Образование за децата със специални потребности/Проблем с индивидуалното обу...

  • 199 231
  • 783
# 540
Истинският учител се вижда едва при работа с деца с проблеми. С другите деца всеки може. Даже и аз, без да съм учила педагогика. Хватката е да си полезен на дете с проблем. Тогава се вижда, дали ставаш за учител.
Виж целия пост
# 541
Как мотивирате децата си да се борят със затрудненията, за да ги преодолеят? За мен е голям проблем, че казва "трудно ми е, не мога, няма да го направя".
Аз да допълня какво практикувам, когато видя отчаянието (или когато отчаянието обземе и мен, освен детето) - вадя старите тетрадки и показвам колко е напреднала, как преди не е можела да схване нещо, което вече го прави съвсем лесно или просто й давам да реши някакви задачи, които съм сигурна, че ще реши и после се правя на страшно изненадана, колко добре се е справила, обсипвам с похвали и т.н. При щерката съм забелязала и още нещо - ако е изморена или пренаситена от някакъв вид дейност (четене, писане) спира да приема и предава. В този случай е по-добре да ѝ дам 10мин почивка и да продължим после, било и за сметка на по-късно лягане, откокото да се опитваме да довършим урока/домашното.

Нейните проблеми с четенето могат да се окажат и от нещо друго, чисто "физическо" - откриха ѝ едно очно...състояние (да не го нарека заболяване, тепърва нахлувам в дебрите на непозната материя и започвам да се ограмотявам по въпроса). Оказа се, че има нещо, наречето "страбизъм" - двете очи не работят съвместно. Всяко от тях поотделно вижда прекрасно, но мозъкът получава образ от двете очи и сглобява тримерно изображение - нещо, което при нея не се получавало...Детето вижда двойни образи, често при четене/писане я боли глава. Това го забелязахме, защото едното око започна да се изкривява навън. Очната лекарка каза, че мозъкът "отхвърля" информацията от него и то става ненужно за организма.
Виж целия пост
# 542
Благодаря ви за подкрепата и съветите. Ще гледам да се възползвам максимално от тях. Тъй като дъщеря ми е осиновена на 3 години, тя не ме приема като учител, а само като майка. Връзката все още не е достатъчно стабилна (разстройство на привързаността) и препоръката на психиатърката е чужд човек да помага на детето. На този етап е невъзможно по организационни и финансови причини, епикризата още не сме я получили (вече трета седмица) и не мога да действам в посока екип за подкрепа - ресурсен и логопед. За сега опитвам да налучкам пътечка, по която да започне да работи самостоятелно. Хваля я при най-дребния повод, но това сякаш не я стимулира. Вчера се държа прекрасно, а вечерта на лягане се магаряса, сякаш не може да издържи да не ме провокира. Оня ден ми донесе контролното по математика - няма нито една вярна задача и естествено оценката е "незадоволително". Вчера я снимах и преподредих задачите, подсказвах й стъпките и направихме поправка. Започнах да я водя на народни танци (старо нейно желание) и сякаш ще я задържат. Напролет мисля да я запиша и на лека атлетика - това са двете й силни страни.
Виж целия пост
# 543
Мандаринка, това с очите поправимо ли е?
При моя си е чисто дислексично състояние - очи, уши, мислене, смятане, памет - всичко си е наред.
Кристално чист случай на дисграфия в съответната разновидност. Става логопед да се учи на него.  Simple Smile Няма да има обърквания с други причини.

Мама Ру, в първи клас моят докато схване какво трябва да прави със задачите беше и с него зор. Особено с текстовите. Всяка задача съм я рисувала, да я схване нагледно. Понеже това е проблем И на деца, без нашите проблеми. Какво остава пък за дете с проблем. Бавно, но напредък ще ви се получи.
Но с ежедневна работа - по малко, да няма умора /много е важно това/. Сега е в пети клас моят няма сгрешени задачи на контролните до момента.
Просто не унивайте и си работете. Намерете се темпо - да дава резултат и да не измаря. Баланс трябва. И не изпускайте конците.
Лично аз не бих се доверила на външен човек, т.к. той не познава дете ми и възможностите му така, както аз. Говорили сме много с него. Той като видя, че има резултати от съвместната ни работа, сам поиска аз да му помагам и не желае други хора да се занимават с неговото учене. Аз мога да си позволя, когато видя, че някъде има нужда от още, да поработя допълнително. Не съм на час и на заплата.
За финансите да не отварям приказка - сигурно хиляди левове съм спестила за тези 4 години работа. Ползваме ги за пътувания. 
Това не пречи да ме възприема и сега като майка. Щото съм му такава и той друга няма.  Grinning
Вървете и в Русе - там са хората.
Виж целия пост
# 544
Благодаря Джуди, ние сме в Русе. Не ми се говори за тук. Първият път, в който заведох дъщеря ми при детската невроложка, която е лекувала и мен навремето, а сега е в детския ТЕЛК, тя от вратата започна да ми обяснява как се явява като експерт при делата за разсиновяване. Още в първия месец като я взех и пред нея!!! За ДЮЦПЗ също имам отрицателен опит, съжалявам. Ще я заведа в Асоциация дислексия. Препоръката да не се занимавам аз с нея е въз основа на това, че не е завършен процесът на привързване. Според психиатърката в София детето не трябва да работи с мен, за да не мисли, че ме разочарова, когато не се справя. Има си специфика явно при осиновяване на по-големи деца, а при нея имаше и утежняващи ситуацията обстоятелства. Понякога и биологичните деца не възприемат родител или баба като обучител и отказват да работят, не възприемат процеса на сериозно, лигавят се, а с външен човек работят сериозно и успешно. Въпреки всичко аз все още съм единствения човек, който работи с нея - баща няма, а баба й е твърде възрастнва и няма сили и нерви да обяснява и да се занимава ( а и няма подход и търпение), то и на мен ми изневеряват понякога. По професия съм учител, но на по-големи деца. Има гшляма разлика да обясниш едно и също нещо на дете без обучителни трудности и на такова дете. Методологията е различна. Опитвам да налучкам - в писането успявам повече, в математиката още не мога да нацеля пътечката, но не се отказвам. Лошото е, че малката няма амбиция да успее, да се докаже и, когато иска да я забележат се държи лошо. Оф, досадих ви, но имам нужда да споделя с някой, който може да разбере и да даде действащ съвет. Благодаря ви.
Виж целия пост
# 545
Забрави за невроложката. Недомасленици има навред у нас.
Асоциацията е добра - хората са доволни. Нея имам предвид само, никакви други доктори, психолози и логопеди.
А за нервите - че те кому не изневеряват?
Пред вас стои задача за решаване - ще я решите заедно. Кой друг, ако не майката, може да помогне на детето си? Без значение осиновено или родно. Особено ако тя е отговорна, вижда проблема и е готова да работи, за да бъде той решен!

Какво най-много й е трудно по математика?
Виж целия пост
# 546
Всичко. Изобщо не разбира какво се иска от нея. За да събере две числа например 2+6 трябва да извади пръчиците, да й подскажа да отброи две пръчици от единия цвят, да добави шест от другия и да преброи колко са всички заедно. Следващата задача, ако е 6+2 всичко започва отново. Не сравнява, не разбира какво търси, не може да се ориентира ако търси нещо и й се каже от къде да го вземе - докосва го, но не го "вижда".... За задачите с неизвестно да не говорим. Лошото е, че няма и работна и дългосрочна памет май - не може да й се покаже едно нещо и да го приложи. Всяка задача се обяснява отначало. Работя с нея вечер, след 19ч. Като я взема от занималня и прибера брат й от градина, почива малко, вечеряме и сяда да пише. Не мога да си позволя да работя на четири часа, малкият страда, защото не ми остава възможност да му обърна внимание. Не ме е яд, че не разбира, но почне ли лиготията и губенето на ценно време бяс ме хваща. Съжалявам, при нас наистина е по-доброто решение ресурсен или логопед да работи с нея, когато иска аз да й помогна ме слуша, по руски учи от мен, но за другото се съпротивлява. Натискам докато се разреве и предаде, след това сяда и го прави, но не е това начинът. Осъзнавам го. Вече три седмици не ми пращат и епикризата. Без нея дали мога да я заведа в асоциация дислексия? Трябва ли ми направление от лекар или социални, или изпращане от училище?
Виж целия пост
# 547
... Лошото е, че няма и работна и дългосрочна памет май - не може да й се покаже едно нещо и да го приложи. Всяка задача се обяснява отначало.
Ако е така, то проблемът е вероятно комбиниран, а не чист дислексичен.
Стихчета помни ли? Приказчици? Филмчета? Може ли да разкаже какво се е случило през деня? Изпълнява ли дадени указания? Простички - напр. да се обърне, да плесне с ръце, да отиде до еди къде си и да донесе еди какво си?
Виж какво ще те посъветват и от Асоциацията. Ако преценят че е за друг специалист също могат да те насочат.
Виж целия пост
# 548
Mama Ru,  не е необходимо да чакате медицински документи, за да подадете заявление за допълнителна подкрепа.
Изобщо диагнозата не е водеща вече.
Ако искате ми пишете на ЛС, ще дам още насоки.
Виж целия пост
# 549
Здравейте момичета. Благодаря за вниманието и мненията ви. При нас има развитие - преди седмица получих най-после епикризата - 1. Смесено специфично разстройство на развитието; 2. Смесени емоционални и поведенчески разстройства в контекста на нарушена привързаност - това като водещи диагнози.
Другите важни моменти от доста подробната епикриза:
Вербално IQ - 79, невербално - 65; IQ - 68 като кривата на отделните показатели варира от 0 до 8. Най-зле представено е математическото мислене. Джуди, не, трудно разбира и следва инструкции или изпълнява поръчки, особено ако срябва да вземе от някъде нещо. Навън е доста прилепена до мен, търси да се хване за ръката ми - страхува се да не се изгуби. Живеем точно до училището, но мисълта, че може да й се наложи да излезе до вкъщи, да премине два входа, да пресече и да влезе в училище я плаши. В същото време е импулсивна и непредпазлива - може внезапно да се втурне да тича и изглежда, че няма спирачка, кога да спре, за да не попадне под колите. От площадката зад блока обаче се връща сама до вкъщи или ходи да хвърли боклука. Стихчета заучава, но след време изчезват от паметта й безследно. По математика не е в състояние без напътствия да реши една задача - опитва, но така и не можое да запомни, коя задача как се решава, независимо от указанията. Трябва да й се казва - събери, извади, сравни - колко е ... кое е по-голямо Х или У. Малко по-добре се справя, ако превърна числовия израз  в словесна задача, например 6+3=..... - става: В стаята имало 6 момиченца, дошли три момченца, колко деца има в стаята. Тогава разбира, че трябва да ги събере и казва, все още с помощта на пръчици или пръсти, понякога и направо дава отговор, но по-скоро налучква. Ис четенето мъка, не може да запомни принципа на сливане, не помни изучените вече срички. Според епикризата е "със значими зрително-перцептивни нарушения и дефицити на фината моторика и зрително-моторната координация. Показва добър капацитет за структурирана и целенасочена работа, особено ако това бъде съобразено с нейните обективни затруднения." "Разбирането на вербалните послания е ограничено."
В училище вече има екип за обща подкрепа - ще работи един уч. час с психоложката и по един час седмично индивидуална работа с класната по БЕЛ и математика. Започна тази седмица. За допълнителна подкрепа ще се преценява в края на първия срок дали да бъде включена от втория. Другата седмица ЛЛ ще е готова с документите за ТЕЛК и пак ще подам, дано този път я огрее и й признаят диагнозите, за да мога да й осигуря допълнително квалифицирана помощ. И да се похваля - втора седмица вече няма оплаквания от поведението й. Щастлива съм, значи можело.
Виж целия пост
# 550
Здравейте! Имам първокласничка с големи проблеми в областта на фината моторика. И неправилен захват на молив. Купих преди година един тренажор от Алтерко точно за регулиране на захвата. На мен ми е много удобен.Но детето не можа да свикне с него. Съответно по нейния начин и е много трудно да пише. Уморява се бързо, и аз като пробвам като нея е много трудно, изнервя се, а тя има и ХАДв, и резултатите с обучение са плачевни. На сайта на Алтерко има и други приспособления, но се чудя какво да избера. Дайте моля идеи?
Виж целия пост
# 551
Лорентин, а опитвали ли сте да пише с другата ръка или да обърне наклона на буквите? Лъчезара отначало държеше молива неправилно, с обърната ръка над реда, както често го държат левичарите и пишеше с обратен наклон. Постепенно сама си оправи позицията на ръката и в момента пише с прави букви, а не с наклон. В какво се изразяват затрудненията й с обучението, би ли споделила?
Виж целия пост
# 552
Тя държи молива с всички пръсти. Не, с палец и показалец, да се опре на средния пръст, другите лежат на листа. Не мога да кача снимка. В областта на китката е правилно. Аз съм опитвала по нейния начин, получава се огромно напрежение в в пръстите и дланта, и е много уморително. Държачите, които се предлагат са точно как да се поставят трите пръста, но това, което аз съм взела на нея не и е удобно. Има доста други модели, намирам ги само по интернет, и не зная кое би и допаднало. Гледам едно за над 20 лв., ултра адаптиран държач, има и по- евтини. Колебая се кое да взема. Надявам се да има мами, които да споделят опит.
Виж целия пост
# 553
Тя държи молива с всички пръсти. Не, с палец и показалец, да се опре на средния пръст, другите лежат на листа. Не мога да кача снимка. В областта на китката е правилно. Аз съм опитвала по нейния начин, получава се огромно напрежение в в пръстите и дланта, и е много уморително. Държачите, които се предлагат са точно как да се поставят трите пръста, но това, което аз съм взела на нея не и е удобно. Има доста други модели, намирам ги само по интернет, и не зная кое би и допаднало. Гледам едно за над 20 лв., ултра адаптиран държач, има и по- евтини. Колебая се кое да взема. Надявам се да има мами, които да споделят опит.
Не й е удобно най-вече, защото е свикнала по описания начин вече. А държачът е коректор на захвата и помага точно за промяна на не особено полезния навик. Пробвай и с други видове, но имай предвид, че е нужна и повече настойчивост. Много ясно, че няма да й е удобно, щом вече и свикнала инак.
Пиша го от гл. т. на човек, който има също разчилен захват на химикала. Но по мое време нямаше такива коректори. Не ми е особен проблем и така, щом пиша толкоз години, но истината е, че натискам много при ръкопис. Добре, че от 20 години пиша с клавиатура само, та проблемът ми е вече нула.
Виж целия пост
# 554
Моето дете има правилен захват, но това не решава проблемите му с оцветяване, писане, очертаване. На 6 г. е.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия