Онлайн консултации с логопед - Ива Александрова

  • 13 004
  • 68
Поставени извън нормалното си ежедневие много хора изпитват цялата палитра на негативните емоции. В социалните мрежи се усеща и страх, и паника с малки лъчи от надежда и добротворчество.

Нормално е в първите няколко дни да сте били афектирани, уплашени и като цяло развълнувани от рязката промяна в ежедневието си. Това, че преживявате стрес в първите дни след промяната е добър знак: вашата психика се мобилизира и адаптира към новата ситуация.

Ако тревожността продължава по-дълго време тя ще се отрази както на физическото, така и на психичното ви здраве. Затова е важно да се мобилизирате и да внесете спокойствие както в собствената си глава, така и да бъдете източник на сила и увереност за вашето семейство.

За да ви помогне в тази нелека задача, както и да отговаря на вашите въпроси, свързани с появата и развитието на речта при децата, ще се включи Ива Александрова.


Ива Александрова

Ива Александрова е логопед и специализира в област ранно детско развитие.
Има бакалавърска степен по специалност "Логопедия" и магистърска степен "Комуникативни
нарушения на развитието" от Софийски университет "Св. Климент Охридски".
Член е на управителния съвет на Сдружение частно практикуващи логопеди и на Европейската асоциация
по ранна интервенция.
Преди почти десет години създава уеб сайта "Логопедия.БГ", на който родители и специалисти да получават актуална и проверена информация основана на научни доказателства.
Създател е и на кампанията за безплатна консултация със специалист езиково-говорен терапевт "Логопед
с добро сърце", която се радва на голям интерес от страна на родителите за трета поредна година. В кампанията участват логопеди от цялата страна.
Специалист с над десет години стаж и лектор на множество форуми за родители.
Автор е на книгата "Умно бебе. Наръчник за ранно детско развитие".



Включете се в темата и задайте своите въпроси, свързани с появата и развитието на речта при децата!
На вашите въпроси всеки четвъртък между 15 и 16 ч. ще отговаря Ива Александрова.



Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от #консултация в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи


Правила на консултативните теми във форума
# 1
Здравейте! Синът ми е двуезичен, на 4½ е. Проговори сравнително късно. Забелязвам, че не може да изговаря звука "р", точно като баща си. Съска на зука "с" и сякаш извежда езика по- напред, отколкото трябва.Също така изпитва трудност да говори бързо, често се запъва, докато осмисли какво иска да каже, когато се изразява по- подробно. Изговаря някои думи неправилно, колкото и да го поправям, явно вече е навик, но го отдасам на това, че чува българска реч само от мен и баща му. Разбира се, понякога бърка двата езика, докато говори с мен, но мисля, че ще го изчисти с времето.
Виж целия пост
# 2
Здравейте дъщеря ми е на 2 години и 4 месеца  но няма голям набор от думи,  като най важните неща храна вода мама тате баба бебе коте куче и т. Н забелязах в нея, че една дума я вмъква така, че аз да разбера какво иска да ми каже примерно когато водата в чашата и свърши ми казва с нената думичка '' титьо"  но когато изчезне нещо като например  котето се скрие някъде и тя го търси и повтаря тази  думичка, че е свършило  че го няма и така  с почти всичките и думички намира начин да ги свързва  с действия може да повтаря и да имитира също и да пее но ме тревожи найстина. Не знам дали е нормално  вие като специалист очаквам да ме посъветвате най- доброто.  (Живея в Белгия ходи на ясла  учителките са доволни от поведението и изпълнява команди..) Благодаря!
Виж целия пост
# 3
Принципно обмислях консултация с логопед, но по съвет на ЛЛ реших да изчакам да мине извънредното положение
Синът ми е на 4 и половина. Проговори сравнително късно (но той пропълзями проходи също доста късно според мен, проходи на 1 г и 5 м.). До 3 годишна възраст не казваше повече от 5 думи. В момента вече говори с изречения, но много неправилни. (нещо от типа тати отиде работа)... Забелязвам напредък, но бавен. Много думи изговаря все още грешно. Забелязвам, че напоследък повече повтаря когато се опитвам да го поправям. От известно време започна да изпитва желание да слуша приказки (преди ако имаше как щеше да избяга в другата стая)
В градината имат логопед,, която предполагам ако забележи сериозни проблеми би би сигнализирала. Но смятам да помоля за консултация и евентуално да по работим.
Въпроса ми е за някакви насоки с какво бих могла да стимулирам процеса на проговаряне. Какво да следя за евентуални проблеми (не съм параноичен родител, но и не искам да си затварям очите)
Виж целия пост
# 4
Здравейте! Кога детето би следвало да може да се храни само с прибори и да пие от чаша и със сламка?
Да се притеснявам ли, че на 1 г. първо за кратко затваря устни около ръба на чашата, но почти веднага след това изплезва език и така на практика почти нищо от водата не влиза в устата? Опити правя от 6-ия месец периодично и се повтаря все същото. Може би грешката ми е, че аз държа чашката, вместо да я дам на нея вече?
Със сламка също не се справя засега.
Виж целия пост
# 5
Синът ми е на 2 г. 3 м., но не казва нищо освен "не" (когато не иска нещо) и "там" (когато посочва нещо). Малко се притеснявам дали не трябва да казва повече думички, но не мисля, че е удачно да го водя при специалист преди края на извънредното положение. Иначе е общителен, даже доста, включително и с непознати, усмихва се, изразява радост, гушка се, музикален е, понякога си пее/тананика, не се страхува от тъмното. Но в по-голямата част все още издава неразбираеми звуци. Дали се притеснявам излишно или за възрастта си трябва да казва повече?
Виж целия пост
# 6
Здравейте, синът ми е на 3години и 10месеца.Проговори преди 7месеца, изречения с по 3-4думи започна да казва преди 2месеца.Но проблема е , че голяма част от думите ги казва наполовина или с други начални букви, затруднява се с доста букви все още. Пример е - Тати ходи Аота вместо Работа или ТаБайте вместо Ставайте.
Има и такива , които произнася перфектно, но не са много.Въпроса ми е нормално ли е след като е проговорил сравнително скоро и това да е причината ? Скоро навършва 4 години и съм решила да започнем консултации с логопед и предвид ситуацията в момента може да се наложи да мине повече време до срещата ни с такъв.
Той има проблем със сливиците(уголемени са) и се замислям дали това има някаква връзка?
Благодаря предварително и се извинявам ако не съм го обяснила добре. 🙏🏽
Виж целия пост
# 7
Здравейте!
Благодаря Ви, че се обърнахте към мен за консултация. Детето ви е проговорило сравнително късно, но вече развива фразова реч. Това, което чувате като говорна продукция е нормално при такова развитие на речта. Радвам се, че сте решили да се обърнете към логопед при нормализиране на обстановката. Специалистът ще ви помогне да наваксате изоставането. Уголемените сливици могат да дадат отражение върху говорната продукция като маскират част от звуковете и те звучат носово. Дали не се произнасят правилно може да се установи при намаляване на отока, което се случва обикновено през лятото.
Виж целия пост
# 8
Здравейте, синът ми е на 3години и 10месеца.Проговори преди 7месеца, изречения с по 3-4думи започна да казва преди 2месеца.Но проблема е , че голяма част от думите ги казва наполовина или с други начални букви, затруднява се с доста букви все още. Пример е - Тати ходи Аота вместо Работа или ТаБайте вместо Ставайте.
Има и такива , които произнася перфектно, но не са много.Въпроса ми е нормално ли е след като е проговорил сравнително скоро и това да е причината ? Скоро навършва 4 години и съм решила да започнем консултации с логопед и предвид ситуацията в момента може да се наложи да мине повече време до срещата ни с такъв.
Той има проблем със сливиците(уголемени са) и се замислям дали това има някаква връзка?
Благодаря предварително и се извинявам ако не съм го обяснила добре. 🙏🏽

Здравейте!
Благодаря Ви, че се обърнахте към мен за консултация. Детето ви е проговорило сравнително късно, но вече развива фразова реч. Това, което чувате като говорна продукция е нормално при такова развитие на речта. Радвам се, че сте решили да се обърнете към логопед при нормализиране на обстановката. Специалистът ще ви помогне да наваксате изоставането. Уголемените сливици могат да дадат отражение върху говорната продукция като маскират част от звуковете и те звучат носово. Дали не се произнасят правилно може да се установи при намаляване на отока, което се случва обикновено през лятото.
Виж целия пост
# 9
Синът ми е на 2 г. 3 м., но не казва нищо освен "не" (когато не иска нещо) и "там" (когато посочва нещо). Малко се притеснявам дали не трябва да казва повече думички, но не мисля, че е удачно да го водя при специалист преди края на извънредното положение. Иначе е общителен, даже доста, включително и с непознати, усмихва се, изразява радост, гушка се, музикален е, понякога си пее/тананика, не се страхува от тъмното. Но в по-голямата част все още издава неразбираеми звуци. Дали се притеснявам излишно или за възрастта си трябва да казва повече?

Здравейте,
Обикновено децата проговарят в края на първата си година. Има ранни и късни говорители, но повечето деца имат по 5-6 съзнателни и целенасочени думи на възраст 14-18 месеца. Основен показател за развитието на речта е съставянето на фрази от две-три думи на две годишна възраст.
Виж целия пост
# 10
Принципно обмислях консултация с логопед, но по съвет на ЛЛ реших да изчакам да мине извънредното положение
Синът ми е на 4 и половина. Проговори сравнително късно (но той пропълзями проходи също доста късно според мен, проходи на 1 г и 5 м.). До 3 годишна възраст не казваше повече от 5 думи. В момента вече говори с изречения, но много неправилни. (нещо от типа тати отиде работа)... Забелязвам напредък, но бавен. Много думи изговаря все още грешно. Забелязвам, че напоследък повече повтаря когато се опитвам да го поправям. От известно време започна да изпитва желание да слуша приказки (преди ако имаше как щеше да избяга в другата стая)
В градината имат логопед,, която предполагам ако забележи сериозни проблеми би би сигнализирала. Но смятам да помоля за консултация и евентуално да по работим.
Въпроса ми е за някакви насоки с какво бих могла да стимулирам процеса на проговаряне. Какво да следя за евентуални проблеми (не съм параноичен родител, но и не искам да си затварям очите)

Здравейте,
Забавеното двигателно развитие неминуемо се отразява и на появата и развитието на речта. Ако приемем за начало на проговарянето на вашето дете -три годишна възраст, то би трябвало на 4,5г. да има сравнително разбираеми изречения. По принцип на 4,5г. децата имат доста добра и разбираема за околните реч, могат да разказват приказки и да повторят кратко стихче. Бих ви насърчила да направите консултация с логопед, да установите на какво се дължи забавеното двигателно развитие и да поработите заедно с него за увеличаване на речниковия запас и върху формирането на изречения.
Виж целия пост
# 11
Здравейте дъщеря ми е на 2 години и 4 месеца  но няма голям набор от думи,  като най важните неща храна вода мама тате баба бебе коте куче и т. Н забелязах в нея, че една дума я вмъква така, че аз да разбера какво иска да ми каже примерно когато водата в чашата и свърши ми казва с нената думичка '' титьо"  но когато изчезне нещо като например  котето се скрие някъде и тя го търси и повтаря тази  думичка, че е свършило  че го няма и така  с почти всичките и думички намира начин да ги свързва  с действия може да повтаря и да имитира също и да пее но ме тревожи найстина. Не знам дали е нормално  вие като специалист очаквам да ме посъветвате най- доброто.  (Живея в Белгия ходи на ясла  учителките са доволни от поведението и изпълнява команди..) Благодаря!

При двуезичните деца често се наблюдава забавено езиково развитие и на двата езика. За да насърчите детето и да го улесните в усвояването на двата езика бих ви препоръчала да направите т.нар. езикови зони. В единия вариант( ако и двамата родители са българи) говорите у дома на български език, а навън на основния език на държавата, в която се намирате. Другия вариант е всеки родител да говори на езика, който му е роден.
Можете да направите и двустранни карти с изображения като на всяка страна е изписано названието на двата езика и ги казвате последователно.
Виж целия пост
# 12
Здравейте! Синът ми е двуезичен, на 4½ е. Проговори сравнително късно. Забелязвам, че не може да изговаря звука "р", точно като баща си. Съска на зука "с" и сякаш извежда езика по- напред, отколкото трябва.Също така изпитва трудност да говори бързо, често се запъва, докато осмисли какво иска да каже, когато се изразява по- подробно. Изговаря някои думи неправилно, колкото и да го поправям, явно вече е навик, но го отдасам на това, че чува българска реч само от мен и баща му. Разбира се, понякога бърка двата езика, докато говори с мен, но мисля, че ще го изчисти с времето.

Здравейте,

Съскавите звукове се появяват на възраст около 3,5г. и се изчистват като произношение до 4,5г. Звук Р, който е доста сложен би трябвало да се появи и изчисти до навършването на 6 години. Бих ви препоръчала да направите консултация с логопед и ако той прецени, че е необходимо да започнете терапия. Необходимо е всички артикулационни нарушения да бъдат терапевтирани преди детето да започне да се ограмотява за да не предизвикват грешки при писане.
Виж целия пост
# 13
Здравейте! Кога детето би следвало да може да се храни само с прибори и да пие от чаша и със сламка?
Да се притеснявам ли, че на 1 г. първо за кратко затваря устни около ръба на чашата, но почти веднага след това изплезва език и така на практика почти нищо от водата не влиза в устата? Опити правя от 6-ия месец периодично и се повтаря все същото. Може би грешката ми е, че аз държа чашката, вместо да я дам на нея вече?
Със сламка също не се справя засега.

Здравейте, за да ви отговоря е необходимо да ми дадете малко повече информация. Например кърмите ли все още и кога сте захранили детето.
Виж целия пост
# 14
Здравейте! Кога детето би следвало да може да се храни само с прибори и да пие от чаша и със сламка?
Да се притеснявам ли, че на 1 г. първо за кратко затваря устни около ръба на чашата, но почти веднага след това изплезва език и така на практика почти нищо от водата не влиза в устата? Опити правя от 6-ия месец периодично и се повтаря все същото. Може би грешката ми е, че аз държа чашката, вместо да я дам на нея вече?
Със сламка също не се справя засега.

Здравейте, за да ви отговоря е необходимо да ми дадете малко повече информация. Например кърмите ли все още и кога сте захранили детето.

Кърмя само нощем и при събуждане, захраних дъщеря ми на 6 месеца и няколко дни с пюрета, защото не ми достигнаха смелост и търпение за захранване, водено от бебето. Сега може да се храни с храна с едра консистенция, но от млечна кухня. Не ѝ даваме от нашата храна заради солта. Справя се със супи, жито, настъргани плодове и зеленчуци, отхапва от меки храни като банан. Не съм ѝ предлагала да отхапва сама от твърди плодове и зеленчуци, защото отхапва големи парчета и се дави.
Може би е важно да уточня, че от самото начало е на смесено хранене, като кърменето е повече за успокоение, а почти изцяло беше на адаптирано мляко и биберон. Залъгалка не ползва, но вода пие от биберон все още.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия