Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Правопис в първи клас

  • 20 022
  • 199
Здравейте, синът ми е в първи клас, отскоро започнаха да правят диктовки и забелязвам, че допуска много грешки. Аз самата, срам не срам, ще си призная че допускам повече правописни грешки, от колкото ми се иска и знам колко е неприятно и пречи това в живота. Съзнавам, че сега започва да се учи и може би е нормално, но как според вас да наблегна на правописа. Дали да правим повече диктовки или той да преписва текстове, да повтаря по няколко реда сгрешената дума или как? Вие правите ли нещо специално по тази тема. Вашите деца допускат ли грешки или има такива които имат някакъв вроден усет примерно към писмения език. Спомням си че госпожата ми по български беше казала за нейните деца че не допускат правописни грешки защото ги е карала много да преписват, дали това е разковничето? Синът ми има и леки артикулационни проблеми примерно Ц и Ч ги изговаря почти еднакво и забелязвам че ги бърка и когато пише, може би и това има значение.
Виж целия пост
# 1
Направете консултация с логопед.
Виж целия пост
# 2
Всяко дете когато се учи да пише допуска грешки, кое Ви учудва не разбирам. Няма научени деца, някои допускат повече, други по-малко грешки. Моят син някой ден има 2 грешки, друг ден има 5 ...а често има диктовки без грешки, всичко е в реда на нещата.
С повече упражнения и ще се подобрят нещата...важно е както преписването така и диктовката (там се упражнява способността са слушане), както и научаването на граматични правила, всичко е комплексно.
Има тема специално за първокласниците, заповядайте там ако ще ви донесе успокоение нивото на децата.

Относно звуците - да, направете консултация с логопед.
Виж целия пост
# 3

Синът ми има и леки артикулационни проблеми примерно Ц и Ч ги изговаря почти еднакво и забелязвам че ги бърка и когато пише, може би и това има значение.
Има! Може да е и дисграфия, но определено е за логопед.
Виж целия пост
# 4
Консултацията с логопед е много добра идея и ако се направи навреме, ще позволи да се вземат адекватни мерки и с детето да се работи целенасочено. Може да се окаже и че няма нужда. И в двата случая нещото, което според мен е много важно, са книгите - четенето позволява неусетно да запечатаме фотографски правилния начин за изписване на думите. Много хора четат повече уеб съдържание, което е пълно с правописни и всякакви грешки и така лошият правопис се затвърждава. Четенето е ценен навик, който ще помогне и във връзка с вашите притеснения.

А първокласник с идеален правопис не вярвам да има - нали сега се учат.
Виж целия пост
# 5
Моята дъщеря е втори клас.
Диктовки почти не са правили в първи, но имахме и все още имаме домашни предимно с преписване на текст.  По този начин децата научават и запомнят коя дума как се пише. Нормално е да бъркат.

Също така посещавахме и логопед в училището. Госпожата изпратила половината клас. Тъй като бъркахме и ние някои буквички, но не мисля, че се касаеше за някакъв по-особен проблем, а по-скоро именно до незнание кое как се пише. Сега във втори клас вече не бърка.

Виж целия пост
# 6
С четене. Правилното писане се учи с много четене. Колкото повече чете, т.е. колкото повече вижда една дума правилно написана, толкова по-вероятно е да запомни правилния й правопис.
Виж целия пост
# 7
Моята дъщеря е втори клас.
Диктовки почти не са правили в първи...

Сериозно ли?
Моят син ги почнаха с диктовки от втория-третия месец още...пишеха срички в началото с взетите букви, после минаха на думи и т.н. А сега вече си пишат текстове стабилно.
Виж целия пост
# 8
Не става само с четене. Деца със затруднен звукова диференциация и произношение, не могат да се ориентират вярно в отношенията звук-буква и звуково-буквения състав на думата. Не могат да правят добър фонемен анализ и да откриват звука в различни фонетични единици, респ. да изпишат вярната графема /буква/ при диктовка. Ако не се отработи това, те винаги ще грешат при писане.
Виж целия пост
# 9
Не става само с четене. Деца със затруднен звукова диференциация и произношение, не могат да се ориентират вярно в отношенията звук-буква и звуково-буквения състав на думата. Не могат да правят добър фонемен анализ и да откриват звука в различни фонетични единици, респ. да изпишат вярната графема /буква/ при диктовка. Ако не се отработи това, те винаги ще грешат при писане.

Така е, но четенето много се подценява като път към добрия правопис и затова и аз повдигнах темата. Специфичните затруднения, ако ги има, трябва да се отработят, но към това задължително трябва да се добави много четене ако правописът е важен. В сила е и за възрастните с проблеми в тази посока.
Виж целия пост
# 10
Моята дъщеря е втори клас.
Диктовки почти не са правили в първи...

Сериозно ли?
Моят син ги почнаха с диктовки от втория-третия месец още...пишеха срички в началото с взетите букви, после минаха на думи и т.н. А сега вече си пишат текстове стабилно.

Напълно сериозно!
Аз го оценявам като добър подход именно поради факта, че децата като не са виждали написана думата има много голяма вероятност да я объркат при диктовката. Преписването и четенето ще ги научат на добър правопис!
Виж целия пост
# 11
Спомням си че госпожата ми по български беше казала за нейните деца че не допускат правописни грешки защото ги е карала много да преписват, дали това е разковничето?
Аз така процедирах. Баба ми беше учителка и всяка сбъркана дума ме караше да я пиша по няколко реда. После повтаряхме след няколко дни цялата диктовка. Ако има сбъркана дума - пак. И така всеки ден. Резултат имаше, изградих си и навик, който ми беше много полезен после като учех чужди езици. Аз ще процедирам по същия начин.

Синът ми има и леки артикулационни проблеми примерно Ц и Ч ги изговаря почти еднакво и забелязвам че ги бърка и когато пише, може би и това има значение.
Задължително логопед!
Виж целия пост
# 12
Логопед са казали, това е добре.
Преписване ( ни каза учителката )за концентрация .
Системата в нашето у-ще е да не се поправят правописните грешки в 1 клас. Децата се стряскали и обърквали. Сега малкия е първи клас и пише каквото чуе и както му хрумне. Диктовки няма, но пък има огромно желание, проявява огромно старание и изкарва едни цели съчинения на по половин страница в една дума (без никакъв интервал  Twisted Evil ) и както каза брат му "на унгарски"  Twisted Evil Но пише, преписва ... Според учителката ще се научи. Според моя опит сщо. И брат му беше по тази система и сега в 5 ти клас си пише супер добре.
Не са ли малки за диктовки в първи клас. На8ите започнаха в 3 или 4 ти клас с диктовките. Но пък тук тръгват от 6 годинки  newsm78
Виж целия пост
# 13
При моя син действа с много упражнения. В процеса на работа записвам затруднилите го думи и през определен период от време го препитвам, обяснявам как да се проверява за да разбере правилното изписване, наблягам, схематизирам, давам сродни думи, повтаряме си на глас правилата. УЧЕНЕ!!! Досега като повечето деца беше свикнал покрай играта без лично усилие да му влизат в главата разни неща. Опитвам се да го накарам да разбере, че трябва сам да си постави задача, да запомни нещо, което всъщност е самия процес на учене. Нали е ученик, трябва да учи! Смятам, че още в първи клас изграждат представа за училището. Ако видят, че дори и със средно усилие става, така ще си карат винаги. Затова ми беше много важно да изградя сериозно отнощение към училището.

Като резултат пише много грамотно, обаче..... краснописаааа....ужас... Казах му, че мога да му обяснявам, да го упражнявам в правилно писане, но ще пише красиво, само ако сам реши да го прави....

Конкретни полезни упражнения са звуковите модели и разделянето на думи на срички и групирането им по обща сричка в тях. Свикват да виждат думата като структура от срички, някои от които съвпадащи с морфеми като корен, представки, членуване. По-лесно намират сродни думи за проверка на правописа.
Виж целия пост
# 14
Учене само с учене... няма как...  Heart Eyes

За съжаление, днес не се практикуват диктовките и не се изисква от учениците. Което показва ниските резултати и елементарните правописни грешки в тетрадките на учениците....
А за краснопис и подреждане, дори вече не се и говори .... #2gunfire 
Това не е образоване в момента и ако държите детето  да стане грамотен човек   НЕ РАЗЧИТАЙ, че ще го научат  в училище ...   Outta Joint
Училището има социална служба в момента и е превърнато в защитен дом за социално слаби, болни и насилници... и разпространение на други "неща"...  Embarassed
Здравите се игнорират, умните се малтретират.... и така... докато станат 20 годишни елементарни говеда.
----------------------------------
Ако искаш  да е грамотен  и ако  детето ти позволи да го възпитаваш, докато другите си свалят клипчета и  игрички, въоръжи се с мноооого търпение и нерви и  Heart Eyes...
Винаги подхождай с добро и насърчително. Без излишни емоции дори и при грешки и не добри резултати.   
 
Диктовки всеки ден. Писането се усвоява с писане, четенето с четене. Това са различни дейности. 
В нета има правопис на различните звукове а-я, з-с, и-е, к-г, б-п ....  и примерни диктовки.
До 5- 6 клас - диктовки. 
Постепенно ще усвоявате и по сложни думи и правила за писане...
Наблягай още от сега за прилежно писане, пренасяне и зачертаване на грешка. Ползвай коректор-веднага. Да остава чисто и хубаво.   
Показвай му как се прави и така....
Бавно почнете и чак догодина вдигайте темпото и бързината.
Нека първо се научи на прилежност и краснопис.
Пишете винаги в тетрадка на редове с удобен и хубаво пишещ химикал!
Писането на хвърчащ лист, не води към прилежност.... само отчиташ дейност и изнервяш детето. 

Ако до 5-6 клас  правиш това, гарантирам ти грамотен абитуриент! 
Да ти е жив и здрав първокласника!
  Peace


 
Виж целия пост
Коледа 2018
  • 42911
  • 10556

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия