Така: за пореден път- децата със специални образователни потребности, вкл. с т.нар.задръжки в психичното развитие /което е стара диагноза, но явно детето е минавало на лекарска комисия преди 1.01.2004 г. преди въвеждането на МКБ-10/, се представят пред Екипа за комплексно педагогическо оценяване, който е към съответния Регионален инспекторат по образованието. Там има специалисти /експерт по интегрирано обучение, психолог, логопед, специален педагог, педагог,а при необходимост-и други/, които се запознават със състоянието на детето и след това дават становище къде е подходящо да учи. Това не означава,че не се съобразяват с мнението на родителите,разбира се-нищо не може да стане ако родителите не са съгласни. Децата със СОП след 8 клас преимуществено се насочват към професионални гимназии или професионални паралелки в СОУ, за да изучават професия и да могат да я упражняват след завършване на училище. Естествено,не във всяка една гимназия могат да бъдат приети, напр. в езиковите, математическа и т.н. е ясно,че детето няма да се справя задоволително, затова се избират такива училища, в които програмата е подходяща за състоянието и ще благоприятства усвояването на материала /в случая-свързан с овладяването на професионални знания и умения/. Зависи къде живеете-при някои има по-голям избор, при други-по-малък.
Освен това има и друго-интеграцията на децата със СОП в различните области на България е в различен етап на развитие. В някои този процес вече се е разгърнал, докато в други едва сега започва. Ако сте в област от втория тип и случайно ви откажат съдействие и насочване на детето към професионална гимназия или СОУ, си знайте правата и настоявайте-по закон ги имате!