Учител (добър при това) се намира в клас с незаинтересовани деца, с пропуски в усвояването на материала. Контролните му, иска или не, ще са съобразени с това ниво, тоест задачите ще са лесни, ще се решават с базови познания , няма да има никакви капани, директно ще се прилагат теореми, няма да се държи особено и на детайлното разписване. И ако контролното е условно с 10 задачи, носещи общо 30 точки, учителят ще постави относително нисък праг за тройка, оттам и за шестица - примерно от 25 точки нагоре ще пише 5,50 и т.н, а за нищо и никаквите 6 точки ще закове тройката.
Същият този учител сменя училището, попада в клас със заинтересовани деца, нямащи пропуски като цяло. Има на какво да се опре, затова и вдига летвата. Дава много, но и изисква много в ответ. Дава контролни, в които редом с лесните начални задачи има и по-завързани към края ( за отлична оценка) - такива, които изискват по-задълбочено владеене на материала, а не само папагалско прилагане на тази или онази формула/теорема. Не е вече и толкова ларж в оценяването. На тест с 30 точки шестица започва да пише едва от 28 нагоре. Прагът за тройка фиксира примерно на 10-11.
Та кое не е вярно...