Алтернативни образователни методи

  • 12 015
  • 30
Отварям темата, защото току от време на време се появяват теми я за демократичното образование, я за хоумскулването, я за Монтесори или Валдорф педагогика, я за сугестопедията.

Ясно е, че за голяма част от хората традиционната, формална форма на образование си е съвсем ОК, но все пак има и хора, които все повече се замислят над това, че стандартните методи са неприложими, недостатъчни или неадекватни в техния случай. 

Предлагам тук да обсъждаме теми свързани с всякакви образователни алтернативи, неформално образование и начини по които можем да дадем по-добро бъдеще за нашите деца.
Виж целия пост
# 1
методите са твърде различни, за да се обсъждат в една тема.
Виж целия пост
# 2
Вярно е, че темата е доста обширна и методите са твърде различни. Това, което ги свързва, е че са алтернативни. Сигурна съм, че ще пишат доста хора, които са се обърнали по един или друг начин към тях.

Аз лично съм привърженичка на Монтесори педагогиката.
И ако желаете да конкретизираме темата малко, аз бих споделила личните ми притеснения:
1. Адаптацията на детето след като премине от Монтесори ДГ към държавно училище. Притеснява ме. Поела съм риска и би ми било интересно и полезно, ако някой сподели как детето му се е адаптирало от алтернативен метод на възпитание към нашата държавна система по МОН.
2. Нежеланието ми да бъде в държавна подготвителна група от 5 до 6 години и последствията от това (от 6 до 7г. нямам избор, ще трябва да посещава държавна подготвителна група). Не мога да разбера какви ще бъдат последствията от това ми решение. Където и да питам, където и да се обадя, отговорът е един и същ: "Има закон, трябва да се спазва. От 5 до 6г трябва да посещава ПГ." толкова. ooooh!
Виж целия пост
# 3
*ashley*,  една майка във форума беше разказала за прехода от монтесори градина към държавно училище. когато ми остане малко време, ще се опитам да я намеря и да я пусна.
разговаряла съм и с родители, чиито деца направиха този преход и в разказите им нямаше нищо притеснително. при първа възможност, ще споделя  Peace
Виж целия пост
# 4
Може би за привържениците на алтернативните образователни методи валдорфското начално училище е добър избор: http://www.waldorf.bg/ Лично аз нямам никакви впечетления, но изглежда добре. Притеснявам се обаче след 7-ми клас как децата ще се впишат в 'нормално" училище
Виж целия пост
# 5
Да, различни са, но това че ги има и че са алтернатива означава, че нещо на традиционната система и липсва, не и достига или не се харесва на някои хора.

Основното което обединява алтернативните методи е удоволствието и радостта с които се практикуват. Това за мен е фундаментален избор, който правим в живота си по отношение на ученето - дали да го приемаме като вълнуващо и радостно преживяване или като необходимото зло, което един ден ще ни се отплати. Още повече, че ученето не приключва с дипломирането, а е дейност която извършваме до края на живота си и това ще е все по валидно за бъдещето на нашите деца. Ако нашите родители започваха и се пенсионираха на една и съща работа, то според специалистите децата ни ще трябва да сменят няколко професии в рамките на професионалния си път.

Другата особено важна и ключова обща черта на алтернативните методи е, че отчитат индивидуалните особености на всяко дете. Това, че всеки възпре ма по различен начин информацията и я обработва по различен начин. Така няма опасност някое дете да живее с убеждението, че е глупаво след като не отговаря на критериите, оценявани в училище.

Ашли, в кой град си? В София има Монтесори училище, предстои отваряне на такова и в Бургас.
Иначе, бих те посъветвала щом сте избрали този метод да се информираш по-подробно за неговите принципи и да си служите с тях у дома. Монтесори метода стъпва на практическото, преживяно знание и следва интереса и развитието на детето. Така че с повече творчество може да се представи учебния материал по този начин, като най-важното е детето да открива смисъл във всичко, което учи.
И да в БГ образованието е задължително от 5 годишна възраст. За мен обаче е важно то да не пречи на ученето. Grinning
Виж целия пост
# 6
В Пловдив сме. Да, в София има много възможности. Дори най-елементарното-различен език от английски в първи клас  Mr. Green

Но аз съм малко резервирана към Монтесори училище. Да, не одобрявам системата на МОН, защото за мен тя е дискриминационна, облагодетелства предимно по-бавно учещите, по-трудно възприемащите и се опитва да сложи всички под общ знаменател. Основното в нея е, че не учи децата да мислят и да се справят, а да се примиряват и да свикват с това, което им се предлага.

Но в същото време се опитвам да живея и да приемам реалността. Детето рано или късно ще се сблъска с тази система и докато градинската възраст в Монтесори среда смятам, че би го подготвила по-добре за живота, то едно Монтесори училище мисля, че ще го ограничи и изолира от света, в който живеем. Респективно-страната, в която живеем Simple Smile

А най-болната ми тема-ПГ група-все още търси решение в главата ми. Аз смятам, че най-доброто за момента за моето дете е да не посещава такава група от 5 до 6г. Но...държавата има друго мнение. И докато слага от една страна изолиране на детето ми, като не му дава детски надбавки, не ми се полага карта за градски транспорт за дете до 3 и до 7г. и т.н. "продобивки", от друга страна ме задължава да го пусна в "кюпа" без да ме пита за мнението ми, още по-малко за мнението на детето. И не ми се полага да знам какво ще стане, ако не я посещава. Питам, разпитвам, моля за инфо...всеки се спотайва.

Под "кюпа" имам предвид децата (родителите), които нямат избор, желание, нужда, възможности и т.н. да са на друго място.
Виж целия пост
# 7
от друга страна ме задължава да го пусна в "кюпа" без да ме пита за мнението ми, още по-малко за мнението на детето. И не ми се полага да знам какво ще стане, ако не я посещава. Питам, разпитвам, моля за инфо...всеки се спотайва.
Кого си питала и кой се спотайва?
Не ти ли хрумна просто да прочетеш закона?
Виж целия пост
# 8
Че системата в този й вид куца - спор няма. Но да се твърди, че само децата, които учат по алтернативни системи намират удоволствие и радост, е свещена глупост. В нормалните училища (под нормални разбирам тези, които не са алтернативни, а "прости": езикови, математически, по изкуства, със стара слава или просто квартални) има и свестни преподаватели, които успяват да заразят децата и те да изпитват удоволствие и радост от онова, което научават.  Peace
Виж целия пост
# 9
от друга страна ме задължава да го пусна в "кюпа" без да ме пита за мнението ми, още по-малко за мнението на детето. И не ми се полага да знам какво ще стане, ако не я посещава. Питам, разпитвам, моля за инфо...всеки се спотайва.
Кого си питала и кой се спотайва?
Не ти ли хрумна просто да прочетеш закона?

Да си призная, аз и като го чета, не разбирам. Там пише: "Чл. 47. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г., доп. - ДВ, бр. 78 от 2010 г., в сила от учебната 2012 - 2013 г.) Родители, настойници и попечители, които не осигуряват присъствието на децата си в детските градини и в училищата за времето, през което те подлежат на задължителна предучилищна подготовка или задължително обучение, се наказват с глоба в размер от 20 до 100 лв. При повторно извършване на нарушението глобата е в размер от 50 до 250 лв.". Та какво значи повторно извършване? При следващото дете, следващата учебна година или всеки следващ ден, в който детето не е на у-ще? Защото първите 2 лесно би преглътнал всеки, ама третото излиза доста солено.

Иначе този закон ми е любим със следното  предвидено наказание: "Чл. 48а. (Нов - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) (1) Наказват се с глоба до 5 000 лв. физически или юридически лица, които:
1. организират и провеждат дейност по отглеждане и възпитание на малолетни в звена, които не са открити по реда на този закон"

Семейството видно не е звено, открито по реда на този закон. Така че всеки, дръзнал да отглежда и възпитава децата си в него до навършване на 14 г., да си приготви 5000 лв. Simple Smile

И за да не излезе съвсем спам, живо се интересувам от различни педагогически подходи и философии, но най-важното за мен е правото на личен избор измежду най-различни алтернативи и постигането на добър баланс между интереса на обществото от образование и свободата на гражданите по отношение на начина, по който ще го получат. За мен тази свобода  в България е неприемливо ограничена, затова и се закачих точно за тези постове.
Виж целия пост
# 10
Доста интересна тема записвам се да ви следя Simple Smile
Виж целия пост
# 11
Лулумба, за това подчертах, че темата е за тези, които нямат вашата опитност.

За свободата, както историята сочи, винаги ще има хора, които ще си я позволяват въпреки, че държавата им го забранява. И все пак смятам, че алтернативите ще идват при хората под формата на извънучилищни дейности чрез т.н. неформално и аформално образование.
Виж целия пост
# 12
Lonicera, далеч съм от мисълта да се заяждам.  Hug Самата аз не харесвам и не одобрявам доста неща в традиционната форма на обучение, да не говорим за малоумните учебници, пълни с грешки. Просто мразя крайните оценки, защото истината е, че в плявата има и свестни учители, за които професията е призвание, а не място за получаване на заплата, и които въпреки всичко успяват някак да намерят начин да завладеят децата, да ги учат интересно и да превърнат процеса в удоволствие. Малко са, така е, но ги има и е някак обидно да слагаме всички под общия знаменател на лошата система. Бих искала да съм справедлива, колкото и да не ми харесват някои (много) неща в системата. Тези хора, които работят по такъв начин, въпреки системата, заслужават най-малкото нашето уважение и признание. Peace
За протокола - не съм учител и изобщо съм ужасно далеч от тази професия.

Някои от алтернативните форми на обучение в и извън училище са ми били винаги много интересни. Аз лично с удоволствие бих прочела нещо по темата. Peace
Виж целия пост
# 13
Да, не одобрявам системата на МОН, защото за мен тя е дискриминационна, облагодетелства предимно по-бавно учещите, по-трудно възприемащите и се опитва да сложи всички под общ знаменател. Основното в нея е, че не учи децата да мислят и да се справят, а да се примиряват и да свикват с това, което им се предлага.
Тук нещо си в заблуждение......тази система не "облагодетелства" никого.
Твърдя го като родител, чието дете е бавно учещо и трудно възприемащо Mr. Green
В интерес на истината бързо учещите и лесно възприемащите се справят със системата с няколко идеи по-добре от другата група. Поне не се смятат за тъпи, защото покриват норматива.
Виж целия пост
# 14
Откъде Ашли реши, че сегашната система облагодетелства по-бавно учещите? Кой й я пусна тази муха в главата? Дори обратното се получава - бавно учещите са ощетените, защото учебниците са толкова некадърно направени, а програмата е толкова сгъстена и натоварена с всякакви университетски теоритични конструкти, че само много бързо вдяващите и децата, на които им се помага допълнително, успяват да преминат с добри знания през системата. Не си правете илюзии по това, че в първи клас цяла година дъвчат събиране и изваждане до 20. Децата учат и ненужни неща като звуков аналииз, и по-точно кога Й се брои за гласна, кога за съгласна и т.н., а това нито ги прави децата по грамотни, нито по-знаещи.

Алтернативните са повече за чесане на самолюбието на родителите, повечето млади и зелени родители минават през това като идея, но като цяло, за да се научи едно дете да чете, пише и смята, трябва практика, упражнениия и това е! Ученето е фън за 3-годишните, но не може цял живот да е фън, колкото и да ни се иска като родители, защото много си обичаме децата и не искаме да се мъчат.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия