Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 14 012
  • 28

Анкета

Моля, посочете отговора, който важи за Вас:

Опции:

* Гласуването приключено: нд, 28 фев 2021, 15:09

# 15
Цитат
Синът/дъщеря ми не иска да учи в университет и това ме разочарова.

Това е тема, с която родители са се обръщали към мен и винаги е представлявала трудност за всички участници. За младия човек, защото среща разочарованието на своите близки, за родителя, които се е надявал или дори планирал друго бъдеще на детето си и за мен - защото ролята на кариерния консултант не включва подобна триада.

Въпреки всичко, разбирам сложността на ситуацията и макар да няма как да се намеся в нея, мога да предложа някои въпроси, които се надявам да уталожат напрежението и да помогнат да се стигне до облекчение в отношенията в семейството.

Въпроси към родителя за самоанализ:
    - Кои са моите причини да е важно синът/дъщеря ми да продължи да учи?
    - Кое мое вярване или притеснение стои зад тази тема?
    - А как би се развило бъдещето благоприятно за младия човек, ако все пак не учи?
    - Какво е онова малко нещо, което все пак ми носи утеха в този избор?
    - С какво най-много се гордея у детето?
    - Как тези качества биха го подкрепяли в живота дори и да не учи сега?

Въпроси от родителя към младия човек:
    - Кога планираш да продължиш образованието си? (ако има такъв план)
    - Какво ще се промени между сега и тогава?
    - Кои са факторите, които ще са налице, за да продължиш да учиш?
    - Ако не учиш в университет, как ще поддържаш/развиваш уменията си?
    - Какво е ако се промени, би обмислил възможността да учиш в университет?
    - Как това, с което избираш да се занимаваш вместо да учиш, ще те доведе до самостоятелност?

Разбира се, от изключителна важност е този диалог да се води в момент, когато емоциите са се уталожили.

Във всяко семейство ситуацията би се развила по различен начин. Как биха се развили нещата при Вас, ако това е реален сценарий?
Виж целия пост
# 16
Как се справяте с ситуацията когато децата се измъкват от въпроса с настояването, че има няколко наистина успешни предприемачи, които не са ходили в университет. Аз лично вярвам, че това е правилен път, но получаването на общо икономическо образование е много полезно за всеки бизнес. Все пак децата са доста уклончиви...
Благодаря
Виж целия пост
# 17
Цитат
измъкват от въпроса с настояването, че има няколко наистина успешни предприемачи, които не са ходили в университет

Благодаря за интересния въпрос! Ето моят отговор:

1) Бих препоръчала на първо място да създадем възможност децата да се запознаят с биографията на тези предприемачи и мнението им за висшето образование, което често всъщност е именно, че е добре да се учи в университет. Много от тях са държали речи пред випуските на едни от най-престижните университети. Чували сте вероятно речта на Стив Джобс. А голяма част от тях по-късни са взели степен (напр Бил Гейтс).
2) Какво стои зад този довод? Дали младият човек осъзнава, че това са по-скоро изключения, а не правило? И каква е била причината тези предприемачи да напуснат училище? А как са продължили да се учат? Какво всъщност е нужно, за да си успешен предприемач?
3) Във все повече училища има програми за предприемачество, включително и като възможност за профилиране в последните години на гимназията. Това е възможност младежите да се запознаят с широката база от знания, която стои зад успеха на предприемача
4) Силно препоръчвам на родителите и на самите млади хора да се запознаят с концепциите за прогресивно мислене спрямо фиксирано мислене на Карол Дуек, професор по психология в Университета Станфорд и упоритостта на Анджела Дъкуърт, професор по психология в Университета в Пенсилвания. Препоръчвам да изгледате заедно видеата, ще Ви отнемат общо 16 минути, но ще Ви дадат много храна за размисъл.

Ето връзките към видеата (със субтитри на български език):
 - Силата да повярваме, че можем да се усъвършенстваме, Карол Дуек https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_tha … k&language=bg
- Упоритост - силата на страстта и постоянството, Анджела Дъкуърт https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of … erance/transcript

Надявам се това да Ви е било полезно. Какви доводи изтъквате Вие в разговорите с младите хора в полза на университетското образование?
Виж целия пост
# 18
Благодаря, наистина не се бях досетил за тези варианти.
Виж целия пост
# 19
Здравейте, Ели!
Може ли за съвет или вашето мнение?
Имам огромно желание да уча и да се развия извън България като кариера и като цяло. Харесвам да пътувам, интересувам се от политика, новини също, обичам да контактувам с чужденци, от години съм влюбена в азиатската култура.  Според вас какво би било подходящо да запиша да уча? Не знам в каква посока да се насоча конкретно за учене в университет.
Благодаря.
Виж целия пост
# 20
Здравейте, Александра!
Благодаря за доверието. Поздравявам Ви за широките интереси и за амбицията.

Разбирам, че се интересувате от съвет какво да учите. Бих Ви предложила следните въпроси за размисъл:

1) Самопознание:
За да добиете още по-широка осъзнатост за силните страни, довършете следните твърдение (за себе си, писмено):

„Приятелите ми смятат, че ме бива в …“,
„Родителите и роднините ми се гордеят, че съм…“,
„Най-лесно и най-добри оценка изкарвам по…“
„Приятно ми е да…“,
„Винаги бих предпочел/а да…“
„Често правя…“,
„За да науча нещо, аз… „
„Справям се лесно с …“

2) Започнете с ограничен избор.
Например, 2-3 специалности, за пример ще използвам Японистика. Запознайте се с възможностите за обучение в България, опциите за прехвърляне в Япония или други азиатски държави, където се учи специалността.

Кои унверситети са най-препоръчвани от и за чужденци? А какви са техните изисквания? Какви условия за адаптация предлагат? С какво съдействат по преместване и установяване? Има ли изисквания за владеене на езика или ниво за владеене на английски език? Кои от изискванията покривате? А тези, които не поркивате - можете ли да наваксате в обозримо време с тях?

Научете повече за пазара на труда в България (или чужбина), например, вижте към момента обявите за работа: какви умения, качества и опит се търсят, колко обяви има, какви свободни работни места има. Как би се реализирал професионално (в България или друга държава) човек, завършил Японистика?

Потърсете интервю с публична фигура, представител на професията (в Интернет) или минал през подобен път. Аз например следя във Фейсбук Юлиана Антова-Мурато - автор на няколко книги, която живее в Япония и разказва за живота там. https://www.facebook.com/youliana.antonova

Използвайте своите лични контакти – родители на съученици, приятели на преподаватели, на Вашите родители и роднини, които могат да допълнят картината. Може би чрез тях ще стигнете до познанство с българи, заминали да учат там и които ще могат от първо лице да Ви споделят информация. Или ще Ви запознаят с японци, които са се установили в България и биха споделили повече?

3) Вложете седмица в проучвания.
Погледнете отново списъка с Вашите силни страни, който се е очертал по-горе. Пасва ли специалността? Имате ли желание да тръгнете по този път?

Ако отговорът е не, продължете по друга нишка, която може би ще е изскочила, докато проучвате тази.

4) Накрая може да обобщите Вашите проучвания
„От наученото, смятам, че ще ми е интересно да уча и работя в сферата на…“
„Моите силни страни биха били най-ценни в … професия“
„Ще се чувствам най-удовлетворен/а като…“


Ако имате още въпроси, свържете се с мен.
Виж целия пост
# 21
Много ми помогнахте и ми дадохте надежда❤️ Благодаря ви от сърце.
Виж целия пост
# 22
Здравейте, г-жо Мантовска!
Много благодаря за чудесните идеи, които давате на нас родителите! Аз имам следния въпрос: Дъщеря ми в момента е в седми клас и ни предстоят матури и избор на ново училище, съответно се колебаем между езикова и търговска гимназия. Вие какъв език след английски бихте препоръчали да се учи?

Благодаря предварително!
Виж целия пост
# 23
Вие какъв език след английски бихте препоръчали да се учи?

Здравейте!
Преди да изкажа лично мнение на база на опита, бих Ви предложила следните въпроси, с които се надявам да улесня избора:

Какви са интересите на детето?

Може би детето вече има интереси към конкретна култура или държава, към дадено хоби, изкуство или спорт, някоя книга я е запалила любопитството й към дадена тема. Избирайки езика като изхождате от този интерес е вероятно дъщеря Ви да има много по-висока мотивация. Млад човек, когото наскоро консултирах, имаше интерес към Кей-поп култура и покрай това започна да изучава корейски език сам.

Къде обмисляте дъщеря Ви да продължи да учи?

Ако обмисляте образование в чужбина, много български семейства се насочват към Германия, където има доста възможности за достъпно висше образование. В САЩ предимство често е владеенето на испански език. Франция предлага възможности за изучаване на редица хуманитарни специалности в реномирани университети, като Сорбоната. Също така, в много страни в Африка, както и в Канада се говори френски език.

В семейството кои други езици владеете?

Би било относително предимство, ако някой от най-близките владеят този език, за да помагат/практикуват с дъщеря Ви. Или вс лучай, че имате близки, които често пътуват или живеят в държава, където езика се говори, дъщеря Ви би могла да гостува и упражни знанията си.

Какво е нивото на преподаване за дадения чужд език, което училищата около Вас предлагат?

За някои училища е трудно да осигурят постоянна позиция за висококвалифициран преподавател по по-рядко срещаните езици. Появява се текучество, липсват кадри. Проверете исторически как стоят нещата с дадения език в предпочитаните от дъщеря Ви училища.

Колко време ще има възможност дъщеря Ви да влага и какво ниво очаквате да достигне в гимназията?

В средните класове често се преподава и втори чужд език, освен английски език. Но рядко е интензивно и не е достатъчно, за да придобие младия човек възможност свободно да общува. Може да се наложи да инвестирате допълнитено време, усилия и финанси. А ако изберете паралелка с интензивно изучаване на този език, бих Ви насочила да обсмилите колко време пък ще е нужно, за да поддържа и надгражда детето знанията по английски език.

Какви езикови умения ще се търсят в България и света след 10 години?

Това е наистина трудно да се предскаже. Очевидно е, че в България родените след 1985та година рядко владеят руски език, освен в двуезичните семейства, така че този език може да се окаже предимство. Китайският език (мандарин) се оказва една привлекателна възможност за младите хора, заради глобализацията и икономическия растеж в тази страна. В момента един от малкото сектори, в които наемането на нови служители расте са центровете за изнесени услуги, където често се търсят кадри с 2 чужди езика, предимно европейски (заради часовите пояси). Но по темата можем да спекулираме много...

Ако детето няма свои лични предпочитания, моето мнение е да й предложите да прецени дали иска да се насочи към немски или френски език.

Макар и от сравнително по-трудните езици за овладяване, те имат общо с английския, който тя вероятно вече владее. Все още са често търсени у нас и в чужбина в комбинация с английски език. Специалистите, които преподават тези езици са повече и обикновено нивото на подготовка, което училището може да предложи е много по-добро. Същото важи и за частните школи, ако се появи необходимост за допълнителни уроци.

Пожелавам на дъщеря Ви и на цялото семейство здраве и успех! Ще съм благодарна да споделите дали/кое Ви е било полезно.
Виж целия пост
# 24
Много благодаря за изчерпателния отговор по темата, г-жо Мантовска!
Аз също споделям вашето мнение и подходих по този начин към дъщеря си, но излиза, че на тази възраст малко деца са ориентирани и знаят какво искат и къде ще продължат обучението си. Това прави избора на език доста труден и вероятността да учи език, който впоследствие няма да й влезе в употреба и доста голяма / това го казвам и от личен опит със завършена Френска гимназия/. Трябва ли тогава да я насоча към другото й желание - търговска гимназия?
Виж целия пост
# 25
Здравейте, г-жо Мантовска!
Много благодаря за чудесните идеи, които давате на нас родителите! Аз имам следния въпрос: Дъщеря ми в момента е в седми клас и ни предстоят матури и избор на ново училище, съответно се колебаем между езикова и търговска гимназия. Вие какъв език след английски бихте препоръчали да се учи?

Благодаря предварително!
Здравейте Канели,
Зная, че питате госпожа Мантовска, но ми се иска да споделя личен опит.
Синът ми започна да учи английски в определено училище/школа от 2-4 клас. Супер. Децата не разбират как научават езика. След 1.5 години рам говореше свободно с мой колега канадец на различни теми.
Пожела да учи немски и руски в гимназията - тотално разочарование. Първо и двата езика са в пъти по-трудни. От опит го казвам, учила съм и двата. Английският е фактор за кариерата ми. Второ системите и методиките в БГ образованието не са мръднали от преди 25 години. Английски все още се учи с транскрипции в езиковите гимназии - англичаните не знаят какво е това. Трето - мотивация чрез подтискане и “демотивация” от рода на “не знаете, не ставате”...да не говорим, че една година по руски почти не караха часове, а в настоящата година учителят очаква от тях да говорят с акцент!!! Дори таблица с падежит, предлозите и въпросите не са им дали. И като цяло е борба за оценки. До там, че срочната оценка по ХХ предмет се формира като средно аритметично, независимо, че на класната работа е показал знания и умения за повече от въпросното средно аритметично.
Силно съм разочарована отБГ училище, но не зная каква беше алтернативата...
Да не коментираме т.нар профилиране, което ни очаква. Изпращат писмо от директорката - изберете а)... изберете Б)....

Извинявам се за ОФФ темата, но е важно как се преподава, какви методики се ползват и т.н.
Успех!
Виж целия пост
# 26
Здравейте и благодаря за полезната дискусия, MarietaYo и kanely!

Трябва ли тогава да я насоча към другото й желание - търговска гимназия?

Много трудно е да се отговори на този въпрос без контекст. Разбирам, че понякога е почти невъзможно да разберем какви са онези интереси на детето на 11-13 години, които формират бъдещите професионални цели.

Ако клоните към търговска гимназия, бих Ви предложила следния подход:
1) Към детето - потърсете някой, който учи или до съвсем скоро е учил в търговска гимназия. Нека детето си подготви няколко въпроса по собствена инициатива и ги зададе (без Вие да присъствате).

2) Към Вас - кои преносими умения детето може да научи в гимназията?

Един от най-харизматичните бизнес лидери, с когото съм имала честта да работя и който има няколко изключително успешни начинания зад гърба си, твърдеше, че няма значение какво сме учили в университета. Единствено наученото в гимназията било от значение. Разбира се, имаше предвид периода 13-19 години, не учебното заведение. Това мнение подкрепя идеята, че в тийн годините е важно да развием онези основни умения, които ще ни трябват в живота, независимо от работата: умения за разрешаване на конфликти, за отстояване по подходящ начин, за изразяване пред аудитория, умения за работа с хора от различни държави и култури, търсене на иновативни решения и т.н. Предлагам Ви едно интервю, в което макар и от преди доста време, се говори по темата: http://jobtiger.tv/obrazovanie/koi-sa-prenosimite-umeniya

Отговорите, които вярвам, че ще Ви помогнат:
- Какви програми предлага училището за развитие на тези умения? (ако учат на проектна основа - какво значи това? Кога въвеждат понятието проект?)
- Как училището развива учителите си? (Каква квалификация имат преподавателите по основните предмети? Как продължават да учат?)
- Какъв опит имат в участие в международни проекти? (Не само олимпиади, спортни или други състезания, а и съвместни инициативи с учебна цел. Имат ли ученици от чужбина?)
- Кои от тези умения държите детето да учи в училище и какво искате Вие да го научите? (Бих Ви предложила дори да си направите списък с уменията и критерии, по които да следите за напредъка, както и дейности, с които да доразвиете у дома тези умения)
- Как се оценява у учениците умението да отстояват себе си? (Как се възприема, ако ученик не е съгласен с оценката си? Как може да "ескалира" своето несъгласие? Това може да разберете освен чрез контакти, запитване към официалния мейл на гимназията и тук, във форума)
- В кои ВУЗ-ове продължават децата си след гимназия? (Аз съм завършила 164 ГПИЕ, "Мигел де Сервантес" и до днес най-голям процент от завършващите продължават с хуманитарни науки, например. За мен това е знак, че влизат деца основно с подобни интереси, чиито умения за езици се шлифоват още повече. Разбира се, че има много изключения Simple Smile Но бих очаквала в езиковата гимназия основните преносими умения да са в този контекст).

Запишете си отговорите и понякога се връщайте към тях в бъдеще, за да "сверите часовника".

Звучи като много работа, но от клиенти, минали по подобен път, знам, че помага за създаване на по-добро ниво на информираност и осъзнатост както на детето, така и на цялото семейство. А и тази работа дава лидерски пример на детето как да решаваме дилеми.

Поздравявам Ви за отговорното отношение и Ви пожелавам успех. Ще се радвам да споделите дали предложените от мен идеи Ви бяха полезни.
Виж целия пост
# 27
Здравейте,
Какво мислите за въпросниците на сайта nextstep.bg като инструмент за професионално ориентиране?
Виж целия пост
# 28
Здравейте!
Подобни тестове биха могли да се използват като ориентир, особено в комбинация с разговор с кариерен консултант от агенцията, която ги организира или училището на детето.

Фондация Хестия предлага тестове включително и в помощ на седмокласници и техните родители, които се колебаят към каква гимназия да се насочат.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия