Човек да не владее езика си е тъжно, нека затова да се потрудим дружно!

  • 91 154
  • 738
# 705
Светкавица, не знам дали тези неща са се променили.
Но пък разбрах, че дванадесетокласниците било добре да ходят на уроци за матурата, защото за 4 г. са се променили правилата  #2gunfire
Виж целия пост
# 706
Нещата опират и до интерпретация, която обаче - за съжаление - едва ли не трябва да се скрие от учениците, за да си вземат изпита. Тънки са границите, да кажем, между метафора и епитет, метафора и олицетворение - тънки са, защото всички принадлежат към групата на метафората и разделянето им е въпрос на пунктуалност. И на някакви, много характерни за 19. век, класификации, подразделения. И при жанровете те са много досадни - изисква се (за вземането на изпита) някаква жанрова чистота - да кажеш, че Хаджи Димитър" обезателно е балада. Но пък началото е одическо - "Жив е той, жив е..." - тоест, става дума за жанров микс, но нямаш право да напишеш това.
Виж целия пост
# 707
       И аз така усещам, че на моменти са тънки границите. Като дойде ред за НВО в 7 клас само мога да се надявам да няма много "въдички" Simple Smile
Виж целия пост
# 708
Дано! В една матура за 12. клас бяха дали откъс от стихотворение на Смирненски и трябваше да се определи дали подчертаната дума е символ, метафора и още някакви възможности. Това беше некоректно, защото думата можеше да се тълкува и като метафора, и като символ (а изискваният верен отговор беше "символ"). И мнозина бяха отговорили "погрешно". Мисля, че накрая приеха и другия отговор, не помня точно.
Виж целия пост
# 709
Имам един  спешен въпрос - какви са правилните начини за пренасяне на думата "довлякла". Първоначалният ми импулс беше, че се пренася по един от двата начина: дов-лякла или довляк-ла, но се замислих дали не е възможно и до-влякла.
Виж целия пост
# 710
Делиш на срички, а в случая са до-вля-кла, имаше някакви правила за струпаните съгласни.
Мисля, че е допустимо и до-вляк- ла, но за първа сричка до съм убедена, понеже е представка, а вляк е корен на думата.
Виж целия пост
# 711
Вчера слушах по телевизията за миди и рапани. Дамата беше от някаква институция по морски риболов или нещо подобно. Няколко пъти употреби рапаната и мидата за популация и улов. Правилно ли е?
Виж целия пост
# 712
Имам един  спешен въпрос - какви са правилните начини за пренасяне на думата "довлякла". Първоначалният ми импулс беше, че се пренася по един от двата начина: дов-лякла или довляк-ла, но се замислих дали не е възможно и до-влякла.
до-вляк-ла
Виж целия пост
# 713
Вчера слушах по телевизията за миди и рапани. Дамата беше от някаква институция по морски риболов или нещо подобно. Няколко пъти употреби рапаната и мидата за популация и улов. Правилно ли е?
Рапан- м.род ----> рапанът
мида- ж.род-----> мидата
Виж целия пост
# 714
Моя ерудирана позната използва думата "архитечка" вместо "архитектка". Има ли някаква правоговорна форма "архитечка" заради струпаните съгласни -КТК- или е елементарна грешка?
Виж целия пост
# 715
Моя ерудирана позната използва думата "архитечка" вместо "архитектка". Има ли някаква правоговорна форма "архитечка" заради струпаните съгласни -КТК- или е елементарна грешка?

Няма такава дума.
Виж целия пост
# 716
dundi73, petiaivanov, благодаря!
Виж целия пост
# 717
Относно "довлякла", в граматиките, които имам вкъщи, изрично пише, че две съгласни се разделят, т.е. " вл" не могат да са на един ред. Правилно е дов-лякла или довляк-ла. Ако вече има три струпани съгласни, две от тях си остават заедно на ред.
Виж целия пост
# 718
Моя ерудирана позната използва думата "архитечка" вместо "архитектка". Има ли някаква правоговорна форма "архитечка" заради струпаните съгласни -КТК- или е елементарна грешка?

"архитечката" въобще няма да я коментирам, но дори вече и "архитектка" не е прието да се употребява. Поне в професионалните среди.
Виж целия пост
# 719
Здравейте момичета.
Не знам дали тук е правилното място да попитам, но не ми се пуска нова тема.
На сина ми, който е в 5-ти клас им бяха дали за домашно по БЕЛ да направят проект за гръцката митология, която учиха до сега по литература. Снощи до късно го писа на лаптопа, а аз стоях до него, за до следя за грешки. Въпросът е може ли накратко да ми обясните как се пишат проекти, защото по мое време такова нещо никога не сме писали - нито в училище, нито в университета и сега изобщо не мога да вляза в час и да разбера за какво иде реч. Той ми говори някакви снимки да се слагали на листа, други рисували някакви дървета и т.н. Аз го накарах да го направи само с текст, както аз си го представям, но не съм сигурна дали това е правилното. А и мисля, че и в училище не им е обяснено точно как се прави проект, защото всеки от съучениците си го е направил по съвсем различен начин
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия