Как да го победим?

Стресът може да бъде точно толкова заразен, колкото и грипът, твърдят британски учени. Според неотдавнашно изследване няма да останете само безучастни свидетели на пренапрегнатостта на колегите си, а неусетно ще "прихванете" от тяхната нервност.

Елейн Хетфилд, професор по психология, твърди, че чуждите тревоги, депресия и стрес се разпространяват в работната среда по същия начин, както и вирусите. Изследването и доказва, че ние попиваме като сюнгер чувствата на другите, независимо какви са те. Терминът се нарича "емоционална зараза" - в началото само изслушваме колегите и се опитваме да сме съпричастни, но след това постепенно и ние влизаме в ролята на "пациент" и започваме да се оплакваме.

"Ако колегите ви са склонни постоянно да мърморят и да се оплакват, просто излезте за малко от офиса или се опитайте да кажете нещо позитивно. Често ситуацията не е чак толкова лоша, колкото изглежда", съветва д-р Андрю Паркър, психиатър в Клиниката по стрес и посттравматични разстройства на болницата "Капио Найтингейл" в Лондон.

Не пренасяйте стреса от работното си място вкъщи. Ако не намерите начин да го канализирате и да оставяте напрежението на работния ден пред прага на дома си, личният ви живот ще страда, а партньорът ви ще бъде натоварен със служебните ви проблеми и задължения.

Работното време е все по-дълго, но все по-недостатъчно и нямате дори минутка, за да се чуете с партньора. Часовете, които прекарвате заедно, са все по-малко и дори те протичат с изнервена и напрегната атмосфера, защото стресът от работния ден не е отминал. Как да излезете от този омагьосан кръг?

Преди всичко, избягвайте да разказвате в подробности за всяка неприятност, която ви се е случила през деня, защото по този начин предавате стреса си на него, а и изглежда, че постоянно се оплаквате. Споделяйте само това, за което ще искате мнение или съвет. Дреболиите, които са ви раздразнили, запазете за себе си.

Когато се върнете от работа, останете за малко насаме, като дадете възможност и на партньора си за същото - всеки има нужда от пет минути за релакс и за събиране на мислите. Не влизайте у дома си, изпълнени с негативизъм, и не чакайте партньора си вкъщи с намръщено лице.

Ако по време на вечерята обсъдите трудностите в работата, няма нужда да го правите отново и след като си легнете. Оставете спалнята недокосната от служебните ви неприятности.

Не бързайте от вратата да седнете на компютъра, за да проверите служебната си поща. Дори се опитайте изобщо да не я поглеждате. И най-важното: ако не сте на такава работа, която да изисква постоянно да сте на разположение, изключвайте служебния си мобилен телефон след 20.00 часа. Когато се научите да го правите, за вас ще започне нов живот.
Виж целия пост