Докладът от социалните служби

  • 4 443
  • 2
Какво трябва да фигурира в него,но ако може да ми кажете с по-големи подробности или да ми дадете линк към тема или примерен такъв.  bouquet
Виж целия пост
# 1
Социалните работници имат матрица, според която се ръководят при писането на социалния доклад. Общо взето, докладът съдържа данни за всички аспекти от живота на кандидат-осиновителите (не знам дали ще мога да се сетя за всичко, цитирам по памет):

- лични данни
- здравословно състояние
- жилищни условия
- финансово състояние
- имотно състояние
- образование
- професионално развитие
- детство
- взаимоотношения с родителите, братята и сестрите
- семейните взаимоотношения на съпрузите
- мотивация за осиновяване
- предпочитания за дете
- нагласи към детето
- основни ценности във възпитанието
- отношение към т.нар "тайна на осниновяването" - смятат ли да кажат на детето си,че е соиновено
- отношение и нагласи към биологичните родители
- отношение към социалния работник (как са протекли срещите)
- описание на срещите с препоръчителите

Може и още неща да има, но затова се сещам на прима виста Simple Smile

Докладите са много изчерпателни, между 9-10 до 14-15 страници, в зависимост от социалния работник и конкретния отдел "Закрила на детето".


Виж целия пост
# 2
СОЦИАЛЕН ДОКЛАД ЗА ГОДНОСТ НА ЛИЦЕТО /ЛИЦАТА/ ДА ОСИНОВИ ДЕТЕ ПРИ УСЛОВИЯТА НА ПЪЛНО ОСИНОВЯВАНЕ

1. Лични данни на осиновяващия /осиновяващите/
Съпруг   Съпруга
Име, презиме,фамилия,ЕГН      
Дата на раждане,Месторождение,Семейно положение      
Дата на граждански брак,Образование,Професия,Месторабота      
Адрес,Постоянен,Настоящ,Телефон      
2. Здравословното състояние на осиновяващия /осиновяващите/
Описват се представените медицински документи, настоящи и минали заболявания, които могат да застрашат детето, наследствени заболявания, наличие на зависимост към алкохол, тютюн или наркотици на някой от семейството. Наличие на здравни осигуровки, лични лекари и стоматолози. Отношение към профилактиката на заболяванията, към ваксинациите и здравното образование на детето.
3. Семейството на осиновяващия
Прави се характеристика на двойката: как са се запознали; какво ги е привлякло един към друг; ако е имало конфликти как са ги преодолели. Дали всеки уважава различното мнение на другия. Какви предишни връзки са имали. Каква е причината за раздялата, имали ли са конфликти с предишните си партньори. Как разрешават конфликтите с настоящия си партньор, правят ли компромиси и на кого от двамата по-често се налага да ги прави.
Как семейството прекарва свободното си време, какви интереси и хобита имат.
Имат ли деца от предишни или настоящата връзка. Ако имат деца, какви са взаимоотношенията им с тях в момента.
4. Лични данни за членовете на семейството му, както и данни за здравословното им състояние /съпруг, съпруга, деца/. Разширено семейство – връзки и взаимоотношения.
Включва информация за близките и на двамата осиновяващи – родители, баби, дядовци, братя, сестри и взаимоотношенията с тях. Отношение на разширеното семейство към осиновяването на дете – доколко подкрепят взетото решение. Данни за семейната история на всеки един от осиновяващите. Професиите на родителите, отношенията на родителите им към тях в детството. Методите на възпитание, които са използвали родителите им; как преценяват тези методи от позицията на възрастни. Традиции и бит на семействата им; продължават ли традициите в своето семейство. Каква е била традиционнта  религия на семейството и какви са били основните им духовни ценности.
5. Икономическото и социално положение на осиновяващия /осиновяващите/.
Описват се размерът и стабилността на доходите на семейството през последните месеци. Разполага ли семейството със собствено жилище или живее в жилище под наем. Разполага ли с вила или къща на село за летните месеци.
Описват се подробно и изчерпателно битовите условия в жилището, в което ще живее детето – брой стаи, обзавеждане, санитарно-хигиенни условия, има ли стая или самостоятелен кът за детето. Целта е да се гарантират нормални условия на живот за детето.
Описва се инфраструктурата на квартала, в който живеят, има ли детски заведения и училища в близост, има ли удобен транспорт. Има ли в близост здравен център, детска площадка, условия за спортуване.
Описва се кога, къде и какво образование са придобили. Отношението им към училището и образователните ценности. Професионалната кариера на всеки от осиновяващите. Взаимоотношения на работното място. Перспективи за развитие. Планове за бъдещето. Отпуски и работно време, налага ли се на някой от тях да пътува често в командировки, готови ли са да посветят време на отглеждането и възпитанието на детето.
6. Мотивите за осиновяването.
Темата за мотивацията на осиновяващите е една от най-важните теми, които следва да се обсъждат в процеса на проучването. Важно е да е ясна мотивацията за самите осиновяващи, дали осъзнават отговорностите, които ще поемат с осиновяването. Доколко това е обмислено и съвместно решение на семейството. Причини за невъзможността да имат собствени деца, каква е причината да нямат деца. Преодоляна ли е травмата от загуба на възможността да имат собствено дете или не.
7. Възраст, пол и здравословното състояние на детето, за което осиновяващият /осиновяващите/ смята, че би бил подходящ осиновител. Възможност за осигуряване на условия за задоволяване на специални нужни на детето.
Дали биха приели да осиновят братя и сестри. Дали биха приели да осиновят дете с увреждане.
8. Готовността за осигуряване на приемствеността при отглеждането на дете, както и на етническите, религиозни, културни и езикови особености на средата, от която то произхожда. Отношение на осиновяващия /осиновяващите/ към историята на детето.
Дали осиновителите са склонни да приемат миналото на детето. Как осиновяващите разбират ролята на наследствеността и ролята на възпитанието за развитието на детето.
9. Обобщение на контакта:
– проведени срещи с лицето, което желае да осинови, с членовете на неговото семейство и с лицата, които живеят с него;
– посещенията в дома на лицето, което желае да осинови;
Как е протекъл процесът на проучване. Какво е отношението на осиновяващите към професионалистите.
10. Проведени срещи с лицата, дали препоръки. Съдържание на препоръките в резюме.
11. Други обстоятелства от значение за осиновяването
        – готовност за поемане на родителска отговорност
В процеса на оценяването се обсъждат темите за влиянието на институционалната грижа и липсата на постоянен обект на привързаност на детето върху развитието му. Важни теми са детсткото развитие, създаването на сигурна привързаност в ранния период от развитието на детето.
       – родителски грижи и очаквания за детето – възпитание, образование, дисциплина
Как осиновяващите разбират емоционалния дефицит на детето. Как си представят, че ще протече адаптацията на детето. Как се чувстват те като деца на своите родители. Как се виждат като родители, какви фантазии имат, как се виждат един друг в ролята на майка и баща. Как виждат отношенията си като двойка, когато започнат да изпълняват задълженията си на родители. Какви приоритети ще си поставят във възпитанието и образованието на детето.
        – информация в резюме, относно обстоятелствата по чл. 15, ал. 1, т. 3 и т. 4 от Наредбата за условията и реда за водене и съхраняване на регистъра на деца за пълно осиновяване. Дали осиновяващият е бил осъждан и за какво престъпление, дали има образувано срещу него наказателно производство за умишлено престъпление от общ характер.
        – отношение на осиновяващия /осиновяващите/ към ранното информиране на детето, че е осиновено. Отказът на осиновителите да информират детето, че е осиновено е свързан с отказът да приемат историята му и да приемат реалността. Рисковете за детето са свързани с тенденцията да се отрича, че то има биологично семейство; да се отрича, че липсва биологична връзка между детето и осиновителите. Може да се стигне дотам, че да не се позволява на детето да се интересува от своето минало, да се пази тайната на осиновяването. Това може да стане причина за загуба на доверието на детето в осиновителите и оттам да провал на осиновяването, особено, ако детето научи за осиновяването в периода на пубертета. Тази тема се обсъжда много деликатно, като се вземат предвид всички страхове на кандидат-осиновителите. Те трябва да разберат, че ако детето се чувства разбрано, без табута и тайни, ако може да говори спокойно за миналото си, това ще засили връзката с осиновителите. Рискът от негативна реакция на детето спрямо факта, че е осиновено е най-минимален, когато това е обсъждана тема от самото приемане на детето в дома. Важно е осиновителите да разполагат с цялата налична информация за детето.
12. Заключение. Съдържа становището на социалния работник относно годността на кандиатите да осиновят дете.
Основни характеристики относно здравословното състояние; отношение на съпрузите един към друг; професионалното им развитие; имотно състояние; отношение към възпитателния процес и други основни моменти и особености при проведеното социално проучване. Социалния работник дава заключение, относно годността на лицето, което желае да осинови и прави мотивирано предложение до директора на дирекция “Социално подпомагане” за издаване или отказ за издаване на разрешение за вписване в регистъра на осиновяващи за пълно осиновяване.
Изготвил доклада,
Социален работник от ОЗД:
(име, фамилия)
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия