Има ли достатъчно на брой читави средни училища за всички талантливи деца?

  • 12 052
  • 95
# 60
Хайде, разбирам че талантливи са малко хора, но дори за различните насочености на учениците /а такива има вече всеки/ не смятам, че държавното ни образование предоставя достатъчни шансове за качество и развитие, освен в момента в областта на чуждите езици и математиката.
Което е жалко.

Ама говорим за училища в края на краищата. Не е работа на училището да дава някакви специфични умения. А където е уместно (спорт, изкуства, математика) си ги има. На по-късен етап вече има и училища наблягащи на биология, физика, химия, ИТ, счетоводство... Какво повече да има на разбирам newsm78
Виж целия пост
# 61
Хайде, разбирам че талантливи са малко хора, но дори за различните насочености на учениците /а такива има вече всеки/ не смятам, че държавното ни образование предоставя достатъчни шансове за качество и развитие, освен в момента в областта на чуждите езици и математиката.
Което е жалко.

Трябва според мен да се уточнява при такива изказвания, че става дума за дадено населено място. Понеже , да, съгласна съм, че  в градчето Х няма как да има  и балетно, и музикално, и художествена гимназия, и хуманитарна, и спортно, и езикова, и математическа/природо-математическа, и професионални гимназии. Но е факт, че в  големите градове има такъв избор.  Системата позволява и децата от градчето Х да дойдат в тях. Извън темата е вече въпросът колко от тях ( и родителите им) са готови да се преместят/да пуснат отрочето и да заживеят самостоятелно на 14 години. Но нима и на запад от пределите ни не е така, нима навсякъде има достатъчен избор от училища за развитие на всякакви дадености?  За кой талант(хайде да не е чак талант, нека е насоченост) в БГ няма подходящо училище за обучение/развиване на  интереса?

Аз нали точно това твърдях за училищата и малките градове...едно време в ЕГ имаше пансиони в непосредствена близост до училището (в Пловдив поне), сега в АК има пансион на територията на колежа, което е безопасно решение.
Виж целия пост
# 62
А да смятаме ли, че читавите училища в София са достатъчни за децата от София (даже без да броим Софийска област)?
Виж целия пост
# 63
Хайде, разбирам че талантливи са малко хора, но дори за различните насочености на учениците /а такива има вече всеки/ не смятам, че държавното ни образование предоставя достатъчни шансове за качество и развитие, освен в момента в областта на чуждите езици и математиката.
Което е жалко.

Ама говорим за училища в края на краищата. Не е работа на училището да дава някакви специфични умения. А където е уместно (спорт, изкуства, математика) си ги има. На по-късен етап вече има и училища наблягащи на биология, физика, химия, ИТ, счетоводство... Какво повече да има на разбирам newsm78

Говорим за насочености на децата. Чието развитие си е точно работа на училищата, ако същите са част от заложеното в учебната програма. А тя е доста разнообразна и обемна. Голяма част от предметите, извън вече посочените, са неглижирани, без качествени преподаватели по тях /прясно - вижте темата за пети клас и Информационните технологии с някаквато госпожа, която се затруднявала да пусне компютъра - пак лек пример от днес, мога да извадя купища такива/, без да дават на децата нещо, което ще е полезно за развитието им в съответната насока.

Цитат
Трябва според мен да се уточнява при такива изказвания, че става дума за дадено населено място.
Би трябвало, ако става въпрос за дадено населено място. Ако съм имала предвид това, то съм щяла да го напиша така. В случая не съм имала такова нещо предвид, затова съм формулирала изказването си по начин, който считам, че отговаря на виждането ми по въпроса.
В София има голямо количество деца, а училищата с качествено обучение не намирам за достатъчна бройка.
Конкретно - дете във Варна желае да изучава усилено история и география. Няма читаво място. СУ-тата или както е поредното им наименование в момента /то се мени като мартенско време, само дето съдържимото си е едно и също, за жалост/, предлагат просто запълване на някакви часове. Хората са си направили проучванията, установили са, че е излишно да се хабят. Справят се сами.
Следващ, пак във Варна - момче в спортно училище там, с такива наклоности /не смея да го нарека талант, да не вземе пък на някой да не му допадне/ - училището не дава подготовка по предмети, като математика, чужди езици, дори БЕЛ, което наложи родителите му да го преместят. Говорим за качество в тази тема. Не само това, ами и самите спортни занимания са леко неглижирани. Няма друго спортно училище. Значи няма "достатъчен брой читави училища", съгласно зададеното в заглавието, за спортисти в града.
На 14 години малко хора ще си оставят детето да учи в друг град, което си е съвсем оправдано.

Темата не е зададена като сравнение с "на запад", а и такова няма как да се направи. Прекалено общо е. Като тръгнем на запад и вървим достатъчно дълго, пак тук ще се върнем. Това изобщо го оставям в страни, защото ще се изпадне извън идеята, а не ми псе губи време да се хабя за друга, в която не съм имала желание да участвам.
...
Обобщено смятам, че у нас няма "достатъчен брой читави училища" за деца, вече писах - не с "таланти", а с наклонности по различни направления. Защото принципно намирам, че читавите училища са кът. Без значение от населеното място. Където училищата са повече, повече са и учениците.
Виж целия пост
# 64
А да смятаме ли, че читавите училища в София са достатъчни за децата от София (даже без да броим Софийска област)?
Въртим се в кръг..  Ако не бяха достатъчни тези за изкуствата, спорта,  на изпитите за тях щяха да се явявавт  стотици деца, борбата на входа  щеше да е ожесточена, а не е съвсем така. Което означава, че капацитетът им е предостатъчен за желаещите да доразвиват даденостите си в областта на танци,спорт, музика, приложни изкуства.
За другите училища ЧС отдавна каза и моето мнение по въпроса. Съществуват, нека ги наречем аналози на утвърдените, имащи същия хорариум от часове, същата програма.. Защо въпреки наименованието им в пространството, спрягани примерно като трета/четвърта и не знам коя  английска, нещата не се получават?  И под не се получават нямам предвид само, че училището е  надолу в класацията по резултатите от ДЗИ. Нямат в масовия случай представители на състезания/ олимпиади. Или ако имат, са  отделни деца, които нищо чудно странично да се занимават с предмета, в който са добри.  Процентът на продължаващите да учат (независимо дали в наши или чужди университети) и след гимназия е по-малък в сравнение с другаде. Дали е само защото училището не става, не е читаво, или има все пак пряка  връзка и с това, че в него са, да кажем, не по-глупави, а просто по-малко мотивирани, по-слабо заинтересовани и не кой знае колко амбициозни деца? Нека не приписваме всичконегативно на училищата/учителите. Процесът е двустранен все пак. И  във форума има учители, които са работили и в училища, които не се спрягат като  особено добри, и в такива с претенциите да са  сред най-предпочитаните. Споделяли са интересни неща.. Как със  същите умения и знания не успяват да изведат до същото ниво на децата във второто и тези от първото? Какво ги спира? Защо се налага напасване (в посока редуциране на сложност и изисквания) на подхода им спрямо нивото на аудиторията срещу тях?  Колко немски, френски, английски, испански и патагонски гимназии трябва да има,. че да се счита  предлагането за достатъчно? За илюстрация мога да дам  един пример с немски. В двете  земни полукълба, в почти всяка държава,  има оторизирани от Германия гимназии,  в които на финала се провежда сертификатен изпит (след  гимназиално обучение, подчинено на формата), издържането на който позволява следване в Германия. Ако се кликне на картата, представяща тези училища по света, България е сред страните с най-много представители в  големите и в не толкова големите градове. Защо да са нужни още? С какво ще помогне  наличието на още едно СМГ в този смисъл? Дори и с този прием като бройка в гимназиален етап (заради лекотата на НВО) там се промъкват и недотам добри математици, а просто деца без пропуски. Да кажем, че и те имат потенциала да доразвият наличното, та дори и то да не е талант. С какви ученици ще се запълни обаче  второто/третото СМГ? И с всеки тип гимназия е същото. Имаме НФСГ/ НТБГ (последната с огромен брой паралелки). За искащите да задълбаят в сферата на счетоводството/финансите/маркетинга/икономическата информатика/митническото дело тези две училища съвсем спокойно покриват търсенето. И резултатите на възпитаниците им по олимпиади, международни проекти, специализрани състезания показват повече от добра успеваемост. Значи за избралите да поемат в тази посока са  съвсем читав избор тези училища.
Виж целия пост
# 65
А да смятаме ли, че читавите училища в София са достатъчни за децата от София (даже без да броим Софийска област)?

Ами да, Русалката е написала по-пространно - за читавите деца има читави училища. Всеки опит да се правят повече се проваля, защото ако имаш воден дебит за един басейн, после и да направиш два такива все едно няма да имаш накрая два добри басейна, нали?

Джуди, с тези училища специализирани в география и история май отиваш прекалено далеч. Има време да се научат и географията, и историята. В други теми се плаче как толкова рано не можело да се иска децата да са ориентирани, а сега пък се иска още от ранна възраст да има съвсем нишови училища newsm78 И колко мераклии има да специализират география отрано, че да има специализирано училище? А колко деца от спортно училище имат амбиция за езици и математика? Моите ученически спомени са, че в спортното училище децата не се интересуват от нищо и зорлем го гонят да вържат някакъв успех. При това положение какво очакваш? Спортно училище на ниво ЕГ + МГ ли? Ми ясно, че няма такова, защото няма търсене.
Виж целия пост
# 66
Забравяте, че в момента в 4ти клас са "бейби-бумърите" (родените 2007-2008), т.е. идват двойно по-големи випуски. След 3 години в изпитите в 7 клас ще настане същия  ад , като със записването в 1 клас преди 3-4 години.
Виж целия пост
# 67
Забравяте, че в момента в 4ти клас са "бейби-бумърите" (родените 2007-2008), т.е. идват двойно по-големи випуски. След 3 години в изпитите в 7 клас ще настане същия  ад , като със записването в 1 клас преди 3-4 години.

Малко преекспониран е този "бум", още повече пък випуските да са двойни.  Истерията на родителите с деца  в 1 клас не е показателна толкова, понеже тя се поражда от това, че детето им (въпреки разни гимнастики) не е било прието не по принцип в 1 клас, а в 1 клас  в искано от тях определено училище, спрягано за добро- примерно с интензивна езикова подготовка, такова, което според  недотам обективните статистики от НВО в 4  и 7 клас е  на по-предни позиции. И ако пред едно е стълпотворение, в друго  едва събират две паралелки. В далечната 2010, когато кандидатстваха деца 1996 набор,  държавните гимназии си бяха същите.  Статистиката показва, че  живородените деца от този набор са били 72 188 за цялата страна. Въпросните деца  от поста ти, набор 2007 и 2008, са съответно 75 349 и 77 712. Сега обаче и миграциятакъм чужбина, а не само вътрешната между градовете, е значително  по-голяма, ориентацията към частни  училища също, както и броят родени деца от  малцинствени семейства ( не визирам само познатото наше малцинство, а и такива на  бежанци, получили гражданство, в резулатат на което децата им са част от тази статистика, но или не ходят на училище, или посещават още от 1 клас чужди такива, има ливанско, палестинско, сирийско, турско, сигурно и други), така че нещата са относително  сравними и конкуренцията за  спряганите като добри училища след 7 клас ще е почти същата като тогава.
Виж целия пост
# 68
А да смятаме ли, че читавите училища в София са достатъчни за децата от София (даже без да броим Софийска област)?

Джуди, с тези училища специализирани в география и история май отиваш прекалено далеч. Има време да се научат и географията, и историята. В други теми се плаче как толкова рано не можело да се иска децата да са ориентирани, а сега пък се иска още от ранна възраст да има съвсем нишови училища newsm78 И колко мераклии има да специализират география отрано, че да има специализирано училище? А колко деца от спортно училище имат амбиция за езици и математика? Моите ученически спомени са, че в спортното училище децата не се интересуват от нищо и зорлем го гонят да вържат някакъв успех. При това положение какво очакваш? Спортно училище на ниво ЕГ + МГ ли? Ми ясно, че няма такова, защото няма търсене.

Какви училища специализирани? Кой иска чак таквиз екстри?  Grinning Достатъчно е паралелки да има в едно хуманитарно /за историята/ и в едно ПМГ за природните науки.

Нека не смесваме темите тук - в коя кой какво твърдял е без значение. Да се концентрираме върху тази. Без друго е достатъчно общо формулирана /"достатъчен брой", "читави училища"/, че да се измества фокусът върху неупоменати от автора й насоки.
Достатъчно трудно доплувах до поантата й, че да внасям допълнително в нея отклонения.
Изразеното от мен мнение по темата се базира на факта, че в момента у нас ако има качество, то е по 2-3 дисциплини максимум, останалото е на ниско ниво в повечето училища. А на мен това не ми допада. И не само на мен.
Иначе по общите формулировки писах какво аз разбирам като тяхно значение, за да е ясно за какво говоря и защо смятам така.


Виж целия пост
# 69

Изразеното от мен мнение по темата се базира на факта, че в момента у нас ако има качество, то е по 2-3 дисциплини максимум ...

...и за да додрапат до тоя късмет (2-3 качествени дисциплини), маса хора отнемат детството на чадата си с частни уроци и курсове и после ги тикат в училища с тесен профил, без разлика на интересите и наклонностите на децата. И тази истерия започва от 4-ти клас в София...
Виж целия пост
# 70
Според мен родителите на децата, влезли в желаното училилище, ще кажат че са достатъчно. За родителите на децата, които не са успели да влязат - са недостатъчно.
Истината е, че колкото са повече добрите средни училища, толкова повече деца ще продължават в университет и толкова ще е по-ниска безработицата.
Виж целия пост
# 71
За София не са достатъчни, защото София вече е два милиона с приходящите, а т.нар. читави училища са си все същите като по време на соца, когато имаше софийско жителство и София едва се напъна за милион. За Варна, Пловдив и още някой друг голям град, вероятно пак не са достатъчни. За малките градове има отлив на население и са достатъчни.
Виж целия пост
# 72

Изразеното от мен мнение по темата се базира на факта, че в момента у нас ако има качество, то е по 2-3 дисциплини максимум ...

...и за да додрапат до тоя късмет (2-3 качествени дисциплини), маса хора отнемат детството на чадата си с частни уроци и курсове и после ги тикат в училища с тесен профил, без разлика на интересите и наклонностите на децата. И тази истерия започва от 4-ти клас в София...


Тези 2-3 дисциплини са основата и ако основата е добра после на нея може да се построи всичко. За ранна детска връзка за мен основата е най-важното и затова не виждам смисъл в особено наблягане на разнообразни специалности. То затова и под "свястно училище" повечето хора разбират много високо ниво именно на тези 2-3 дисциплини и достатъчно добро ниво по останалите. А супер ниво, адекватно на нивото по математика в МГ, по география, история или философия за мен е нонсенс Shocked

Ежко, това ти е любимата теза, как хората отнемали детството на децата си с частни уроци. И да има такова нещо, то е защото хора с деца без достатъчно качества се опитват да си набутат децата там. Е,  срещу това лек няма Twisted Evil Но талантливите деца, за които говорим дали имат достатъчно добри училища, си влизат в тези елитните училища със съвсем нормални усилия. За мен пък отнемане на юношеството (не на детството) има в училища като АК, дето засипват децата с проекти, уроци и какво ли не. Обаче според теб в АК ги учат на организация на времето и умения да учат, докато другаде им отнемат детството Joy

Според мен родителите на децата, влезли в желаното училилище, ще кажат че са достатъчно. За родителите на децата, които не са успели да влязат - са недостатъчно.
Истината е, че колкото са повече добрите средни училища, толкова повече деца ще продължават в университет и толкова ще е по-ниска безработицата.

С първите две изречения уцели десятката според мен  newsm10

С последното обаче не мога да се съглася, защото само училище не стига и няма как да има супер училище без супер деца. Както е казано, от всяко дърво свирка не става.
Виж целия пост
# 73
Талантливите не са само в профилираните средни училища, те могат да си ходят в едно училище, а да развиват таланти извън него или да не му е профил. Примерно, много от гимназиите имат свои отбори  по нещо си, примерно математика, нищо че са езикови, също имат и музикални формации. Какво сега, тези деца не ги броим, защото не са точно в профилирана паралелка по пеене ли? За съжаление спортистите не са в спортните училища. Тези дни станах случаен свидетел как едно момиче си говореше явно с приятелка на майка си, и разказваше как взело не знам колко медали по някакъв спорт, но го чака кандистатстване в седми клас. И това дете няма да отиде в спортното, а ще търси друго училище.
Виж целия пост
# 74
Да ви кажа, моя деветокласник и излиза петък и събота (имат си някакви любими места колежанчетата и си се събират там), и на кино ходят, и си поиграва онлайн вечер, и проекти пише. Още чакам да го видя това прословуто претоварване.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия