Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Алтернативни образователни методи

  • 9 571
  • 30
# 15
Моят опит с нашата образователна система се базира на българските училища в чужбина, но познавайки все пак учебниците, не мога да кажа, че се облагодетелстват бавните. Обратното, при този материал и както е сбит и представен, май само бързо учещите и разбиращите имат шанс за справяне.

Хоспитирала съм в училище, което е изцяло по Монтесори, понеже по случайност ми е квартално и стоеше като опция в първи клас. Класовете от първи до трети и от четвърти до шести са слети, тоест има по осем деца от всеки набор. Всяко трябва да покрие материала за своя набор, който работи бързо, може да получи дипълнителен материал или да напредва по-бързо. Залага се изключително на самостоятелната работа, около половината време е предвидено за свободна работа, така се казват и часовете. Децата от всички материали сами избират какво да правят в съответствие със седмичния си план. Има често презентации на свършеното пред класа, както и тематични проекти със задачи на нивото на трите класа. Оценки няма, има много подробни отчети за всеки предмет, казватжсе вербални свидетелства. Бележки пишат само през срока, след който предстои преминаване от основното училище в гимназия или друго училище, за са се впишат децата в системата.

Харесаха ми материалите на Монтесори, но това, което не ми хареса, беше хаосът, който на моменти съществуваше. Двама редят пъзел с думи, друг мери картофи и записва колко тежи всеки, трети пише букви, четвърти пита нещо учителката, други пък нещо обсъждат. Някои деца носеха противошумови слушалки, за да се изолират и концентрират.  за деца, които имат нужда от структурирано обучение, каквото е и моето, направо е губи време. В цялото разнообразие от материали се давят и не знаят кое първо да почнат. Имам съседка обаче, която си прати и четирите деца там, и има наблюдения върху различните класове. Според нея за момиченца, които са прилежни и ученолюбиви, за деца над средното интелектуално ниво или за бавноработещи е идеално, но за масата деца, средностатистическите, не било добър вариант.  

Иначе материалната база, двор, кръжоци, екскурзии, всичко е супер, децата са доволни и ходят с желание на училище. няма го стреса от оценки в нормалните училища, където са безмилостни и за една точка те порязват с бележката. За сравнение бяхме много учудени вкъщи, че в българското училище деца с 16, 17 точки на контролно по български имаха отличен. В немското  това би отговаряло на наше четири.

Та ние избрахме друга пък система, на двуезично училище, където половината предмети се преподават на немски, другата половина на английски. Половината деца от класа са с майчин език немски, а другите с такъв английски. Като разбира се, това е доста относително, има деца от смесени бракове, чисти англичани, австралийци, немци, с два други езика вкъщи, въобще мешавица. Половината деца ги ограмотяват на английски първо по английската система, половината на немски, във втори клас се учат да четат и на другия език. На немски са математика, спорт, религия, който има, на английски са история, география и мешаната скара, която у нас се казва човек и природа, т.е. биология, физика, химия. Рисуване и музика се редуват, бяха на английски, сега по липса на учител са на немски. Системата е предвидена да продължи до края на средното образование, има гимназия и секундарно училище билингвални.

Доволни сме общо-взето, английски в обикновено училище нямаше да знае на това ниво. Само че тук са в другата крайност. Прекалена структурираност, задължително присъствие от осем до четири, даже и да отсъства някой учител, не ги пускат, абе направо си е като казарма. изключено е да се запишеш на спорт или каквото и да е преди четири часа. То и часовете продължават до четири почти всеки ден. Има лънч тайм и часове за игра навън или кръжоци, но  учат повече отколкото в обикновените училища. Домашни по принцип няма, но на практика често има да се довършва нещо вкъщи или да се учи за тестове. За групови проекти също трябва да се срещат след училище. Това е огромен минус на системата, че децата се лишават от свободно време само за себе си.

За деца от смесени бракове, които са двуезични по рождение, независимо с кои езици, за деца, на които им вървят езиците, е супер. Френски се учи от пети клас по един час всеки ден, за целта Франция всяка година праща различен гостуващ преподавател. Поради интензивнито езиково обучение деца, които са отгледани като едноезични, много трудно свикват с двата езика и непрекъснатото превеключване. Има случаи на чисто немски или американски деца, приемат ги, но в даден момент им идва нанагорно и напускат системата, когато се усложни учебният материал на езика, който не владеят.

 Та всяка система си има плюсове и минуси, май идеална няма.


Виж целия пост
# 16
Рада Тон, много ти благодаря за коментара. Точно това ми беше идеята, като пуснах темата - да обсъдим плюсовете и минусите на алтернативните системи с цел хората да се ориентират по-лесно, макар че това много зависи от мястото, където се провежда обучението и до колко се прави от специалисти.

Иначе за деца, за които стуктурираната информация е по-лесна за обработка, имат типична логико-математична или лингвистична интелигентност, възприемат добре информацията чрез лекция и я затвърждават чрез повтаряне - традиционното образование си е съвсем ОК. За останалите обаче е възможно то да не допринася за развиването на компетенции. Някои деца имат нужда да преживеят знанието, да го изведат като следствие от собствен опит или да достигнат до него поради лична потребност. За тези деца ми се иска да говорим в тази тема и как да им осигурим онова от което се нуждаят, за да се учат и напредват ефективно.

... Ето теорията за множествената интелигентност на Гарднър, за тези на които им е интересно.
http://cie-bg.eu/cgi-bin/index.pl?_state=CMSPage&Table=advan … p;Field=Advantage...






Виж целия пост
# 17
след две години може и да се  удвои бройката на видовете интелигентност. Напоследък се плодят като зайци.  Joy
Ако чакаме всичко на собствения опит и личната потребност, досега щяхме да сме в пещерите сигурно. На човека това му е хубавото, че има капацитет не само да учи чрез преживяване, а и да се учи от чуждия опит, приемайки го като верен. Така децата се учат от родитеелите си. Не е нужно да пипнеш котлона, за да научиш, че пари. Вярно е, децата учат много чрез подражание и сетивата, но те са И така устроени, че да приемат на доверие чуждите знания. В един момент се откъсват изцяло материалния свят и започват да имат абстрактни представи. Оставам с усещането, че най-големи фенки са майките на 3-4-годишни деца, а всъщност повечето деца в училищна възраст нямат нужда само чрез опита си или емоции да учат. И, сори, че ще ви разочаровам, но ученето, незаввисимо в коя възраст и на какво, е повторение, повторение, повторение, докато си намери мястото в паметта. Без повторение няма учене.
Виж целия пост
# 18
И, сори, че ще ви разочаровам, но ученето, незаввисимо в коя възраст и на какво, е повторение, повторение, повторение, докато си намери мястото в паметта. Без повторение няма учене.

Не винаги е така и не с всеки мозък. Има неща, които се научават от раз, щом ги разбереш. Например в математиката - просветва ти, схващаш принципа и той е "твой" доживот. После може пак да трябва работа за да се научиш да виждаш този принцип, когато е прикрит, но то не е като ученето на нови думи или на железопътните гари по линията София - Варна.  Също така понякога се случва при подходящо състояние на съзнанието човек да запомни и "зубрашки" неща отведнъж. Аз мога да посоча думи или правила на английски, за които и след 40 години си спомням в каква обстановка кой и как ми е казал тази дума (това правило) и от тогава няма забравяне.  Та ако се намери начин съзнателно и за дълго време мозъкът да се привежда в такова свръхкогнитивно състояние вече ще е наистина супер алтернативен метод за обучение.
Виж целия пост
# 19
Така е, но  докато ти "просветне" го мислиш, мислиш, мислиш, буташ оттук-оттам, проиграваш цялата верига обяяснения или последователни действия, полагаш много усилия, за да се случи. Тези усилия са скрити, ние дори може да не ги усещаме съзнателно, но си текат.
Виж целия пост
# 20
Та ако се намери начин съзнателно и за дълго време мозъкът да се привежда в такова свръхкогнитивно състояние вече ще е наистина супер алтернативен метод за обучение.

Сугестопедията е такъв метод. Тъй като д-р Лозанов е бил лекар и е изучавал работата на мозъка, е създал система при която той да работи оптимално, използвайки целият си капацитет. И както правилно си забелязала от личен опит, значение имат обстоятелствата, кой и по какъв начин ти представя информацията. Така ученето се случва без усилия, естествено. Както самият д-р Лозанов казва "Use your brain and follow your heart! Това е сугестопедията".
Виж целия пост
# 21
Аз съм голям почитател на Монтесори системата.  Големият ми син ходи в такава детска градина и смятам да опитам да го пратя в такова училище, но още обмислям ...

Не мисля, че от детска градина Монтесори (или друга алтернативна) децата биха имали кой-знае
какъв проблем да се аклиматизират към държавните училища.  Разбира се, всяко дете си е индивидуално.  Мисля, че притесненията за адаптацията са когато едно дете е било в Монтесори до 5-6 клас ... Тогава става сложно, защото в Монтесори няма домашни, обучението е индивидуализирано, ако едно дете се затруднява, винаги можеш да потърси помощ от друго, т.н.

Едно от най-големите предизвикателства при избор на Монтесори училище е, че те не са регулирани и самата система не е патентована.  Всеки може да си открие училище и да си го нарече Монтесори, но какво образование се предлага там е друг въпрос ... Затова се учудих на един коментар по-горе, че има много хаос в Монтесори ... по принцип не трябва да е така.

Учителят в Монтесори е изключително важен  Peace  Все пак говорим за система, в която той/тя трябва да приготвя 24 различни учебни плана и да следи кое дете на какво ниво е, как да се стимулира всяко дете да развие потенциала си. Много по-лесно е да има един план и всички деца да се нагласят към него ...

Ако става въпрос за детска градина Монтесори, не бих имала никакви притеснения да изпратя детето си там.  А когато дойде време за предучилищна/1 клас .. мисля си, че е най-важно при какъв учител ще попадне детето ...

За Монтесори има много информация в интернет. Едно една страница с много лесно поднесена информация за системата и предимствата и пред традиционното обучение - http://montessorimadmen.com/about/
Виж целия пост
# 22
...
В София има Монтесори училище, предстои отваряне на такова и в Бургас.
...
Извинявам се, но кое е това училище в София  newsm78
Виж целия пост
# 23
Точно чета една книга по въпроса: http://iztok-zapad.eu/books/book/1125
И колкото повече я чета, толкова повече ми изглежда странно подобно образование.

Във ФБ има подобни групи:
- Направи демократично училище: https://www.facebook.com/groups/1374896176068717/
- Направи училище: https://www.facebook.com/groups/573321059389002/
Виж целия пост
# 24
Извинявам се, но кое е това училище в София  newsm78
http://www.montessori-bg.org/chou/?!=0
Виж целия пост
# 25

Само името му е такова, нищо от методите на Монтесори не се прилага в него.
Виж целия пост
# 26
Първо, в България НЯМА училище по метода Монтесори. Важно е това да се знае и да не се заблуждават хората.

И понеже имаше питане за адаптацията, искам да кажа няколко думи. Детето ми е ходило на Монтесори градина и много често са ме питали как се е адаптирало в училище и като че ли това е най-голямото притеснение.
Не мога да си обясня защо в представите на хората ходенето на Монтесори градина води до уеднаквяване на характерите, реакциите и всички други характеристики на децата и ги прави нещо като моделирани зомбита  Laughing

Дъщеря ми беше в много голяма градина с още 45 деца и имам наблюдение не само върху нейната адаптация, но и върху тази на част от останалите деца. Изводът ми е, че всеки се адаптира според чертите на собствения си характер. А тези деца наистина са различни хора с различни емоционалности и едновременното посещение на Монтесори не ги е направило еднакви.
Монтесори не е някаква магическа система, която превръща децата в нещо различно, от това, което е тяхната същност.
Много често съм чувала и опасения, че като посещава такава градина, където всички се отнасят добре, едва ли не една съвършена среда, после детето няма да може да се впише в нормалната среда с побойниците и другите предизвикателства, които се случват в училище. И това не е вярно, защото в Монтесори градини ходят най-нормални деца. Не са някакви извънземни. И те се ядосват, и те се провокират, и те се случва да се сбият, нагрубят, обидят. Случва се да проявят нахалство, да се опитат да манипулират и да се налагат над по-плахите.
Това, на което се научи дъщеря ми в Монтесори и което иначе предполагам не би научила, е да говори свободно с възрастните и да се обръща към тях на 'ти', да ги търси за помощ, когато има нужда от такава и без смущение да обяснява какво иска.

Но това, което исках да кажа е, че Монтесори не може нито да усложни, нито да улесни адаптацията в училище. Ако искате да знаете дали вашето дете ще се адаптира лесно в училище или не, вгледайте се в самото дете и само там ще намерите отговора.
Виж целия пост
# 27
http://otvoreno-pismo.free.bg/mon.html Ще се радвам да ме подкрепите Simple Smile
Виж целия пост
# 28
Нямам време да чета линкове.
Какво е тове Монтероси и какво дава на децата? С 2-3 изречения.
Виж целия пост
# 29
 Joy ако може и за сътворението с едно изречение, че нямам време  Joy
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия