Важно! Ред за прием на деца с проблеми в масови детски градини!

  • 8 121
  • 36
  Почти всички ние сме се сблъсквали или сме чували за случай на отказ да се приеме дете с  проблеми или специфични образователни потребности в масови детски градини. Когато отидем и просто се опитаме да запишем детето в някоя градина, нищо не пречи на директорката да откаже. Често причината не е в нежеланието да се приемат деца с проблеми. Просто си има провила за прием - групата да бъде малка, да има назначен ресурсен учител, който да подпомага колегите си. Днес на срещата в МОН специално се повдигна въпросът за реда за приемане на деца с проблеми с масови детски градини.
   Доколкото стана ясно, в момента тече процедура за създаване на ресурсен център, в който да работят ресурсни учители, психолози и логопеди. Тяхната задача ще бъде да наблюдават на място нашите деца, работата с тях и да извършват рехабилитация/психолог и логопед имам предвид/ при нужда. В ресурсния център ще работи и екип за комплексна педагогическа оценка. На този етап се предполага, че този ресурсен център ще заработи до края на годината и ще поеме от Регионалния инспекторат по образованието /РИО/ горните функции.
   Какво е положението към момента?! В големите градове детските градини са силно натоварени, групите са твърде големи. За да се приеме дете с някакво увреждане или специфични потребности в масова детска градина, едно от изискванията е децата в групата да са по-малко. Последното е трудно осъществимо, което прави присъствието на ресурсен учител още по - наложително. За да се назначи ресурсен учител, в градината трябва да има минимум 5 деца, с които да се работи. Към момента има практика един ресурсен учител на обслужва две съседни градини, с цел да покрие бройката. Към момента има градини с назначен ресурсен учител. Ще направим всичко възможно до вземем от РИО списък на тези заведения за София, по квартали и да го публикуваме тук.
   Как да запишем детето си в масова детска градина?! Има установен ред за записване, но той не е задължителен, а само ПРЕПОРЪЧИТЕЛЕН. Ако състоянието на детето го позволява и в съответната детска градина нямат нищо напротив, можете да запишете детето си и на общо основание. Но така рискувате да се сблъскате с отказ. Редът е следният. Подава се молба в РИО. Не е задължително детето да е минало на ТЕЛК. Препоръчително е да се предоставят и съответни документи описващи състоянието на детето. Молбата се разглежда, след което заедно с детето се минава през екип за комплексна педагогическа оценка. Комисията излиза със становище дали детето има нужда от ресурсен учител, психолог и/или логопед и препраща към съответната най-близка до вас градина където вече има създадени условия и назначен ресурсен учител. По тази причина искаме да публикуваме списък на градините имащи ресурсен учител. Предполага се, че минавайки по каналния ред няма опасност да ви върнат. Освен това, ако ние не се възползваме от от програмата на РИО НЯМА КАК ТЯ ДА СЕ РАЗВИЕ и да обхване по-голям брой детски градини.
  Доста дълго стана  Embarassed но се надявам информацията да е била полезна. И още нещо, за деца с много тежки проблеми, които няма начин да посещават масова детска градина, има само една детско заведение / доколкото разбрах/ 112 детска градина в Павлово.
Виж целия пост
# 1
Ели,благодаря за информацията.  bouquetНа мен лично ми е полезно всичко,свързано с приема на децата ни в детски градини.Аз лично за себе си съм си направила някои изводи от дългото ни обикаляне по градини,но се надявам нещата да вървят към добро.Идеята за този Ресурсен център е добра,но това само за София ли се отнася?Защото днес нашата логопедка ми каза,че и за Плевен има идея за откриване на такъв център.Това е добро решение,защото ще е хубаво тези специалисти като поработят с детето да си кажат компетентното мнение.Това мнение ще е много важно при приема на дете в градина,защото по този начин персонала в градината няма да може след десетминутен контакт с детето да поставя диагнози като аутизъм,много тежък случай...Отиваш си с документите в градината,която ти е препоръчана от Ресурсния център и си спокоен,че детето ти ще бъде прието такова ,каквото е и ще му бъде помогнато качествено.А това е най-важното,нали? Hug
Виж целия пост
# 2
 Валенцето, проблема засяга всички родители, но явно в София е най-силно изразен заради острият недостиг на места в детските градини. Предполагам, че тази ред на прием важи не само за столицата, а за всички регионални инспекторати. Просто в София стартира пилотно - доколкото разбрах. Пък и от майки извън столицата знам, че в много по-малки населени места няма как да се изразя - неразбирателство между директорки и родители. Въпросът е, ние да използваме каналният ред, за да помогнем на програмата да се развие!
Може би, ако възникнат допълнителни въпроси, ще намерим начин да зададем и тях newsm78
Виж целия пост
# 3
Благодаря за разясненията!Дано успее проекта.Ще е полезно за всички ни! Simple Smile
Виж целия пост
# 4
Това откога се опитвах да ви обясня, но явно сте го пропуснали. Докато негодувахте защо не ви приемат децата в масовите градинки,да бяхте прочели в темата за образованието на деца със специални потребности.
Във всички областни градове без 4-5 ще има ресурсни центрове, които ще заработят от септември.
П.П.Това не е програма. Това са нормативно установени правила от ноември 2003 година насам.
Виж целия пост
# 5
Logoped_zara2, всъщност аз видях поста ти в другата тема - писала съм и там, именно посочвайки изнесената информация. Пускам го в отделна тема, това е единствената разлика. В крайна сметка целта е една - родителите на деца с проблеми да са информирани. Ако съм използвала думата програма неточно, извинявай, но това не променя цялостния смисъл Hug
Виж целия пост
# 6
Логопед Зара2,явно наистина съм пропуснала да прочета в другата тема,докато негодувах защо не приемат детето ми в масова градина,за което съжалявам.Доколкото съм чела в темата ставаше въпрос за прием на деца в училища,но явно съм се объркала.Сега почвам да си поправям грешката и ще изчета всичко Grinning.Но е добре да я има и тази тема отделно,защото в нея става въпрос конкретно за детските градини. Hug
Виж целия пост
# 7
Logoped_zara2, в долната тема също си разяснила за приема на деца с проблеми - и аз съм писала там. Наистина и преди имаше дискусия по въпроса, темата която си изкарала напред.

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=107334.0

 Hug
Виж целия пост
# 8
Ели Акманова, чета винаги тези теми, но така и не мога да разбера моя син дали подлежи на такъв прием, той е също с 90 % и с чужда помощ, но по отношение на храненето и боледуванията! Иска ми се да ходи при децата, но нали ти е ясно какво преживяваме като отидем в нормална детска градина, говори ми се веднага за специализирана, а каква е тази специализирана за него! Той нормално се храни с другите деца, спи с тях, даже е по-развит от тях в много отношения! Просто е по-особен случай и докато спи трябва да се наблюдава, че като се задави да го изправят, да го потупат, да го гушнат, защото се плаши и плаче! Блъскам си главата и незнам какво да избера за него, да подлагам ли на риск живота му, да го записвам ли пак на нормална и то само до обяд, защото ги слагат да спят веднага като се нахранят, а той трябва да поиграе поне половин час докато смели стомахчето! Такава ми е дилемата, дилеместа и мъчеща ме! А е толкова контактен и обича децата, че се мъчи с мен в къщи в момента!
Виж целия пост
# 9
Mama Igi, разбирам страховете ти, разбирам, че познаваш прекрасно детето си и знаеш от какво има нужда. Всички се страхуваме - много родители на деца без никакви проблеми се страхуват да ги дадат в ясла или градина, защото може да не се грижат добре за тях. Колкото до отношението в масовите градини към нашите деца.....мисля, че понякога и те се страхуват дали ще се справят, дали другите деца ще проявят разбиране - пък и техните родители. По - лесно е просто да те препратят към специализирана градина. Личното впечатление, с което останах след срещата е следното. Ако отидеш да помолиш някоя директорка да ти приеме детето, тя, дори да е добър човек може да откаже - не защото не проявява разбиране, а защото не е запозната с обективното състояние на детето. Те все пак са педагози, не лекари. Но, ако минеш по каналния ред, комисията ще издаде становище, ще препоръча съответни специалисти и всъщност директно ще те препрати към градина, в която вече име създадени условия. На теория директорката няма да откаже. А и ресурсния учител е точно за това  -  да помага детето да се интегрира съобразно своите нужди. Няколко пъти ни повториха, че ако не се използва съответната процедура, няма как да разширят кръга на училищата, приемащи деца с проблеми под надзор на ресурсен учител. Знам ли, звучи добре - дано наистина е така. В Мая има списък на градините и училищата в София/със сигурност ще го пусне щом се добере до компютър, милата/, в които има ресурсен учител - съвсем не са много. Но и няма как да бъдат щом не се използва каналният ред. Така ни обясниха. Не си длъжна да го правиш, но май излиза, че е по-добре. За специализираните градини не знам - нямам право да ти давам съвети, Боби е малък още, какъв ли опит имам Embarassed, но си мисля......ако с детенце минете през тази комплексна педагогическа оценка, специалистите там може би ще ти дадат насоки и съвети, които да ти помогнат да вземеш най-правилното решение.
 Hug Hug Hug
Виж целия пост
# 10
Мерси Ели, сериозно се замислям и май ще говоря още тази вечер с мъжа ми, иска ми се да вярвам, че един път бюрократството ще заработи и за нас! Но толкова се напарихме, че дано е истина всичко това, толкова обнадеждаващо звучи! Но какво ми пречи поне да опитам!
И аз  Hug и те целувам, много усмивки за вас!
Виж целия пост
# 11
Първо да се извиня, че не си влизам в акаунта,нещо съм си забравила паролата,а нямам възможност да минавам процедурта със забравената парола.
Мамо Иги, по твоето описание съдя, че детето ти изобщо не е за специална градина. Там се записват деца с разнородни проблрми,най-вече с интелектуални, с тежки физически и с множество увреждания /изключвам логопедичните,но и за там явно не е/.
Минаването през споменатия екип не е формалност /което не пречи в някои областни градове да е отбиване на номера/, а е много важна процедура,и то не само за да се предвиди броя на ресурсните учители. Понеже съм в такъв екип, мога да ви кажа най-отговорно,че сме открили редица проблеми,неоткрити от лекари,учители и т.н., например слухови, зрителни проблеми, тежка форма на дизартрия, дори  цепки на небцето и т.н. Освен това се съгласете че нито личните лекари,нито учителите ж масовите градини и училища могат да направят реална преценка на образователните нужди. Затова екипа дава насоки и най-вече - опитва св да промени отношението на учителите. Като добър признак отбелязвам това,че все по-често родителите канят учителя/учителите на детето да присъстват на заседанието на екипа, защото са спечелили доверието му с внимателно отношение и сериозна работа. Това показва че усилията ни не са били напразни и че можем да се надяваме на още по-голям напредък.
Виж целия пост
# 12
Логопед Зара ти си ме поля със студена вода!
И понеже не сме и за нормална градина, няма за нас градина! Защото сина ми си е точно с тежко физическо увреждане, щом като имаме и ТЕЛК 90% с ч.п., но по причина че то не е външно и видимо веднага, освен обезобразеното му от шевове телце, ние не можем да ползваме никакви облекчения за нас, в смисъл едно ходене с децата за него ще е само радост и удоволствие, а за нас голяма помощ, сега ще имаме и друго дете, и доста ще се озоря зимата да тичам евентуално до някоя градина на обяд с 4 месечно бебе, за да прибера сина си след обяда, ако въобще се съгласят отново някъде да го вземат и то при разни неизгодни условия, като да плащаме пълна такса и т.н., така беше тази година!
Виж целия пост
# 13
ТЕЛК-а не винаги е точен показател за това къде е добре да се обучава детето. Какви специални грижи изисква сина ти през деня - това в най-важното при избор на градина. Може в масовата да са в състояние да изпълнят изискванията. Но в крайна сметка родителят решава, стига разбира се да има предвидена възможност за прием в специална детска градина на деца с чисто физически проблем като сина ти.
Виж целия пост
# 14
 Много благодаря на Logoped_Zara и елена акманова за полезната информация! Беше ми интересен и линка към портал "Интеграция" в една друга подобна тема. Моят въпрос е кога трябва да подам молба в РИО - Пловдив, ако искам да приемат детето ми септември 2007 в детска градина? Молба за градина аз трябва да подам от октомври тази година до април 2007. Дали комплексната педагогическа оценка ще е актуална и след 7-8 месеца, когато детето трябва да тръгва на градинка?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия