Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Оцеляване на бизнеса, иновации и бизнес развитие по време на криза

  • 3 690
  • 7
Изправени сме пред глобална криза – пандемия от #коронавирус. След нея светът няма да е същият, но човечеството се е справяло и с по-страшни предизвикателства.

За да овладее разпространението на заразата, българското #правителство въвежда безпрецедентни за нашия живот мерки, които включват #карантина, ограничаване на някои права и свободи на гражданите, забрана за работа на конкретни бизнес сектори.
Вашият бизнес може да оперира в един от тези сектори, а дори и да не в тях, да изпитва сериозни финансови затруднения да съществува през следващия период, дори да стигне до #фалит.

Именно затова подбрахме тази рубрика и тема, в която ще получите ценни #съвети какви мерки да предприемете, за да предпазите #бизнес начинанието си от #банкрут, да иновирате начина, по който работите, и да планирате внимателно бизнес развитието си в следващите месеци.
Не всеки бизнес може да бъде дигитален, но дори да не e такъв, може да предприемете поредица от мерки, които да обезпечат вашето благополучие и да минимизират щетите.

Задайте въпросите си и се подгответе да се променяте, защото само еволюирането ни ще доведе до оцеляване.
Знаете българските поговорки “Гладна мечка хоро не играе” и “Гладът е лош съветник”, а ако ги перифразираме – “Кризите са лош съветник”, затова по-добре обсъдете проблемите си с експерт и не се страхувайте – хем ще ви олекне, хем може да се появят нови идеи за вашия бизнес, които да реализирате.

На Вашите въпроси в настоящата консултативна тема ще отговаря Леона Асланова.


Леона Асланова, Изпълнителен директор на Innovation Starter

Леона Асланова е #експерт и #консултант по #иновации и бизнес развитие с над 15-годишен професионален опит.
Основател е на Innovation Starter, първата специализирана агенция за #иновации в България, на форума за иновации Innovation Explorer, в партньорство с „Капитал“, и на „Академия за иновации“ (най-голямото публично-частно образователно партньорство у нас, отличено с редица награди за образователен проект), съвместно с водещите университети в България.
Преди това е работила като Мениджър партньорски взаимоотношения в „Мобилтел“, Мениджър продажби в „Инвестор.бг“, Директор “Връзка с клиентите” в „Нетуърк медиа“, Маркетинг мениджър в M3 Communications Group Ltd.
Завършила е с отличие Софийски университет „Св. Климент Охридски“ с бакалавърска степен по българска филология и магистърска степен по теория на литературата, бизнес иновации във Виена към TAG Business School и mini MBA програмата на PWC`s Academy.
Към момента е докторант към Стопански факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ под ръководството на проф. Цветан Давидков, катедра „Стопанско управление“ с профил “Бизнес администрация“.
През 2018 г. печели стипендия за лятна специализация за преподаватели по иновации в училището по Дизайн мислене – d.school в Станфорд (Hasso Plattner Institute of Design at Stanford) от БЕК (Български център за предприемачество).
Автор е на 5 курса по иновации и води лекции в 4 български университета.

•   Член на международното и локално жури на Централноевропейски награди за предприемачество (Central European Startup Awards (CESA)
•   Член на международното жури на Start4big Competition
•   Член и ментор във Female Founders Global Community
•   Ментор в Startup Live
•   Ментор в SharonAcademy Accelerator
и други.



Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от #консултация в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи


Правила на консултативните теми във форума
# 1
Изведнъж парите спират да идват. Сега какво?



В безпрецедентна ситуация сме, която поставя под сериозен риск бизнеса, особено стартиращите малки и средни предприятия. На собствениците ни се налага да взимаме много трудни решения, за които дори не сме подозирали, че трябва да мислим, преди няколко седмици само. Ако имате служители на работа е още по-лошо - отпратили сте ги на работа от дома, защото държавата е обявила извънредно положение и препоръчителна социална дистанцираност, а не сте убедени, че имате пари за заплати и осигуровки, защото клиентите ви са в същото положение, като вас!

Разбира се, ако не се паникьосате, е важно да осъзнаете три неща:

- всички все още харчим пари, но с различен приоритет!
- ако не сте в бизнеса с храни и напитки, хигиенни консумативи, лекарства и изобщо продукти от първа необходимост, ще трябва да се приспособите и да работите по нов начин, но да работите!
- ако изпитвате сериозни финансови затруднения и не можете да покриете нуждите и разходите си, на пазара все още има финансови решения за това: предоговаряне на задължения, условия по договори и др.; заеми, кредити, помощ от приятели, роднини, семейство, по-големи компании с натрупан буфер, дори конкурентите ви, могат да се окажат приятели в трудните времена.

Независимо в коя сфера оперирате, винаги има начин да иновирате бизнеса си.

- ако сте в сферата на услугите и още не сте 100% дигитални поне в процесите си, сега е моментът да го направите
- ако имате на склад продукти, които залежават, особено ако са с изтичащ срок на годност, не унивайте, обмислете да ги продавате по телефона, да се свържете с публичен сектор, да ги предложите на едро, да ги предложите в обект, който не е затворен, като големите хранителни вериги и бензиностанциите, например; да ги продавате онлайн
- ако сте малък бизнес, който е зависим от офлайн търговския си обект и неговото съществуване, също помислете, дали вашите клиенти и в момента нямат нужда от вашите продукти, но просто не могат да стигнат до вас
- ако в крайна сметка се налага да посещавате работното си място, направете график един по един, през конкретен часови диапазон и със сторги санитарни мерки, така хората няма да се засичат, за да не нарушавате препоръките за социална изолация, а работният процес ще продължи да тече

Търсете нови решения, бъдете гъвкави, взимайте примери от други страни и работещи идеи на други компании. Кризите са възможност за намиране на креативни решения, така че дефинирайте правилно проблемите и най-вече приоритетите си и решение ще се появи.
Виж целия пост
# 2
ФИНАНСОВ ИМУНИТЕТ



Докато всички говорят за здравето и подсилване на имунитета ви срещу вирусните инфекции, обърнете внимание на грижата за бизнеса си и изграждането на неговия имунитет.

ЖИЗНЕН ЦИКЪЛ
Кризите идват и си отиват. Понякога са очаквани, друг път - не. Всеки бизнес има свой жизнен цикъл или срок на годност, казано по-просто и приспособявянето е ключът към неговия дълъг живот.

Ето и четири правила в криза за финансов имунитет:

1. Елиминирайте всички несъществени разходи

Всички излишни неща, за които сте плащали трябва да бъдат преосмислени и веднага да предприемете lean стратегия (да съкратите излишните разходи и дейности, всичко което не носи пряка добавена стойност за вас и вашите клиенти). Време е да правите сами или с всеки член на екипа ви повече от едно нещо, за да спестите. Не тъгувайте за офиса, ако трябва да се откажете от него, когато нещата се подобрят, ще си вземете нов.

2. Ако оперирате в сфера на бизнеса с висок риск, сега е моментът да помислите как да пренастроите спешно бизнес модела си

Вземете примера с всички отменени събития, поради наложеното извънредно положение и препоръка за социална изолация. Много организации, които оперират в тази сфера бързо се досетиха, че могат да организират събитията си онлайн под различна форма - видео конференция, уебинар, уеб изложение, събитие в социалните медии, в уебсайтовете си или чрез други дигитални и телекомуникационни приложения. Да, приходите им ще бъдат радикално намалени, но също и разходите.

3. Това е моментът да говорите с най-добрите си и доверени клиенти и контрагенти.

Те ще знаят, че ви е трудно. Договорете си разсрочено плащане, дългосрочни договори с взаимни отстъпки. Работете на бартер, ако е нужно. Най-важното, проактивно покажете отношение, отговорност, подготвеност да решавате заедно проблемите и предизвикателствата. Не чакайте да се натрупат вноски за наем, преди да съобщите, че не можете да ги платите. Не избягвайте да кажете истината на служителите и партньорите си.
Предстоят тежки времена за собствениците на малък бизнес в цялата страна. Предприемането на стъпки за намаляване на разходите сега, проучване на алтернативни варианти за финансиране и поддържане или изграждане на силни връзки с кредиторите ви ще бъдат от ключово значение за оцеляването на компанията ви.

4. Гответе се за момента, в който кризата ще отмине, за да наваксате

Ако досега сте били с дефанзивна стратегия, сега ще атакувате, за да се възползвате от ефекта на на “най-бързия”. Ще трябва да действате решително, докато другите още се подготвят и да се възползвате от възстановяването на икономиката първи. Това означава да имате план за действие, маркетингова стратегия, готова рекламна кампания или промоция, бърз внос на стоки на добра цена и пр. Да отворите малкия си козметичен салон и да имате нови предложения за клиентите си и още по-добро обслужване от преди. Да предложите бонуси на служителите си в IT компанията ви за повече работа или бонус на търговците ви, за да удвоят сделките.

ОПТИМИЗЪМ
След депресията винаги идва оптимизъм, но докато хората са още предпазливи в харченето, вие имате шанс да блеснете с бързина, нови решения, адаптивност, хъс и не на последно място здрав труд.
Виж целия пост
# 3
Адаптирай се, оцелявай, иновирай!




Всеки е чувал, че някои компании имат политика за социална отговорност (CSR), но днес е времето, в коeто е нужно всяка компания да стане социално отговорна и да даде своя принос към обществото и преодоляването на кризата. Ето и няколко вдъхновяващи примера от България:

- “ИннoЛЕД”, е компания която се занимава с продажба, дистрибуция и монтаж на LED осветление в нормалните времена. Сега обаче създаде “Робот за дизенфекция”, който ползва UVC технология в борбата срещу Covid-19.
- “Аглика Трейд” е текстилен производител, наследник на бившия държавен текстилен завод "Петко Владов" в Твърдица. Вместо конфекция за модната индустрия сега произвеждат защитни облекла за медиците в България.
- “Меджик Индоор” е българска рекламна агенция, специализирана в производство на рекламни формати за МОЛ-ове и заведения, която в момента се е преонриентирала да прави прегради, които защитават пътниците в таксита.
- “OS Implants” е българска стартираща компания, която с 3D технология принтира зъбни импланти, стави и хрущяли, а сега се е насочила към принтиране на 3D шлемове.
- Българската фирма "Провиотик" пусна на пазара продукта ProViotic Имуно-Активатор, който подпомага естествените функции на активиране на имунитета в борбата срещу корона вируса.

А какво може да направи вашият бизнес, за да бъде полезен на обществото в момента? Потърсете своите идеи за вдъхновение.
Виж целия пост
# 4
Леона, благодарим за възможността да получим ценни съвети в тези трудни моменти!

Това, което наблюдавам около мен в момента е, че хората прибягват към крайности - или се отчайват и директно затварят бизнеса си или се хвърлят в идеи, от които нищо не разбират, но са актуални в момента - като производство на маски и ръкавици и дистрибуция на дезинфектанти. Какъв е твоят съвет в този случай? Има ли трети вариант и как да мислим за иновации в моментите, в които е по-лесно да се паникьосаме? Какви видове иновации можем да помислим за бизнесите си, които не изискват прекалено висок ресурс за научно-развойна дейност?

Благодаря! Вярвам, че твоите съвети могат да помогнат на много жени тук (а и не само) да мислят в правилната насока и наистина да спасят бизнесите си! Simple Smile
Виж целия пост
# 5
Леона, благодарим за възможността да получим ценни съвети в тези трудни моменти!

Това, което наблюдавам около мен в момента е, че хората прибягват към крайности - или се отчайват и директно затварят бизнеса си или се хвърлят в идеи, от които нищо не разбират, но са актуални в момента - като производство на маски и ръкавици и дистрибуция на дезинфектанти. Какъв е твоят съвет в този случай? Има ли трети вариант и как да мислим за иновации в моментите, в които е по-лесно да се паникьосаме? Какви видове иновации можем да помислим за бизнесите си, които не изискват прекалено висок ресурс за научно-развойна дейност?

Благодаря! Вярвам, че твоите съвети могат да помогнат на много жени тук (а и не само) да мислят в правилната насока и наистина да спасят бизнесите си! Simple Smile

Здравейте! Благодаря ви за въпроса.
1. Всеки бизнес трябва да е верен първо на стратегията си за развитие и разбира се, това да се откаже и да "затвори" не е вариант. Също, едно е предприятие от шивашката индустрия да се пренастрои да шие маски и ръкавици, а съвсем друго, бизнес, който няма общо с това, да го прави. Т. е., бизнесът трябва да настрои продуктите и услугите си спрямо пазара и клиентите или да създаде нови такива, за нови клиенти, но да се придържа към дългосрочната си стратегия и позициониране. Ако за пет месеца шие маски, а после пак трябва да се върне "към нормален живот", ще се окаже, че е загубил реалните си клиенти и пазар.
2. Инкременталните иновации (малките подобрения) не изискват ресурс и време, като усилията за радикални и подривни иновации. Т. е., с малка промяна на опакова, начин на предлагане, ценово позициониране, разделяне на продукта на части или обратното - събиране на няколко продукта в един, може да се постигне повече. Наскоро предложихме на производител на детски обувчици да тества стратегия 3в1: една кутия с три чифта обувки за деца, един номер, сандали, джапанки и обувка в една цветова гама.
3. Най-важното е, че именно кризата подлага на проверка взаимоотношенията ви с вашите клиенти, ако те са били изградени правилно, дългосрочно и добре, ще можете да се опрете на тях и да стоите близо до клиентите си. Ако рязко загубите клиентите и партньорите си и те не купуват от вас, първо проявете емпатия. Помислете: какво ги тревожи в момента, къде ги боли? Можете ли вие, чрез вашия бизнес да сте им полезни или ако не, чрез продуктите и услугите си, то като хора - да ги съветвате, напътствате, да облекчите всекидневието им или да ги разведрите.
Например, МОЛ-овете в момента са затворени и много магазини в тях пострадаха, но продължават да продават онлайн. Би било лесно да 1. Изпращат благодарствено писмо за всяка поръчка  2. Да направят виртуален МОЛ, в който човек да се разхожда, както е свикнал, в любимите си магазини 3. Да правят кампании за понеделници, вторници, среди, вместо само "черен петък" и пр.
Иновациите са във всичко и навсякъде, само трябва да се осмелим да пробваме нещо различно.
Виж целия пост
# 6
Здравей Леона,
Би ли споделила идеи и мнение как може бизнес за търговия на авточасти да оцелее по време на карантина и буквално неизползване на автомобила, което води до по-ниска амортизация и редуциране на търсенето?
Благодаря ти предварително!
Виж целия пост
# 7
Здравей Леона,
Би ли споделила идеи и мнение как може бизнес за търговия на авточасти да оцелее по време на карантина и буквално неизползване на автомобила, което води до по-ниска амортизация и редуциране на търсенето?
Благодаря ти предварително!

Вени, привет и тук!

Труден е въпросът и знам, защо питаш. Секторът за производство на автомобилни части в България е с най-висок риск от забавени плащания и лоши вземания. Това е и единственият сектор с понижен рейтинг в новия доклад на компанията за кредитно застраховане Euler Hermеs.
Както преди дни медиите писаха, някои от най-големите автомобилни подизпълнители в България спряха работа заради кризата с коронавируса, тъй като автомобилните фабрики са затворени.
Добре, че вече се вдига извънредното положение!
Ако аз съм на мястото на търговец на авточасти с магазин, би си направила страничка за продажби онлайн. За да е отличима и иновативна бих сложила видеа тип "направи си сам", как да ремонтираш всяка част в колата си. Нещо като troubleshooting - питаш в търсачката на сайта: счупено огледало на едикой си модел автомобил и ти излиза не само частта за доставка и с цена, а и подробна видео инструкция как да се справиш с ремонта и телефон и имейл, съответно за помощ от монтьор, ако закъсаш.
За да бъде евтино и бързо, дори не бих правила уебсайт в този период, щях да ползвам Фейсбук с опцията оферти или някоя от безплатните платформи за онлайн магазини с готови теми...
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия