МОН - промените продължават

  • 129 848
  • 1 526
# 1 395
То на много места са така, нас не ни подминава същото,  както в обикновената квартална, така и в елитната гимназия-творят чудеса с тези програми.
Виж целия пост
# 1 396
От друга страна, като се замислиш, има разминаване ако не в духа, то в буквата на различните изисквания. Ето пример за гимназиална паралелка с интензивно изучаване на език - "тежки" предмети - математика, БЕЛ, чужд език, философия, евентуално ИТ, избираеми учебни часове (2бр.) - някои от предните - общо 40; "леки" предмети - 2 часа ФВС, 1 час музика (или рисуване, според срока), 1 час на класа (който обаче е извън основните часове, т.е. 7 час) - общо 4.
Пет учебни дни - както и да ги въртиш, все са си 4 "леки" часа. Единствен вариант - обявяваш ИТ за "лек", че е само веднъж седмично и така...

Това без задължителния допълнителен час по физическо.
Виж целия пост
# 1 397
Здравейте,

следя темата и виждам, че тук пишат доста учители. Наистина ли МОН смята да вкара хора без педагогическо образование в час (поради липса на кадри)? По-скоро ме интересува, дали тази професия може да се научи за една година напр.? На мен всичко това ми звучи абсурдно. Не мога да си представя, че ще изкарам няколко месеца курс и ще застана в класната стая да преподавам редом с педагог, който е учил години наред.

Далеч съм от тази професия и ме интересува как гледат педагозите на едно подобно начинание и най-вече, дали това ще е плюс или минус за децата?

п.с. Ако въпросът ми не е за тази тема, моля за извинение.
Виж целия пост
# 1 398
Откъде си разбрала това?
Виж целия пост
# 1 399
Вероятно става въпрос за програмите на Заедно в час. Да, за една година обучават непедагогически кадри. След това работят в училища в отдалечени райони или с малцинства, в които наистина липсват кадри. Посещавали сме летните им занимания, и съм с добри намерения
Виж целия пост
# 1 400
По Нова ТВ е имало репортаж.


п.с. ето, намерих го!

https://nova.bg/news/view/2018/09/07/226160/%D0%BE%D0%B1%D1%83%D … D0%BB%D0%B0%D1%81


Вероятно става въпрос за програмите на Заедно в час. Да, за една година обучават непедагогически кадри. След това работят в училища в отдалечени райони или с малцинства, в които наистина липсват кадри. Посещавали сме летните им занимания, и съм с добри намерения
И аз си помислих, че става дума за "Заедно в час", но не се споменава в репортажа. Поне аз не виждам да го свързват с тази прогpама.
Виж целия пост
# 1 401
Нерядко програмата се структурира с оглед един-единствен фактор- удобството на учителите, които искат да нямат "празни часове" и евентуално един ден в седмицата без часове. Ето как изглеждаше програмата на дъщеря ми в четвъртък и петък миналата година:
 Четвъртък
1. Изобразително изкуство
2. Изобразително изкуство
3. БЕЛ
4. Музика
5. ИТ
6. ФВС
Петък
1. История
2. Руски език
3. Английски език
4. БЕЛ
5. БЕЛ ЗИП
6. Математика
Ако бях на мястото на дъщеря ти, в четвъртък щях да ходя само за българския Crossing Arms
Виж целия пост
# 1 402
"Новината" е поднесена странно - все едно ще вземат Сульо и Пульо от регистъра за безработни и ще ги командироват в училище.
В репортажа има разминаване между казуса с русата дама, която се е преквалифицирала от икономист в начален учител (вероятно изкарвайки целия курс на поне бакалавърска степен за това) и анонса на министъра, който казва, че програмата е ориентирана към специалисти в една материя, които допълнително ще придобият само педагогическа правоспособност. Вероятно и договорите им ще бъдат обвързани с получаването й в някакъв срок.Не става ясно за какво ще им се плаща - държавата ще поеме таксата за педагогическа квалификация, заплащането им ще се изравни с това на редовни учители или просто ще им се позволи да работят като учители и ще им се плаща за това.
Последното не е никаква новина - и в момента има възможност и практика специалисти без тапия за учител  и хора без завършено висше образование по специалността да преподават, ако няма кадри. На тях пак се плаща, но с по-ниска ставка и ако искат допълнителна квалификация, трябва да се бръкнат за университетски такси и да отделят от времето си за доучване.
Не визирам завършилите полувисшите институти за учители, които са си съвсем в професионалната категория, но са на изчерпване.

В наши дни специалностите, които задължително включват педагогическо профилиране, съвсем не са много. При повечето опцията е допълнителна и платена, а и рядко на младежите им се занимава с това.
По време на моето следване (в зората на демокрацията) това вече беше опция (въпреки че 2-3 години преди е било норма) и макар и безплатна, едва 10-на души от курса ми взехме такава.

Що се отнася до това, колко може да се научи "преподаването" за една година, за мен това е занаят, който се учи чрез практика. Трябва да знаеш теорията и да имаш известна склонност, без това не може, но дали ти се удава можеш да разбереш едва като застанеш повече от 2-3 пъти пъти пред един клас и то в различни ситуации. И ако прецениш, че е "твоето" нещо, тепърва започваш да се дообразоваш и доразвиваш, както във всяка работа. Вярвам, че на 30 е по-лесно да вземеш такива решения и да направиш този избор, отколкото на 20.
Виж целия пост
# 1 403
Доколкото разбрах свалят времето за придобиване на педагогическа квалификация от 2 на 1 година. Аз например като инж. мога да преподавам в университет, но не мога в професионална гимназия или 5-7 клас, нужна ми е такава педагогическа подготовка. Много колежки станаха учителки по ИТ и информатика точно с 2г курс за педагогическа квалификация.
Не се е случило кой знае какво .

Проблемът на системата е, че преди 20г за учители учеха или хора, които сбъдват мечтата си, или такива, неприети никъде другаде.. И от двата типа много не стигнаха до системата или се опариха от нея  по много причини
Виж целия пост
# 1 404
"Новината" е поднесена странно - все едно ще вземат Сульо и Пульо от регистъра за безработни и ще ги командироват в училище.
Скрит текст:
В репортажа има разминаване между казуса с русата дама, която се е преквалифицирала от икономист в начален учител (вероятно изкарвайки целия курс на поне бакалавърска степен за това) и анонса на министъра, който казва, че програмата е ориентирана към специалисти в една материя, които допълнително ще придобият само педагогическа правоспособност. Вероятно и договорите им ще бъдат обвързани с получаването й в някакъв срок.Не става ясно за какво ще им се плаща - държавата ще поеме таксата за педагогическа квалификация, заплащането им ще се изравни с това на редовни учители или просто ще им се позволи да работят като учители и ще им се плаща за това.
Последното не е никаква новина - и в момента има възможност и практика специалисти без тапия за учител  и хора без завършено висше образование по специалността да преподават, ако няма кадри. На тях пак се плаща, но с по-ниска ставка и ако искат допълнителна квалификация, трябва да се бръкнат за университетски такси и да отделят от времето си за доучване.
Не визирам завършилите полувисшите институти за учители, които са си съвсем в професионалната категория, но са на изчерпване.

В наши дни специалностите, които задължително включват педагогическо профилиране, съвсем не са много. При повечето опцията е допълнителна и платена, а и рядко на младежите им се занимава с това.
По време на моето следване (в зората на демокрацията) това вече беше опция (въпреки че 2-3 години преди е било норма) и макар и безплатна, едва 10-на души от курса ми взехме такава.

Що се отнася до това, колко може да се научи "преподаването" за една година, за мен това е занаят, който се учи чрез практика. Трябва да знаеш теорията и да имаш известна склонност, без това не може, но дали ти се удава можеш да разбереш едва като застанеш повече от 2-3 пъти пъти пред един клас и то в различни ситуации. И ако прецениш, че е "твоето" нещо, тепърва започваш да се дообразоваш и доразвиваш, както във всяка работа. Вярвам, че на 30 е по-лесно да вземеш такива решения и да направиш този избор, отколкото на 20.
Именно. Човек остава с впечатление, че ще ги хващат от улицата. Не следя новините като цяло, но гледам да съм информирана за нещата, които стават в образованието заради децата си.


..... И от двата типа много не стигнаха до системата или се опариха от нея  по много причини
И в моята сфера има такива хора, които могат да преподават (основно по езици), но не желаят.
Виж целия пост
# 1 405
Ако някой проявява интерес, едно писмо на МОН, относно предприети действия за реализиране на конкретни мерки за решаване на проблема с тежките ученически раници с цел превенция на възможните заболявания на опорно-двигателната система на подрастващите.
Виж целия пост
# 1 406
Похвална е инициативата, но частта с препоръката за теглото на учебните помагала е една идея закъсняла, конкретно за класа на моят син, който сега ще бъде първолак, учебните помагала бяха избрани на 03.09. Виждам, че датата на писмото е 07.09.
Осигуряването на средства за шкафчета е супер и при нас овреме спести парички от родителите за същите такива.
Виж целия пост
# 1 407
Тези учебници могат ли да се свалят отнякъде и да се качат на таблет, за да ги използва ученика?
Или се ползват само ако имаш интернет?
Защото ако е вторият вариант отново нищо не е свършено, а се хвърля прах в очите ни.
Виж целия пост
# 1 408
Тези учебници могат ли да се свалят отнякъде и да се качат на таблет, за да ги използва ученика?
Или се ползват само ако имаш интернет?
Защото ако е вторият вариант отново нищо не е свършено, а се хвърля прах в очите ни.
Аз на "Просвета" намирам само за ползване, без възможност за сваляне.
http://www.prosveta.bg/bezplatni-elektronno-chetimi-varianti-na- … aten-dostp-6-klas
Тези учебница са голяма хранилка. По всеки предмет на "Просвета" има поне по 2 варианта.
Виж целия пост
# 1 409
Не са само по БЕЛ, ако имаш предвид тези за шести клас. Скролни надолу.
Но да. Не са за сваляне.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия