Как разбрахте?

  • 9 556
  • 21
Въпросът ми е към мамите, които са разбрали, че децата им имат проблем известно време след раждането!

Не става въпрос за децата родени с увреждания, а за тези които са живели нормално и в един момент като гръм от ясно небе се оказва, че имат проблем!

Какви бяха симптомите, които ви накараха да отидете при специалист?

Също така ме интересува по-специално за децата болни от ДЦП и заболявания на нерваната система! Какви са симптомите и какво да ме накара да заведа дтето си при специалист!

Целувам ви всички и не мога да опиша колко ви се възхищавам за борбените и силни характери!
 
Виж целия пост
# 1
А ти защо питаш, нещо те тревожи за детето ли????

За ДЦП и подобни заболявания признаците са изоставане в двигателното развитиете са различни, напр. не може да си вдигне главата, ако лежи по корем, или ако го хванеш с две ръце и вдигнеш, главата виси назад.
Признаците са различни, едно може да го има, друго - да го няма, затова най-добре да го види лекар. Те си имат един списък рефлекси, които трябва да присъстват в определен период от развитието - едни се появят, други изчезват...
То си е работа за специалист.
Кажи какво те тревожи, или така си питаш?
Виж целия пост
# 2
Смятам, че е важно да съм подготвена за всичко!
И все пак има нещо като нервни тикове, което ме притеснява много!
Когато я гушна ( в изправена поза) тя разперва ръчички и започва да се клати към мен и на зад! И на очичките има нещо подобно! Когато се заиграя с нея или е малко превъзбудена и за секунда две очичките и семърдат много бързо (около 4-5 пъти) на ляво и дясно! Почти не се забелязва, но когато го виждам ежедневно и започва да ме притеснява!
Иначе си държи главата стабилно, надига се да сяда и т.н. Притеснява ме, че има някакъв неврологичен проблем, но може и при други бебета да ги има тези проблеми! newsm78 Rolling Eyes  bouquet
Виж целия пост
# 3
Ако нещо те тревожи трябва да се консултираш с невролог.А и диагноза ДЦП се поставя след година и половина.Признаците при децата са различни.Специалистите забелязват неща,които на майките убягват.
Виж целия пост
# 4
Ще се консултирам и с невролог, но все пак не мисля, че темата е излишна!
Ще е хубаво да споделите с какво сте се сблъскали до поставянето на определена диагноза! Вие доста сте изписали, но мисля, че бихте могли да помогнете на мами които само четат и нямат сил ида признаят пред самите себе си, че детето им има проблем! Дай Боже да са все по-малко децата, които имат проблеми  Praynig !
Та темата ми не беше конкретно свързана с моето дете, а с всички други деца! Ранната дигностика за много заболявания е изключително важна, а информиранността е основния фактор!
Целувки! Heart Eyes
Виж целия пост
# 5
      
Фази на развитието на детето. Проследяване на развитието с цел откриване на евентуална аномалия.   
 
 
 
Автор: Институт за подпомагане на интеграцията   
        
1. Уводна част.
Фази на развитието на детето. Проследяване на развитието с цел откриване на евентуална аномалия.
Развитието на детето може да се проследи в месеци и години по следните параметри:
моторно/двигателно развитие (МР);
когнитивно развитие (КР);
социално развитие (СР);
комуникативно развитие (КР*).
Ако преди, по време или в първите дни след раждането няма повлияване от вредни външни или вътрешни фактори от различно естество развитието на детето ще се доближава до следното описание като все пак трябва да се отчита и индивидуалността на всеки отделен случай.
Първи месец:
МР - движи нормално крайниците си, вдига главата си, когато е по корем, но не може да я задържи; има координиран поглед и фиксация.
КР - плаче, когато е нещастно; предпочита визуални стимули; помни предмети, които се появяват през 2 ? сек.
СР - осъществява визуален контакт с майката; спокойно е, когато го държат; прилепва тялото си към този, който го държи; следва своя схема за сън; усмихва се спонтанно.
КР* - реагира на човешки гласове, което обикновено го успокоява; плаче за помощ;издава звуци на удоволствие.
Втори месец:
МР - движи ръцете си плавно в кръг; удря по предметите; задържа главата си изправена, когато е поставено по корем; всига глава и я задържа с помощ, когато е поставено в седнало положение.
КР - предпочита лица пред предмети; наблюдава ръцете си и ги проследява, докато ги движи; повтаря собствените си движения; вълнува се при очакване на предмет. СР - радва се, когато види хора; има неселективна усмивка; успокоява се чрез смучене; предпочита допира и оралната стимулация пред социалната стимулация; спи по схема близка до тази на семейството.
КР* - поява на гърлени звукове; гукане - издаване на нисък нежен гласен звук /У/.
Трети месец:
МР - волево контролира тялото си; вдига главата и гърдите си, когато е поставено по корем; задържа главата си изправена с лека подкрепа, когато е в седнало положение; преглъща волево; достига и сграбчва; държи ръцете си отворени.
КР - има пълно фокусиране; може спокойно да гледа различни предмети; търси с поглед източника на звука; започва изследователски игри; изследва собственото си тяло.
СР - демонстрира общително поведение; визуално различава различни хора и предмети; разпознава майка си; има избирателна социална усмивка; спи през по-голямата част от нощта.
КР* - гука; поява на единични срички (СГ); обръща главата си, когато чуе глас; отговаря гласово на говора на другите; издава преимно гласни звукове.
Четвърти месец:
МР - може да обръща главата си във всички посоки, когато е легнало по корем или седи; все още не може да достига целта си правилно; може да противопостави палеца си на останалите пръсти; сграбчва малки предмети и ги държи в ръката; слага предмети в устата си.
КР - ориентира се по звуковете; вторачва се към мястото, където предмета е изчезнал; помни визуално между 5 и 7 сек.
СР - има избирателно внимание към лицата; дълго гледа привлекателните и не обръща внимание на грозните лица; гледа към посоката, където е излезнал човека; смее се, когато види деруго бебе; радва се и се смее, когато някой си играе с него.
КР* - появяват се подобни на съгласни звукове; има разнообразни тонове; имитира тонове; усмихва се на човека, който му говори.
Пети месец:
МР - седи с помощ около 30 мин.;обръща се от корем до гръб; може лесно да бъде изправено; може да противопоставя палеца на всеки отделен пръст; мести предметите от едната ръка в другата.
КР - започва да играе; зрително проследява изчезващ предмет; различава познати предмети; може да разпознае цял предмет само по неговите отделни части; има 3 часова зрителна памет; изследва предметите като ги лапа или пипа; помни свои действия и ги имитира по-късно.
СР - реагира различно на усмивки и сърдити физиономии; различава родителите и роднините си от останалите; имитира някои движения на другите; радва се, когато си играят с него.
КР* - различава сърдит от приятелски глас; експериментира със звуковете; имитира някои звукове; реагира на името си; усмихва се и вокализира, когато се види в огледалото.
Шести месец:
МР - Върти главата си всободно; има добро равновесие, седи само; достига добре до предмет с една ръка, сграбчва го и го слага в устата си; държи бутилка; върти се във всички посоки; пълзи.
КР - гледа и достига предметите спокойно и бързо; разглежда предметите; достига, за да си върне отнетите му предмети.
СР - различава социалните отговори; предпочита игрите с хора; лапа си пръста; изследва лицата на хората, които го държат.
КР* - издава различни звукове; вокализира преживяванията си на удоволствие и неудоволствие.
Седми месец:
МР - хваща, прехвърля предмет от ръка в ръка; пораства 1-я зъб; има по-добър контрол над дъвкането и преглъщането; може да яде някои твърди храни;; повдига се наръце и крака; люлее се.
КР - зрително търси играчката, която е изчезнала; имитира физически действия, ако са в репертоара му.
СР - съпротивлява се; закача се (начало на хумора).
КР* - играе с гласните; продуцира няколко звука на един дъх; слуша говора на другите.
Осми месец:
МР - само държи бутилката си; използва противопоставянето на палеца си на другите пръсти; манипулира с предметите, за да ги изследва; опитва се да стане, но все още му е необходима помощ; пълзи.
КР - може да сортира цветове и форми; разпознава размерите на предметите; изследва формата, тежестта, материята, функцията и свойствата на предметите.
СР - държи се добронамерено с връстниците си; силна е връзката с майка му; крещи, за да привлече вниманието.
КР* - избирателно слуша; разпознава някои думи; повтаря ударените срички; имитира жестовете и интонацията на възрастните; ехолалия.
Девети месец:
МР - за кратко стои само; само обикаля; седи без помощ; само сяда и става; изследва с показалеца си; мести си бутилката.
КР - разпознава размерите на предметите; предвижда резултатите от събитията и връщането на хората.
СР - изследва другите бебета; ''играе'' със семейството си; имитира игри; играе действени игри.
КР* - продуцира лепетен модел; имитира кашляне, свирене, цъкане с език и др; използва социални жестове; употреба на жаргон (думи разбираеми само за него).
Десети месец:
МР - пълзи с крака и ръце; хваща и пие от чаша; сяда от изправена позиция.
КР - посочва частите на тялото си; достига целта чрез метода ''проба-грешка''; търси скрити предмети, но обикновено на познато място.
СР - изразява настроения; помага за обличането и храненето си.
КР* - имитира говора на възрастните, ако звуковете са в репертоара му; следва някои инструкции.
Единадесети месец:
МР - стои право само; чрез избутване се изправя от всякаква позиция; качва се по стълби; само се храни с лъжица
КР - все повече имитира, свързва свойствата с предметите
СР - търси одобрение; предвижда целите на майка си и се опитва да протестира.
КР*- имитира ритми, лицеви изражения и др.
Дванадесети месец:
МР - става само; избутва се да стане от клекнало положение; качва се и слиза по стълби; има завършено противопоставяне на пръстите; използва лъжица, чаша и моливи; пуска предметите без усилие; с помощ прави 1-те си стъпки.
КР - правилно използва предметите; търси мястото, където за последно е бил видян предмета; крие се от околните (игра).
СР - изразява предпочитания към определени хора; изразява разнообразни емоции.
КР* - разпознава собственото си име; следва прости моторни инструкции особено, ако са придружени от зрителна опора ''чао''; реагира на интонация за ''не''; казва една или повече думи; смесва думите с жаргон.
Петнадесети месец:
МР - радва се на увеличаващата се активност; ходи с бързи наподобяващи тичане крачки; прави няколко стъпки назад и настрани; носи предмети в 2-те си ръце и се клати, докато ходи; хвърля топка сразтягане на раменете; сваля си обувките и чорапите; рисува линии.
КР - имитира малки моторни действия.
СР - търси възрастните, когато остане само; харесва музиката и танците; блъска играчките; имитира вършене на домакинска работа; играе самостоятелно; започва да си играе с нереални предмети.
КР* - посочва дрехи, хора, играчки, животни, които са били назовани; използва жаргон и думи при разговор; има речник от 4-6 думи.
Осемнадесети месец:
МР - върви уверено и тича, но не много добре; пие без помощ; хвърля топка с цяла ръка; скача с двата крака; рисува кръгообразно; има мускулен контрол за нуждите си
КР - разпознава снимки; разпознава себе си в огледалото; помни местата, където обикновено седят предметите; използва пръчка като играчка; имитира начина на употреба на предметите от възрастните.
СР - изследва реакциите на околните; проверява другите; харесва самостоятелните игри; включва се все повече в игрите на другите деца; храни куклите.
КР*- започва да използва двусловни конструкции (фрази, прости изречения); речникът му се състои от около 20 думи; познава някои части на тялото; обръща се към себе си по име; играе на въпроси и отговори с възрастните.
Двадесет и първи месец:
МР - качва се и слиза по стълбите с помощ или се придържа за парапета; скача, тича, катери се, рита голяма топка, кляка; слага си правилно обувките; реагира ритмично на музика с цялото си тяло.
КР - познава формите; седи само с книга за кратко време; забелязва малки предмети и тихи звуци.
СР - спонтанно прегръща; харесва играчки, телефон, кукла, камион..
КР* - харесва римувани игри; кара хората да му показват нещо; опитва да разкаже преживяното; разбира някои лични местоимения; употребява ''аз'' и ''мой''.
Виж целия пост
# 6
Сетони много хубаво ги е описала!

Знаеш ли и аз дълго си мислех, че трябва да има някакви специални знаци, но всъщност се следи двигателното и психическо развитие по признаците дадени в почти всяка книга. Бебетата опитат на рехабилитация, когато нямат контрол на главата и ръчичките не се отварят, а е дошъл момента да го правят. Това са и първите фази в двигателното развитие.

Често във форума са ни задавали този въпрос, ако искаш погледни назад. Виж и тази тема:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=30345.0

Поздрави
Виж целия пост
# 7
всичко, което са ти казали момичетата е така и аз няма да повтарям...ще споделя само моя личен опит...искам предварително да кажа, че това, което при нас е било признак за проблем, при други може нищо да не означава...така, че не бива да се панират мамите, преди да са се посъветвали със специалист...
1. Ния се роди преждевременно - рисков фактор
2. Имаше пневмония, спука плевра, остана без кислород, получи 2 мозъчни кръвоизлива - рисков фактор
аз знаех предварително, че тези неща са рискови за ДЦП и затова бях особено внимателна...нещата, които ме притесниха, бяха следните:
1. като сложех Ния по корем, стоеше изкривена на една страна
2. държеше едната си ръчичка странно извита и почти не я движеше
споделих това с неонатоложката от МД и тя ни прати при Чавдаров...докато се наканим да отидем, Ния стана на 2 коригирани месеца, но още не можеше да си държи главичката, което затвърди притесненията ми...личната лекарка на Ния и до ден днешен твърди, че нещата са щели да се оправят и без специална рехабилитация...може и да е права...това само Господ го знае...
Виж целия пост
# 8
Здрасти, тези потрпвания с очите често ли ги прави?
за тях трябва да се консултираш е невролог или очен лекар
Виж целия пост
# 9
Не искам да те стряскам и тревожа излишно, но на братовчед ми детето имаше такива потрепвания с очите и казаха че било признак за епилепсия. Пи лекарства няколко години , наблюдаваха го и всичко отмина.
Виж целия пост
# 10
Моето момиченце е с диагноза епилепсия, но за щастие от по- леките форми и за сега всичко е наред. Първо направи гърч от висока температура, после след една година ми припадна в ръцете(като внезапно дълбоко заспиване). Така че не мога да кажа, че съм разбрала по някакви сигнали, просто се случи. Пием си лекарството и се надяваме да няма по- нататъшни неблагоприятни развития.

Сега внимавам повече и я наблюдавам по- внимателно. Епилептичните пристъпи са толкова много на вид, че някога страничния наблюдател не разбира, че има нещо нередно.

Предлагам ти една таблица с основните видове епилептични пристъпи, взета от сайта на Британската Асоциация по Епилепсия:


Генерални пристъпи

Тонично- клонични пристъпи
(tonic-clonic)
най- разпространения вид генерални пристъпи, познат в миналото като „Гранд Мал” (голяма болка)
   
Човек изгубва съзнание, тялото му се напряга и след това пада на земята. Това е последвано от конвулсии. Появява се синьо петно около устата, което се дължи на нарушеното дишане. Може да се случи изпускане на пикочния мехур или загуба на контрол върху червата. След 1-2 минути конвулсиите би трябвало да спрат и постепенно човек възвръща съзнанието си.
   
ДА
•   Защитете човека от нараняване (преместете острите предмети, които са наблизо).
•   Сложете възглавница под главата му.
•   Потърсете епилептичен паспосрт или бижу.
•   Помогнете му за дишането като внимателно го поставите във възстановителна позиция, след като пристъпът свърши.
•   Останете с него докато се възстанови напълно.
•   Бъдете спокоен и уверен.

НЕ
•   Не го обуздавайте.
•   Не слагайте нищо в устата му.
•   Не се опитвайте да го местите, освен ако не е в опасност.
•   Не му давайте нищо за ядене или пиене, докато не се възстанови напълно.
•   Не се опитвайте да го пренасяте.

Извикайте бърза помощ ако...
•   Знаете, че това е първата му атака.
•   Пристъпа продължи повече от 5 минути.
•   Един тонично- клоничне пристъп е последван от друг без възвръщане на съзнанието между двата.
•   Лицето се е наралнило по време на пристъпа.
•   Вярвате, че се нуждае от спешна медицинска помощ.

Absence-отсъствие

В миналото познат като „малка болест”   Може да се случи лицето да заспи, да започне да „сънува” през деня или да „изключи”, да се отнесе. Това е моментна загуба на съзнание и пълна липса на разбиране за това какво се случава около него.

Тези видове пристъпи са по-разпространени при децата и тинейджърите.
   
ДА
•   Кажете на лицето какво се е случило, докато е имало пристъп (това е особено важно за деца по време на учебен час).

НЕ

•   Не се опитвайте да го събудите.

Атоничен пристъп
(аtonic)

Също наричан акинетичен пристъп или „падаща” атака   

Внезапна загуба на контрол върху мускулите, заради което човекът пада на земята. Възстановяването е бързо.   
Има опасност да се нарани при падането- това трябва да се вземе предвид ако пристъпите са редовни.

В някои случаи може да се наложи да носи предпазна каска за глава.

Миоклоничен пристъп
(мyoclonic)

(Конвулсии)
   Кратки и силни резки движения на част или на цялото тяло. Може да са доста силни и да причинят падане на земята.

Въпреки че са краткотрайни може да бъдат много фрустриращи.
   Няма някаква специфична първа помощ, която да може да бъде оказана, освен да бъдете спокоен у уверен

Парциални пристъпи

Прост парциален пристъп
   Епилептичната активност се появява само в част от мозъка. Симптомите зависят от областта, в която мозъкът е засегната. Човекът остава в пълно съзнание.
Симптомите може да включват следното:
Потреперване; вцепеняване; изпотяване; световъртеж; гадене; нарушения в слуха, зрението, обонянието или вкуса; силно усещане за déjà vu.
Симптомите често не са очевидни за наблюдаващите.

Тези пристъпи може да прогресират в друг вид пристъп, а може да бъдат и предупредителен сигнал, или „аура”за такъв.   

ДА
•   Останете с него и се дръжте уверено, докато симптомите отминат.

НЕ
•   Не се опитвайте да го обуздаете.

Комплексен парциален пристъп   
Епилептичната активност се случва в част от мозъка. Симптомите зависят от областта, която е засегната.
Наблюдаващия може да помисли, че човекът е напълно в съзнание за това, което прави. Но това не е така.
Симптомите може да включват следното:
Дърпане и разкъсване на дрехите; пляскане по бедрата; повтарящо се преглъщане или мотаене нагоре- надолу.   ДА
•   Предпазете го от неприятности или опасност.
•   Потърсете епилептичен паспорт или идентификационно бижу.
•   Останете с него до пълното му възсановяване.
•   Бъдете спокоен и уверен.
•   Обяснете му всичко, което може да е пропуснал.

НЕ
•   Не го обуздавайте.
•   Не се дръжте по начин, който може да го уплаши, като например резки движения или викане, крясъци.
•   Не мислете, че знае какво се е случило или се случва.
•   Не му давайте нищо за ядене или пиене докато не се възстанови напълно.
•   Не се опитвайте да го пренасяте.



Виж целия пост
# 11
Извинявайте пак аз Blush
Сетих се още нещо- при малките бебета тези симптоми не са ясно изразени, затова е още по- важно да бъдат видени от специалист при всяко съмнение за епилепсия.

Ето още малко информация:
Епилепсия при новородените
Пристъпите при новородените често трудно се разпознават. Това е така, защото незрелият мозък на много малките деца е неспособен да продуцира ясно изразени пристъпи каквито се наблюдават при по- големите. При новороденото пристъпите може да бъдат едва забележими и да представляват просто промени в дишането, движение на клепачите или устните или кръгообразни движения на крайниците. Също може да съдържат кратки конвулсивни движения или епизоди на схващане на тялото и крайниците. Конвулсилните движения се наричат множествени пристъпи, а схващането се нарича спазми.
Важно е новороденото да бъде насочено към епилептолог, който е специалист за неговата възрастова група, тъй като мозъчните вълни и пристъпи често са много различни от тези на по- големите деца и възрастните. Това е особено важно, когато става въпрос за съвсем малко бебе.

Виж целия пост
# 12
Ами и аз да се включа по темата.

На третия ден от раждането /бяхме в болницата/ взеха детето ми в интензивното, защото е направило гърч. Сигурна съм, че си представяте какво изживях. Изказаха съмнения за проблеми в мозъка, но на ехограф нищо не се видя, а както съмнения за  най-вероятните временни електролитни нарушения.

Месец и половина след това продължваше с много силни спазми на ръцете и краката докато спи, даже се будеше от тях. Гледката беше ужасна. Щяхме да го водим на ЕЕГ, но се оказа, че в Пловдив нямало да работят два месеца! и докато организираме ходенето до София гърчовете намаляха и после изчезнаха.

Сега няма нищо - оказаха се - временни електролитни нарушения - ниско ниво на калций при раждането. Не е пил никакви лекарства. Доста трудно се диагностицира епилепсия в толкова ранна възраст.

Много често нещата се оправят от само себе си, но при съмнение задължително се търси компетентно лекарско мнение.
Виж целия пост
# 13
Момичета, къде да я заведа? Не знам за нито един специалист в тази област! Не ми се ходи и на сляпо при разни лекари, за които не съм сигурна, че са специалисти!
Виж целия пост
# 14
старият Чавдаров е невролог и специалист по епилепсиите...добри работи съм чувала за него, но за съжаление не зная координати
в клиниката по ДЦП/на младия Чавдаров/, аз съм доволна от д-р Тодорова - невроложка
ето координати: http://www.cpcentresof-bg.com/bg/Contacts/
23 28 72 е телефона на рецепцията...ако решиш, обаждаш се и искаш да говориш с д-р Тодорова и се разбирате за час...ако имаш някакви други въпроси, винаги можеш да ми пишеш на лични
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия