Как да научим децата да обичат музиката?

  • 7 425
  • 27
Как да научим детето на любов към музиката?

Не видях такава тема.

Предлагам да споделим идеи  за това- как да работим с децата от предучилищна възраст, които имат интерес към музиката в къщи. Макар че трябва да се работи не само с децата, които имат интерес към музика, а с всички деца. Тук има детски учителки- могат да споделят и те опит.
У дома на първа почит е детското акордеонче подарено от Дядо Коледа миналата година. То е играчката с която се събуждаме и заспиваме, с нея ходим на детска градина... Освен него  имаме и други детски музикални инструменти, но не всичко съм успяла да намеря хубав и здрав металофон, дървено конче и музикален триъгълник. Успокоявам се, че ги има в детската градина и че у дома има други, които ги заместват. 
Имаме освен акордеона- китара, пиано, барабанче, маракаси, чинели, триола, устна хармоничка, окарина, бърдуче, дайре, дървени пръчици,кречетало, звънчета и разни други дървени свирчици. За съжаление нямам много възможност да пътувам за да намеря всичко от което се нуждаем.
Като начало ви предлагам две музикално-дидактични  игри.
Познай, коя е песента.- за 3 -4 г.
Играта включва само познати за детето песнички. На пиано, триола или друг инструмент изсвирвате припева-( част от песента)- детето трябва да познае- коя е. Същото , като разновидност може и с изпяване с трала-ла, или м-м-м. Понататък може и детето да ви изпее песничка, а вие да познаете коя е.
За по големите- 4- 5-6 г. Казвате на детето, че ще чуе ритъмът на една от трите песни и ги изброявате –изчуквате( или пляскате) ритъмът на една от тях. Преди това може де си припомните ритъмът на трите песнички. Този ритъм трябва да е отработен-т.е. да сте пляскали поне на тези песни, когато сте ги пели и освен това трите песни трябва да са с изразено различен ритъм. Например- валс, марш и ръченица.

За начални познания за нотите.3-4 г. Рисувате с молив петолиние( после го изтривате) и по него нотите са есенни листа или снежинки в зависимост от песента. Големината на снежинките е в зависимост от големината на нотите. За целта ви са нужни детски сборничета с песни и музика. Апликирате само едно музикално изречение – напр. Пухкави снежинки, снощи заваляха... Пеете и детето да показва по снежинките. После може да апликирате или рисувате мелодията на др. песничка заедно. За по-големите деца се усложнява ритъма.

Ръченица-
Да покажем как върви големият щъркел в блатото- Ходи- повдигате десния крак и го смъквате, ходи- повдигате левия крак и го смъквате, спре- повдигате десния крак и го задържате.
Като усвои това. Да покажем как върви мама щъркелка - по бързо говорите от първия път. ходи- ходи-спре!....(повтаря се)
и накрая- как ходят малките щъркелчета- бързо като ръченица - ходи- ходи -спре! ходи- ходи - спре!.....  може да бъде придружено с музика.
Тази игра изисква месеци упражнения, като татко щъркел  и постепенно се минава нататък.

Виж целия пост
# 1
Да, показала си много похвати за практически музикални упражнения.
Но според мен има и нещо друго, на което трябва да се наблегне, независимо дали искаме да правим детето си музикант или не. А това е развитието на слуха и възприятията му. Т.е. не само детето да твори музика, но и да слуша. Много музика, от най-различни жанрове и стилове. На тази възраст децата се радват на ритъма и мелодичността и не придирят какво слушат - дали ще е съвременна музика, класика, фолклор или чалга. Колкото е по-богата и разнообразна е музикалната среда, която създаваме около детето, толкова по-пълноценно ще се развие музикалното му възприятие.
Виж целия пост
# 2
Още от курема  Laughing слагаш слушалки на курема и готово
Не се излагам - by the way
Успех !!
Виж целия пост
# 3
Как' Сийке, абсолютно си права.

Детето трябва да много да слуша музика-  всякакви жанрове и стилове.
Има и детски инстументални пиеси за слушане. Сега се сещам само за тези на Сен Санс.  Като слушат музиката децата могат да бъдат научени да я описват- нежна, страшна, бавна, бърза, игрива и т.н. освен това за развитие на въображението може да им бъде предложено- на по-големите деца да затворят очи и да видят какво ще ги накара да си представят музиката и после да го разкажат.  Друга разновидност на слушането е да нарисуват картината , която виждат докато слушат.
Виж целия пост
# 4
Вкъщи по цял ден звучат детски песнички/правим и паузи, разбира се/,повечето от които ги знаем наизуст smile3521 Колекцията от дискове е доста богата-приказки за преди сън и песнички за през деня  newsm53
Виж целия пост
# 5
Играта се казва

Кое е това животно

Използват се музикални инструменти или мотиви от вече познати песни,
 които предизвикват асоциации с определен образ на животно.
 Например изтананиква се или изсвирва откъс от Зайченцето бяло, детето отгатва, че това е зайче. След като познае може да му се покаже играчка с образа на животното.
Със помощта на дървено конче може да се пресъздаде тропот на копита на конче,с кастанети - чукането на кълвач, с бардуче- песента на птичка.



Виж целия пост
# 6
Има една детска музикална приказка,написана слециално с такава цел-"Петя и вълкът" от Сергей Прокофиев.Всеки музикален инструмент показва някой от героите-патицата-фагот,котката-кларинет,птичката-флейта и др.Ако имате наблизо читалище запишете детето на някакви музикални занимания.Така,когато е сред други деца ще има по-голям стимул да се заслушва,не само да чува.
Виж целия пост
# 7
Хм.
Аз не съм особено музикална, не мога да свиря на нищо. Мога да налучквам мелодии на пианото доста успешно, но дотук. Имам спомен от къща, в която всички свирят на нещо и имат слух, и се упражняват, и се гонят с виолончелото по стълбите, пищят и скърцат. Имам спомен и от мили домашни концерти, в които всички участват, а аз съм публиката.

Детето ми май е музикално. Не съм го занимавала с нищо конкретно.
Пускала съм му много музика, специално за нея свалих класика и особено всякакви класически танци; пускам си най-разнообразни стилове, включително и музика от различни части от света; тя има вече разни предпочитания и ми намалява звука, ако не й хареса.
Подбирам доста детските неща, които й записвам.

Преди година се забавлявах да й измислям детски текстове на класически арии и хорове - "Кажи ми, Кармен, любиш ли ме ти" беше станала "Кажи ми, грахче, твърдо ли си ти, да или не, ти ми кажи.
Сто дюшека в моето легло - и пак е твърдо то!"
"Принцеса истинска си ти, разбрах,
със малко зрънце ГРАХ!"
И т.н. Знае си ги, шушулката, даже ми е много смешна, защото като й кажеш да потанцува, си пее класическа музика, която инак би й била много сложна. Тя обаче я знае като "Песничката на духа от "Аладин".

На нотите я научих, докато се качваме по стълбите. Всяко стъпало - нота. После ги гледаме на пианото на дядо й, като идем у нашите.
Там дрънкаме на воля и си играем на "къде е "До". Обяснявах й, че долното "До" е татко на горното "До", пък ееей онова "До" там е дядото.
съответно долно "Ре" е майка на горно "Ре" и т.н.
"До", "Ми" и "Сол" са братя и пеят в мъжкия хор.
"Ре", "Фа" и "Ла" са сестри и пеят в женския. Понякога мъжкият хор взема и горното "До" да пее с тях. Аналогично с малкото "Ре".

Това е, не съм я занимавала с цел да я правя музикантка, а да изпита удоволствие от музиката и да не се шашка от сериозността, с която понякога е заобиколена.
Виж целия пост
# 8
Още от курема  Laughing слагаш слушалки на курема и готово

Сега остава да кажеш, че грешката е вярна и още от състояние на плувци ги обучаваш в музикалност със слушалки на ъъъ, съответната част телесна, и готово съм паднала.
Виж целия пост
# 9
Вкъщи по цял ден звучат детски песнички/правим и паузи, разбира се/,повечето от които ги знаем наизуст smile3521 Колекцията от дискове е доста богата-приказки за преди сън и песнички за през деня  newsm53
Peace
Виж целия пост
# 10
Анда,в момента има серия на Киндер-сюрприз с играчки ноти.Виж в сайта подробности,има съчинена забавна история за нотите,а също и възможност сам да измисляш музика тъй като има и клавиши .Моят син е във възторг,защото е едно да имаш само играчката,а друго е като са я вмъкнали в някаква историйка.Освен нотите има и различни инструменти -той е събрал 3-4 инструмента и "Фалшивата нота" и вече се държи като "познавач"! Simple Smile
Виж целия пост
# 11
При нас - ето какво обясних за нотите - както думичките са съставени от буквички, така и мелодията е съставена от ноти. Нотите са- до, ре ми ... Те живеят в една къщичка, която се казва петолиние. Къщичката има врата- затварям петолинието и се заключва с един ключ- който се казва ключ сол. Тяхната къщичка прилича на стълбичка и на всяко стъпало живее по една нота. На първото стъпало - най-долу е до, на второто- ре и т.н. Рисувах, писах. Оцветихме малко ноти, но като че ли на този етап не предизвиках голям интерес, освен че по своя инициатива нарисува "петолиние".  Виж слушането на музика, свиреното на акордеончето- най-вече и на йониката, пеенето - това най-много му харесва. Радва ме, че като слуша музика , просто притихва. smile3505
Още една игра за по-малките дечица.
Може на металофон или на устна хармоничка. Всъшност най-вече е за металофон, а някъде може и устна хармоничка.
На металофон- плъзгане на палката нагоре и надолу по металофона е вятър- той може да е по-сърдит и по-силен и по-слаб. Като духа вятърът събаря листата и те падат от дърветата- чукане на всяка пластинка отгоре надолу и как падат листата или дъждовните капки- как пее капчука. Също може да се "изсвири" и виелица, зимна. Пак  с плъзгане по металофона се показва как пее поточето, как лети шейната на Дядо Коледа .Долу на ниските тонове на всеки инстумент- как ходи Баба Меца, на високите - как скача Зайо Байо. На металофона- как се плискат вълничките на морето. Как Бирлибан паднал от ябълката- горно "до" и долно "до".
Устната хармоничка - как свирят клаксоните на колите, пак може вятър, капки дъждовни.
"Петя и вълкът" е много полезна за запознаване с инстументите на оркестъра. Благодаря. Бях я забравила. И за Андиното грахче много ми хареса.  Simple Smile

Виж целия пост
# 12
Мен ме хвана баба ми на 5 години и ме заведе в хор Бодра смяна. 
26 години по-късно чуствам  музиката  мое второ Аз.
 Peace
Виж целия пост
# 13
Да, показала си много похвати за практически музикални упражнения.
Но според мен има и нещо друго, на което трябва да се наблегне, независимо дали искаме да правим детето си музикант или не. А това е развитието на слуха и възприятията му. Т.е. не само детето да твори музика, но и да слуша. Много музика, от най-различни жанрове и стилове.
И не само музика в традиционния смисъл на думата според мене. Присъствах на следното симпатично упражнение за развиване на слуха у малки деца: в еднакви малки опаковки е насипано различно съдържание (сол, ориз, макарони), и детето само чрез разклащане, без да ги отваря, трябва да ги съчетае по двойки, според близостта на звука. Стъпка по-нагоре: хайде сега да отгатнем какво ли е това в опаковката, което издава такъв звук.
Голям кеф им беше на моите, та и у дома продължи сесията, и не само един ден. Е, след това трябваше да вървя с прахосмукачката и да обирам ориз и други продукти, ама карай да е весело.
Виж целия пост
# 14
Когато бях бременна ходех редовно на концерти.Не на "Пайнер", а на класически композитори и произведения. След раждането се приспивахме с песни и нежна музика.Сега детето ми е на пет години и много обича музиката-да пее, да слуша, да танцува.Важно е с каква музика е закърмено детето.Не енормално едно дете на пет години да пее:"Най ми е добре с няколко мъже." Naughty Ако от малка възраст насочиш вкуса на детето, то ще придобие съответните навици.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия