Немски или руски като втори език след 7 клас?

  • 8 445
  • 74
Трябва да реша към кой от двата езика да насоча сина си след матурата тази година....
Английския не го коментирам- той е ясен, че ще продължи да се изучава....
Испански и френски- не са опция, така че отпадат.

Но се колебая- кой от двата езика да избере- естествено сина ми няма никаква представа какво да избере, а аз се притеснявам да не сбъркам в избора си...
Виж целия пост
# 1
Аз търся с руски като втори език, ама къде? Ако става въпрос за София бих се радвала на коментари. Сега нищо не е ясно защото ще има промени. Всичко е една голяма чуденка
Виж целия пост
# 2
Бих избрала немски като по-перспективен за учене, бизнес и реализация.
Руският е полезен за търсене на информация в нета, но възможностите за учене и работа са доста по-малки.
Самата аз съм с английски и руски, вкл. до преди две години и работих на двата езика, но е рядко търсена комбинация.
Виж целия пост
# 3
Няма никакво значение, защото така или иначе, ако разчитате на подготовката по втори език само в училище, нищо няма да научи....
Виж целия пост
# 4
Аз бих избрала детето ми да учи руски.
В днешно време много хора го пренебрегват.
Аз съм с английски,руски и немски.
Но руския на мен специално ми е бил много полезен и в България и в чужбина.
Естествено всеки език е богатство..ако може и двата да научи още по-добре...

Виж целия пост
# 5
Аз избрах немски навремето. Нямам един ден, в който да съм говорила. Но пък започнах работа в руска фирма и да видиш как бързо го понаучих. Така че спокойно, не мисля, че ще е фатално, който и да изберете. Все пак ще дам един глас за немския Simple Smile
Виж целия пост
# 6
Бих бутнала в посока руски. Близък е до българския, лесно се учи, в сравнение с немския. И толкова много атласи има по всички направления, по които ще се учи в бъдеще.
Виж целия пост
# 7
Нашият избор е немски. От това, което виждам, покрай моето дете и други деца, щом знае английски, с немският ще е лесно. Още повече, че на този етап не виждам никакъв проблем детето ми да се справи с материали, когато са на руски. Но все пак, всичко зависи от това, какво е усещането на детето при изучване на език.
Виж целия пост
# 8
       Освен полезността на езика, трябва и на човек да му допада определен език, за да го учи с желание. Аз, например, като кандидатствах в ЕГ, немският ми беше единственият изключен.Но тогава нямаше и чак такива желания за изучаването му.

Важно е на детето какво му харесва, дали има идеи за учене в друга държава и къде- ако иска в Германия , естествено, че немски, но ако няма определена визия за какво ще му служи, по- добре който му харесва. Всеки език е полезен.

Виж целия пост
# 9
Благодаря ви много за отговорите
Ще се радвам на още споделени мнения, на хора минали по този път както и на такива с опит....
Сина ми няма никаква представа какво иска да учи, камо ли да избере език, затова ми се иска да му помогна.Напълно наясно съм ,че е хубаво да знае повече чужди езици,но той и за  втори не иска да чуе, камо ли за трети...като го попитам просто казва НЕЗНАМ или ти кажи....офффф пубер
Виж целия пост
# 10
МОН ограничиха нивото на езиците. Особено за втория, така че се успокой. И без това няма да го научи.
Виж целия пост
# 11
МОН ограничиха нивото на езиците. Особено за втория, така че се успокой. И без това няма да го научи.
Много успокоително звучи този коментар...Благодаря ти за него....
Желанието ми не е детето просто да запише нов език, а и да го научи, въпреки че ти смяташ избора ми на училище за неправилен и способностите на сина ми за недостатъчни това да се случи.

Виж целия пост
# 12
      Защо да не научи и  втория език? В училище като се даде основата, оттам нататък е лесно- ако детето има интерес, ще чете, ще превежда, ще се занимава. Ние навремето не сме имали "Нива", нито точки, нито сертификати, от ЕГ се излизаше с два езика на сносно ниво. Но наистина, трябва да има желание.
Виж целия пост
# 13
Хм, без да съм чела отговорите - как така няма представа какво да избере?
Аз си мислех, че имам неориентиран тийн. Моят пък е съвсем категоричен - бих и искам английски и испански, руски, немски и френски категорично няма да уча. Точка.

Според мен говорете в посока, че сам трябва да разбере какво иска.

И като го натикаш и той той пак откаже да го учи, понеже не го харесва. Да послуша малко филми на езиците - свалете по един - на съответните езици, после по още един - със субтитри, да слуша, и да реши кой му харесва повече.
Аз лично мразя руски, а много ми допада немския, и какво от това? Какво означава това за моето, твоето или нечие чуждо дете - нищо!

Откъм полезност, всеки ще му бъде полезен, стига да му харесва езика, страната, културата там ...
Виж целия пост
# 14
Пълна луна много си права, ако няма желание - няма да го научи- съдя по себе си
Изключвам испански и френски не защото така съм решила- попитах го и заедно стигнахме до този избор, естествено, че не искам после да съм виновна само аз Ill



Виж целия пост
# 15
      Защо да не научи и  втория език? В училище като се даде основата, оттам нататък е лесно- ако детето има интерес, ще чете, ще превежда, ще се занимава. Ние навремето не сме имали "Нива", нито точки, нито сертификати, от ЕГ се излизаше с два езика на сносно ниво. Но наистина, трябва да има желание.

В училище освен да се научи да чете и да придобие интерес към Втория език, нищо друго не може да се очаква.
Виж целия пост
# 16
Часовете за втория език са малко, така че и аз мисля, че не е от голямо значение. Друг е въпрос е, ако го избирате с идеята, че ще се учи основно извън училище.
Виж целия пост
# 17
Скоро ми попадна хорариума часове, тук из темите. Само с тия, които спуска МОН, език в училище не може да се научи. Допълнително, с курс, школа или частен учител, да.

Виж целия пост
# 18
Да споделя, може да помогне на авторката - синът ми е с 1-ви език немски и 2-ри руски. Немски научи, руски не, трябват още много допълнителни занимания. Не се лъжете, че като е от славянската група и лесно се учи - руският е падежен език с 6 падежа, българският е (почти) безпадежен освен някои остатъци. Има и още особености, но накратко - иска си здраво учене. Втори език и аз не мисля, че ще научи само в гимназията.
Разликата в хорариума часове е огромна - немският (ЗП и ЗИП)  е над 1400 часа, това даже без 8/подготвителен клас, а руският е около 620 часа за 4-те години
Скоро ми попадна хорариума часове, тук из темите. Само с тия, които спуска МОН, език в училище не може да се научи. Допълнително, с курс, школа или частен учител, да.
Не е така, научава се, ако е в езиково училище с подготвителен клас и засилено изучаване след това - тип ЕГ, което пак е по МОН. Но само за първия език се отнася.
Аз търся с руски като втори език, ама къде? Ако става въпрос за София бих се радвала на коментари. Сега нищо не е ясно защото ще има промени. Всичко е една голяма чуденка
Долкото аз знам, руски като 2-ри език имат НЕГ, 73-то, 35-то, 32-ро и май още някое имаше, сетих се - 133-то.
Виж целия пост
# 19
Имах предвид втория език.
За първи език в ЕГ, споменах Само, че МОН са ограничили нивото до В2, ако не се лъжа. Единствено двете паралелки в 1НЕГ, които са по немската обр. система, не ги засяга ограничението.
Виж целия пост
# 20
Имах предвид втория език.
За първи език в ЕГ, споменах Само, че МОН са ограничили нивото до В2, ако не се лъжа. Единствено двете паралелки в 1НЕГ, които са по немската обр. система, не ги засяга ограничението.
Нищо подобно не се е случло, МОН са фиксирали мин, а не макс. ниво. Тоест, не са ограничили нищо, а са поставили изискване за МИНИМАЛНО ниво в края на 12 клас В2, нещо, което досега го нямаше записано като изискване за ЕГ. А училищата си имат свободата да си слагат повече часове и да постигат, ако искат и могат,  и С2, в рамките на съответния профил. Просто не са задължени от МОН, това, което са задължени, е ниво B2. Имаше дъъъълга дискусия по въпроса тук в една от темите.
То и сега в ЕГ за първи език не всички постигат С1, даже са малцинството, повечето и в момента с тези часове излизат с B2, има и с В1 дори, в едно и също училище и клас. Изключение са групите по лайстунг и ДСД2, ама тях ги подбират в ЕГ след подговтителния клас с изпит, само който го издържи. А и те не всички успяват да вземат изпита си накрая, който дава С1. Просто има отличници, има и тройкаджии, образно казано. Ама нали трябва да се оплюе МОН...
За втория език и аз така смятам, от личен опит с деца в различни училища - ами никое не научи руски, вкл. и моето. Като казвам "научи", значи да говори свободно и без грешки - иначе се оправят, четат, разбират донякъде.  Абе някъде между А2 и В1 са, зависи от детето, все пак.
Виж целия пост
# 21
Аз търся с руски като втори език, ама къде? Ако става въпрос за София бих се радвала на коментари. Сега нищо не е ясно защото ще има промени. Всичко е една голяма чуденка
Двете немски, двете английски, 133, 33, 35 и други с по-нисък бал.
Виж целия пост
# 22
Немски - ако смятате да надграждате извън училище. Руски - ако разчитате само на училището /при проявен интерес от детето и свестен учител би трябвало да може да чете с разбиране накрая, което едва ли ще се случи с немския/. Изборът НЕ е съдбоносен - при необходимост могат да се включват езици, а наистина следващите се учат по-лесно.
Виж целия пост
# 23
И немският и руският са трудни езици. Но поради това че е славянски, руски би могъл да научи в училище като втори език на едно поносимо, разговорно ниво. Това може да му е безкрайно полезно един ден, а може и да не му потрябва никога. Немски- едва ли са много тези които са научили нещо като втори език. Имам предвид само в училище, без допълнителни уроци.  И не е въпрос само дали детето е умно и дали учи. Изборът е важен, защото в езиковите гимназии вторият език обикновено е профилиращ. А това по новите правила казват ще е задължителна матура. Та си предвидете кой може да помага и ако се наложи какви учители ще търсите.
Часовете наистина са малко и МОН води политика до допълнително орязване.
Виж целия пост
# 24
Определено часовете по втори език в училище са малко. Дъщеря ми е в 9 клас и първия срок бяха 2 на седмица. Не съм гледала програмата за втория срок.
Изборът какъв втори език ще детето според мен е въпрос за приоритетите му в бъдеще. Факт е, че не е избрало немски или руски за първи език. Това означава, че или не му харесват тези езици, или не му е стигнал балът.
Ако не му харесват, значи вероятно няма да иска да ги ползва в бъдеще, няма желание да учи в Германия или Русия, а просто трябва да избере по необходимост втори език. Тогава аз бих избрала по-лесния вариант. Подкрепят напълно идеята, че и двата езика имат трудна граматика, падежи, изключения и т.н., но като лексика и възможност за разбиране руският е много по-близък. Дори с малко допълнителни усилия в края на обучението може да се достигне до ниво В1 или В2, зависи от детето. Ако не, поне ще може да разбира при четене и вероятно да води елементарен разговор. Отново зависи от детето.
Ако след 7 клас балът на ученика не стигнал за някой от тези езици, т.е. те са желани, тогава няма какво да се обсъжда. Избира си езика, който харесва, учи го в училище и допълнително, ако трябва, и ще достигне до някакво ниво, отново зависи от възможностите, желанието и положените усилия.
Виж целия пост
# 25
Благодаря за отговорите-много ми помага информацията която получавам....
Виж целия пост
# 26
Бих избрала руски.Ще му трябва много по-малко време( в сравнение с немския), за да започне да разбира при слушане/четене.Информацията, която с  лекота се получава на руски в нета  е необятна.Правилното говорене не е лесно, но пък още в началото ще е приятно изненадан при научени 200-300 думи колко добре  разбира езика.
Виж целия пост
# 27
Изборът е важен, защото в езиковите гимназии вторият език обикновено е профилиращ. А това по новите правила казват ще е задължителна матура. Та си предвидете кой може да помага и ако се наложи какви учители ще търсите
...................................................
Часовете наистина са малко и МОН води политика до допълнително орязване.
Кой казва?
Не само в езиковите гимназии, във всички паралелки с профил Чуждоезиков не " обикновено" а задължително двата чужди езика са определени като задължителни профилиращи предмети на национално ниво. По новите правила ( ЗПУО и прилежащите наредби) вторият задължителен ДЗИ е по профилиращ предмет. Това съвсем не означава, че трябва да е по втори чужд език. Профилът е съвкупност от три или четири профилиращи предмета,т.е. изборът за втори ДЗИ е между тях.
А каква точно е политиката на МОН за орязване на часовете?
Виж целия пост
# 28
Дидева, ти си специалиста по нормативната уредба, аз въобще не съм задълбавала в нея. Интересуваше ме определена езикова гимназия, как е в профил  ''Чуждоезиков'' не знам, и не съм писала че знам. Писах ''обикновено'', защото при нас само едната езикова е с четири профилиращи. Другите са с двата езика и разбрах, че по тях ще са матурите. Не съм писала, че ще е така. Отделно ще има и друг  профил 11-12 клас. А какво точно ще бъде, мисля че и тези от МОН не знаят. И да, часовете по език се намаляват.
За това мисля че изборът е важен в езиковите.  Колко език се учи в другите училища - не ме интересува.  Моето мнение засягаше само руски/немски като втори език. Два езика с чието изучаване имам  добър опит. И помислих, че мога да изкажа мнение.

Бях забравила защо избягвам да пиша в този форум, благодаря че ми го напомни.
Виж целия пост
# 29
Всеки език е богатсво и прозорец към света. Вече няколко училища предлагат комбинацията немски и руски. Но все пак ето полезна информация за децата, които се занимават с немски:
www.kinder-ferien.com
www.logo.de
И най-важното е да учат с желание и да има къде да приложат наученото! Успех!
Виж целия пост
# 30
Разбира се, че немски език, въпреки че е по-труден. С немски може да се кандидатстват на толкова повече места, отколкото с руски. Немският също така се използва в много европейски държави и е добра алтернатива за след завършването.
Виж целия пост
# 31
Говорим за втори език, не за първи в гимназия. Още от миналия век вторият език изобщо не се научаваше, камо ли сега когато и за първия им е трудно на децата. Просто могат да развият някакъв интерес и след него да продължат да го учат. От чисто практически гледна точка с руския може и да напреднат малко повече - поне ще знаят за кое време става въпрос (сегашно, минало или бъдеще), ще разбират и ще могат да вържат повече от изречението как се казват.
Виж целия пост
# 32
Разбира се, че немски език, въпреки че е по-труден. С немски може да се кандидатстват на толкова повече места, отколкото с руски. Немският също така се използва в много европейски държави и е добра алтернатива за след завършването.
Руският език е труден. Това, че много хора се заблуждават, че го говорят добре, е друг въпрос.
Кои са многото европейски държави, в които се използва немски?
Виж целия пост
# 33
Както писах и преди, учила съм немски. Седнах да уча руски. Ами немската граматика ми се струва песен пред руската. Това, че имаме общи думи и че с малък набор от заучени фрази може да разбираш за какво става дума, въобще не значи, че руския е лесен език.
Виж целия пост
# 34
Кой казва, че руският език е лесен за усвояване?
Но все пак няма как да отречем общата лексика и най най важното - на руски винаги ще разбереш в кое точно време ти говорят. Аз "ползвам" три чужди езика, единият е руски и само на него не съм имала проблем с глаголните времена, което намирам за огромен плюс..
Виж целия пост
# 35
Разбира се, че немски език, въпреки че е по-труден. С немски може да се кандидатстват на толкова повече места, отколкото с руски. Немският също така се използва в много европейски държави и е добра алтернатива за след завършването.
Руският език е труден. Това, че много хора се заблуждават, че го говорят добре, е друг въпрос.
Кои са многото европейски държави, в които се използва немски?
Разбира се, че руският е труден като граматика. Немският да не е по-лесен? Като втори език, нито един от двата не може да се научи перфектно. Руски разговорен може,  и е за предпочитане пред немски.
Виж целия пост
# 36


Skulpture, не съм изказала мнение, че НЕ е лесен. Възразих срещу подценяването на РЕ.
Иначе съм съгласна с Dincho, че сходство между руски и български има, но това важи за всички славянски езици.
Виж целия пост
# 37
След като прочетох тук и там се замислих, че може би ще е по-добре да остави Английския като втори език/ с него така и така се занимава отдавна и то извън училище/ и да се насочи към училище, в което Руски или Немски са като първи език/дори започна да говори че може и Испански за учи......- това дете съвсем не знае какво иска/.
Не казвам че няма да мине само с училище- ще трябва и допълнителни уроци, но дали това според вас е по-правилния вариант- първия език да е нов?
Виж целия пост
# 38
Моята дъщеря никога не беше учила руски. В шести клас се премести в ново у-ще, където учеха руски. Ревеше направо. При кандидатстването след 7ми клас ми заяви "никакъв руски". Учи АЕ и НЕ като втори.
Но по НЕ не случиха на учителка.
Виж целия пост
# 39
След като прочетох тук и там се замислих, че може би ще е по-добре да остави Английския като втори език/ с него така и така се занимава отдавна и то извън училище/ и да се насочи към училище, в което Руски или Немски са като първи език/дори започна да говори че може и Испански за учи......- това дете съвсем не знае какво иска/.

Според мен няма обобщен отговор на този въпрос - зависи от детето. Безспорно е, че в съвременния свят без английски си като гол, но и само той не е достатъчен.
За двете ми деца английският е трети език и след 7 клас са го учили извънкласно. Голямата вече е студентка , взе сертификат за Proficiency и този език си остана голямата й любов. Тя можеше да понесе сериозни натоварвания и не се оплакваше, че трябва да полага допълнителни усилия извън училище.
Малката обаче много си харесва първия език в училище и английският върви с доста по-бавни темпове. Сигурна съм, че ще го научи, но не знам дали ще бъде такава любов.
Така че вгледайте се в детето си - какво иска да учи като език, като профилиращ предмет в 11 - 12 клас, евентуално в бъдеще, това нещо тук ли ще го учи или в чужбина, как понася натоварванията и си подредете приоритетите. 
Виж целия пост
# 40
Извинете, че нахлувам така, съвсем случайно подаднах на темата. Двете ми дъщери завършиха 32 СОУ с първи руски и втори английски. Поне при тях нулевата година се учеше повече граматика, после основно се изучаваха руски класици, английския си го научиха в езикова школа. Руският е доста труден език, дори в университета не искаха да чуят да кандидатстват с руски, влязоха с английски независимо, че с руския шансовете бяха в пъти по-големи! Броят на кандидатите беше по-малък от свободните места!
И до днес прекрасно знаят почти всички руски класици, но не и езика! От техния клас само едно момиче се престраши да кандидатства с руски, но тя ходеше на допълнителни уроци.  Сигурно е и до деца, но и до днес отказват да ползват руския, просто не са достатъчно уверени в знанията си. Ако искате детето Ви да научи руски език, без допълнителни уроци няма да стане. Поне при нас така се получи Simple Smile
Виж целия пост
# 41
Не е само до деца, а до учител, до методи на преподаване, до учебници, до много фактори опира.
Руският е труден, с много правила и изключения и ако не"звучи" наоколо, т е филми, музика, предавания, няма как да се научи. А той би звучал, ако се харесва на детето. Затова какъвто и да е езикът, трябва да е харесван. А ако е труден, още повече

Виж целия пост
# 42
Кои са многото европейски държави, в които се използва немски?
Германия, Австрия, Швейцария, Люксембург, Лихтенщайн, един от трите официални езика на Белгия е, макар да се говори от малцинство. Реално е роден език на доста повече хора в Европа, отколкото е английският. Това конкретно на този въпрос. Иначе и аз съм на мнение, че няма особено значение какъв ще е вторият език, по-добре да е по-приятният за изучаване на самото дете, отколкото да се търсят реални ползи от него.
Виж целия пост
# 43
Руския става все по популярен днес,  дори и в Европа... не го подценявайте...В Германия, Франция...и др. -Италия, Унгария ..
Бях на почивка в Гърция и Турция...   говорихме на руски с домакините..  Да и аз бях така изненадана...
Като си представиш, че половината Европа са славянски народи...това е голям + за руския език...
В арабския сват и далечния изток  също се учи и руски... Не знаете, защото не проявявате самите вие интерес към езика и страната.

Чужденците дори и да по назнайват нечий език... мразят да го говорят.    Въпрос е на интереси и чест. 
 
Виж целия пост
# 44
МОН ограничиха нивото на езиците. Особено за втория, така че се успокой. И без това няма да го научи.
Много успокоително звучи този коментар...Благодаря ти за него....
Желанието ми не е детето просто да запише нов език, а и да го научи, въпреки че ти смяташ избора ми на училище за неправилен и способностите на сина ми за недостатъчни това да се случи.
Скрит текст:
За последното изречение не намерих основание в поста на Skulpture.

В такъв случай изборът ви какъв ще е този език като втори в училище отново не е определящ, т.к. поради ниското ниво на изучаване това, което ще учи в училище, ще го навакса за 6 месеца на курс.
Няма как да знаеш кой от тези двата ще е по-полезен. И не е вярно, че руският не дава възможност за учене и работа. Напротив, за мъжа ми, например, се оказа основен в работата. Близък замина да работи в Москва - пак с него, не с английския и френския си. В Турция на баща ми, който е с немски и руски, след като разберат, че не е добре с английския му обръщат не на немски, а на руски. Аз на руски намирам огромно количество информация и литература из нета. Брат ми, като адвокат, работи често с руснаци и му влиза в употреба руският и английският, немски не му е бивал никога нужен.

Цитат
Руският е доста труден език
Така е. Доста българи, които хабер си нямат от руски, са със самочувствието, че говорят и разбират и става нещо като във вица:
Скрит текст:
- Въй сефте в Маскву? - Имеет си хас. - А асансьор бачкает? - Йок, ево мама! Закеркенечился между етажами! - Е, значит прийдьотся качваться па стъпалами... - А до коими етажами? - Хич хабер си не имею!
Имали сме гости от чужбина, които знаят арабски /роден/ и руски. Отличен руски /висшето образование са карали в Русия/ владеят. Обаче нашенецът Ганю като им запелтечи на неговия руски, нищо не му разбират. А той, човечецът, е с грандоманската си идея, че е Бог на руския, обаче ония отсреща нещо не го схващат...  Laughing
И един такъв нашенец имахме - за него англичанинът роден и отрасъл в Лондон, не го разбираше на английски, понеже английският му бил лош /на англичанина/.
Абе... нашенска му работа! Grinning
Много деца днес не разбират нищо, когато го слушат. Попитайте ги. Пуснете им руски филм и ги питайте за превод.
Не, не е лесен. Никак. Той и английският, четох преди време, са езиците с най-голям брой думи в речника.
Въобще не агитирам за него обаче, като втори език. Просто това са факти, които хора, плъзгащи се по моди и не особено информирани, нито ги знаят, нито ги осмислят. Понеже немския беше моден последните десетина години, а за много хора е основно движението по модата.
За мен е едно и също или поне не е голям въпрос какъв ще е точно този избор - за втори чужд език.

Важно е да проучите в училището, в което ще се запише детето, учителят по този втори език какъв е. Понеже някои учители тотално обезсмислят начинанието да се учи при тях. Независимо какъв предмет водят.

Цитат
Според мен няма обобщен отговор на този въпрос - зависи от детето.
Peace

Бих пуснала на детето да ги чуе и двата, да погледа филми и само да си реши с какъв втори език ще си запълни времето в училище. Без друго там няма да го научи добре. А когато реши и ако изобщо му потрябва втори - за много бързо ще направи ниво за гимназия, втори чужд език.
Големият ми син, например, не искаше и дума да чуе да учи немски. Просто не му харесва как звучи. Е поради що да го силя? Оставих го сам да си избере и да си нареди желанията. Немският въобще не включи сред тях.
За други деца ще е пък друго.
Родител не прави услуга, ако избира сам, без да се съобрази с желанието на детето какво да учи то.
Виж целия пост
# 45
Judy - благодаря ти много
Определено по негово желание ще да е и най-вероятно ще е Руски- та дори и като първи може да го запише....стига да иска да учи разбира се
Виж целия пост
# 46
Непременно проучете учителя по езика - какви са отзивите, сериозен ли е, как си води часовете. Много е определящо.
И като първи е по-добре, а английският, който е учен до сега най-вероятно, ще си го продължи или като втори, или по курсове.
Виж целия пост
# 47
Лично за мен немският като полезност изпреварва руския - това от опит като учила и двата езика и спрямо възможностите, които се предлагат с единия и другия език на пазара на труда.Изборът е по-голям с немски. Но пък в големите градове има и добре платени възможности с руски - за съжаление не са много и не във всяка сфера.
За съжаление според мен старата школа на учителки по руски я няма, та съм съгласна за щателното проучване на учителите по руски, за да не се хвърлят време и пари на вятъра
При нас немският ще е втори, а руският трети Grinning - така, че и двата в крайна сметка ще се учат
Виж целия пост
# 48
Лошото на проучването на учителите е, че няма гаранция колко дълго ще преподава оцененият и харесан учител.

При нашия избор наистина смятам, да накарам детето да се запознае с езика/езиците, които стоят като възможност и идеалният вариант е да си почувства кой предпочита.

Въпросът за полезността е много индивидуален и въпрос на късмет. Да си паснат възможностите, които ще се появяват (които няма как да предвидиш) с това, за което ти си подготвен.
И двата езика се говорят от достатъчно много хора, езици са на мощни и значими държави, във всякакъв смисъл, и знаейки кой да е от тях, в комбинация с това да се окажеш в точното време на точното място може да е равно на професионален успех и реализация.
Виж целия пост
# 49
Като цяло, ако не е първи език в ЕГ с подготвителен клас, не мисля, че с часовете по МОН, че дори и с допълнителни курсове, който и да е от двата може да се научи от 0-лата. За реализацията не знам, тя по-малко зависи от езика, а повече от професията, според мен. И най-добре е да се знаят и двата, но това е постижимо с много часове по езика, което за 2-ри език го няма, за 3-ти пък съвсем.  
За "усещането" на езика, аз лично не бих заложила на това, защото немският рядко е избиран, звучи по-чуждо за нас от руския, и удоволствието от него идва чак когато го знаеш много добре, а това няма как да стане, ако не си го избрал. Тоест, при него неминуемо има един дълъг период на борба с езика, свързан с усилие и воля от детето, което родителят трябва да му наложи. Което, според мен, се отплаща накрая, но всеки си знае за себе си дали да постъпи така.
Виж целия пост
# 50
Имам големи вече деца, които не са учили руски ... И колкото по растат  виждам,  че повече се отварят към руска информация... Четат/и гледат повече руски сайтове - технически и практични , макар че знаят перфектно английски и немски....   

 Не знам защо се плашите от   славянки език ... Мисля, че на 76% думите са с един корен.
Дори е по забавно да се учи славянски.     
Виж целия пост
# 51
Не е до плашене, а до смисъл.
Не знам коя е тази техническа литература дето знаещите АЕ и НЕ, ще я търсят на незнаен език - РЕ, но ползвайки и трите езика мога да кажа, че технически литература на РЕ съм чела само дублираща АЕ версия за спорта.
Виж целия пост
# 52
Приятели лекари четат медицински атласи на руски, въпреки перфектното владеене на английски и още един чужд.

И стоматолозите също.

От както следя темата, като ида на гости, все в библиотеките им надничам.Joy
Виж целия пост
# 53
Ами руски атласи са преведени (Анатомията на Синелников), та без проблем се четат и на български, което е било на руски, другото не се превежда.
Нечетенето на английски атласи, има друго обяснение. Ключът е в горното изречение.
Читателят им е 8класник.
Виж целия пост
# 54
Българските и английските издания излизат далеч по-скъпо, затова знаещите езика предпочитат на руски.
Виж целия пост
# 55
В момента 4те тома на посочената от мен  Анатомия са на оферта в озон/емаг за 225 лв., докато том 1 на руски (руски сайт) е малко над 200 лв., та е възможно и обратното.
Едно време купувахме и четяхме неруски класици на руски, защото нямахме избор. Сега имаме достъп до глобална книжарница и кой на каквото може на това чете.

Виж целия пост
# 56
А най-важното е да можеш да четеш и разбираш на повече езици. Кеф ти руски, кеф ти английски или каквото дойде.
Виж целия пост
# 57
Да, езици трябва да се знаят, от обща култура. Не знаеш на какво ще попаднеш за четене.Grinning
Виж целия пост
# 58
Скрит текст:
В момента 4те тома на посочената от мен  Анатомия са на оферта в озон/емаг за 225 лв., докато том 1 на руски (руски сайт) е малко над 200 лв., та е възможно и обратното.
Едно време купувахме и четяхме неруски класици на руски, защото нямахме избор. Сега имаме достъп до глобална книжарница и кой на каквото може на това чете.

Вероятно гледаш осмото издание от 2018?
Скрит текст:
Предходното, от 2007-2010 е доста по-евтино, а точно по него е бъларското издание. Ако пък не държиш на "най-актуалните международни терминологии", тогава и шестото издание от 90те те устройва, а то може да се намери на старо на руски и за под 30-на лв. Кориците му са грознички,едни лайнянки, та напоследък много често се озовава на боклука или при антикварите при разчистване на наследствени библиотеки.
Естествено, ако ти се отделя 200лв. за хартиен атлас, Собота   също става вариант.
Виж целия пост
# 59
Не е до плашене, а до смисъл.
Не знам коя е тази техническа литература дето знаещите АЕ и НЕ, ще я търсят на незнаен език - РЕ, но ползвайки и трите езика мога да кажа, че технически литература на РЕ съм чела само дублираща АЕ версия за спорта.

С това послание - много ме разсмя.. Като пръдня прозвуча, ама ще я пропуснем през ушите/очите/. Wink 
 
Има и нещо друго, което хората оценят при ползването на руски материали.  Информацията е лаконично спретната, без излишни реклами и емоционално истерични изблици на водещия, без повторения и говорене като на малоумни. Така ми споделиха , а и лични наблюдения имам и съм съгласна.
 -----------------
Важно е детето да харесва езика,  добър учител да го поведе и да го приемат в желаното  училище.

Късмет на седмокласниците на предстоящите матури!   Peace
 
   


 
 

Виж целия пост
# 60
Темата замряла.Имаме седмокласник, който ще кандидатства в ЕГ. Английският не е опция, ще продължава да го учи в курсове. Та дилемата е руски или немски. За приложението на езиците е спорно. Дъщеря ми беше от випуските, последни изучаващи сериозно руски. Няколко години след 1989 година нещата се промениха. Та, живеейки в чужбина и кандидатствайки за работа/с висше образование е/я предпочетоха, защото ползва руски - макар ниво гимназия. Та дори на едномесечен курс я изпратиха в Ленинград.
Виж целия пост
# 61
При нас руския като втори език повлия в избора на гимназия и паралелка и смятам, че това е  чисто субективен въпрос, как го усещат родителите и детето
Виж целия пост
# 62
Да, така е, но се обсъждаше и приложението на единия или другия език.
Виж целия пост
# 63
немския не е вече толкова важен, въпреки че Германия е водеща икономика в Европа. От моя и геополитическа гледна точка Запада си изпя лебедовата песен и приключи с водещата си роля, сега е ред на изтока. Китайския език е този който ще е водещ, тъй като те са вече първа световна икономическа сила. Руския, за който съжалявам навремето че не го учих защото учих немския и английския се завръща като един от най-важните езици за нас. Моите деца учат китайски, докато са им празни главите, ако влезе нещо, влезе, ако не здраве да е, че за мен е вече висока летва с напредването на годините.
Гледайте накъде върви света не им губете времето на децата с разни остарели клишета "западен език" те няма да са им от полза, това е моето мнение.
Виж целия пост
# 64
Чемадан, вакзал, Масква и наваксвате пропуските.
(правописът е умишлен)
Виж целия пост
# 65
Не може да се каже за език, че не е важен. Може да не е разпространен, употребяван... За този, който иска да учи в университет в Германия или Австрия немският си е много важен. Малко младежи са се юрнали да учат в Китай.
Виж целия пост
# 66
Този въпрос продължава да ме касае, въпреки, че направихме с големия ми син избор. Сега ми предстои да го правя за малкия, но като първи! В голямо мислене съм! Иска ми се руски, но намирам по- добри условия за немски Flushed
Виж целия пост
# 67
Чемадан, вакзал, Масква и наваксвате пропуските.
(правописът е умишлен)

аре да не ставам вулгарен, че го мога доста добре шот от празноглави тъпаци и идиоти ми е дошло до гуша в Булгаристана, щот ако бехте толко уфатни и с поне 1% мозък нямаше да е такава кочина долу където вчера се върнах от там. Чемадан, Магадан да баба ви хурката, докато си играете още на комунисти и демократи, някои държави дръпнаха доста в сделките Чемадана и с Чайниците и им говорят техните езици, а до нас в квартала тротоара ми е набор и е като лунен пейзаж пълен с 20годишни кочини от ламарина ....

Този въпрос продължава да ме касае, въпреки, че направихме с големия ми син избор. Сега ми предстои да го правя за малкия, но като първи! В голямо мислене съм! Иска ми се руски, но намирам по- добри условия за немски Flushed

Отидете до Франция и вижте за кво иде реч, африканска колония, в Белгия, Холандия, същата работа в Англия даже кмета им е циганин от Пакистан.  В Германия арабски халифат нали там живея и го виждам как се промени с годините, както си прецените аз ви казвам накъде върви света щом не ви се вярва ок Yum

p.s. също и да отбележа че от старата работа като ни уволниха целия отдел го преместиха в Русия и обучавах руснаците, VW, Mercedes, Kia, Toyota са направили заводи там, Американски фирми също строят като побъркани не знам за какви санкции става въпрос, но явно е само в новините, в България никой не строи нищо нито има autsorsing правете си сами изводите. За Китай няма две мнения по въпроса отидете и вижте за какво става въпрос и къде са те, най-голямата икономика в света
Виж целия пост
# 68
Няма никакво значение, защото така или иначе, ако разчитате на подготовката по втори език само в училище, нищо няма да научи....

Не можах да изчета всички мнения, но това е правилното. Няма никакво, ама никакво значение. така или иначе нищо няма да научи.

Трябва обаче да се уточни тук какво ниво на езика се търси? Ако целта е да се ползва за повече информация е по-лесно да стане с допълнително обучение на курс.
Ако ще се работи с езика,ще стане с много допълнителни пари, труд и уговорки.
Немския иначе е много търсен, ако го знаеш добре. Този немски на нас ни излезе на пъпа. Синът го започна в 1 клас още в училище експериментално. После продължи като втори език в АГ. После му беше основния език в университета. Продължи го през цялото това време с частни уроци и най-накрая взе сертификат. Сега работи с немски и английски.Но отидоха почти 20 години.
не трябва да се разчита много на втория език, каквото и да е.
Виж целия пост
# 69
И двата са много полезни и нужни, може би немски, но аз съм повече пристрастна към него Simple Smile.
Виж целия пост
# 70
Какъвто и избор да направите, важното е само едно - език се учи с мерак и труд. Нежеланието понижава мотивацията.

И двата езика не са лесни, никак. Руският само ни се стува лесен, но това е много измамно. Обикновено нашенецът си въобразява, че руският е като българския, само едни окончания му туряш и готово.

Винаги ми е било смешно когато някой обяснява, че немският е много лесен, защото за разлика от английския, каквото чуваш това пишеш. Да, ако ти диктува българка, учила набързо езика. Ако ти диктува немец, доста ще се озориш Simple Smile
Виж целия пост
# 71
Избора не бива да се ръководи от това кой е по-лесен ,защото лесно няма, но каквото и да избере е важно да стигне до края. За мен това значи да може спокойно  да се обслужва с научна и каквато потрябва литература, а не само колкото да се оправи с диалога на улицата или в магазина или да гледа някой филм.
Нямам преки наблюдения дали това е възможно в училище и може би съмненията ми са чиста предубеденост.
Виж целия пост
# 72
mamamari, когато обяснявах за трудността на езиците нямах предвид, че това би отказало някой мотивиран човек да ги изучава. Споделих само какви легенди се носят за немския и руския език - все неща, които са далеч от действителността.

Имам мнение и за двата езика защото съм ги учила и ги използвам много и до днес. Не бих се наела да кажа, че ги "владея", защото такова нещо няма, дори и едикът да е роден. Но се справям и ми служат много добре.

 "Да може спокойно да се обслужва с научна и каквато потрябва литература" е свръхамбициозна задача, която изисква не само отлично познаване на граматиката на езика, богат речник, но и дълбоко познаване на терминологията - както на български, така и на чуждия език. Инак научната литратура ще си остане недостъпна. Постоянно ми се налага да боравя и превеждам от и на немски език - епикризи, невро-психологически резултати от тестове и пр. и всяка една грешчица би могла да коства човешка съдба или дори живот. Докато стигна до това ниво са ми били нужни години обучение. Продълавам и до днес да се уча, защото излизат всякакви новости в тези области.

Съветът ми е - нека детето почне, независимо руски или немски, и да върви със свое темпо, без да се отказва при първата трудност. Езикът обича редовния и последователен труд. Отначало изглежда страшно, но след даден момент нещата си идват на мястото. Едно време ни учеха: "Количествените натрупвания водят до качествени изменения". Абсолютно вярно е.
Виж целия пост
# 73
Нещо не се доразбрахме.
Прочетох ,че питането е за втори език в училище.
Битува мнението ,че език в училище не се учи по начало ,а като втори пък още повече. Да може да се постави начало ,може да се събуди интерес.Филми ,ежедневни диалози и до там. Ако това е целта ок, но ако идеята е да се следва или на се работи с този език мястото и начина за  изучаването  са различни мисля аз
По времето на моето следване и за моята специалност повечето учебници и изобщо литература  бяха или на руски или на немски. Така ,че може да се каже че и аз имам известен личен опит, който се припокрива с втория ви пост.Само на гимназията не бива да се разчита според мен и  е грешка ''задълбаването'' да се отлага за някога си в живота ,защото ако не си постигнал нужното към момента на следването ,когато ти е най-нужно, пропускаш възможности и много съжаляваш  .
Виж целия пост
# 74
 mamamari, абсолютно съм съгласна с написаното от Вас.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия