Не знам дали тука е подходящото място да пиша,но изключително много харесвам вашия форум и виждам,че има интелигентни и мили хора,затова бих искала да ви помоля за помощ.В моята специалност записах избираем предмет "Микроикономика".В нашата специалност по принцип не се учи много икономика,и без да знам какво ме чака записах този предмет....Сега имам задачи зададени да реша,но се оказа,че решенията ми не задоволяват преподавателя,и ми сложи оценка 2.Трябва да редактирам решенията,иначе няма да мина,и не знам какво да правя вече.Питах разни хора студенти,не можаха да ги направят.Ако някои от вас икономист,или който разбира от микроикономика,помогне,ще съм му много благодарна!
Ето задачите:
1. Обяснете защо при монополистичната конкуренция не е налице оптимално използване на ресурсите? Означава ли това, че ползите за потребителите са повече при съвършена конкуренция отколкото при монополистична конкуренция?
2. През 2025г. всички линии на софийското метро са завършени и цената за еднопосочен билет е 1,50 лева. Наближават местни избори и съветниците на кмета на София му предлагат да намали цената на билета от 1,50 лева на 1,00 лев за билет. Кметът се притеснява, че намаляването на цената ще намали приходите в общинския бюджет. Икономическият съветник на кмета го успокоява, че това няма да се случи. Поставете се на мястото на съветника и обяснете защо намаление на цената не означава непременно намаляване на приходите. Кои ефекти се задействат и в каква посока?
3. ОПЕК (Организация на страните износителки на петрол) се определя като съвременна форма на междудържавно картелно споразумение на пазара на петрол, защото страните-членки в организацията съгласуват износните цени на тази ценна суровина и по този начин изкривяват пазара. Обяснете как, според Вас, биха се отразили следните събития на договорките и функционирането на ОПЕК:
a. Открити са нови залежи на петрол в Мексиканския залив и Северно море на територията на страни, нечленуващи в ОПЕК. Започва сондиране.
b. Държавите-членки на ОПЕК притежават петролни запаси с различно съдържание на сяра (преработката на суров петрол с ниско съдържание на сяра е по-евтина, т.е. колкото е малко е съдържанието на сяра, толкова по-евтина е крайната суровина).
c. Започват масови продажби на водородни автомобили.
4.Даден киносалон в Студентски град има два основни типа клиенти: преподаватели и студенти. Студентите са 900, а преподавателите – 100. Всеки студенти е готов да даде за билет не повече от 5 лева, всеки преподавател може да отдели 10 лева. Всеки студент и всеки преподавател е готов да закупи само един билет. Пределните разходи на киносалона за още един билет са постоянни и са 3 лева (игнорираме фиксираните разходи, все едно ги няма).
a. Не съществуват условия за ценова дискриминация и всички клиенти, независимо дали са студенти или преподаватели, плащат една и съща цена за билет.
i. Ако цената е 5 лева, колко продажби би реализирал киносалона? Какъв би бил потребителския излишък?
ii. Ако цената е 10 лева, кои биха купували билети? Каква би била печалбата на киносалона? Какъв е потребителския излишък?
b. Съществуват условия за ценова дискриминация и киносалонът определя различни цени за студенти (след представяне на студентска книжка) и за преподаватели. Какви цени би определила фирмата за двете групи клиенти? Каква би била печалбата на киносалона?