Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 90 821
  • 748
# 15
Анабел, какъв е проблемът със звуковите модели - не разпознава гласните или бърка реда на звуковете? Първото се решава с юмрук под брадичката, второто - с упражнения за ясна артикулация /не спелуване/ и обяснение на техниката на всеки звук.
Виж целия пост
# 16
Анабел, какъв е проблемът със звуковите модели - не разпознава гласните или бърка реда на звуковете? Първото се решава с юмрук под брадичката, второто - с упражнения за ясна артикулация /не спелуване/ и обяснение на техниката на всеки звук.

Ох, болдваното се наложи да го прочета два пъти. Първия път се стреснах - едно такова, садистично ми прозвуча... Laughing

И аз това питах:
Цитат
Какви звукови модели го объркват точно и какви грешки конкретно прави детето?
,
тъй като и на мен не ми стана ясно. Пък като не ми е ясно, не мога да дам съвет.


Къде точно ви тестваха? И ако е възможно -някакви координати. Нашата диагноза е Смесени разстротва в училищните умения, поставена от детски психиатър, на база моите обяснения за детето. На тестовете за интелигентност е в средата на нормата.

Координати давам на лични винаги, когато ме питат. Ще ти пусна такива.
Виж целия пост
# 17
ЧНГ Hug
Попаднах на това- синдром на Майерс-Ирлен. Признавам си, че го чух за пръв път.
http://irlen.com/what-is-irlen-syndrome/#
Има онлайн тест- може би е полезно.
Виж целия пост
# 18
Извинявам се, че толкова късно се включвам да отговоря bouquet заради сериозни неприятности в семейството не съм влизала във форума над две седмици.

Има проблем най-вече с разпознаването (или пък с чуването?) на сонорите (най-вече Л, Р), както и с някои гласни, най-често Ъ.
Когато звуковият модел не е равномерен гласна, съгласна, например "пеперуда", се обърква.
Ще сбърка модела на ТОРТА, ЦВЕТЕ.
Другата седмица ще звънна на логопедката за диагностика.
Виж целия пост
# 19
Анабел, извинявай, но и сега не ми е много ясно кое точно не може и бърка.
Не може да направи модел на гласни и съгласни в думата? Не може да отдели тесни от широки гласни и звучни от беззвучни съгласни? Нещо друго?
Виж целия пост
# 20
Ментална математика. Говори ли ви нещо? Има интересно клипче в сайта, което обяснява действието на метода. Естествено, извън София няма...http://isma.bg
Виж целия пост
# 21
Анабел, извинявай, но и сега не ми е много ясно кое точно не може и бърка.
Не може да направи модел на гласни и съгласни в думата? Не може да отдели тесни от широки гласни и звучни от беззвучни съгласни? Нещо друго?

Съжалявам, явно не мога да обясня както трябва. Не може да направи звуковия модел, защото не усеща звуците. Кара си модела както му дойде - синьо-червено, синьо-червено - редува си ги, пък ако уцели.
Диктовките са пълна скръб, например ще напише Првн (Първан), мног (много), Витор (Виктор), дефин (делфин). С четенето се справя доста задоволително, опитва се да чете заставките, когато гледаме новини и вчера дори ме изненада приятно, че е прочел няколко думички наум. С математиката няма никакви проблеми. Знам, че някои деца, които не могат да произнасят дадени звуци, се затрудняват и да ги пишат под диктовка, но при него не е от това, няма проблем с говора. Определено няма изоставане в интелектуалното развитие. Но пък вече има две операции, първата няколкочасова, когато беше новороден, т.е. доста време е бил с пълна упойка. И това си мисля, дали оказва влияние?
Виж целия пост
# 22
Т.е. да се разбира, че не може да определи кои звукове са гласни и кои - съгласни /те се правят с модела на сини и червени квадратчета/?
Нека научи просто наизуст шестте гласни. Нарисувай му ги на картон - цветни големи. Изпитвай го устно за тях и го научи, че всяка друга буква, която вижда, е съгласна. Само тези, шестте, са в червено, а всичко друго, което не са те - в синьо /или според каквито цветове им го искат в училище/.
Можеш да напишеш гласните, например, големи на картона в единия цвят, а съгласните - отдолу, отделени ясно, също големи- в другия цвят. Сложи му ги до леглото, над бюрото - там, където ще ги вижда всеки ден.
После правете устно моделите - давай му думи от прости към сложни, да ти ги казва устно.
"Топка: съгласна-гласна-съгласна-съгласна-гласна" или: "синя - червена- синя- синя - червена". Подчертайте с цветни моливи.
Да свърже устойчиво вида на буквата, начина й на изписване, с цвета!
Упражнявате устно, докато не постигнете липса на грешки. Тогава преминете към писмените цветните модели.
За писането - диктувай му кратки срички, да се редуват гласна- съгласна.
Като започне да го прави без грешка, повиши трудността - пробвай със срички със струпани съгласни.
Чак след това минете на думи.
Преди да го усъвършенствате, не минавайте към цели изречения. Поне вкъщи. После изреченията нека са прости най- напред.
В почивни дни и през ваканциите правете всеки ден диктовки. Може да са малки и лесни, но всеки ден.

Никой не е установил от какво се причиняват точно тези проблеми, а и да мислиш сега за нещо минало - няма абсолютно никакъв смисъл. Гледай си напред, сегашните проблеми да си решите.
Виж целия пост
# 23
 bouquet Благодаря!
Виж целия пост
# 24
Не знам дали съм за тази тема. Реално не мога да се ориентирам какъв точно е проблемът на малкия ми син - 3 клас.
До първи клас не знаеше една буква и цифра. Никакъв интерес не беше проявил. Беше му изключително трудно с четенето - обръщаше срички, измисляше си думи. Английският език също му беше труден - бъркаше q с g, b с d.
Сменихме училището и започна да учи и арменски - там трагедията е пълна, но предметът е СИП. За арменския не правя никакви драми.

И до сега пише изключително грозно - от всякакви учители получавам оплакване, че не му се разбира.
Единственият предмет, по който се справя отлично е математика. Рядко там го хващам да обръща цифри. Справя се и с текстовите задачи, разбира се има случаи, в които не е разбрал точно, помислил, че го питат нещо друго. Умножава на ум двуцифрени, трицифрени числа, справя се сравнително добре със състезателната математика за 3 кл.

Проблемите ни към момента са с:
- не може да се съсредоточи
- писането на диктовки, преписването на текстове - в момента прави разнообразни грешки, най-често пропуска букви. Имаше период, в който вместо у пише и, след това вместо ц - у. Не си вижда грешките.
- субтитри не може да чете, бързо му се сменят. Не срича почти, но чете бавно, понякога с грешки. Естествено мрази книгите и четенето по принцип. Когато питам какво е разбрал - нищо.
- по английски език уж научава една дума и след известно време бяло петно - нито я помни като види, нито знае как да я напише. what, how, where...- тези с w и h са му най - сложни.
- Трудно учи текст сам - започнаха проблемите с разказвателните предмети. Когато има тест - няма грешки, но когато трябва да разкаже урок -  doh не си спочмня какво трябва да разказва, все едно не го е чел никога.
От два месеца не ходи на занималня и се самоподготвя вкъщи - резултат без домашни, с ненаучени уроци. Опитвам се да му помагам, но за мен искам да си изясня проблемът - мързел ли е, друг проблем ли е.




Виж целия пост
# 25
Не е мързеливо детето, помагайте и го хвалете, толкова от мен.

Сега мамите ще се включат.
Виж целия пост
# 26
Annabelle*,ако е само това проблема ,детето не чува гласните.Често се случва-неразвит фонематичен слух.Работи за начало само устно(остави засега моделите).Казвай думи,в началото по-кратки.Нека открива коя е първата буква,коя е последната.Да брои (устно) колко букви(звука) има думата.После му кажи един звук(например "е") и го попитай къде в думата го чува в началото,в средата или в края,и му казваш думи,в които "е " е на различно място(например елен,шише,метла).После с друг звук,с по-дълги думи.Така ще се научи да усеща слухово гласните.Може да го правите по всяко време,в колата,в автобуса,докато се разхождате.Може да не са само с гласните.
Когато прави диктовка,в началото диктувай само срички,отначало от типа"МА,МО,МЕ",после "АМ,ОМ ,ЕМ",после "МАМ,МОМ,МЕМ".Усложнявай постепенно,с едносрични и двусрични думи.Удължавай гласните,когато диктуваш(особено "ъ",то най-често се изпуска).
Това се сещам на прима виста.Работа ,която може да се прави,според това,което даваш като проблем.Когато се научи да раздробява и сглобява думата на и от звукове,звуковия модел ще се получи.
Виж целия пост
# 27
http://lokumki.com/lokum/42136-ujas__niko_tuparev_razkri_bolestt … i__klyuki_bg.html

от какво се ужасяват хората
Виж целия пост
# 28
ха-ха "болест" казвам скромно епитет към създателите на статията
Виж целия пост
# 29
...
Проблемите ни към момента са с:
- не може да се съсредоточи
- писането на диктовки, преписването на текстове - в момента прави разнообразни грешки, най-често пропуска букви. Имаше период, в който вместо у пише и, след това вместо ц - у. Не си вижда грешките.
- субтитри не може да чете, бързо му се сменят. Не срича почти, но чете бавно, понякога с грешки. Естествено мрази книгите и четенето по принцип. Когато питам какво е разбрал - нищо.
- по английски език уж научава една дума и след известно време бяло петно - нито я помни като види, нито знае как да я напише. what, how, where...- тези с w и h са му най - сложни.
- Трудно учи текст сам - започнаха проблемите с разказвателните предмети. Когато има тест - няма грешки, но когато трябва да разкаже урок -  doh не си спочмня какво трябва да разказва, все едно не го е чел никога.
От два месеца не ходи на занималня и се самоподготвя вкъщи - резултат без домашни, с ненаучени уроци. Опитвам се да му помагам, но за мен искам да си изясня проблемът - мързел ли е, друг проблем ли е.

Какъв е проблемът - тук ние не можем да кажем.
Не знам доколко е сериозно това, което разказваш, имам предвид като отклонение от нормата. Понеже може да става въпрос за нормално дете, което е просто разсеяно. Децата на тази възраст не са в състояние всичките да се съсредоточават за дълго.
Ако учи английски само в училище, може просто да е като повечето деца в тази ситуация - 2-3 часа в седмицата сред още 24 деца не е нормална обстановка за изучаване на чужд език в ранна ученическа възраст. Иска се допълнителна работа с детето.
В какво се изразява самоподготовката на детето? Не проверяваш ли за домашни и за разбрани уроци вечер? Ако е на самоподготовка следобед е нужно да има ежедневен контрол все още на тази възраст - да се види има ли написано домашно, вярно ли е, ако не е - каква е причината, ако е неразбиране - да се обясни. Да се изпита за урока, за да се установи, дали го е разбрало и да се разяснят неясните моменти.
За четенето с разбиране- дават се първо кратки прикъзки и разказчета за четене, които след това се обсъждат - задават се въпроси към текста или детето устно го разказва. Много е полезно. Минахме от там и това ни помогна доста.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия