През 1955 неврофизиолога Глен Доман заедно с група учени основава Институт за развитие на човешкия потенциал в Филаделфия. Разработвайки система за рехабилитация на деца с тежки поражения на централната нервна система той стига до извода, че най-ефективно може да се влияе на развитието на мозъка в периода на активния растеж - до 6-7 години. "Най-лесно се приобщават към знанията деца на възраст до една година" - смята Доман. Така възникнала идеята да се използва опитът от стимулациите на умствените процеси за работа с нормални деца.
Целта на занятието е да се запознаят децата с хиляди ясни, точни и интересни факти. И тези факти, подобно на компютърна програма, трябва да бъдат систематезирани по раздели от знания, категории и битове. Например раздел "Биология", категория "насекоми", битове "снимки на насекоми", или раздел "Литература", категория "детски писатели", битове "портрети на писателите". Изображенията на различните битове информация трябва да са залепени върху картонени карти с размер 28 х 28 см. На обратната страна се надписва наименованието на бита, напр. "това насекомо е калинка". Доман подчертава, че на детето трябва да се съобщава само факт, а не мнение. Т.е. ако кажем "колко красиво насекомо е калинката" вече няма да бъде правилното название на бита информация.
Как протичат занятията?
Няколко пъти на ден на детето му се показват (не му ги дават, а показват на разстояние на по-малко от 45см. от лицето) и се назовават картите, представляващи битове знания от различни категории. Показват се много бързо, 1сек. да се показва, 5 сек. за да се изговори названието. Доман препоръчва да се започне с показването на 5 различни категории, всяка от които съдържа 5 карти (общо 25 карти) и да се показват не по-малко от 3 пъти на ден, постепенно увеличавайки количеството на предлаганите категории и темпото с което се показват. Вече усвоената от децата информация може и трябва да бъде подменяна с нова (по една карта на ден) използваните карти се прибират в картотеката и се използват при необходимост. Детето усвоява един факт-карта за 30 показвания.
Авторът смята за приоритетни, сред различните области от знания, четенето и математиката. Според него те оказват най-голямо влияние върху интелектуалното развитие на детето.
Четене
При поданасянето на общите енциклопедически занания на детето се демонстрират карти със снимки, рисунки и т.н., а обучението по четене се състои в показването на карти с думи, написани с големи червени букви. Като резултат, детето "прескача" буквено-звуковия етап и се научава да чете направо цели думи.
Математика
На занятията по математика Доман предлага да се избяга от абстрактните числа. Вместо тях на детето се показват карти с определено количество точки (от една до безкрайност), като се казва колко кръгчета са изобразени. Картите се показват последователно, регулярно и бързо. Постепено детето развива способност да преценява количеството видяни точки без да ги брои. Тук може да прочетете как да се подготвят материали по математика и как точно да се показват http://www.danilova.ru/publication/math_13.htm
Физическо развитие
На Глен Доман принадлежи също така и система за физическото развитие на детето.Основният и принцип е - пълна свобода на физическите манипулации от раждането на детето. Доман утвърждава, че физическото развитие стимулира умственото, затова в методиката му двата фактора вървят заедно.
ljuboznatelna е давала линк към книгата на Доман "Хармонично развитие на детето"
www.kid.ru/rebenok/doman001.php - 15k
Глен Доман призовава родителите да уважават детето, да се занимават с развитието му, да му дадат възможност да постигне най-доброто на което е способно. Според него най-добрите учители са майките. "Каквото и да е нивото на развитие на майката, тя може и трябва да развива интелекта на детето си" - смята Доман. Задачата на майката е да осъзнае, че информацията чута от нейните уста ще стигне до детето по-бързо от всяка друга и ще бъде възприета от него по най-добрият начин.
С моята дъщеря се занимавах по тази методика, но само от 5 до10 месеца. Занимавахме се основно с математика, другите карти ми беше по-трудно да ги изработя в достатъчно количетво. Статиите, които прочетох на тази тема и мненията на родители, които са се занимавали по тази методика, наистина ме вдъхновиха. Порчетох за деца, които на 5 години могат да четат, знаят чужди езици, смятат с три-четири цифрени числа. Но методдиката не се оказа особено подходяща за мен. Трябваше да намирам поне 6 пъти на ден по пет минути, в които тя да е бодра и в добро настроение, между занятията трябваше да има прекъсване от най-малко 20 мин., а Лизито тогава спинкаше и сутрин, и следобяд, когато не спешеили ядеше и правих масажчета и гимнастики. Другото, което се оказа не много подходящо за мен е, че трябваше да не проверявам какво е научила, а за да продължа да се занимавам с нея аз също имах нужда от стимул, от ЛФК-то например резултатите се виждаха веднага. Надявам се все пак да са и били от полза тези наши кратки занятия, може пък тези червени точки да са и помогнали да напредва физически, пък и на прощъпулника си избра сметало, а имаше толкова по-привлекателни неща. Може въпреки синдрома да стане матиматичка, като мама.