Ако следите форума, ще забележите следните теми: "Секс и насилие в Лека нощ", "Учителските стачки", "Проблеми, свързани с отпуските на ЦДГ", "Страсти и предложения за липсата на места в ДГ", всичките теми за добри частни детски градини, центрове, клубове, летни ваканции и заетостта на децата по това време. Всяка тема е изпълнена с предложения, които са отделни и не решават генералния проблем. За мен той се свежда до няколко основни момента:
1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)
2. Никаква яснота по въпроса на какво да учим нашите деца.
С оглед на огромните промени в обществото, кризата в моралните ценности, навлизането на Интернет и погрешното усещане за всемогъщество, което дават например компютърните игри. Стига се до абсурди като насилствено налагане на задължителен предмет Религия от Предучилищната степен. Сега уж тръгват със СИПове, а после и по-зле ще става. Как досега никой не е скочил срещу това, умът не ми го побира. Аз просто няма да пусна детето си в училище, в което му налагат такъв предмет. За да не разводняваме - не става въпрос за изучаване на история на религиите, а вероучение. На фона на това - три пъти е намален броят на часовете по български език, няма диктовки (просто няма за тях време), по чатовете се пише на латиница и, ако погледнете тийнейджърските форуми, просто ще ви настръхнат косите от правописните и смислови грешки.
Моето предложение:
Организиране на широк обществен дебат от три страни: учители, родители, политици, които да направят разчетите. Премахване на непрактичния материал и разделяне на много по-ранен етап на децата по насоченост: природо-математично насочените в едни паралелки, хуманитарно насочените - в други.
ПРЕМАХВАНЕ на чужд език от първи клас. Аз съм учител по чужд език и смело твърдя, че ранно-езиковото обучение е направо объркващо и ненужно, ОСВЕН ако не говорим за двуезични деца, които са в езикова среда. Трябва задължително да се набляга на българския език, да се внушава любов към него, да се осмислят граматичните структури и чак тогава, на втори етап от 4ти или 5ти клас можем да говорим за друг език. Тогава ще има ефект. Сега искаме задължително да знаят два чужди езика, а те и родния си не знаят.
ПРОМЯНА на учебниците с оглед на безобразния език, на който те са написани. И отново - не трябва да има само картинки с малко текст. Може да има изключително много знания, но написани на простичък и достъпен език. Аз съм против новите учебници по английски например, които приличат на албум за рисуване с по едно изречение отдолу, затова пък струват по 25 лв. книжката.
3. Липса на държавна стратегия за заетостта на децата през свободното им време:
-) липса на спортни площадки, басейни, ледени площадки и стратегия за физическата култура;
-) разбиване на системата на читалищата и школите по изкуства;
-) унищожаване на всички клубове по интереси;
-) унищожаване на зелените площи и детски площадки, липса на физическо пространство, където децата и младежите да се събират;
-) липса на контрол върху медиите, облъчването на децата с неподходящи програми, детски предавания, възмутителни реклами и простащина;
-) липса на ДГ и общи учебни планове, които да обучават децата на подобни, ако не и еднакви знания и умения така, че училището да бъде една втора степен в обучението им, а не първа. Не случайно например родният език се усвоява бурна в периода 3-5 години и това означава, че възпитателите трябва да имат изключителна езикова култура и подходящи занимания, свързани с развитие на езиковите умения на децата, а не само рисунки и игри.
4. Порочна практика всичко да е в пъти по-скъпо за децата (храни, дрехи, забавления, дори курсове) защото родителите просто не могат да ги избегнат и са принудени да купуват обувки от 50-70 лв. например. И отново към това - липса на качествен контрол върху доставяните стоки и чист държавен непукизъм в това отношение (свеж пример - купищата бебета с гъбички след последната партида на Памперс, моето е от тях, но и аз не съм предприела юридически мерки, а трябва).
5. Отново порочната практика да се учи до 12ти клас, като не се придобиват пълноценни знания. На фона на царящата криза в българското образование е цинично да се предлага избор на 16 годишно дете дали да учи 11ти и 12ти клас или не. То не е пълнолетно и има обективни причини, които ще доведат до избора му да НЕ учи и така ще възпитаме неграмотни деца и непълноценни граждани - бачкатори.
Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:
Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:
- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.
По този начин ще вкараме учебното съдържание на 12годишния курс в 10 годишен, но ще имаме деца, които учат, а не готови да станат майки и бащи 20 годишни младежи, които просто и да искат вече не могат да учат по същия начин, както 16 годишните.
Твърде много проблеми, които дори не могат да бъдат изведени от един човек. Призовавам ви да дефинираме проблемите на децата, за да можем да ги изведем и да започнем да ги решаваме не един по един, а като цяло.