Образование за децата със специални потребности/Проблем с индивидуалното обу...

  • 199 191
  • 783
Отворих тази тема,тъй като нееднократно вече се появява въпросът къде,как, кога и т.н. могат да учат децата със специални образователни потребности /СОП/. Сега този въпроси се появи в темата "Какво значи задръжки в развитието". Добре е да има тема само за образованието.
Така: за пореден път- децата със специални образователни потребности, вкл. с т.нар.задръжки в психичното развитие /което е стара диагноза, но явно детето е минавало на лекарска комисия преди 1.01.2004 г. преди въвеждането на МКБ-10/, се представят пред Екипа за комплексно педагогическо оценяване, който е към съответния Регионален инспекторат по образованието. Там има специалисти /експерт по интегрирано обучение, психолог, логопед, специален педагог, педагог,а при необходимост-и други/, които се запознават със състоянието на детето и след това дават становище къде е подходящо да учи. Това не означава,че не се съобразяват с мнението на родителите,разбира се-нищо не може да стане ако родителите не са съгласни. Децата със СОП след 8 клас преимуществено се насочват към професионални гимназии или професионални паралелки в СОУ, за да изучават професия и да могат да я упражняват след завършване на училище. Естествено,не във всяка една гимназия могат да бъдат приети, напр. в езиковите, математическа и т.н. е ясно,че детето няма да се справя задоволително, затова се избират такива училища, в които програмата е подходяща за състоянието и ще благоприятства усвояването на материала /в случая-свързан с овладяването на професионални знания и умения/. Зависи къде живеете-при някои има по-голям избор, при други-по-малък.
Освен това има и друго-интеграцията на децата със СОП в различните области на България е в различен етап на развитие. В някои този процес вече се е разгърнал, докато в други едва сега започва. Ако сте в област от втория тип и случайно ви откажат съдействие и насочване на детето към професионална гимназия или СОУ, си знайте правата и настоявайте-по закон ги имате!
Виж целия пост
# 1
Забравих да добавя,че ако някой има въпроси,свързани с образованието на децата със СОП, ще му отговоря.
Виж целия пост
# 2
Хубава тема.Ние сме още малки и сме с ДЦП.Изоставаме с развитието. Интересувам се обучението на децата ,преди да е станало време за училище или по точно за обучението на родителите които да подготвят децета за една евентуална специализирана детска градина,ако въобще има такава.Каде може да намеря такава информация.Организират ли се такива курсове,например.
Виж целия пост
# 3
За мен проблема има и друг аспект.Всички знаем,че понякога ни обвиняват във вманиачаване.Трябва да убедя моя съпруг в полезноста на по-нататъшнота обучение в училище.А как да го направя като там няма да научи как после да накара обществото да го приеме.
Виж целия пост
# 4
Цитат
Интересувам се обучението на децата ,преди да е станало време за училище или по точно за обучението на родителите които да подготвят децета за една евентуална специализирана детска градина,ако въобще има такава.Каде може да намеря такава информация
Не ми е известно да има такава специално организирана подготовка. Не знам точно с каква степен на двигателни проблеми е детето , нито в каква степен изостава, но е нужно не само то,а и вие/родителите/ психически да се подготвите,че детето така или иначе е добре да бъде сред хора- в специализирана или в друга детска градина. Най-добрата подготовка за едно дете след записване в градината е да започне поетапно посещение,т.е. днес 15-20 мин, на следващия ден-пак, като постепенно времето се увеличава. Това е полезно както за него,така и за родителити/които често свикват по-трудно отколкото децата/.

Цитат
Трябва да убедя моя съпруг в полезноста на по-нататъшнота обучение в училище.А как да го направя като там няма да научи как после да накара обществото да го приеме.
Никак,ама никак не съм съгласна. Първо-никой не може "да научи как после да накара" обществото да го приема. Единственият начин е детето да е свикнало с обществото и обществото с него.Само когато нещо е непознато,то плаши и се заклеймява. Ако децата имат в класа си дете с увреждане,те се научават да бъдат толерантни и да приемат различните като пълноценни личности. А да не говорим колко е важно посещението на училище от всяка една сруга гледна точка-дори в създаването на навици и самостоятелност.
Виж целия пост
# 5
Безспорно посещението на у-щето си има добрите страни.Особено за децата с ген. разстройство на развитието.Защото така усвояват модела на поведение на връстниците си което родителите няма как да им обяснят или покажат.Ако другите деца разбират нещо интуитивно,те не могат.Друг е въпроса доколко това поведение заслужава да го копират.И една немалка част от децата (юношите)никога не приемат различните деца.Големи усилия ми костваше да накарам част от съучениците на моят син да не го тормозят,не ставаше дума да го приемат, апросто да го оставят на мира.И в това е голямата ми болка.
Виж целия пост
# 6
Здравейте!
Имам въпрос относно отлагането на децата за тръгването им на училище. Детето ми е със синдрома на Даун и не може още да говори. Какви са документите, които трябва да подготвя? До кога е срока?
Детето ми посещава масова детска градина. Ще може ли да продължи да я посещава, ако молбата ми бъде удовлетворена?
Виж целия пост
# 7
Отлагането става най-късно до 30 май от Екипа за комплексно педагогическо оценяване към съответния Регионален инспекторат по образованието. Необходимите документи са:
-медицински протокол, който удостоверява състоянието на детето /ЛКК или РЕЛКК/ТЕЛК
-протокол, попълнен от екипа на детската градина според Приложение №2 от наредба №6 /17.08.2002 г. за обучението на децата със специални образователни потребности
-молба от родител за отлагането
-копие от удостоверението за раждане
Ако детето бъде отложено, се изпраща официално писмо от Инспектората до общината и до директора на детската градина,така че няма проблем да се обучава там.
Обаче,Ванина,имай предвид че след въвеждането на интегрираното обучение много се стесни кръга на децата,които могат да бъдат отложени. Според закона това са деца,чието здравословно състояние не позволява да тръгнат с набора си на училище. Имате шанс за отлагане,но не е сигурно,все пак комисията трябва да се запознае с точното състояние на детето и един голям плюс за вас ще е следното- ако категорично не желаете детето да е в помощно училище,а в същото време в нито едно училище в Карнобат няма ресурсен учител. Тогава,въпреки че детето не попада в графата с тежко здравословно състояние, може и да го отложат.
Виж целия пост
# 8
Големи усилия ми костваше да накарам част от съучениците на моят син да не го тормозят,не ставаше дума да го приемат, апросто да го оставят на мира.И в това е голямата ми болка.
Гери това е точно така и само ако не си го преживял може да се обобщава за ползите на децата с проблеми в масов клас.
 Да! Мястото им е там! Но има голямото НО! Интеграцията е двустранен процес и за съжаление обществото ни все още не е готово за това. Много често  с деца с които работя, когато дойде времето за детска градина или у-ще първо срещу тях настръхват всички родители. Да не говоря за съпротиви от учители. В детската градина изпитваха душевна радост от това, че мама работи с деца с дцп, ау пък нейното... Дори бяха направили отделно място, за да не пречи, когато реши да пипа нещо. Сега точно учителката по-най смешния предмет физкултура не го иска, защото имал много енергия и повечко се  катери и тича. Нещо като забележка: Не пей в час по музика! Безкрайно съм благодарна на началната ни  учителка, която емоционално приобщи детето ми и успя да постигне приемливо отношение към него в класа. Въпреки това първите му приятели бяха най-ниския и най-дебеличкия. Те пак са различните...
 Мисля, че образованието на тези деца е въпрос на това да попаднат на хора. С психолога, с който работя и фондация "Спасете децата" правихме серия обучения из България смело мога да кажа, че учителите незнаят как да реагират и излезнаха много интересни неща примерно по повод на имената с които ги определят и ги наричат и децата: Трудни! Невъзможни! Глупави! Тъпи! Луди! Ха-хо! и мн. други. Нарочно ги записвах, защото думите проектират нашето отношение. Те като природа не са трудни на нас ни е трудно с тях!
Виж целия пост
# 9
Така е.Процеса си е даже многостранен.Родителите се опитаха да ми окажат съдеиствие.Но децата са си деца.Мразя се когато в мислите си ги наричам лоши.Затова според мен е повече от наложително в училищата да има психолози ,а не измислени педагогически съветници......Когато преди години трябваше да избирам м/упомощно и масово у-ще се притеснявах да не греша.Но сега съм убедена ,че ако учеше в помощно щеше да е далеч от сегашното си ниво.
Виж целия пост
# 10
Аз пък дали защото съм в малък град ,не срещнах грам трудности нито с директорката,нито с учители,родители и особено пък учениците.Така беше и в детската градина и то масова.Дъщеря ми ходи с желание на училище .С желание там посещава 2 пъти седмично логопеда,само ресурсния -с не особено желание. LaughingА той е най-важния от всички. Но ще не ще и него посещава 5 пъти в седмицата по 1 час,понякога 2.Класната ни е страхотен човек.Всяка сряда оставам в училище да уточним с госпожите кое ни е трудно,на кое да наблегнем.Тогава има приемен ден и ако някой иска нещо да пита ,може да отиде.Дано все така да върви! Wink
Виж целия пост
# 11
Здравейте,

Може ли да обясните как определя РИО дали детето е подходящо за дадено училище? Някакви тестове ли се правят? Какво се изисква за да влезе в елитно училище - езиково, математическа или др.

И още искам  да попитам къде според вас е по-подходящо да учи едно такова дете - в елитното или в кварталното училище? - имам предвид като отношение на другите деца към него.
Виж целия пост
# 12
Здравей,Искрена!
Не уточняваш за дете на каква възраст става въпрос, но няма значение-ще напиша и за по-малките, и за по-големите:
Точно по това време на годината вече се изяснява по какви професии ще има прием в професионалните гимназии и СОУ-тата с профилирани паралелки след 7 и 8 клас. Едновременно с това излиза един списък на заболяванията, които са противопоказани за определен вид професии. Зависи какво е състоянието на детето, но ако то е със сензорно увреждане /зрително и/или слухово/ и/или е с хронично заболяване, то кандидатства пред Комисията за прием на деца с хронични заболявания и сензорни увреждания, която заседава във всеки Инспекторат от 3 май. Там на място се подава заявка за паралелките,в които кандидатства. Едновременно с това трябва да имате удостоверение от настоящето училище на детето за оценките му от 1-ви учебен срок /тъй като годината не е приключила и не са ясни годишните оценки/, както и медицински протокол /обикновено ТЕЛК, но може и РЕЛКК/. След това чакате класацията, тъй като в една паралелка не може да има повече от 5 деца,насочени от тази комисия, така че ако не влезе по първо желание,със сигурност ще влезе по някое от следващите.
Ако детето е с интелектуално затруднение, което е учило в общообразователно или специално училище, то тогава се насочва от Екипа за комплексно педагогическо оценяване към РИО. Ако детето е в прогимназиален етап и е с физическо, умствено, сензорно, множествено увреждане или езиково-говорен проблем, също се насочва от Екипа за КПО към подходяща форма на обучение, най-често интегрирано обучение.
Разбира се че децата,които се явяват пред този Екип, се изследват. Затова има и различни специалисти, докато в споменатата по-горе Комисия не се правят изследвания,а приемът е по документи, като най-голяма тежест има медицинският протокол.
Виж целия пост
# 13
Цитат
къде според вас е по-подходящо да учи едно такова дете - в елитното или в кварталното училище? - имам предвид като отношение на другите деца към него
Все пак-на каква възраст е детето и  ориентировъчно с какво заболяване е?
Виж целия пост
# 14
Zara,
Благодаря за бързия отговор.

Става въпрос за дете с ДЦП в 7клас. Не ме притеснява справянето в училище, а по-скоро как ще го приемат другите деца. Леко накуцва и има забавяне в говора. Досега е учил в обикновено училище - успя да си намери 4-5 приятелчета от съучениците. Останалите странят от него и му се подиграват имаше и 2 случая на сбиване. Най-вече искам да попадне в добра среда където да се чувства нормално и децата да го приемат. Знам, че децата са жестоки и това е нормално може би, просто се чудя къде ще се чувства по-добре.
 
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия