Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 91 295
  • 748
# 135
Здравейте, преди време бях писала тук. От началото на месеца дъщеря ми ходи на "обследване" при специалисти в един център тук, в Разград. В продължение на 4 дни, защото е само в петък, ще се включва в занимания с логопед, трудова и арт терапия. Така ли се установява, че детето има дислексия? Притеснява ме това, че в групата са много деца с различни проблеми - агресивност, май вид аутизъм, едно, за което дъщеря ми каза, че не е добре психически. Тя няма поведенчески или други проблеми и тия два часа с тези деца я смилат буквално. Аз исках само да разберем дали има дислексия, а я набутаха в тази група, която я изтощава. Единия час рисували, щели да ги учат да шият, да ходят по магазини, да си правят сандвичи. Че тя тези неща си ги прави. От 6 годишна си е много самостоятелна. Не иска да ходи, не и харесва, а аз не знам как да разбера дали е с дислексия по друг начин. Не е ли тест някакъв?
Виж целия пост
# 136
Не е точно тест. Събеседване с детето, проверка на четене с разбиране, преразказ на чут и на прочетен текст, писане, смятане. Това обследване не се прави в група. След това самата работа с детето може да включи и работа в група, но обследването - не съм чувала за такъв вариант. А и като знам нас как ни "преглеждаха", се съмнявам, че тази груповост би имала някакъв ефект за обективно установяване на състоянието.
Виж целия пост
# 137
Днес с логопеда са били тя и едно момченце. Правили диктовка, четене на глас и преразказ на прочетеното. Тя с преразказите се справя, диктовките са с грешки и четенето е зор. Запъва се, променя думи, добавя срички, изяжда букви. Пресен пример от вчера. Имаха да учат Що ми домилело мамо, а тя това домилело все го чете и произнася домилео. Научи го, но като я пее, се запъва на домилелото, преди да го каже. Казва, че наум чете добре, но се съмнявам. Няма и как да проверя Simple Smile
Виж целия пост
# 138
В началото на първи клас дали.има смисъл да изследваме евентуална дисграфия/дискалкулия? И ако да, къде в София? Синът ми е с детска церебрална парализа, има и чисто физически проблем с фината моторика, нещата са много смесени. Има много добра памет, особено визуална, наизустил е събирането и изваждането до 7. Но не мисля, че го разбира добре, най-вече изваждането. С писането се обърква точно докъде е стигнал като има съседни букви с подобно изписване (напр. м и и), пропуска гласни.
Виж целия пост
# 139
Като се ограмоти, тогава се правят изследвания
Виж целия пост
# 140
В началото на първи клас дали.има смисъл да изследваме евентуална дисграфия/дискалкулия? И ако да, къде в София? Синът ми е с детска церебрална парализа, има и чисто физически проблем с фината моторика, нещата са много смесени. Има много добра памет, особено визуална, наизустил е събирането и изваждането до 7. Но не мисля, че го разбира добре, най-вече изваждането. С писането се обърква точно докъде е стигнал като има съседни букви с подобно изписване (напр. м и и), пропуска гласни.
Здравейте. Да, за мен има смисъл. Водих дъщеря си на изследвания в детска психиатрия "Св. Никола" към Александровска болница в София. И тя е първи клас. Че изостава спрямо другите деца и, че не разбира много от нещата се виждаше още в предучилищната. Диагнозата, която й поставиха е Смесено специфично разстройство на развитието - проблеми с експресивната и рецесивната реч, най-зле е с математическото мислене. В училище още на втората-третата седмица класната й каза, че изостава фатално,че няма да може да прави диктовки... На диктовката по БЕЛ и двете контролни по математика има "незадоволително". По БЕЛ може да се справи, ако се съобрази темпото и начинът на диктовка с нея, но това естествено не се прави, тъй като още няма представена диагноза (вече три седмици не са ми пратили епикризата) и по тази причина към нея се подхожда, изисква и оценява като към всички останали деца. Това води и до емоционални кризи и предизвикателно, социално неприемливо поведение. Тъй като подозирах дислексия (преди една година логопедка от центъра за психично здраве ми каза, че било рано да се говори за дислексия преди края на първи/ втори клас) умишлено я записах в паралелка с руски език, а не английски, а и аз съм с руска филология - едно, че мога да следя и контролирам по руски, а и умишлено избягвах латиницата в началния курс. Като изключим двата основни предмета БЕЛ и математика детето се справя наравно с класа, а по руски мнението на учителката е, че е много добре. Вчера у дома дойде позната и опитна ресурсна учителка. Нейният подход е съвсем различен. По четене й показа как да тонира, а не да позиционира(по сегашни ти програми) и резултатът е на лице само след десетина минути детето започна доста уверено да срича. Снощи си поиграх и й направих картончета с цветенце за всяка взета съгласна - м, н, р, л. Р и М малко я затрудняват все още, но ще се справи. По отношение на писането ще трябва да убедим класната да не се фиксира върху несъщественото като слято писане (не разграничава слято изписани букви с подобни елементи като м,и, н, р, п, т... дори не може да пише слято преписвайки печатен текст (там няма проблем да ги разграничи и асимилира), както и върху точното по модел изписване на ръкописните букви (извивките на елементите на н, и). По отношение на краснописа някои път пише направо красиво, но трябва много да се старая. Някои букви й се получават с времето, например М беше първо извита змия, вече е правилно изписана буква. Ако не й е отбелязан обаче тесния ред пише където й падне, затова започнах да й отбелязвам с червено тесния ред (в полето правя триъгълниче), както и да преписвам слетите срички и думи, които не може да разчете, като изписвам буквите отделно. Сега трябва да убедя класната да й позволи да бъде различна, за да се справи с материала. По математика ще трябва да работи много повече, първо да осмисли числата, след това да направи връзката между число и цифра и да приведе всичко на математически език. Снощи продължихме играта на жаби и чудовище, която й показа ресурсната и с нейна помощ бързо и леко се справи с домашното за понеделник. А и малкият кротко присъства и ни гледа, дори участва малко. За да се справи и самостоятелно - в Училище или на занималнята ще трябва да се научи да използва сама помощен материал, а това е трудна задача - да превърне цифрите в числа. Някой да има идея как да я науча сама да го прави - с пръчици, линийка, топчета, жаби или каквото и да било подръчно средство? Сметало не ми върши работа - прекалено е шарено, а това (шаренията) ще я обърква и разконцентрира допълнително (има си и екстри като дефицит на внимание и импулсивност). Шрифтът за дислектици мисля да го пробвам при първа възможност, че класната има е раздала листи със срички, думи и изречения за упражнение, но доста ситен и сбит шрифт, което и мен ще затрудни, а какво остана за дете от първи клас.
Стана много дълго, извинете.
Виж целия пост
# 141
Мама Ру, за единичните цифри - пробвай дали ще стане да вмъкнеш в цифрата съответващ на числото брой елементи, виждала съм такива картинки, нарисувани за едно дете в предучилищна възраст, бяха с някакви бръмбари, полазили по цифрата. Майката каза, че така автоматично свързвало фигурата на цифрата с необходимия брой гадинки. Още нямаха решение за десетиците, нещо се шегувахме за по-голям бременен бръмбар, но няма как да разбера дали е проработило.

За шрифта за дислектици ADYS V3 - миналата година го ползвах за няколко писмени работи на чужд език, без да обявявам предварително - изглеждаше ми леко странно, но част от учениците го обявиха за по-лицеприятен. На другите им беше все едно, нямаше негативни мнения.
Виж целия пост
# 142
Гаргамела, благодаря. Тя познава цифрите, но не може да осмисли количеството, което представляват. Може би за това не може самостоятелно да отброи необходимия брой пръчици, да речем. Налага се някой да я ръководи - преброй Х пръчици, добави / махни У, преброй колко станаха / останаха. Дори не схваща, че като размени местата на събираемите сборът не се променя. Започна механично да запомня някои сборове и разлики, но без разбиране и автоматизиране няма да стане. Паметта й също не е добра - трудно запомня трайно, стихотворенията ги забравя, ако не се повтарят непрекъснато, една песен не знае цялата... Днес пак работихме по цветенцата със сричките - много бързо усвои сричките гласна- съгласна, обратните все още ги бърка, но определено има проблясък от вчера. Определено й е много по-трудно отколкото на другите деца. Днес започна да казва, че не вижда добре. Пак ще я заведа на лекар да не се окаже, че има и очен проблем (като бебе е имала ретинопатия на недоносеното, уж е излекувана, но нищо не се знае - може и да е дала отражение).
Виж целия пост
# 143
Добре де, сметалото си е чудесно помощно средство за онагледяване. Не е задължително да е шарено.
Това си е направо стилно. Точно това е много скъпо, но има и евтини, от непретенциозни материали.
http://www.real-billiard.com/product/2347/smetalo.html

Точно това, за паметта, ми направи впечатление и на мен от предните ти постове. Вероятно детето няма развита абстрактна памет /на тази възраст принципно децата не се славят с такава, но започват/. Това не е дислексия. Или поне не само. Има си други проблеми, което е очевидно по това, което описваш. Но нека първо ви излязат документите от прегледа и ще си потърсиш квалифицирана помощ.
Учителката просто трябва да схване, че детето има проблем. Като ви дойде епикризата ще отидеш и ще говорите. Ако е поне малко човек и професионалист, ще разбере. Ако не е - вероятно ще се наложи да я смените. Няма как да се изисква от едно дете, най-вероятно със СОП, да има резултатите като деца, които нямат. 
Виж целия пост
# 144
За стихотворенията и друг път съм казвала - най-лесно се запомнят, ако се придружават от кодово движение или мимика. После вече се развиват асоциативни връзки с мелодии или други думи/изрази.

Първо ти измисляш движението, казваш стихчето, придружавайки го с движение, после тя повтаря след теб, като ти движиш ръце /крака или каквото е там/, после тя сама говори, а ти подсказваш с движение и накрая тя сама си подсказва с движение. Добре е и да се обърне внимание на ритъма и ясната дикция. Ако някоя дума я затруднява при произнасяне, работите отделно върху нея, измисляте асоциация, с която да я запомни и чак тогава я включвате в стихчето.
Скрит текст:
Снощи се мъчих половин час с малката със cereal, то не беше Сириус, не беше сера, накрая си стиснахме ръцете на "сериал", защото една кутия я точим поне седмица. За 5 мин. оправихме и произнасянето, и правописа, преди малко я включих в диктовка и я нацели без грешка.
Виж целия пост
# 145
Благодаря за идеята, Гаргамела. Ще се възползвам. Тя сравнително лесно запомня, но паметта й не е трайна за такива неща - ако не се повтаря известно време изчезва без следа от паметта й. По едно време беше научила 5-6 стихотворения - вървим по улицата, аз казвам, а тя повтаря. При това ги редувахме. Така неусетно ги научи, в т.ч едно на руски още преди да почне да учи езика. Но месец-два не ги бяхме казвали и в един прекрасен ден се оказа, че изобщо не ги помни, все едно никога не ги е знаела. Още една особенот наблюдавам при нея - в продължение на месеци не показва никакъв напредък, а после изведнъж прави нещо. Например никога не е правила опит да рисува човешка фигура, дори най бебешката, докато един ден миналата есен просто нарисува човек - крака, ръце, тяло - с по две чертички. Не е чак красиво, но добре оформено и разпознаваемо. С къщите - също. Сякаш трупа нещо в сибе си и изведнъж набира увереностда опита и се получава от раз. Така беше и със самостоятелното люлеене на люлка - един ден (на 4г) без дори да съм я учила, просто седна на люлката и започна да се засилва.

Джуди, благодаря. Точно такова двуцветно искам, но по книжарниците ми предлагат само шарени - по 4 и повече цвята. Трудният момент е да я науча да ползва самостоятелно помощни средства. Дискалкулията при нея е много по-силно изразена. На теста точно математическото мислене е най -неразвито / увредено, останалото е около долната граница на нормата. Според детската психиатърка интелектуалният й коефициент ще бъде в границите между минимум и среден, т.е там се очаква развитие. Пак според лекарката, детето не може да развие напълно интелекта, докато не преодолее проблемите с нарушената привързаност. Така или иначе с интелект около средния или малко под може доста добре да се справи в живота. Е, няма да е отличник в училище, но какво от това? Не ми е болка за умиране. Успех около 4 и професионална гимназия ще е достатъчно.
Виж целия пост
# 146
Моето дете е в трети клас. Когато му се налага да прочете нещо се дразни, не иска и не мога да го накарам да започне. Когато аз му го чета слуша и разбира.
Обича математиката. Но прочитането на задачата е бавно и трудно. Чете я на глас, прочита я и казва: "не я разбрах". Когато я прочета аз веднага я решава. Когато чете текст, приказка - по същия начин, казва, че не я е разбрал. Когато му задавам въпроси за отделни нещица отговаря. Но като цяло не е разбрал какво става. Личи че е прочел текста, но не го разбира.
Някак се е научил да се досеща от няколко думи за какво става дума, но е немислимо да го разкаже. Не може да учи наизуст.
За сега в училище са на тестове и се справя, но когато започнат преразкази и писмени разсъждения направо не зная как ще е.
Виж целия пост
# 147
Здравейте мами!Моят син е вече в 8 клас и все още пподължава да се обучава с ресурсен учител,така е от 5 клас.Той е с доказана дислексия,все още не може да пише правилно,неможе да смята,чете,но срича и не може да разбере нищо от прочетеното.Тази година както и всяка предходна ходим и правим психологичен тест на детето,нужно е за ресурсното обучение.Насочиха ни за телк,диагнозата е смесено разтройство на училищните умения F81.3.Има ли други деца с тази диагноза освидетелствани...моля за мнения много съм притеснена и объркана.
Виж целия пост
# 148
Вижте какво ми изскочи в нета, надявам се да бъде полезно за някой :

https://neuro-therapy.eu/2017/11/23/mother-and-son-from-bulgaria … d-month-with-ffw/
Виж целия пост
# 149
Здравейте. Обследването на дъщеря ми за дислексия приключи. Според логопеда, проблем няма. Нормално било да се запъва и да не може да прочете по-трудни думи. Питаха и нея, дали я притеснява това, тя каза, че нямала проблем. Аз обаче не съм съгласна. Ако в 6ти клас не можеш да прочетеш каквато и да е дума, как си стигнал до там? Четенето е като дишането, не се замисляш коя е буквата, просто обхващаш цялата дума. В петък вечерта пак ми чете - съдържанието на едни бонбони. Ами тя половината не можа да го прочете, а думата суроватка си я стъкми на суровина. На коледния календар ми посочва къде са квадратчетата и на 18 каза ето го 8. Накарах я пак да погледне и тогава се поправи, че е 18. По тв в семейни войни думата наемате си я докара на наметвате (точно така я каза). И нямало проблем???????????/ Проблемът бил по-скоро психологически?????? Притеснявала се била! Как да не е проблем, че си натъкмява думите, че някои дори не ги прочита, че обърква числа, цифри.
Предложиха ни да ходим двете на психотерапевтични консултации. Много съм била изисквала от нея. Кое му е многото? Да може да чете гладко и да не яде букви, да не си стъкмява думи. Това ли е много?
Лошото е, че нямаме друг логопед тук.
Разочарована съм много. От това, че за тях е нормално да не можеш да четеш гладко и правилно на 12 години.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия