прекалена привързаност

  • 1 530
  • 3
Здравейте,
Моето шестгодишно момиченце изпитва прекалено голяма привързаност към нейна приятелка. Ето какво точно имам предвид - момиченцето е от нейната група и са приятелки от много малки.  Проблемът е в това, че моето дете изключително много се влия от всяка дума и движение на приятелката си и това е така от самото начало, не е фаза. Не желае да ходи на градина когато нея я няма. Плаче  от предната вечер.  Когато излезем навън настоява винаги да сме с нея. Всичко това нямаше да е чак толкова лошо, ако другото дете отвръщаше с нещо поне подобно. Нещата не са точно такива обаче. Те са приятлеки, да, но другото дете няма дори да забележи, ако приятелката й не е била на градина. Това го знам от майката. Нито един път не е настоявала да ни се обаждат за разходки навън. Също го знам от майката. Просто играе с който има, което смятам, че напълно нормално. Много ме е жал за моето дете и много бих искала да й помогна. Мисля, че положението е извън границите на здравословната привързаност и прилича повече на зависимост. Това много ме притеснява. Бихте ли ме насочили в правилния път. Благодаря ви безкрайно.
Виж целия пост
# 1
Здравейте,
Такива ситуации, като тази, която описвате се случват в детските взаимоотношенията.  Абсолютно сте права, че това е повече „зависимост“, от колкото „приятелство“. Както и в това, че не е фаза, която ще отмине от само себе си.  Обикновено коренът на такова поведение е ниското самочувствие и желанието да се „копира“ изцяло „успешното“ поведение на другото дете. След като става въпрос за момиченца, най-вероятно вашата дъщеря мисли, че „приятелката“ и е много по-популярна и по-интересна за групата им от връстници.
Попитайте дъщеря ви, кои качества най-много харесва у приятелката си и дали самата тя ги притежава. После конкретно обсъдете какво може да се направи за да се развие тя самата тези желани качества. Може вие да посочите такива нейни страни, които биха могли да я направят интересна и атрактивна за останалите деца, които пък „приятелката“ и не притежава. В момента, в който тя сама си създаде нови приятелства с други деца, благодарение на нейните качества, проблемът лека полека ще се тушира и отпадне.
Даниела Тахирова - психотерапевт
Виж целия пост
# 2
Здравейте и много благодаря за отговора.
Вие сте напълно права - явно при момичетата в много ранна възраст се сформират групи около популярните деца. Ние имаме развитие по темата, което бих искала да споделя. Обсъдихме качествата на другото дете и те могат да се сведат, много показателно, до " държи се като победителка" и " говори много мило с учителките", " всички я слушат". Не намерихме особена чувствителност, милосърдие, състрадателност и изобщо нещо друго като " качество". След разговора с дъщеря ми, другото дете отцъства около месец и както сигурно вече предполагате, моето беше добре. Не искаше доскоро приятелката й да се връща. Това ме навежда на много мисли.....
Моето дете е силен индивидуалист. Има собствено виждане за това как трябва да се случат нещата. Това явно й пречи да се смеси с тълпата и бъде като другите деца, които правят каквото казват лидерите. Тя си играе с много други деца, но доскорошната й приятелка явно е сформирала доста голяма група, на която казва с кого да играе и с кого не. Съответно моето дете не е приемано там. Предполагам част от това се дължи на факта, че и двама лидера на едно място не могат. Каква обаче е причината другото дете да е толкова " успешно" наистина нямам идея. Не могат ли просто да си играят? Всеки има различни качества, не трябва ли това да е повод за радост и събирателство? Не знам и какви въпроси да задам вече. Само знам, че често плаче вечер и ме моли да не я пускам на градината, защото е съвсем сама и всички са против нея. Сърцето ми се пръска. Струва ми се много малка за първия урок, че не можеш да накараш някой да те обича. И че някой, който до скоро ти е бил приятел, се обръща против теб. Не знам какво да правя. Не мога да гледам детето си толкова нещастно. Какво бихте ме посъветвали?
Виж целия пост
# 3
Здравейте,

Както и сама сте установили, детските групи, както тези на възрастните си имат своя вътрешна йерархия, която по принцип е трудно тя да бъде променяна от вън – от психолози, учители, родители. Имайте предвид, че това е група с горе долу постоянен състав, сформиран за дълъг период от време. На вашето дете ще се наложи да функционира в подобни групи за дълъг период от живота си – първо  в детската градина,  после в училище, след това на работното място. В този смисъл, добре е „житейските уроци“ в тази посока да се получават „на порции“, на време и на място. Понякога животът ни поднася „уроци“,  с които не сме съгласни и които са болезнени, но това също е част от трупането на житейски опит, колкото и да „не сме готови“.
Така или иначе смяната или не ходенето на детска градина, няма да реши проблема, а по-скоро ще я направи по-неуверена. На всякъде ще възникват подобни проблеми.
В този ред на мисли, това, което може да направите е вашето дете да се промени по някакъв начин, така щото или да промени групата отвътре или да започне да се чувства по-удобно в собствения си кръг от деца. Това става първо като много добре опознае добрите и лошите си страни. Вие може да и помогнете в този процес, първо като я накарате да се замисли в тази посока, след което шумно да хвалите самостоятелните и успехи.  Целта е да намери собствения си път към  това „" държи се като победителка" и " говори много мило с учителките", " всички я слушат". Сама разбирате че процесът ще е продължителен
Желая ви успех
Даниела Тахирова - психотерапевт
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия