73 СОУ - гимназиална степен - тема №3

  • 57 433
  • 645
# 150
Русалке, колкото и да е добър един ДСД преподавател, ако той е частен учител, колко часа трябва да посещава един ученик, за да успее да се подготви за изпита,  защото часовете в профил трябва да са поне 7 седмично...?
Аз нямам наблюдение върху подготовката за ДСД в 11 и 12 клас (дори съм чувала, че едва ли не единствените добри ДСД учители в училището преподават именно на 11 и 12 клас), но това което 705966 пише "почти" от първо лице е доста разочароващо.  Със сигурност, обаче, повечето от написаното от нея е валидно и за  първи гимназиален етап.  Не мога да взема отношение само относно Ковид мерките.  Мисля си, че такива няма никъде в страната.

И още нещо, никога няма да забравя написан от Русалка пост в някоя от темите - не помня точно в коя, а именно че в училището учителите са доста "режещи" - нещо, за което не повярвах преди, или по-скоро се надявах да не е истина.  Е да , ама се оказа самата истина.  Това вече мога да го потвърдя.  И благодарение на някои потребители, които доста интелигентно и подробно описват как се случват нещата и в други училища (главно НЕГ, но не само) - си извадих съответните изводи.  А със Шарлот съм съгласна на 300 %, че изучаването на немски (с уточнението, че става въпрос за 9 и 10 клас) не би трябвало да има проблем при ДО вариант, но само в комбинацията добър учител-съвестен ученик.   И това ще мине, Евгени!
Виж целия пост
# 151
Нека да уточним нещо. 73-то не е НЕГ. Не и след промените. Не е втора, трета или пета немска, а е гимназия с разширено изучаване на език. Още след 8 клас на много им стана ясно. На заровилите глави в пясъка им стана ясно след като започнаха да карат по 4 часа история седмично.
Този набор има честта да няма добра основа по езика, дали заради къси клечки още в 8 клас, дали заради нехайство в 10 клас - всеки сам да се припознае и класира където поиска. Малка част могат да си мислят действително за ДСД. На тази основа, да се натиска към масовост в ДСД и да се подчинява всичко на това ДСД, при положение, че много деца ясно заявиха още миналата година, че няма да се явяват, е леко досадно. ДО по никакъв начин иначе не пречи на подготовката за ДСД, повярвайте, всички чуват прекрасно, на мен лично ми писна да слушам цяла година за СК. Учебник не се отваря, само неща за ДСД се принтират до премала. Но няма как в 11 клас под натиск, без да знаеш нищо, без да имаш прилична основа в 8-10 клас, да те хвърлят в подготовка за ДСД. Много родители притискат децата на свой ред, защото за едното ДСД се борят, за чест и слава.
Както казах-всичко е досадно подчинено на ДСД, а останалите неща сякаш се замазват. Проблеми има на всяко ниво, не само подготовката по език. Голяма част от учителите по останалите предмети, с някои малки изключения , са закостенели, застинали в миналото, не са гъвкави, не подават нужното в часовете, но след това имат огромни изисквания към учениците.
По отношение на режещите учители. Да, категорично. Е, отново с някои малки изключения. Сякаш децата са им някакви врагове, не играят в един отбор, не им помагат, не ги окриляват, а ги натискат, дават се изключително натоварващи, невъзможни тестове, абсурдни за попълване за даденото време. А това са учещи деца, подготвящи се съвестно в по-голямата им част. Откровено съм чувала и заяждане към деца (дори не моето, че да съм пристрастна), с иронични подмятания за оценките.
Виж целия пост
# 152
Сафрон, не е баш така..Ученето в 11  - 12 клас е друго. И ходенето дори само веднъж на урок при добър учител  би било достатъчно.  На първите уроци ще обясни преподавателят детайлно кое как става(ако ученикът не знае), какво се изисква, ще даде нужните бумаги като Лайтфаден-а, който качих в темата за НЕГ (моите си го имаха от класната някога, не знам защо  не им го дават вече в училище като ценен помощник, сякаш е, видите ли, апокрифна литература) А, де факто, е толкова лесно откриваем файлът в нета, само да им кажат за съществуването му, ама не...После ще даде на ученика да пише  примерно 2 СК-та за домашно + няколко текста за четене с разбиране.. И ученикът, ако е съвестен, ще положи достатъчно труд  у дома, за да дръпне нагоре. При следващото занимание писмените му работи ще бъдат надлежно проверени, грешките обяснени, лексиката - сериозно обогатена.. С времето нещата ще се подобрят.  След това на самото занимание ще му се пуснат текстовете за слушане, ще се тренира регулярно устният елемент на изпита, ще се обсъдят/коригират неща по папката. Акцентът пада в край на краищата предимно  върху самостоятелната работа на ученика вкъщи. Не е като в 8 клас примерно, когато ще  е  супер трудно ( и все пак не невъзможно с добър учител) да се наваксат нещата от 17-18 часа лежерно преподаване на език седмично в училище.  Тези 7  часа в училище, ако се оползотворяват добре, са идеални за  трениране на слушането, на говоренето по всякакви теми, на четенето с разбиране, за  ревизия на граматиката. Трудно е  цяло СК там да се пише, затова в годините, а  не чак на финала, следва да се отработват  плавно отделните детайли от СК-то.

705966, бозата според мен е подобна  навсякъде - няма значение дали в  първа, втора, трета или пета НЕГ. И не, историята познава всъщност много деца с пропуски от 8,9 и 10 клас, успели да наваксат нагоре и да се справят доста добре на  изпита.  Да не говорим, че изпитът не е чак толкова сложен, особено в сравнение с формати като DaF, DSH, TELC и други,  праговете за С1 като цяло са ниски и с малко по-съвестна работа от страна на детето през целия 11 клас  нещата се случват. Е, преди ДО.. А по повод това, че учебник не се отваря -  загубата/проблемът е само на ниво финанси. Не че и това е малко, де. Но учебниците за тези нива са така или иначе  изпълнени с  упражнения  на същите тези елементи - текстове за резюмиране, графики за анализ и текстове за четене с разбиране. Няма граматика вече или ако я има, цели преговор само...
Виж целия пост
# 153
705966, с уточнение все пак, че история се учи навсякъде по 4 часа.  Учебните планове за ЕГ са еднакви.  Имам преки наблюдения върху вашия набор конкретно - мисля, че имаха по-лош късмет с преподаватели по немски до 10 клас включително дори и от сегашния 10-ти, въпреки дистанционното обучение при нашите от втори срок на 8-ми и целия 9-ти, а и за 10-ти се очертава същата картинка!  Написаното от Вас, обаче, за подготовката в 11 и 12 клас е противоречиво: от една страна не сте доволни, а от друга - изказвате мнение, че само върху ДСД подготовка се работи.  Значи се работи - то нали за това са 11 и 12 клас....?  Нали целият взор към този велик сертификат е насочен, макар че според мен необходимостта от него е доста надценена - особено за кандидат-студенти в български или други университети извън Германия (и частично Австрия).  Виж за немски университети си трябва - няма спор.
Виж целия пост
# 154
705966, с уточнение все пак, че история се учи навсякъде по 4 часа.  Учебните планове за ЕГ са еднакви.  Имам преки наблюдения върху вашия набор конкретно - мисля, че имаха по-лош късмет с преподаватели по немски до 10 клас включително дори и от сегашния 10-ти, въпреки дистанционното обучение при нашите от втори срок на 8-ми и целия 9-ти, а и за 10-ти се очертава същата картинка!  Написаното от Вас, обаче, за подготовката в 11 и 12 клас е противоречиво: от една страна не сте доволни, а от друга - изказвате мнение, че само върху ДСД подготовка се работи.  Значи се работи - то нали за това са 11 и 12 клас....?  Нали целият взор към този велик сертификат е насочен, макар че според мен необходимостта от него е доста надценена - особено за кандидат-студенти в български или други университети извън Германия (и частично Австрия).  Виж за немски университети си трябва - няма спор.
Сафрон, много си начетена, това личи от постовете ти. Защо обаче отписа сина си от 73.СУ?
По една проста причина... Той не се справяше така, както ти искаш.
Чудесно момче,  да, имаше проблеми, не само с математиката, но в края на  миналата година имаше напредък
Вие като родители не му дадохте шанс да се пребори и са докаже себе си!
Виж целия пост
# 155
Сафрон, сертификатът се признава във всеки един университет в Австрия. За Германия е ясно. Признава се и на места  в Швейцария. И в Люксембург на места.  Признава се и у нас - в немския факултет на ТУ, за Стопанско управление в СУ, за специалност с немски в УАСГ. И за работа съответно.. Така че,  няма лошо децата да си го държат изпита, дори и да не ходят после в Германия. Още повече, че не е лъжливо доживотен като някои други, в частност тези с английски, заради които дъщеря ми се е яввала примерно и на СРЕ , и на Тойфел след взето СРЕ (понеже последното било неактуално като издържано преди  повече от 2 години спрямо  конкретния момент)...
Виж целия пост
# 156
Здравейте, Ганис.  Радвам се, да Ви чуя.  Само се опасявам да не досадим на другите и ще бъда кратка. Това беше неговото лично желание и то не заради несправяне.  На него му е ясно, че дипломата от 1 гимназиален етап няма да му е необходима и предполагам заради това не положи и достатъчно усилия в дистанционна среда, но по-важното беше, че не виждаше перспектива за себе си лично във втори етап - заради избора му на втори чужд език и групираните профили, а също и заради другите коментирани в последните постове на темата неща ...  Сега е много доволен и се надявам да продължава да бъде.  Но мисля, че изместихме фокуса.
Виж целия пост
# 157
Момичета,
Дъщеря ми е 8 клас, много е доволна, много си харесва учителите, само господина по философия им е странен Simple Smile
Другото ми дете е в друго училище, с разширено изучаване на езици, само, че музиката, ах, тази музика! От разтоварващ предмет е натоварващо. Да имаш 5 по Музика е повече от 6 по немски или математика.
Бозата е навсякъде, трябва да подкрепяме децата си, да им помагаме. Това са им важни години. На мен езиковата гимназия ми даде една изключително добра основа. Сега, може в тази ситуация да не е точно така, но винаги има начин за нашите деца! И аз много се ядосвам, но.... Знаете Simple Smile
Искам да ви попитам - четох някъде за езикови лагери в Австрия - дали ги има още, планират ли се?
Виж целия пост
# 158
Ети, провери в агенция Велбуг. Помниш, че тази година извозваха болни деца от лагер. Как ще е идното лято, трудно може да се предвиди.
Виж целия пост
# 159
Благодаря! Flowers Hibiscus
Виж целия пост
# 160
И на мен ми тежи, че не е езиковата гимназия като по наше време - да им влезе и езикът, и културата, и традициите под кожата, да ги заобичат. Голяма глупост е с тези гимназиални етапи. Синът ми ще избере профилиращите по метода на изкючването и две години ще дълбае в предмети, които нито са му кой знае колко интересни, нито пък ще продължи с тях. Като гледам и балообразуването на СУ, в някои специалности ще взимат дипломата за средно образование. Ако това е тази за първи гимназиален етап, всички от кварталното училище ще са с по-висока от тази на моя човек, никой няма да гледа, че те са от N-айсто, а той - от 73-то.
Мен особено много ме вълнува обучението по езика и се заслушвам в часовете, когато мога, пък и опит да почерпя от колежката. Слушах и в 8-ми, когато стартира ДО (по-точно едва стартира и не беше никакво О Confounded), и в 9-ти клас. Още от втори срок на 8-ми клас потърсихме и външна помощ, девети мина без, сега отново е с учител и няма да прекъсваме докрая (да сме живи и здрави! ). От зор и аз се върнах към немския - да му помагам, да го проверявам, да му натъртвам на някои важни моменти. Радвам се, ако се работи върху DSD подготовката в 11ти и 12ти клас! Този изпит ми се виждаше старомоден, но той развива редица умения - част от the 21st century skills, дето са толкова модерни сега - да търсят информация, да анализират, да презентират, да пишат и говорят. Те това да умеят на немски (, а и на БГ, на английски), тапията е само един +.
Съгласна съм, че има и демотивиращи учители, но така е навсякъде - и в училищата, и в университетите.
Виж целия пост
# 161
Не случайно съм започнала с това, че проблемът е комплексен. И не ДО е основен проблем, преди него има куп други, стартирали още в 8 клас за този набор конкретно. Не може да се сравняват нито предходни години, когато учеха и по друг модел и система (и различни преподаватели!), нито следващите набори, които все пак имат шанс да се понаместят във времето спрямо промените.
Къде МОН, с новоизмислените програми, свален материал, липсата на визия какво точно ще представлява профилирането и за какво ще служи, дали заради неумението (за някои откровено нежелание) на учителите да навлезнат в новото, дали заради политика на конкретното училище - все едно е, нещата са навързани.

Цялото обучение е едно огромно противоречие, осъзнавам, че и аз звуча противоречиво конкретно за СК-тата, но тук трябва да навлизам и в много конкретика, за да стане ясно. Първо-категорично не всички деца имат желание да заминават за немскоговоряща страна след завършване, за да се фокусират само и единствено върху ДСД. Второ, малшансът да не учат качествено в началните години, когато не беше дистанционно обучението отказа още деца, начинът на профилиране ги вкара в друга посока, коренно различна. Трето - да, може да се навакса, да, наваксват, но с цената на какво, и с помощ на кого (категорично не и в училище, а се разчита на собствени амбиции, ресурс, сили, и време). Едно СК предадено миналата година началото на октомври, не бе проверено и върнато до края на срока. Правеха се СК без ясна представа какво си сътворил на предходното СК. За тези от децата, които пък няма да се явяват на ДСД това е огромна загуба на времеви ресурс, имат и профили в крайна сметка, които изискват и натоварват много, за да им се губи времето така. От два часа модул НЕ, първият минаваше в охкане на тема "аз какво да ви правя сега". Все пак лично го слушах това цяла година, не са легенди на учениците.
И пак казвам-прекалено много се съсредоточават в нещо, което половината няма да ползват. Има и други предмети, проблеми, и какво ли не.
Интересен казус бе учителят по математика миналата година. Как се наваксва после? По всичко-да си наваксват сами. Ами не е сериозно.

Сафрон - моите адмирации за преместеното дете. Малко имат смелостта, а повечето са под натиск от родителите си. Поздравления, че сте го подкрепили. Като слушател на разговорите между децата сега, когато училището е пренесено в домовете ни - не едно и две деца имаха желание още след 10 клас да се пренасочат. Не поради несправяне. Основно поради отношение към тях.

ПП. Някой нагоре е споделил за музиката като предмет и начин на изучаване. За наборът на моето дете музика нямаше. Имаше буквално история. Тестове, тестове и пак тестове, нищо музикално, нищо творческо, нищо обогатяващо. Към днешна дата, никой не знае нищо по музика, ей така, за обща култура. Знаеха много тогава някакви наизустени факти, зазубрен текст за покриване на тест. Това е.
Виж целия пост
# 162
Изключително информативен е горния пост, а и предишните постове на 705966...  Наистина е писан от родител, който е загрижен, много навътре и запознат в детайли със случващото се, заради възможността да чуе и види реално от дома как върви процеса на обучение.  Жалко е, че тези, които няма да се борят за сертификат са едва ли не изключени от процеса на обучение.  Не би ли било редно да бъдат разделени на ДСД и не ДСД групи по немски, за да може всяка група да работи пълноценно?

Ети, много хубаво е, че сте доволни - последните две паралелки имаха огромен късмет последните две години с новите и млади преподавателки по немски.  Но не забравяйте, че в 8 клас се учи главно НЕ и, ако там нещата са ОК, то позитивите се прехвърлят към всичко останало...  В по-горните класове става още по-трудно - особено в 9-ти и там вече ще има реално основание да се направи истинска оценка.
Виж целия пост
# 163
ДО навсякъде явно куца, но нека не обвиняваме само училището и учителите .... ако децата са заинтересовани резултати се постигат. Аз също дочувам от уроците на моите деца и виждам доста незаинтересовани и в прогимназиален и в гимназиален етап ученици. Всеки път, когато има въпрос поставен към конкретни деца, те липсват, неотговарят или имат технически проблем. Дори и при присъственото обучение е видно, че нямат интерес. Възрастта е трудна и затова не може да търсим отговорност в училището и учителите. Да, има пропуски, има учители, на които им е трудно да преподават на немски и трябва да се вземат мерки, но проблем с кадрите има навсякъде, за съжаление. Продължавам да мисля, че ако има мотивация всичко е възможно.
Виж целия пост
# 164
Аз пак ще го напиша - за последен път. ДО не е проблем в 73-то. Както се преподава присъствено, така се преподава и дистанционно, даже при дистанционното поне е тихо, и тази какафония и огромен шум спестяват главоболието на действително заинтересованите и учащите. Имаха организационни проблеми в началото на пандемията. Но като цяло, ДО не е проблемът на 73-то. Категорично. Проблемите им стоят от преди ДО.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия