Фотопавилион съветва: Как да изберем правилния обектив за портрети?

  • 7 812
  • 10
Съвети на Неделчо Кадиев за избор на портретен обектив

"Въпросът за правилния обектив (бленда, фокусно разстояние, боке) за портретна фотография често изниква, особено при начинаещите фотографи. На пазара има множество предложения от повечето производители: някои бюджетни, други от висок клас. Графата портретен обектив като цяло обхваща всичко между 35 mm и 135 mm (като, разбира се, това не означава, че не може да се снима портрет и с 500 mm), като светлосилата им варира в сравнително широки граници: от f/1.4 до f/2.8. Всеки от тях ни дава различна визия, а различното фокусно разстояние предполага и различно „работно“ разстояние от снимания обект. Оттук ни изникват множество въпроси:

За какво ми е портретен обектив?

Колко mm да изберем?

Колко ще ми е плитък фокусът?

Колко „размазване“ на фона ще ми даде този или онзи обектив?

Каква светлосила е достатъчна?

Как хем да имам размазан фон, хем всички хора в кадъра да са ми на фокус?


Поради тези причини много често не можем да си представим кое как ще изглежда с различните видове оптика. В тази статия ще се постарая да „хвърля малко повече светлина“ по тези въпроси.

I. За какво ми е портретен обектив?
Типичните „китови обективи“ (вариообективът, който обикновено идва в комплект с фотоапарата и най-често е 18 – 55 mm или 18 – 135 mm) са чудесен начин човек да експериментира и да се научи, но обикновено много скоро открива техните недостатъци и ограничения. Най-голямото от тях е светлосилата, която е обикновено 3.5 – 5.6 и не позволява да се постигне хубав дефокус на фона. Това е важна характеристика, тъй като ни позволява да отделим снимания човек от задния план по естетически красив начин, а и също така, съгласете се, че изглежда готино, а не както го виждаме с очите си (т.е. всичко е на фокус почти винаги).


Друго ограничение е недостатъчната острота на снимката. Всеки вариообектив е в някаква степен компромис в това отношение, като колкото по-голямо е вариото, толкова повече страда качеството и има по-големи геометрични изкривявания. Поради тези причини професионалистите (а и запалените любители) предпочитат твърдите (с фиксирано фокусно разстояние) обективи. Те имат по-голяма острота, по-добър контраст, по-добър дефокус на фона, обикновено са и по-светли и с по-бърз автофокус.

II. Колко mm да изберем?
С почти всеки обектив (като изключим крайностите като фишай, много широкоъгълни и дълги телеобективи) може да вкараме интересуващите ни елементи в снимката. Понякога е просто въпрос на няколко крачки напред или назад, за да обхванем сцената, която снимаме. Защо съществуват тогава толкова различни обективи? Проблемът, който възниква, е перспективното изкривяване. Тук е време да поясним нещо важно.

Противно на всеобщото мнение, разлика в перспективата между различните обективи няма. Перспективата се влияе само от нашето местоположение в пространството и не може да се промени от това, че сме сложили друг обектив на фотоапарата. Това, което се променя обаче, е, че ако сложим по-широкоъгълна оптика, това ни кара интуитивно да се приближим повече до снимания обект и обратно, ако сложим по-дълъг обектив, за да запазим кадрирането си, ще трябва да се отдръпнем назад. Самият акт на приближаване или отдалечаване вече променя перспективата, тъй като променяме и нашата гледна точка, а оттам и съотношението между снимания обект, фона и фотоапарата. В примера долу може да видите какво се получава, ако снимаме един и същи обект с вариообектив 17 – 70 mm. В първата снимка съм снимал на 17 mm и после съм кропнал (изрязал) такава част от снимката, че да съвпадне с получената на 70 mm. Във втората снимка съм снимал директно на 70 mm без да е кропвано нищо. И двете изображения са правени от едно и също място, от статив. Както виждате, разлика в перспективата няма. Обектите се съотнасят помежду си и спрямо фона по еднакъв начин и в двете снимки. Представени в еднакъв краен размер, изображенията изглеждат еднакви.


Както говорихме вече, горният резултат, макар и интересен от теоретична гледна точка, в реалния свят в повечето случаи е неприложим. Поради това практически се оказва, че изборът ни на обектив влияе косвено и на перспективата.

Колкото е по-широкоъгълен един обектив (и трябва да снимаме отблизо), толкова повече са изкривяванията на чертите на лицето при снимане на портрет. Широкоъгълната оптика (като 24 mm, 35 mm) означава, че моделът ни ще има уголемени нос и очи и издължено лице и чело.


Именно затова изборът ни на фокусно разстояние трябва да се определи от това дали искаме максимално реалистично предаване на формите на лицето, или търсим някакъв артистичен ефект.

1. Под и до 35 mm – преувеличава се перспективата, нарушават се пропорциите. Може да се използва като артистичен ефект.

2. 50 mm – дава сравнително най-близки пропорции до това, което виждаме с очите си. Отново има леки изкривявания и раздувания на лицето, но са далеч от екстремни.


3. 85 mm – позволява да се пресъздадат съвсем точно чертите на лицето с най-реални пропорции и никакви изкривявания.


4. 135 mm и нагоре – компресира леко перспективата и дава по-плосък изглед. Лицевите черти не изглеждат толкова обемни.


За да разберете по-лесно как се променят лицевите черти, в следния пример може да видите колаж с различните фокусни разстояния (при запазване на сходно кадриране).


Разбира се, освен за перспективата, дължината на обектива дава отражение на това от какво разстояние от обекта можем да снимаме. Когато сме на открито, това няма особено голямо значение. В повечето случаи можем спокойно да се отдалечим достатъчно, за да постигнем желаната композиция. Но в помещения често не е възможно да се отдръпнем по-назад. Затова, преди да изберем кой обектив да си вземем, трябва да си зададем въпросите: къде по–често ще снимам – вътре или вън? Кое е по-важно – да хващам повече в кадъра (освен човека и заобикалящата го среда) или да предам възможно най–правилно пропорциите при запълване на снимката с обекта? Едва след като сте си отговорили на тези въпроси, може да изберете най-точно. Обикновено правилният отговор е по средата, затова най-често може да видите използван 50 mm обектив за портрети.

III. Колко ще ми е плитък фокусът?
За всеки нормален човек (като изключим физиците и оптичните инженери), предполагам, е доста трудно да си представи колко точно дефокусиран фон и каква дълбочина на рязкост ще получи с различните обективи и настройки на блендата. Поради тази причина са много разпространени така наречените DOF калкулатори, с които лесно можете да изчислите това.

Такъв безплатен DOF калкулатор е: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Нека сега с негова помощ видим няколко примера: каква дълбочина на рязкост ще имаме с „китов обектив“ 18 – 55mm f/3.5 – 5.6 на 55 mm и най-отворена бленда и 50 mm f/1.4 портретен обектив, отново на най-отворена бленда.


Както виждате от горната схема, имаме значителна разлика между двата обектива. С „китовия“ обектив имаме 63 сm от кадъра на фокус, а при портретния обектив имаме само 19 сm. Това, разбира се, ще даде и значително отражение на фона.


Нека видим какво ще се получи, ако сравним 15 – 85 mm, който е сравнително висок клас универсален вариообектив, но отново със светлосила f/3.5 – 5.6 с типичния портретен 85 mm f/1.8.


Отново има значителна разлика в полза на 85 mm f/1.8. При него дълбочината на рязкост е само 8 сm.


Хубавото на такъв тип калкулатори е, че спокойно може да си играете и пробвате различни комбинации от бленда и фокусно разстояние, докато решите кой обектив ще ви свърши най-добра работа от гледна точка на дълбочината на рязкост.

Тук е отново време да уточним нещо важно. Противно на преобладаващите мнения на „специалистите“ в интернет, дълбочината на рязкост зависи основно от блендата и предметното разстояние (на какво разстояние сме от снимания обект) и в много малка степен от дължината на обектива. Не ми ли вярвате? Поиграйте си малко с калкулатора и ще видите, че при едно и също кадриране и бленда, DOF-ът е почти еднакъв.


Нека предположим, че с 50-милиметров обектив и бленда f/2.8 имаме кадъра, който искаме да постигнем. Ако вместо 50 mm, сложим 100 mm, за да получим същия кадър, ще трябва да се отдръпнем на двойно по-голямо разстояние и, в крайна сметка, както можете да видите, дълбочината на рязкост е практически еднаква. Същият резултат може да видите и на реалния пример по-нагоре, където има сниман почти един и същи кадър с обективи от 15 mm до 200 mm и имаме отново приблизително еднакъв DOF.

IV. Колко „размазване“ на фона ще ми даде този или онзи обектив?
На този въпрос е малко по-сложно да се отговори. Големината на размазването не зависи само от дълбочината на рязкост, както и видяхме по-горе, а най-вече от фокусното разстояние на обектива. По-дългият обектив „приближава и компресира“ повече фона и оттам размазването му е по-голямо. Както можете да видите в следващия пример, фонът значително се различава между отделните снимки. По-дългият обектив винаги увеличава („зуумва“) повече фона и оттам усещането за плитък фокус е различно.


Затова, ако например искате да отделите от фона човек в цял ръст и да имате силен дефокус в задния план, ще ви е необходим едновременно и дълъг, и светъл обектив (например 200 mm f/2.8 и нагоре). Общо взето скъпа комбинация Simple Smile. Отделно от това, съществуват специални обективи, чиято цел е по-гладък и мазен фон. При Canon и Nikon такива са: EF 135 mm f/2.8 Softfocus и 135 mm f/2 DC (Defocus Control). Те разполагат с пръстен, с който контролирате размазването на фона чрез изместване на специална група лещи в конструкцията на обектива.


V. Каква светлосила е достатъчна?
Всичко зависи от вашите изисквания и очаквания. Някои хора харесват почти всичко в един кадър да не е на фокус, освен само определен елeмент (например само едното око в портрет), други пък искат както да имат разфокусиран план, така и все пак да имат определена дълбочина на рязкост, включваща важните елементи в снимката. Според персоналните ви изисквания може да ограничите избора си на обективи в зависимост на кое искате да наблегнете: максимално красиво боке и силен дефокус или пък удобство и бързина на работа. Така можете да изберете и вариообектив за вашите цели. Именно заради голямото удобство, много професионалисти разчитат на 24 – 70 mm f/2.8 и 70 – 200 mm f/2.8. Много често тези обективи са достатъчни и предлагат много добро съотношение боке/удобство.

Разбира се, освен за дефокуса, светлосилата има голямо значение и за скоростта на затвора. Колкото е по-светлосилен един обектив, толкова на по-висока скорост или пък на по-тъмно може да снимаме от ръка. Разликата между f/5.6 и f/1.4 е четири стопа, което означава, че ако имате 1/30 скорост на f/5.6, на f/1.4 ще имате 1/500. Може също така да сте по-гъвкави по отношение на чувствителността. Ако в първия вариант тя е била 3200 ISO, на f/1.4 тя може да бъде свалена до ISO 200 и да запазите 1/30 от секундата или пък да снимате на 1/125 и на ISO 800. С по-светлосилния обектив имате по-голяма възможност да варирате с настройките.

VI. Как хем да имам размазан фон, хем всички хора в кадъра да са ми на фокус?
Това зависи до голяма степен от блендата, на която се снима, и от фокусното разстояние на обектива. По-дългите обективи ще дадат по-силно разфокусиран фон при еднаква дълбочина на рязкост. Естествено, това поставя ограничения на какво разстояние може да снимате, но няма безплатен обяд. Не е възможно да получите всичко: размазан фон, добра скорост на снимане, дълбок DOF и т.н. Винаги трябва да направите компромис с нещо.


Заключение:
В крайна сметка, изборът на обектив за портрети е нещо много индивидуално и няма смисъл да се купува нещо на база общи препоръки. Въпреки това смятам, че е хубаво да има събрана на едно място информация, която да помага на хората да правят по-информиран избор. Надявам се, че ви е било полезно!"

 

Текст и материали:
Неделчо Кадиев
Виж целия пост
# 1
Много интересна инфо, мерси!
Виж целия пост
# 2
Обектив на Канон ф1.4 50мм заслужава ли си и за тези пари примерно каква алтернатива може да се вземе за портрети?
Виж целия пост
# 3
Обектив на Канон ф1.4 50мм заслужава ли си и за тези пари примерно каква алтернатива може да се вземе за портрети?
Заслужава си, да, а също много добър за портрети е 85мм/1,8
Виж целия пост
# 4
Обектив на Канон ф1.4 50мм заслужава ли си и за тези пари примерно каква алтернатива може да се вземе за портрети?

Здравейте,

Изборът на портретен обектив зависи не само от светлосилата, а и от фокусното разстояние и как мислите да го използвате. Т.е. ако ще снимате предимно в помещения 50mm f/1.4 USM може и да дойде твърде "дълъг" (ако го използвате фотоапарат с кроп сензор), затова там ще е по - удобен 35mm. Ако пък ще снимате предимно навън, по - дългофокусен обектив ще ви даде по - добро размазване на фона и по - добро предаване на пропорциите.
Виж целия пост
# 5
Определено статията е адски полезна и изчерпателна, за което благодаря  Hug

В дилема съм на моето кроп тяло(Никон 5100) какъв твърд обектив да взема - дали 35мм или 50 мм?
Не мога да преценя дали повече ми трябва за в стаи или навън. Може би навън, понеже стават по-интересни снимки...

Виждам, че има разлика в цената на тези 2 обектива - около 150 лв. - на какво се дължи?
Виж целия пост
# 6
Неделчо,
ще е полезно, ако споделиш тези снимки с какво тяло си правил - фуул или кропнато.
Вярвам, че повечето снимаме с по-бюджетни апарати и има разлика между двата вида и съответно всичко се променя...
Виж целия пост
# 7
Неделчо,
ще е полезно, ако споделиш тези снимки с какво тяло си правил - фуул или кропнато.
Вярвам, че повечето снимаме с по-бюджетни апарати и има разлика между двата вида и съответно всичко се променя...

Здравейте,

Съжалявам за късния отговор, но предполагам се сещате, че празниците си взеха своето Simple Smile.

Честита нова година на всички! Нека сме живи и здрави през тази и следващите години! Sunglasses

Всички снимки в статията са правени с кроп фотоапарат (7D), но общо взето основите са същите независимо от размера на сензора. Само трябва да се вземе предвид, че ъгълът на видимост на всеки обектив се променя според кроп фактора. Т.е. ако имаме 50mm обектив и го закачим кроп фотоапарат (който е с 1.5 пъти по - малък диагонал на сензора), то той ще има същият зрителен ъгъл както 75mm обектив закачен на фул фрейм фотоапарат. Важно уточнение е, че всички обективи се "умножават" независимо дали са за кроп или фулфрейм фотоапарат. Просто всички се означават с реалното си фокусно разстояние (mm).

Също така, ако с фулфрейм искаме да постигнем същото кадриране както с кроп фотоапарат с 50mm обектив, ще трябва да се приближим 1.5/1.6 пъти по - близо. От там заради намаленото предметно разстояние, ще имаме и по - плитък фокус при една и съща бленда. Ако има интерес, може да пусна една статия специално по този въпрос.

Колкото до това дали 35mm или 50mm е най - подходящ, няма универсален отговор. Всичко зависи от това как ще използвате обектива. Дали по - често в затворени пространства, дали по - често навън, дали ще искате с 35mm-овия да снимате отблизо и т.н.
Виж целия пост
# 8
И аз съм пред подобна дилема 35/50/85мм Simple Smile искам да мога да снимам и в къщи и навън и въобще искам всичко, а знам че не може. Имам nikon d90 и 18-105vr обектив към него и сега се чудя коя да е следващата стъпка - някой от трите обектива, също искам и един CPL филтър, но отново не знам за кой обектив за 18-105цата ли или ако взема някой от изброените за него, като искам да го ползвам за снимки на пейзажи (морски). Какво бихте ме посъветвали?
Виж целия пост
# 9
Имам Nikon D3200 с обектив 18-55VR и действително много бързо разбрах ограниченията при снимането на по-ефектни портрети. Моля, препоръчайте ми конкретен модел портретен обектив /снимам основно навън/.
Статията наистина е много полезна, благодаря!
Виж целия пост
# 10
Супер полезно!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия