Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Правопис в първи клас

  • 19 901
  • 199
# 180
С оглед факта, че в някои държави от ЕС децата започват да пишат и четат на 5 г. не разбирам последните коментари. И защо винаги се изтъква родителски комплекс? Не може ли да ви хрумне, че има деца, които проявяват естествено любопитство. Отделно от факта, че нашата образователна система е далеч от иновативност и изобщо не може да се каже, че е съобразена с развитието на сегашните поколения. Терминът акселерация предполагам ви е познат?!?!?
Виж целия пост
# 181
С оглед факта, че в някои държави от ЕС децата започват да пишат и четат на 5 г. не разбирам последните коментари. И защо винаги се изтъква родителски комплекс? Не може ли да ви хрумне, че има деца, които проявяват естествено любопитство. Отделно от факта, че нашата образователна система е далеч от иновативност и изобщо не може да се каже, че е съобразена с развитието на сегашните поколения. Терминът акселерация предполагам ви е познат?!?!?
Странно какво не разбираш, след като е пояснено многократно и ясно. Децата на 6 години в чужбина не пишат без грешка, само защото са почнали да изписват буквички една година преди това. Както се писа многократно - правописът е нещо, което не се усвоява само за една година. Той иска много писане и четене, натрупване на информация и тренинг през годините. Затова и началното ограмотяване не само у нас, а и по целия свят трае годинИ, а не годинА.  Sunglasses
Естественото любопитство тук въобще не е предмет на обсъждане. Акселерацията пък - съвсем.
Скрит текст:
"Акселерация - Акселерация е термин, използван във физиологията (на латински: acceleratio) с който се означава ускореното, преждевременно физическо развитие на човешкия организъм, значително надвишаващо същите показатели на връстниците."
http://rechnik.info/акселерация
Много деца проявяват любопитство към къкво ли не. Но за тях и четенето и писането е игра. Хубаво е да се чете темата, да се вникне в идеята й и да се обдсъждат постове едва след като сте се запознали със съдържанието им. С разбиране. Без разбиране, механично, четат малките деца на по 4- 5 години - четат букви и ги свързват в срички и думи /това повечето могат да го научат/, често без да разберат цялостното съдържание на прочетеното. Което никак не значи, че детето вече чете в истинския смисъл на думата. Аз така мога да чета иврид, арабски, китайски и какво ли още не. Което е далеч от понятието четене и още по-далеч от понятието грамотност.
Тук темата е за "правопис в първи клас" - в първи клас се вземат само някои от общите правописни правила. Което означава, че далеч не може да се изисква и не е обективно и нормално да се изисква децата в края на този клас да пишат грамотно, без грешки. Те учат нови правила и през следващите години. Освен това дори учените в първи клас правила следва да се овладеят, което изисква тренировки не месец - два. Затвърждаването изисква години.
Претенции може да има в обратната насока или болезнено амбиционен родител, който е вреден за детето, но си има такива хора, и/или човек, напълно незапознат с учебния материал, с плановете и с детската психика. 
Виж целия пост
# 182
Здравейте,моята дъщеря ще бъде в 1 клас....когато мога се занимавам с диктовки,писане,четене.....Като всички деца и тя допуска грешки,изпуска ,,Ъ'' или слага ,,Ъ'',без да има в думата.Примерно понякога пишеше ,,конъ'',Посъветвах се с госпожата дали не трябва да отидем на логопед,а тя ми обясни,че проблема е фонетичен т.е.,тя при думата кон чува ,,н,, накрая и затова го пише.Когато почнах да диктувам и произнасям по-звучно и добре думите,този проблем изчезна...

Judy, преди да се емоционираш още повече ти предлагам да прочетеш пак и този път с разбиране поста на потребителката. Аз в нейния пост не видях изобщо прекомерни родителски амбиции, които ти даже доразви и до психическите отклонения на децата. Видях един нормален родител, който има желание да се занимава с детето си и който приема трудностите на детето си с разбиране и загриженост. Но, учителките масово се дразните на такива родители. Защото те са питащи, осведомени, заинтересовани. Родители, които знаят във всеки един момент какво да изискват от учителите. Такива родители са крайно неудобни за учители, които се носят по течението.


А иначе един доцент  hahaha е дал малко по-пълно определение за акселерация от общоизвестното в Гугъл - Съвкупността от морфологични, функционални и психически признаци, характеризиращи нивото и динамиката на израстване на организма и възможностите му за адаптиране към изменящите се условия на живот.

За твое сведение - в UK децата на 6 години могат да четат и пишат съвсем прилично. Толкова прилично, колкото нашите второкласници през първи срок примерно. Нещо, което нашата система напълно отрича като възможно и всички твои писаници по-горе го доказват. Време е да се отделим от руската система и да осмислим какво се прави в западна посока. Далеч съм от мисълта, че това е валидно за всички деца и за всяко дете. Но е факт, че ситуацията с психическото израстване на децата (освен физическото) е много по-различно от преди 20-30 години когато ние сме тръгвали в 1 клас. Но гилдията очевидно от нещо я е страх. За всяко нещо си има начин да бъде поднесено така, че да заинтригува детето. Въпросът е, че у нас единствено си знаем чинчетата и дъската. И всяко излизане от скапаната рамка извежда извън равновесие учителското съсловие. И шрайфпроектора или медията също не са нещо революционно, ако решиш да ми ги изтъкваш в полза на промяна на образованието.
Виж целия пост
# 183
А не отиват ли децата точно затова в 1. клас, за да се научат да пишат и четат там? Явно моите изисквания са доста занижени, но аз не разбирам, как може да се очаква или изисква от първокласник да пише правилно. Децата са едва в началото на процеса на усвояване на правопис, който продължава с години. Няма как след или в 1. клас да се владее перфектно.
Напълно нормално ми се вижда и това, децата да пропускат букви или да ги заменят с други, защото пишат това, което чуват.

Да де, затова отиват. Ама пусти и родителски амбиции.  Sunglasses После защо децата имат психически проблеми от ранна възраст, защо при първа възможност зачезват или зарязват училището. Ми нормално да имат такива проблеми децата - юркани и пришпорвани до откат от някой, който си трепе собствения комплекс чрез тях.
Аз не знам колко от децата в 1 клас отиват,за да се научат там да пишат и четат.Те вече отиват научени.А повярвайте имам доста приятелки,както и сестра ми които са начални учители и казват,че масово, може би 80% от децата отиват подготвени в 1 клас.Могат да четат и  пишат.Явно по думите на авторката,тези родители са виновни за това,че децата им имат желанието да се научат да пишат и четат в по-ранна детска възраст.Детето като има желанието за знание,не виждам нищо амбициозно и психическо да седне родителя и да му покаже,да го научи.Сегашните деца се развиват по-бързо от нашето поколение.Нормално да се научат на елементарни неща по-рано.
Но явно за българина ,това един родител да помага на детето си,да го подкрепя и стимулира да научи нещо си е един вид форма на психически отклонения.
Виж целия пост
# 184
Felicе, точно поста на авторката сме обсъдили отдавна, а след него има цяла една тема, която, пак напомням, т.к. очевидно има нужда, е "правописът в първи клас". Как беше...  hahaha Ми да бе я прочела.
За авторката не знам някой да е писал, че е прекалила с амбициите. Няма нужда от подобни съчинения и обсъждане на неща, които не са писани, само за да ти излязат сметките.  Simple Smile
Писано е по повод претенции на други родители, за които в края на първи клас детето следва да пише грамотно, т.е. без грешки и намират за твърде притеснително допускането на такива, което си е норма за възрастта. Ако би прочела, то би и схванала. Без да изкривяваш чужди постове. Stop
Смисълът на думите не се търси в "Гугъл", а в тълковния речник. На това учат децата още в първи клас. Да работят с речник.  Hug Полезно занимание е. В "Гугъл" и аз мога всичко да напиша, каквото ми се прище. Дори и у нас вече учат децата, че там официална информация не се търси.
Цитат
За твое сведение - в UK децата на 6 години могат да четат и пишат съвсем прилично.
А това е просто едно безпочвено голословно твърдение. Дотолкова обобщено и безсмислено, колкото ползваното в него абсолютно не на място понятие "прилично". Та  по него и в този му вид няма какво да се обсъжда.
Нито има смисъл да се отделяме, нито да се присламчваме към която и да било система. В този ред на мисли английската е далеч не най-качествената. А "западна" система просто не съществува. По очеизвадни причини.
Чинчетата и дъската съвсем излязоха от темата. Ако ти си ползвала "шрайфпроектора", то в класа на моите от деца си има от началото компютър с принтер, а това нещо не знам дали е ползвано при тях. Но то няма и каквото и да било отношение към темата. Не се задъхвай по такива въпроси - извън обсега на интерес са изцяло.

Дори, дори...., ти пък съвсем изтърва коня. Подкрепата и стимулацията нямат каквото и да било общо с обсъжданата претенция за правопис в първи клас. Няма как да си говорим за нещо, като в разговора не присъства такъв, който да твърди, че "това един родител да помага на детето си,да го подкрепя и стимулира да научи нещо си е един вид форма на психически отклонения". Придържай се към реално направени твърдения, за да има дискусия.
Виж целия пост
# 185
А не отиват ли децата точно затова в 1. клас, за да се научат да пишат и четат там? Явно моите изисквания са доста занижени, но аз не разбирам, как може да се очаква или изисква от първокласник да пише правилно. Децата са едва в началото на процеса на усвояване на правопис, който продължава с години. Няма как след или в 1. клас да се владее перфектно.
Напълно нормално ми се вижда и това, децата да пропускат букви или да ги заменят с други, защото пишат това, което чуват.

Да де, затова отиват. Ама пусти и родителски амбиции.  Sunglasses После защо децата имат психически проблеми от ранна възраст, защо при първа възможност зачезват или зарязват училището. Ми нормално да имат такива проблеми децата - юркани и пришпорвани до откат от някой, който си трепе собствения комплекс чрез тях.
Виж целия пост
# 186
И?
Ти още ли не схващаш разликата между "подкрепа и стимулиране" и завишени несъстоятелни претенции за перфекционизъм, несъобразени с възрастта и учебния план? Първото е норма, второто - патология. Ако не схващаш- не мога да помогна.  Hug
Виж целия пост
# 187
Много добре си схващам аз,но явно ти не можеш да се изказваш както трябва.И няма за какво да ми помагаш,правя разлика между това да се помага на детето и твоите психически отклонения в ранна детска възраст... Naughty
Виж целия пост
# 188
Колкото и да се опитваш да се измъкнеш... твоят пост на който реагирах е в отговор на този пост на
А не отиват ли децата точно затова в 1. клас, за да се научат да пишат и четат там? Явно моите изисквания са доста занижени, но аз не разбирам, как може да се очаква или изисква от първокласник да пише правилно. Децата са едва в началото на процеса на усвояване на правопис, който продължава с години. Няма как след или в 1. клас да се владее перфектно.
Напълно нормално ми се вижда и това, децата да пропускат букви или да ги заменят с други, защото пишат това, което чуват.

Който от своя страна беше адресиран точно към цитирания от мен пост на Дори и всичко след него.
Хайде да не се опитваш с нищонеказващи многословни реплики да излезеш от ситуация.
Никой всъщност не се интересува какво имат твоите конкретно деца. Защото именно да имаш шрайфпроектор, компютър и принтер повечето сегашни учители го имат за революция. Което е толкова жалко.
Твърдението ми за УК изобщо не е голословно и е жалко, че ти като учител не си се поинтересувала. Аз имам практически наблюдения върху няколко деца. Подчертавам няколко за да не кажеш, че е изключение. Аз не съм педагог и не използвам понятия характерни за учителки. Но мога съвсем емпирично да сравня как чете едно дете завършило year 1 на Primary School (или на 5-6 г) и дете в началото на 2 клас у нас. Може би не знаеш, но да ти кажа, че децата в УК минават първите си тестове на 7 г. по 3 основни предмета.
ДА, права си. Не е нужно да фаворизираме чуждия опит.  Joy hahaha Да си останем на ниво руска система от края на 60-те на миналия век. Да учим децата на "юруш" и да ги караме да помнят хиляди никому ненужни термини по български само защото не искаме да си отворим очите и да видим, че света се развива и заедно с него и децата. Чинчетата и дъската са си съвсем в темата. Очевидно не разбра и сега ще ти обясня. Ние тук учим на теория на чина и дъската, а някъде там където ти не искаш да погледнеш, учат чрез практика, стимулиране на детско любопитство и любознателност. Все неща, които у нас лека полека с напредването на класовете биват убивани.

Учебния план мила Джуди отдавна е доказал своите дефекти и несъвършенства. Та не е много полезно точно учител да го дава като мерило за правилност.  Peace И кой определя кое е правилното за конкретна възраст? Нали именно това казваме. Че системата и точно тези критерии са отдавна остарели и всички "реформи" са само да се каже, че нещо се променя. Но промяната е към още по-зле. Защото се затвърждава модела, към който сте толкова привързани. А сте привързани защото ви е страх.

Аз и детето ми сме потърпевши от системата, която толкова фаворизирате и харесвате. И то ще се изучи въпреки нея, а не заради нея.  Peace

Нито се задъхвам, нито емоционирам и подскачам като теб. Успокой се. Не си единствения "даскал". И слава Богу, че има и такива, които мислят като мен. А това, че подобни неща са ти извън интереса само говори за ниво.  doh


П.С. Да ползваш тълковен речник от Гугъл не мисля, че следва да го коментирам. Сама заклейми източника,  като недостоверен защото можеш да напишеш каквото си искаш.  Та както се видя, източникът ти е непълен.   Mr. Green
Виж целия пост
# 189
По-добре,не може да бъде казано.Адмирации за поста  bouquet
Виж целия пост
# 190
Фелис, откъде да се измъквам - пиша си тук, като всички.  Laughing
Ами аз постът на Шарена цитирам днес, не първия на авторката.  Laughing Защото съм съгласна с цитираното. А защо сам съгласна вече съм писала в темата.
Цитат
Защото именно да имаш шрайфпроектор, компютър и принтер повечето сегашни учители го имат за революция.
Не знам от къде и от кои години са ти впечатленията. Те просто си остават твои си някакви впечатления. В училищата на децата ми /не е едно/ това определено не е така. Каква революция - компютърът се ползва като калкулатор вече. Но това не помага конкретно за правописа, та е в страни от темата.
За "моите конкретно деца" не съм писала  подробности, тук вече избива на селска вечеринка. "Поглед върху няколко деца" всеки може да каже, че има. И тук звучи като сносното четене на англичанчетата на 6 години. Нататък е аналогично. Та не ми се хаби. Нека не падаме чак до там. Или поне аз не смятам да го правя.
Да подесетвам едно и също повече в една и съща тема не бих - каквото е трябвало съм го написала в темата. Който прочел - прочел, който разбрал - разбрал. Вашите деца ако щете от едногодишна възраст ги обучавайте на граматика. Това не означава, че вашият избор е правилен и научно установен като такъв. Това си остава просто ваш си избор, а не обективно мерило, по което трябва да се равнят останалите.
Виж целия пост
# 191
Фелис, откъде да се измъквам - пиша си тук, като всички.  Laughing
Ами аз постът на Шарена цитирам днес, не първия на авторката.  Laughing Защото съм съгласна с цитираното. А защо сам съгласна вече съм писала в темата.
Цитат
Защото именно да имаш шрайфпроектор, компютър и принтер повечето сегашни учители го имат за революция.
Не знам от къде и от кои години са ти впечатленията. Те просто си остават твои си някакви впечатления. В училищата на децата ми /не е едно/ това определено не е така. Каква революция - компютърът се ползва като калкулатор вече. Но това не помага конкретно за правописа, та е в страни от темата.
За "моите конкретно деца" не съм писала  подробности, тук вече избива на селска вечеринка. "Поглед върху няколко деца" всеки може да каже, че има. И тук звучи като сносното четене на англичанчетата на 6 години. Нататък е аналогично. Та не ми се хаби. Нека не падаме чак до там. Или поне аз не смятам да го правя.
Да подесетвам едно и също повече в една и съща тема не бих - каквото е трябвало съм го написала в темата. Който прочел - прочел, който разбрал - разбрал. Вашите деца ако щете от едногодишна възраст ги обучавайте на граматика. Това не означава, че вашият избор е правилен и научно установен като такъв. Това си остава просто ваш си избор, а не обективно мерило, по което трябва да се равнят останалите.


Хахахахах, колко си конкретна.  hahaha Joy
Скрит текст:
"Господа, тук се пръскат революционни идеи против държавата на негово величество султана."
"Тука се говори против султана, аз излАзам" от тази с активното участие на учител. Жалко за учениците. Дано умът им оцелее непокътнат от такива "просветители".

Скрит текст:
Вземи си актуализирай познанията и се поинтересувай какви са новостите. Какво правят в професията ти в други държави, които са далеч напред при оценяването на нивото на учениците. Че иначе е жалко!
Виж целия пост
# 192
С оглед факта, че в някои държави от ЕС децата започват да пишат и четат на 5 г. не разбирам последните коментари. И защо винаги се изтъква родителски комплекс? Не може ли да ви хрумне, че има деца, които проявяват естествено любопитство. Отделно от факта, че нашата образователна система е далеч от иновативност и изобщо не може да се каже, че е съобразена с развитието на сегашните поколения. Терминът акселерация предполагам ви е познат?!?!?

И какво за акселерацията? Да не би мозъците на сещашните деца да съзряват по-бързо? Ще те разочаровам - не съзряват по-бързо. Колкото до четенето, и сега на 5 четат също толкова, колкото и в други държави, просто ние на това не му казваме същинско четене, нито същинско писане.
Виж целия пост
# 193
Вече си комуникирахме по този въпрос, поради което и аз не мисля да се спирам повторно с чаршафи. Препращам само към предходните страници, че става досадно.
Психиката на децата е същата, като преди 20 - 50 и т.н. години. Което няма общо с "акселерацията". Дайте доказателства с твърдения на научни авторитети за обратното. Понеже аз мога да цитирам веднага няколко световно известни имена, като Пиаже, Р. Славин /моля нечетящите професионална литература да не нападнат, че е българин или руснак. Понеже не е. Предупреждавам от сега. Laughing И е възможно най-съвременен автор, специалист по Педагогическа психология/, Робрт Дж. Стърнбърг. И още мога да дам, но тук четенето на научна литература не е особено популярно, както съм имала възможността да се убедя многократно. Та според учените няма голяма разлика и в днешни времена през периода 5-7 години се прави преход към различен тип мислене, най-общо, но стабилизирането на новия етап и възможностите да се осъществяват нови начини на обучение, е след прехода. Във всички държави - и в България, и в Англия, и в САЩ и т.н.
Виж целия пост
# 194
Какво значи, че децата могат да пишат и четат прилично в 1 клас? Както се каза по-горе, усвояването на правописа, изисква години. Кой е този първокласник, който колкото и с акселерирано развитие да е ще пише без грешки? Децата затова са в училище, да правят грешки. Само чрез тези грешки могат да се научат и развият. Няма как да се избегнат грешките.
Нека пишат Мам / вместо мама. Съвсем нормално. Те са първокласници, не правят професура там.
А на мен пък ми е интересно какво правят тогава тези 80 % първокласници изобщо в час, щом те вече научени отиват в училище. Единственото, което ми хрумва е, че скучаят. Това пък  не е особено мотивиращо за предстоящото им развитие, защото училището не приключва в 1. клас. Това е едва началото.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия