Здравейте майчета,
обучението по математика, и смятам че няма спор по въпроса, е много важно за професионалната реализация на децата ни, каквато и да е тя. Един ден ако децата се ориентират към хуманитарните а не към точните науки, математиката ще им е от помощ, защото развива логическото мислене. Тя (математиката) се използва във всяка една сфера на живота и в частност науката.
Затова реших че когато ми остане свободно време освен другите занимания ще играем на интересни математически игри. Проучих въпроса с изискванията за възрастта и започнах да проверявам "къде сме ние". Изчетох методиката по математика за институтите и видях, че в някой отношения имат необходимите знания, даже и повече от изискванията а другаде нямат достатъчно. Примерно щерка ми може да брои до 15 предмета (а понякога и с повече се справя добре), но си нямаше и най-малка представа от множества (тоест от групички - групиране на предметите по някакъв признак), което трябва да се въведе още в 1 ва група на градината.  Разбира се всичко трябва да е поднесено в игрова форма, особено за децата от 1-ва и 2-ра група.
Примерно някоя тяхна любима кукла има проблем и децата трябват да и помогнат да я реши. Това мотивира децата.
Освен това много било важно да не ги претоварваме психически, затова заниманията за 1-ва група траят до 20 минути а тези от втора до 30 и то само два пъти седмично, задължително сутрин (ако ще им поднасяме нова информация) а слетобед може само ако ще затвърждаваме стара. Попринцип това трябва да се прави в градината ама ние доста отсъствахме миналата година, защото много боледуваха, така че ще трябва да си наваксваме. Задължително всички занимания за 1-ва и 2-ра група трябва да са онагледени, децата на тази възраст не могат да си представят мислено предметите.

Заниманията по математика трябва да включват:
- броене -
- форми
- пространствена ориентация
- множества
- умения за сравнителен анализ и елементарно използване на мерни единици

Децата от първа група трябва да могат: - да броят до три предмета, да решават елементарни математически задачки включващи до три предмета. Примерно: построихме две къщички, а куклите са три - още колко трябва да построим за да има за всеки по една - като междувременно то нагледно вижда, че една кукличка си няма къщичка. Или: хайде да си направим кухня с масичка и на масичката да сложим чинии и прибори. Кукличките са две - колко вилички да сложим за да има за всички по една, а колко лъжички, а колко купички, а колко чинийки. Тука вече може да си развихрим фантазията. Има всякакви варианти. Трябва да могат да групират предмети по цвят и форма и да ги назовават(започва се с групиране по цвят). Да откриват грешки при вече образувани групички. Добър повод е всекидневното подреждане на стаята, или даже прибирането на конструктора - "хайде да играем на една игра -  нека първо приберем жълтите строители, после червените, после сините и прочие..." Запознаването с формите трябва да включва квадрат, триъгълник и кръг( някой автори пишат, че се запознават с триъгълника чак във втора група а други пишат в 1-ва). Добър повод са заниманията по рисуване и апликиране - децата сами трябва да се досетят кои форми ще им помогнат да направят къщичка, слънце, колела на кола и прочие........ Трябва да могат сами да преценят, че примерно за малката къщичка са малките прозорчета а за голямата - по-големите. В 1-ва група градацията варира до три предмета - голямо, по-малко, най-малко (подобно с дължина, височина, ширина). Игрите с конструктор и тук са много подходящи - хайде да построим мост, който да е толкова висок, че да може да мине този камион и прочие задачки..
Тази кола на може да мине под този мост!Защо? Какво трябва да направим? - да го направим по висок. Заниманията за прост. ориентация трябва да са под формата на игри - примерно открий къде зайо си е загубил чашката, или къде зайо е скрил чинийката и прочие - детето после трябва да разкаже и ако не обяснява правилно да бъде поправяно.

Засега чао от мен, че моите малчугани се събудиха Simple Smile
Виж целия пост