Словесни задачи

  • 8 928
  • 65
Здравейте. Имам следния проблем с децата си (с единия повече, но всъщност и с двамата), които сега ще бъдат 3 клас - не могат да решават текстови задачи по математика. Четат сравнително добре. Смятат прекрасно. Задача, написана с цифри я решават бързо и без никакъв проблем. Обаче... задача написана с думи не могат. Дори най-простата, от типа "сборът на числата 2 и 5, умножете по 9" не могат. Ако задачата е (2+5).9 няма проблем. Когато аз им прочета задачата и обясня как се решава стъпка по стъпка уж разбират. Сами не могат да я решат. Мислех, че просто ги мързи да прочетат условието, но и когато ги карам да го четат на глас пак не могат.
Просто в чудо съм се видяла вече.  smile3511  Даже ги водих на тест за дислексия, всичко е наред според теста. Ужасно ме е яд, защото смятат чудесно, а на контролните получават 3 и 4 заради словесните задачи. И не знам какво да направя... Някакви идеи? Само моите деца ли са така?  newsm78
Виж целия пост
# 1
Да не би да не знаят какво е произведение, частно, сбор? Чисто като думи. Имаше там умаляемо, умалител, това не са думи, които иначе ползваш всеки ден. Може това да провериш. Могат ли да кажат какво е произведението на 5 и 6, примерно.

И другото, което знам, че помагаше на много съученици, беше да си пишат т.нар. съкратени условия. Дадено и Търси се, така ги пишехме ние. На мен не ми помагаше, но за някои си беше необходимо структуриране на мисълта. Това за задачите тип: "Пешо има 5 ябълки, ако Иванчо му даде още 8, а Нина му вземе 3, колко ще има?", т.е. тези, при които са дадени някакви предмети в задачата. Или по-късно задачите с работа и басейни...

Когато една учителка, добра беше, ни започна със съкратените условия, двойкаджиите минаха на 4-ки, а четворкаджиите - на 5 и 6. Не всички и на 100%, естествено, а и други качества имаше жената, които също допринесоха, но това беше много ключово.
Виж целия пост
# 2
Думите ги знаят.
Виж целия пост
# 3
Опитай с няколко урока при частен учител по Математика.
Виж целия пост
# 4
И друго си спомням, че майка ми ми е казвала - разделяла ми е мислено задачата на части.
В твоя пример: "сборът на числата 2 и 5, умножете по 9" би било:

1. Гледаме до запетайката - кой е сборът на числата 2 и 5? Ако знаят какво е сбор, трябва да могат да го сметнат.
2. Заместваме "сборът на 2 и 5" със 7. 7 умножете по 9. Колко прави?

Като това може с цветни моливи да се оцвети, за да стане ясно.

Не съм сигурна, че възможно най-добре обясних, но в 7. клас влязох без курс по математика в езикова гимназия, само с "уроците" на майка ми, след като учителка ме изгони от курса на 4-тото ходене, защото съм знаела достатъчно. Същото се случи и в кандидатстването за университета, където също след 5-6 посещения напуснах курса и пак изкарах 6-ца. Явно начинът на обяснение на майка ми е бил за мен тогава разбираем и определено мога да го препоръчам.
Виж целия пост
# 5
Да не би да не знаят какво е произведение, частно, сбор? Чисто като думи. Имаше там умаляемо, умалител, това не са думи, които иначе ползваш всеки ден. Може това да провериш. Могат ли да кажат какво е произведението на 5 и 6, примерно.

И другото, което знам, че помагаше на много съученици, беше да си пишат т.нар. съкратени условия. Дадено и Търси се, така ги пишехме ние. На мен не ми помагаше, но за някои си беше необходимо структуриране на мисълта. Това за задачите тип: "Пешо има 5 ябълки, ако Иванчо му даде още 8, а Нина му вземе 3, колко ще има?", т.е. тези, при които са дадени някакви предмети в задачата. Или по-късно задачите с работа и басейни...

Когато една учителка, добра беше, ни започна със съкратените условия, двойкаджиите минаха на 4-ки, а четворкаджиите - на 5 и 6. Не всички и на 100%, естествено, а и други качества имаше жената, които също допринесоха, но това беше много ключово.

Hands Plus1Hands Plus1 бих написала абсолютно същото!
Виж целия пост
# 6
Не съм сигурна, че възможно най-добре обясних, но в 7. клас влязох без курс по математика в езикова гимназия, само с "уроците" на майка ми, след като учителка ме изгони от курса на 4-тото ходене, защото съм знаела достатъчно.
Досега не съм чувал частна учителка доброволно и по своя воля да изгуби един от клиентите си... Joy Joy
Виж целия пост
# 7
И аз съм се сблъсквала с такива учителки по математика Simple Smile голяма злоба ако видиш някаква грешка или пък вземеш, че се справяш бързо
Виж целия пост
# 8
Ами, и по език ми се е случвало - отказа да правим повече часове, защото считаше, че веднъж седмично е достатъчно. Оказа се отново права, защото ме питаха на самия изпит дали съм native speaker, а изпита минах с над 90%, не помня точно колко.
Виж целия пост
# 9
"сборът на числата 2 и 5, умножете по 9" не могат. Ако задачата е (2+5).9 няма проблем.

Ами учи ги да пренаписват задачите успоредно с четенето, като рафинират математическия израз от думите.
 Например почват да четат и първата дума, която има математически смисъл, е "сбор", щом знаят какво е това то си написват на листчето математическия еквивалент на думата сбор, а именно "+". Продължават да четат и стигат до 2 и 5, ми записват си ги от двете страни на плюса. После идва "умножете" записват едно "*" и слагат скоби, защото се знае, че има приоритет на операциите и без скоби няма да умножат сбора, а само едно от числата. И накрая пишат 9 и вече имат израз.  При по-сложните задачи пак е същото - пише се табличка с даденото, взаимовръзките от условието и търсеното.
Виж целия пост
# 10
Забелязала съм при моите деца, че се объркват при изчитането на задачата. В едно-две изречения има много информация, дадени са много неща и няма как да се асимилира. Аз ги карам да прочетат задачата веднъж информативно и след това отначало, като спират на първото дадено нещо като информация и да си го записват разбираемо и подредено, т.нар съкратен запис.
Пример: Ученик трябва да прочете книга за 3 дни .Първият ден прочел 23   страници ,  вторият  — 2 пъти в повече, отколкото през първия , а през третият ден  — с  20 страници в повече отколкото през   втория ден .От колко страници е книгата ?
1ден -                  23стр.
2ден -    23*2=   46стр.
3ден - 46+20=   66стр.
--------------------------------------
 Общо:              134стр.       

Също ги карам да рисуват. Когато има правоъгълник, рисуват го, попълват по него каквото знаят и така. Всичко трябва да се визуализира, защото текста много обърква. Не приемам написано домашно без да има помощен лист, колкото и да е проста задачата и да могат без него.  По алгебра същото - не видя ли решено деление с опашката или умножение с долната черта, не вярвам, че е решено от тях, може да са го сметнали с елката.                   
                         
Виж целия пост
# 11
Имахме хубаво помагало във втори клас специално за текстови задачи, като беше фокусирано точно върху това, да ги научи да си правят съкратен запис, осмисляйки условието. Не го откривам сега, за жалост, (помня само, че беше синьо), но със сигурност ще откриете нещо подобно.
Виж целия пост
# 12
Моят син също се затруднява, от тази година почвам с тази схемичка. Пробвайте и Вие:
https://drive.google.com/file/d/0B4z_Pjf1Ecbgb1EzRExwQ25jaW8/view
Тази също: https://drive.google.com/file/d/0B4z_Pjf1EcbgR3E1TUVnUExSLVU/view
Виж целия пост
# 13
Storm76, благодаря!
Виж целия пост
# 14
 storm76 bouquet
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия