2008 спечелихме първо място в Европа и осмо в света, а през 2010 - второ място в Европа и пето в света на най-престижното международно състезание по китайски език за ученици "Китайски езиков мост", заключителните турове на което се провеждат в Китай.

Смяната на приоритетите, която стана с идването на нов директор, както и безнадеждността, която завладя цялото учителско съсловие след голямата стачка, ме накараха да напусна любимата си работа. След няколко години преподаване в университета обаче твърдо заставам зад позицията, че само в тийнейджърска възраст могат да се постигнат резултати, които не само да касаят непосредствено усвояването на този труден и интересен език, но и да доведат до промяната в мисленето на децата и разширяването на техния кръгозор към околния свят, която ще ги направи будни, знаещи, умеещи и уверени в себе си хора.

Чудото се случи и сега в 138мо СОУ стартираме паралелка, която ще бъде изначално планирана и изградена в най-добрите традиции на българското образование, но и с нов опит и следваща новите тенденции в методиката на чуждоезиковото обучение.

Разкажете на своите деца в седми клас, че има такава паралелка и вижте как реагират - ако лицето им се озари от радост, ако проявят любопитство и започнат да ви говорят за Изтока, то това е тяхното място. Ако радостта озари вас, но не предизвика ентусиазъм у детето, по-добре не го тласкайте в такава посока - мога да развия изначалната мотивация в пъти, но не мога да запаля малък човек, който има насоченост в различна област.

Ще се радвам да отговоря на всеки ваш въпрос - от учебни планове до възможности за стипендии и развитие. За мен може да прочетете в блога ми (линкът - в подписа). Поздрави и смело напред!
Виж целия пост
# 1
Пишеш, че си водила твои ученици по състезания и сте печелили челни места. Това е прекрасно, но какво става после с развитието на тези деца като завършат? Могат ли да продължат висшето си образование в СУ като полагат изпит по езика, който са изучавали или трябва да кандидатстват с друг чужд език? Ако не се лъжа СУ дава възможност за специализация в Китай?
И има ли университети в Китай, към които си заслужава децата да се ориентират? Въобще не е много ясно на един счетоводител или инженер какво ще е професионалното развитие на един китаист, пък хората обичат конкретни неща. 
Ако може да разкажеш малко и за упражненията - как се запомня един толкова различен език, има ли интерактивни занимания, посещения на места, свързани с културата на Китай, такива неща.
Виж целия пост
# 2
Радвам се, че предизвиках интерес!

1. Какво става после с развитието на тези деца като завършат?

От около 180 ученика, които съм изкласила до 12ти клас около 30 са свързани с Китай - едни си дозавършват там образованието, други имат вече фирми и работят. Възможностите, които предоставя китайската страна са на практика безгранични, когато детето проявява интерес и учи здраво. След малко ще публикувам представянето на паралелката, което ще прочетете и на сайта на 138мо училище.

2. Могат ли да продължат висшето си образование в СУ като полагат изпит по езика, който са изучавали или трябва да кандидатстват с друг чужд език?

На този етап трябва да кандидатстват с английски, немски, франски или руски език. Работим в посока на това резултатите от китайския вариант на TOEFL да се признават за Олимпиада по китайски език и децата на квотен принцип да влизат в "Китаистика" без изпит. На този етап има силна индикация, че ще се постигне подобна спогодба първу с ВТУ. Там от тази година се отварят още две специалности с китайски език.

3. Ако не се лъжа СУ дава възможност за специализация в Китай?

Не само в СУ, тъй като самите стипендии са по няколко линии - през програмите за взаимен обмен през МОМН, по линия на Институт Конфуций, който провежда въпросния изпит, наречен HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi, Изпит за професионално владеене на китайски език), както и международното езиково състезание "Китайски езиков мост", в което участвахме и ние. Стипендии могат да бъдат спечелени още в рамките на средното образование. Няколко мои ученика са в Тиендзин с помощта на една от най-успешните китайски учителки, които сме имали Лиу Кун. Тя лично уреди за тях четиригодишни стипендии.

4. Има ли университети в Китай, към които си заслужава децата да се ориентират?

Има множество университети в Китай, повечето наши студенти и ученици учат в Ухан, Тиендзин, Шанхай, Нандзин, Харбин, по-малко в Пекин. С петгодишно обучение може да се кандидатства за различни специалности - от бизнес администрация, през филология, история, философия и др.

5. Какво ще е професионалното развитие на един китаист?

Няма безработен китаист в България. Това е истината. Огромно количество професии могат да бъдат упражнявани - от зам. министър (Милена Дамянова) до преводач, преподавател, персонал или ръководител във фирма, екскурзовод, консултант, икономист, правист и много, много други. Разбира се, китайският е още по-полезен ако се изучава в училище, защото учениците излизат с много добро равнище, което им върши работа в ежедневието и в бизнес преговори, както и изобщо при работа с китайци. В същото време чрез висше образование по интереси те повишават квалификацията си в пъти повече, отколкото да останат просто китаисти филолози.





Виж целия пост
# 3
Не разбрах от кой клас стартира паралелката?
Виж целия пост
# 4
От въодушевление съм забравила да спомена - от седми клас Wink

Профилът е чуждоезиков. Стартира се с 18 часа език седмично и 2 часа Странознание на Китай (1ви срок), 2 часа История на Китай (2ри срок).
Виж целия пост
# 5
Благодаря. Пожелавам ви успех. Мисля, че китайският език ще става все по-търсен и ще бъде голямо предимство да го владее човек.
Виж целия пост
# 6
може ли да се изучава от деца в детска градина?
Виж целия пост
# 7
Благодаря. Пожелавам ви успех. Мисля, че китайският език ще става все по-търсен и ще бъде голямо предимство да го владее човек.

Благодаря! Аз особено се радвам за децата, защото такава паралелка непосредствено им дава възможност както да си разширят кръкозора, така и да придобият високото самочувствие, което заслужават. Убедена съм, че ще имаме същите и още по-големи успехи, а това ще им покаже, че в България хората не са малки и изостанали, а работливи, умни, талантливи и успешни!

Виж целия пост
# 8
сериозно питам за детска градина, възможно ли е обучение?
Виж целия пост
# 9
може ли да се изучава от деца в детска градина?

Може и дори се изучава. Проблемът с китайския и изобщо с източните езици в детската градина е следният - за там им трябва носител на езика с професионална квалификация предучилищна педагогика. Ако искаме реални резултати. Колкото по-малки са децата, толкова по-непосредствено възприемат езика. Там трябва игра, множество дейности, които да се сменят минимум на минута-две (методът на Монтесори е чудесен в това отношение и приложим и към китайския език). Такива китайци обаче в България няма.

В същото време, специалистите преподаватели и учители, които имаме в България (няма и десет все още, за съжаление), са хора с висока академична подготовка, които преподават от осми клас нагоре, просто защото дотогава децата са изградили всички основи на родния език, имат определено филологично мислене, владеят (поне отчасти) граматични термини. За език, който е твърде многолик, това е много важно.

От една страна броят на йероглифите е наистина подтискащо висок - само общоупотребяваните са над 7000. За да се овладеят, следва човекът да има аналитично мислене и с помощта на учителя, да се научи да ги класифицира по определени признаци. И отново опираме до необходимостта децата да са поне на 14 години, както психолозите ясно различават различните етапи на узряване на психиката и мисловната дейност.

Аз самата съм твърд привърженик на ранното чуждоезиково обучение - синът ми е на пет години и се старая да трупа руска и английска лексика и се получава чудесно. За китайския език обаче си трябва класическо обучение. Няма смисъл децата да учат от първи до седми клас китайски, при условие, че същия материал усвояват само за една година в осми клас с много по-добър резултат. Имам преки наблюдения върху опита на руснаците в това отношение. В Русия има два интерната с китайски език, където се учи от първи до дванадесети клас, но по сравнително малко часове. Ние сме много по-силни от тях, само защото имаме уникалните езикови паралелки и подготвителен клас.
Виж целия пост
# 10
Наистина ще ви следя с интерес. Малкия ми син ще е на есен в 138 СОУ , но първи клас.
Успех желая!
Виж целия пост
# 11
Наистина е ви следя с интерес. Малкия ми син ще е на есен в 138 СОУ , но първи клас.

Стискам палци детето да бъде мотивирано и да попадне на отдаден колега! Директорката е много бърза в решаването на проблемите. От момента, в който проведохме първия ни разговор, до момента, в който започна ремонта в кабинета, в който ще бъдат китайските паралелки, мина... ЕДНА седмица! Веднага се намериха пари за нови чинове, пребоядисване, циклене на паркета и нова секция. Силно съм впечатлена, а имам доста болезнен опит от всякакви директори, така че всичко ще е наред!
Виж целия пост
# 12
Съжалявам, мислех да въведа в детската градина изучаване на китайски, защото има интерес и от родители. Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 13
Съжалявам, мислех да въведа в детската градина изучаване на китайски, защото има интерес и от родители. Желая Ви успех!

Обърнете се към Китайското посолство с молба да изпрати доброволец с нужната квалификация. Те на драго сърце пращат такива. Те ще подсигурят заплатата, а Вие трябва да осигурите квартира за човека. Потърсете аташето по образованието г-н Юен.
Виж целия пост
# 14
Минавам само за да изкажа съпричастната си радост за отварянето на такава паралелка   bouquet
Zanda, желая ти успех в това начинание.  Hug Би ли споделила как ще изберете децата за тази паралелка? Ще има ли интервю с децата, за да се определи тяхната заинтересованост да изучават езика?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия