Проблеми с ученето или какво знаем за дислексията!

  • 41 781
  • 468
Започвам тази тема, защото много майки, които са преди нас могат да дадат съвет как са се справяли или се справят.

А с тази тема искаме да помогнем на много дечица, които не са разбрани от своите родители, че имат проблем, те са 10 процента от населението, но учителите в днешно време казват, че те са доста повече.

Досега във форума е ставало дума за дислексията в следните теми:

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=267278.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=245626.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=236461.0

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=192567.0



Как такива деца са разбрани от своите родители и какво се прави за тях?



ЕТО И НЯКОИ СТАТИИ

http://www.legasthenie.com/pdf/bulgarisch.pdf

http://zdrave.rozali.com/detski-bolesti-zdrave/p679.html

http://www.psihologia.net/forum/viewtopic.php?p=719&sid=5bb5 … 1d1bbc60878bdb644

http://poison.blog.bg/viewpost.php?id=6052

http://bg.scips.eu/disabilities/Dyslexia.html

http://www.referatite.com/Konsultirane_na_detca_s_disleksiia-551.html

http://dyslexia-bg.org.server11.host.bg/about_dyslexia
http://www.dyslexia-center.eu/

http://www.iisupport.org/14/page.html

http://www.bg-mamma.com/site/content/view/248/

http://logopedia.dir.bg/_wm/library/item.php?did=214238&df=8 … de94bdc1395180377

Ателието на Леонардо http://news.sagabg.net/btk-grup-i-nacionalniyat-centr-po-disleksiya-preds.html  http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=306890


и на английски http://www.komonews.com/news/health/17362009.html

книга, която е изчерпена, но дано скоро пак я издадат
http://www.book.store.bg/c/p-p/m-443/id-12871/disleksia-problemi … pyl.html?srchstr=създадени%20вечни&s=0&sin=1&sinstore=2&lattocyr=0&latconvused=0



http://btv.bg/videos/broadcast_video.pcgi?section_id=209&video_id=9238 - Часът на Мама от 19.12 2008 във втората част Разговор за дислексията.




А тук замисляме седмично хранително дневно меню, което е полезно за дислексията. Ще посочим и рецепти.






Виж целия пост
# 1
Благодаря ти, Дороти за темата!  Hug

Наистина и аз имам голяма нужда да обсъдим тези проблеми. За мен е ежедневие да се опитвам да помагам на детето си в ученето. Добре, че има ваканции.  Whistling

 Ще ми е от голяма полза, ако някой сподели практически опит за това как е помогнал на детето си с дислексия.
Много ми е трудно понякога. Напр. вчера от притеснение, че не успях да му помогна много в ученето, за това, че времето никога не стига, защото всичко става много бавно и че е стартирал 2 срок с поредица 2-ки, ми се опънаха нервите и го овиках здраво, че  и баткото, който гледа да мине метър без да полага особени усилия. После следобяд, като се разхождах с бебето ми се ревеше, че съм постъпила така, притеснявах се за него да не би да се огорчи много (ох, добре, че не е още пубертет).  Иначе трябва да съм почти непрекъснато до него за да го наблюдавам дали се разсейва, да се опитвам да обяснявам уроците така, че да бъдат разбрани и поне малко запомнени.

А уроците по някои предмети са наистина безумно направени, не като за деца.

Мисля, че ще е интересно да споделя, как му обяснявам някои уроци, така че да е образно. А също ще се радвам да чуя и вашия опит, интересувам се най-много от практична гледна точка.

Иначе съм прочела много теории за дислексията и от нета и от книги, но в крайна сметка остава борбата в ежедневието, където се опитваме да помогнем на нашите деца.

Специално моят син има проблеми и с писането, и със смятането, като тези проблеми имат и някои специфични особености, които може да опиша по-нататък. Напр. един от най-големите му проблеми в математиката е пресмятането на числа. Успява, но няма автоматизъм и до днес, въпреки многото сметки, които му се е налагало да пресметне. Напр. днес в една задача му се наложи да събере 5 + 7, и понеже разсъждаваше на глас, аз чух следното 5+4 е 9, 5+5 е 10, 5+6 е 11, 5+7 = 12 ! С таблицата за умножение - големи трудности, почти винаги мисли известно време, и има сметки , които са му лесни, като напр.  7*8=56, а най трудната и до сега ( направо блокира)  е 6*4=24, 3*8= 24 а вероятно и 2*12=24  Thinking. Но му е много лесно да си начертае и да си представи цилиндър, конус, призма, никакви проблеми. Ама после нали пак се стига до смятане на отсечки, лица... Проблем. А проблема е с решаването на самите уравнения или кое къде се прехвърля, умножение, деление, числител, знаменател....Не може да мисли със символи.
Та сега мисля как би могло да му се обяснят тия неща на неговия език.

Поръчах си вчера една книга, която чакам да ми донесат утре, попаднах на нея в нета, та дано да има нещо интересно. А книгата е тази:
http://www.book-bg.com/details.php?id=22402

Иначе сериозно се замислих дали да не го пратя на курса в Русе който е специално за проблеми с математиката, но нямаме сега възможност.

Нещата които са свързани с дислексията и трудностите с които се сблъскваме са толкова много, че незнам откъде да ги започна. Затова ще спра до тук, а останалото може да се появи в хода на разговора.
Виж целия пост
# 2
Хайде и аз да се разпиша в темата,Дори благодаря за нея явно тава е нашата тема.Йоанна е втори клас според психолога математическите и способности са една идея по развити от граматическите.Познава числата пише ги под диктовка смята с помощ от пръчици или сметало.Таблицата за умножение не сме я учили още в къщи,знае това което е запомнила в училище сиреч почти нищо.Преписва, но неможе да запомни азбуката/коя буква как се казва/и под диктовка не пише.В момента учим азбуката с изображения:например на буквата У има нарисувано ухо и така/т.е отделя първи звук в думата.Ние трябва да се борим и срещу нейното нежелание да учи дори нещата които ги знае тя отказва да ги каже когато я питаме.В къщи идва учител,който твърди че ината и  е по-голям от проблема и.Борбата продължава.това лято бяхме в Русе но успех не постигнахме защото тя отказваше да работи,неуспяхме да я мотивираме и така на втория ден си тръгнахме.Според екипа годините са от значение.При тях ходят по големи деца искашти да се научат............стана дълго  дано сте ме разбрали.
Виж целия пост
# 3
темата е интересна и полезна и за мен    Simple Smile
С броенето нямаме  проблеми  ,азбуката също  знае  е без  грешка  Simple Smile С помоща на карти с картинки показвам  Примерно    слон   но  го казвам ссссс-лон ,сссс-апун ,ссс-ол  по  продължително  с  за да осъзнае  кой  е първия звук   и  го питам Кой е първия  звук в думата слон ?   и тн   с   останалите думи  учим звук по звук .   Това има голямо  значение и за писането  след това    детето трябва да може да осъзнава     звуците след като ги  чуе  ако ги осъзнава правилно   то  ще  може и да пише  правилно   Hug  bouquet
Виж целия пост
# 4
Изглежда обучителните трудности са много различни за различните деца.
Днес си получих книгата, ще се опитвам да я чета когато имам време, ама е 350 страници ситен шрифт! Rolling Eyes

Когато сина ми беше на около 5 и аз се опитвах да го запозная с буквите, ама не можеше да разбере, нито да запомни какво му показвам. Реших да се огранича само до 2 букви А и М, рисувах ги, разказвах му истории, докато накрая се разсърди и каза, че М не е никакво М, а е Батман. Ами да, като се замислих си приличат с Батман, имат подобни уши. Това ме изненада и реших, че не е готов да възприеме буквите и да изчакаме до 1 клас. Да, ама в първи клас трудностите тепърва започваха...
Виж целия пост
# 5
Флора аз от теб, научих много неща, благодаря ти.

Ние се борим всеки ден, започва да учи в 7.30 до 9.30 след това ходи на баскетбол или го водя на училище да работи с ресурсната, след което е на училище до 17.40. Не смея да се похваля, ама казват, че има напредък.

Имаме нова ресурсна, която много ми харесва. Не ме натоварва, че това не знае, че онова не знае. Казва ми какво са правили и казва че действат, по своите задачи.

Пропуснах да кажа, че и ние се борим с нежеланието да се учи. Все гледа да се скатае нанякъде. Математиката и на нас ни е развита малко повече.
Виж целия пост
# 6
При нас математиката и граматиката мисля са най-зле.
Ама положението в училище е такова, че дисциплината е много зле, повечето учители не преподават а сервират информация (ако не са достатъчно ядосани, когато започват да се карат на класа, или някои им дават да си четат урока сами) . Програмата е  несъобразена, напр. на последното контролно по математика имаме 2, но обаче и половината клас също има 2, иди обяснявай, че сме с дислексия! Контролното е тест от 15! задачи, които хич не са прости по мое мнение, а аз съм завършила математическа гимназия, и трябва да се решат за по малко от 40 мин! (Може да се опитам да ви напиша някои от тях ако искате, задачите са от обем и лице на повърхнина на обемни фигури)
Ако се загубят само 5 мин от часа в приказки и организация, остават 35 мин които като разделим на 15 зад. се получава, че разполагат с 2 мин и 20 секунди за да прочетат, пресметнат и запишат отговора на 1 задача!
Навремето биха ни дали 3 зад. , но като се изисква математическо записване на зад. и решението. Докато пишеш имаш възможност и да помислиш. Дори да сбъркаш някъде в сметките и накрая отговорът да не ти излезе, това не се счита за голяма грешка и задачата се оценява добре.
Сега с тези тестове единствения шанс на по-бавните деца е да се опитат да решат 2 или 3 задачи, а другите да ги застрелят!
Ама това е добре дошло за такива, които много не разбират.
По метода на стрелбата има шанс да се изкара тройка и без да се реши нито една задача!
Учителя на големия ми син беше обяснил, че трябва да се изберат 2 отговора, напр. б) и в) и да се заграждат само те по произволен начин в целия тест. Ама как не се сетих да му го кажа преди контролното. Защото само няколко деца имат 4-ки и 5-ци, може би 4 или 5, а другите са с 3-ки. Сигурно са имали късмет  Sunglasses.


Виж целия пост
# 7
Флора - това с дисциплината напълно го разбирам. С голямия скочихме родителите и в рамките на две седмици се поуспокоиха. Казали сме, че сме готови на голяма на борба с тази дисциплина. Не ми харесва по училищата, но и май няма щат, че няма дежурни поне двама на двора, при влизане някой път виждам дежурен при това при малките, но при голямите не.
Виж целия пост
# 8
Хайде,майчета какво става не пишете много често................ние сме ваканция т.е. и двете ми момичета учеха по време на стачката и сега са ваканция,гледат се у дома двете а аз съм на работа Mr. GreenДнес имаме занимания с логопед и след това идва учителката в къщи.Логопеда работи с нея внимателно гледа да предаде знанията под формата на игра ако я усети че се инати и дърпа,при учителката обаче е тежко положението тя не и дава да се инати ,когато бърка учителката и задрасква тя се сърди почва да плаче,отказва да пише и да повтаря чутото на глас и става мазало.направо съм в чуденка.................
Виж целия пост
# 9
Светла така беше и при нас, като беше малък. Но те трябва да свикнат, че няма да е тяхната, сега се опитваме при всяка учителка да си придаваме важности, като започнат заниманията и после след 5 мин му минава.
 В книгата за дислексията пише, че ако не ги правят правилно нещата не бива да се толерират.
Виж целия пост
# 10
Да бе Дори аз те разбирам ,но всяко дете е индивидуално Йоанна и се случва вече трети път два часа реве мрънка и нищо не научават,отказва да говори,да работи тя сато зареве и блокирва.В петък само ги предупредих че таткото е у дома и учителката намали тона и работеха малко по добре.............ще видим днес
Виж целия пост
# 11
Поздравления за темата- точно това търсех!  bouquet

Малко закъсняла да се включа и аз за моя син.

Днес вече на 9год.- и даже като го попитам знае, че е на толкова, до първи клас не можеше да запомни.

Давате примери с математиката- ето нашия случай:
Не мога да го науча, че задачите с повече действия като се решават трябва да се спазва определен ред на записване, както е записано условието и следва отговор, няма го междинния ред. На въпроса как го получи- отговора е "Що, не е ли толкова?". Някой път е вярно, някой път не....
Следващ проблем: задачите с умножение и деление- решава ги след като ме попита "Кое беше умножение- едната или двете точки?", като установим с кой знак какво действие е и решава.
То и решаването е сложно- смята ги със събиране докато получи- примерно 5*8= 5*5=25+5+5+5=40; някой път забравя и 5*5 и почва с броене от 5 през 5 докато стигне отговора. Това му отнема доста повече време отколкото на другите деца.
Още нещо- представата за време е толкова относително понятие- още не може да познава часовника- аз му обяснявам, в у-ще го учиха и пак като кажа, че е 5 и 10 неговото пояснение е: "А, значи е 5 часа" - минутите му идват в повече.

А сега и един пример от пред училищните му години, трябва да уточня че е фен на строителни машини- кранове, бетоновози и прочие. Правя аз някакви опити да го накарам да сметне 3+5, 4+4 и други такива елементарни задачи, обаче никакво зацепване- говоря на китайски. След което го питам: "Колко гуми има бетоновоз с 4 оси?" получавам отговор веднага- 8.

За примерите с българския после.


Виж целия пост
# 12
Ей, страшна тема!

Пак прочетох всички писания.
Мами, кураж, търпение и здрави нерви!
Flora1- шапка ти свалям, при трима- не ми се мисли....
Виж целия пост
# 13
rintinty, много се радвам, че се влючи!
От всички деца тук, струва ми се, че моят и твоят най-много си приличат. Всичко което казваш за математиката и времето и при нас е така. Но искам да те успокоя, че вече като 12 годишен успя да научи часовника и нямаме проблеми. Но при смятането за съжаление положението е почти същото.
Може при вас да бъде използван интереса към машините, за да се научи по-добре да смята. Това ми напомни за моя най-голям син, който много от малък се беше научил да си прави сметка на парите. Веднъж правехме сандвичи за рожден ден и му поставихме следната задача: ако дойдат еди колко си хора на гости и всеки изяде по 5 сандвича, колко сандвичи трябва да направим? И той ги пресметна, но няма да забравя как превърна сандвичите в пари и чак тогава успя  Laughing.
Но Данчо няма интерес към техниката и машините, по скоро има нещо много артистично. Така, че не знам за какво да се хвана  Thinking
Виж целия пост
# 14
Между другото вчера попаднах в нета на една програма забавна математика, та днес моят седна да решава и наистина много се забавлява. Задачките са от събиране, изваждане, умножение и деление:

http://download.bg/prg_view.php?id=21589

Може вече да я знаете, ама аз да кажа.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия