Не мога ясно да се ориентирам по какви критерии ще бъде оценяван на НВО, какво да учи с особено внимание, на кое да набляга задължително, може ли до някъде да неглижира подробностите в учебника по български и до къде(напр ще има ли въпроси да се даде определение за минало деятелно причастие) .Защото учителят по някога пита точно за определение и тогава пише 6, но това според мен не е толкова важно, по-важно е практически да може да го открива, а не като папагал да го изприказва, без да може един пример да измисли.Но мен никой няма да ме пита, а ще им пишат оценки според знанията.До колкото разбирам учат за 6 вида местоимения-откриване, назоваване на вида и разбор.Това ако чак след година и нещо ги питат на изпит, едва ли толкова подробно ще го помнят децата, като добавим и материала от 7-ми клас.За глаголните времена и причастията-и там е тъмна Индия.Още не съм поглеждала учебника за 7-ми клас, но сигурно и там не е по-успокояващо положението.
По литература пък от тези няколко творби на бълг. автори почти нищо не са писали.Само се говореше в клас, правеха устен анализ, но нямат тренинг да се изразяват писмено, да избягват повторения, мисълта да звучи гладко, хармонично, пишат като роботи, сякаш попълват таблица, а не разказват история.То и по много от уроците наистина попълват таблици.Тревожа се кога и как ще се научим да пишем.Едно време май се наричаше отговор на литературен въпрос.Има ли го и сега в изискванията или се казва по друг начин?Мисля, че правиха писмен преразказ само веднъж на "Принцът и просякът" и това им е опита в писмен преразказ.Само че това не е по бълг. автор.Изглежда, че кипи труд, който никак няма да е ефективен.Сега разбира се е извънредно положение и т.н. и няма възможност както в клас да ги изпитват, но те и преди почти с нищо градивно не се занимаваха, от приказки без писане няма полза.А изпита е писмен.Подготовката е слаба и некачествена, аз мога да помага, но не зная как защото не зная при оценяването кое е първостепенно и кое без толкова значение.Така ще излезе, че сме имали време, учебниците са били в ръцете ни, а не сме учили както и когато трябва.
Моля ви, споделете как вашите деца учат по Бълг. и литература, колко често имат писмени домашни, какви-(преразказ, отговор на въпроси от учебника, дрого...), подготвя ли вашият учител децата ви за НВО от сега и как.Тревогата ми е, че в средата на 7-ми клас ще почнат да учат на юруш, ще настане скърцане със зъби и вой, но ще е късно защото сме спали целия 6-ти клас и поне половината от 7-ми.