Онлайн консултации с логопед Галина Сакутска

  • 16 298
  • 62
"Призванието ми е да помагам на децата да комуникират правилно. Създадох логопедичен кабинет „ДуМа“ в гр. Пловдив, за да мога да бъда още повече всеотдайна към своята работа и полезна на родителите и техните деца с проблеми, в областта на говорната реч.“

Галина Сакутска ще отговаря два пъти седмично (понеделник и четвъртък) на въпроси, свързани с късно проговаряне, проблеми с плавността на говора, трудности в обучението и др.


Галина Сакутска

Галина Сакутска е професионален логопед, практикуващ с деца и ученици над 10 години.
‍Завършила е магистратура по “Комуникативни нарушения” в Пловдивски университет “Паисий Хилендарски”. Стажува като доброволец в “Център за психично здраве” и в логопедичен център “Слънчице” в гр. Пловдив, под ръководството на логопед Десислава Колева и психолог Радка Цонкова.

Обучения:
„Управление на детския гняв и емоции“
"Управление и трансформация на конфликтите в образователната институция“ – „Тренинг плюс“, гр. Русе
„Музикотерапия при деца. Бихевиорална музикотерапия“- БАМ, гр. София
„Музикотерапия или лечение с музика“- ТЦ „Айджей“, гр. Пловдив

http://logoped.sakutski.com/
https://www.facebook.com/LogopedKabinetDuMa


Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от съвети в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят


Правила на консултативните теми във форума
Виж целия пост
# 1
Здравейте, синът ми е на 2 год и 10 месеца . От скоро изговаря думички , но само като повтаря по мен , иначе сам мн рядко . Ходихме на невролог и психолог . Казаха , че няма проблеми детето . Преди беше мн нервен и не обръщаше внимание . Но сега обръща , посочва , подава . Много думи повтаря , но само повтаря нз защо не иска да говори сам , някои думи казва но мн малко . Ходи на градина , там спазва всички правила !
Виж целия пост
# 2
Здравейте!
На колко години се очаква детето да може да изговаря "р" и "л"?
Късата юздичка на долната челюст също така гаранция ли е, че детето ще среща трудности при изговарянето на някои звукове?
Виж целия пост
# 3
Здравейте, дъщеря ми е на 3.5год, говори според мен добре, разбира и се всичко, като цяло е любознателна и комуникативна. Проблемът е с буквите Л и Р, трудно и е да ги произнася. Леля звучи "ЕЯ", добре е "добе".
Въпросът ми е до каква възраст трябва вече да може да ги казва, трябва ли да потърсим логопед или да изчакаме още?
Виж целия пост
# 4
Здравейте, синът ми е на 2 год и 10 месеца . От скоро изговаря думички , но само като повтаря по мен , иначе сам мн рядко . Ходихме на невролог и психолог . Казаха , че няма проблеми детето . Преди беше мн нервен и не обръщаше внимание . Но сега обръща , посочва , подава . Много думи повтаря , но само повтаря нз защо не иска да говори сам , някои думи казва но мн малко . Ходи на градина , там спазва всички правила !
Здравейте! Децата се учат да говорят, като подражават на ролеви модели и на онези, които се грижат за тях. Това, че детето Ви повтаря думичките след Вас, е много хубаво, в този период детето развива пасивен и активен речник. Трупа думички в пасивният речник, а след известно време ги назовава в контекста на ситуацията. Обикновено думичките, които използва, са думи, обозначаващи предмети, свързани с желанията и интересите му. Тъй като в обкръжението на детето съществува индивидуален набор предмети, с които то се среща често, играе, вижда, то и наборът думи при децата е различен. А и всяко дете е индивидуално и се развива с различни темпове, в зависимост от генетичната предразположеност, семейна и социална среда. Детската градина е положителен фактор за развитието на говора и социализацията на детето, контактът с другите деца, спазването на правила и установени социалани норми са предпоставка за осъществяване на нормална комуникация. Детето Ви има време да проговори, бъдете търпелива, говорете му, обяснявайте, четете му приказки, играйте игри, пейте песнички. Заедно с това трябва да се развива и фината моторика, която е пряко свързана с говора: играйте с пластелин, рисувайте, лепете, режете, сортирайте по цветове. Ако нямате успех след 4-5 месеца, детето трябва да се насочи към специалист логопед.
Виж целия пост
# 5
Здравейте, дъщеря ми е на 3.5год, говори според мен добре, разбира и се всичко, като цяло е любознателна и комуникативна. Проблемът е с буквите Л и Р, трудно и е да ги произнася. Леля звучи "ЕЯ", добре е "добе".
Въпросът ми е до каква възраст трябва вече да може да ги казва, трябва ли да потърсим логопед или да изчакаме още?


Здравейте! Всяко дете се развива индивидуално, но общоприето е до 5 години детето да може да изговаря правилно свистящи и шипящи звукове (с,  з, ц , ш, ч, ж...) а звуковете "Р" и "Л" се определят като най-трудни за изговаряне и крайният период е до шестата година. Във Вашия случай звук "Л" и "Р" се изпуска в началото или средата на думата, но предвид възрастта на детето е рано. Важно е да се провери и подезичната връзка, ако тя е къса, езикът не може да достигне до горното небце и съответно изговарянето на звук "Р" и "Л" ще е невъзможно. Във всички случаи ще е полезно детето да чува правилното изговаряне на звуковете, тъй като децата учат по подражание. Ако до шестата година нещата не се случат, се обърнете към специалист логопед. Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 6
Здравейте!
На колко години се очаква детето да може да изговаря "р" и "л"?
Късата юздичка на долната челюст също така гаранция ли е, че детето ще среща трудности при изговарянето на някои звукове?

Здравейте! Всяко дете се развива с различни темпове, но общоприето е звуковете "Р" и "Л" да се изговарят правилно до шестата година. Но преди това трябва да бъдат овладяни всички свистящи” и „шипящи” звукове. В този смисъл късата подезична връзка оказва влияние върху постановката и правилното изговаряне на звуковете, но не е задължително детето да не може да изговаря правилно други звукове. Късата подезична връзка обаче оказва пряко влияние върху изговарянето на "Р" и "Л", в този случай е добре да се направи манипулация с лазер технологии за корекция, без кървене и нужда от обезболяване. След това няма причина детето да не може да изговори правилно звуковете. Ако все пак не успеете да изговорите "Р" и "Л" или други звукове по подражание, се обърнете към специалист логопед, който ще извърши обследване и ще назначи съответната терапия. Успех!
Виж целия пост
# 7
Здравейте.
Аз имам дете на четири години с проблеми в речта  чуваше три езика в момента чува два защото се преместихме да живеем в България всичко разбира общува с възрастни няма никакъв интерес към деца.Намира начин да общува всякак но не го прави с думи много сме големи чак сега започнахме да посещаваме терапия два пъти психолог предстои от следващата седмица да започнем и при логопед.Но ми е много притеснено много умно детенце също така има и сензорни проблеми най вече е чувствителен към шум запушва уши ходи на частна детска градина ама ми изглежда сякаш много не се занимават с детето ми незнам такова чувство имам.Моля ви за съвет имаме и проблеми със захапката долната челюст е по къса от горната и захапва Долна устна когато казва мама па па имахме юздичка на езика с лазер я махнахме имаме и на Горна устна дебела диастема има между зъбките.казва думички горе долу може би десетина и малко повече но са на място има функционална реч и създава изречения дори със срички от сорта на мама яа ка-ка превод мама ела да търсим калинки.Но се движим с мноооооого бавни темпове и бихме ли настигнали връстниците си незная доста съм притеснена защо не говори защо му е толкова трудно.обича да гледа как се върти нещо започва някак да прави с ръцете си някакви движения посещавахме и ерготерапевт работихме горе долу три месеца в чужбина но се преместихме в БГ и все още не намерих ерготерапевт.Незнам какво да правя вече.Имахме големи драми с подстригването и си го израстна напълно сам като му кажа хайде отиваме за пострижка и тръгва.Предвид това което аз съм дала и съм го учила е напълно реялно с моите очаквания.Немога да очаквам от него повече но ми омръзна от това АААА и сочене а кажа ли не не те разбирам и започва се едно тръшкане.Притеснена съм дали ще успее да настигне връстниците си
Виж целия пост
# 8
Здравейте! Речта у децата се формира постепенно под влиянието на обкръжаващата среда, обучението и възпитанието. Овладяването на произносителната страна на езика е сложен процес, през който детето се учи да възприема речта на околните и да управлява артикулационните си органи за говорна продукция. Във вашия случай слушането на 3 езика изключително много е затруднило детето в периода на проговаряне. Допълнително и проблемите с юздичката, горна, долна челюст също оказват влияние. Добре е, че сте взели мерки по отношение на това. Хубаво е да се консултирате с ортодонт дали в момента детето Ви има други проблеми които са пряко свързани с овладяването на речта. Ако всичко е наред, продължавате да ходите на психолог, а логопедът е силно препоръчителен. Специалистът логопед ще Ви направи диагностика и ще прецени каква терапия да приложи, в зависимост от нуждите и потребности на детето Ви. Не се тревожете, имайте търпение специалистите да поработят с детенцето Ви. Аз съм имала подобен случай, детето, което идваше при мен, казваше само кратки думи, впоследствие започна да съставя кратки изречения, а сега вече използва сложни изречения, но мина една година и повече. Нещата не се случват бързо, трябва интензивна работа при логопед, психолог и у дома. По преценка на логопеда може да има нужда да се консултирате с лекар за проверка на слуха или невролог. Всеки случай е индивидуален и не може да бъде показателен. Семейната подкрепа е също много важна за детето, да се чувства обичано, спокойно, уверено в себе си. Говорете на детето само на български език, изказвайте думите бавно и ясно, отчетливо, да има визуален контакт между  детето и Вас. Играйте игри заедно, рисувайте, лепете, режете, работете с пластилин, сортирайте елементи по големина и цветове, пейте песнички, танцувайте. Тези дейности развиват фината моторика, а тя е пряко свързана с развитието на говора. Препоръчвам ролевите игри, те развиват въображението, благоприятстват взаимоотношенията с връстниците и са много полезни за децата в тази възраст. Попитайте учителите в детската градина дали детето Ви се включва в общите занимания, поискайте повече информация как му минава денят. Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 9
Здравейте, имам момченце на 4,4г, което е с Соп. Има изоставане в развитието цялостно, но най-зле е говора. Може ли да ми дадете насоки как вкъщи да го стимулирам? Ходи в специализирана детска градина и там работят с него, но не ми се дават насоки как да работя вкъщи с него. Той има голямо желание да говори, но не може и се изнервя много от това че не можем да го разберем. Казва грубо около 15думи като някои са размазани и трудно се разбират, на други замества срички пример- побо(футбол), пико(пица) и единствено казва ясно- да,не и там. Ако е от значение като бебе не е гукал въобще, лепетната реч започна към 1,6г като беше на периоди с абсолютно мълчание. Първи думи на 3г- да,не и там. Разбира всичко.
Виж целия пост
# 10
Здравейте! Развитието на речта е сложен процес и зависи от редица фактори. Говорът при всяко дете се формира индивидуално. При децата с аутизъм речта или отсъства, или се развива с по-бавни темпове, съответно изисква повече усилия и обучение от специалистите и у дома. Във вашия случай е добре да общувате със специалистите, които работят с детето Ви, те да дадат обратна връзка и насоки как да работите у дома. Моите препоръки са да правите артикулационна гимнастика, това са набор от упражнения за езика и целия говорен апарат, които стимулират правилната артикулация на звуковете. Също така под формата на игра може да имитирате различни животински звуци, за да провокирате изговарянето на даден звук, който детето все още не може да изговаря. Важно е, когато изговаряте думата, детето да има пряк визуален контакт с Вас, да следи устните, устата, изражението Ви с цел подражание. Говорете му бавно, спокойно, на срички (па-те), използвайте картинки от книжки за онагледяване на думата. Провокирайте реч чрез задаването на въпроси: Кой казва па-па? Па-те. Наблюдавайте внимателно това, което му е интересно, и го използвайте при обучение, създайте комфортна среда. Може да включите и музикално-подвижни игри, в които се пее и танцува, така децата учат по-лесно и усвояват нови думи. Свирете с музикални инструменти, като задавате ритъм (барабанче, маракас), пейте детски песнички. Инструкциите за всяко едно упражнение или игра трябва да бъдат ясни, за да може детето да разбере защо извършва определени действия. Препоръчвам образователни игри, които са пряко свързани с развитието на говора. Предметни игри (учат детето да обръща внимание на характеристиките на предметите, да установява контакт с възрастен за съвместна игра, например подаване на топка; отваряне-затваряне на шишета, бурканчета, кутии; стереотипни игри (целите и правилата са ясно установени в тях и често действат успокояващо на детето), сензорни игри (кинетичен пясък, пластилин, рисуване с бои, свещ и др. материали) – чрез тях детето получава  информация за околния свят, облекчава напрежението, изпитва нови сетивни впечатления. Опитайте се да играете със зърнени храни. Детето не само ще развие двигателни умения, докосвайки малки и големи зърна, но и ще се радва на удоволствие. Сортирайте елементи по цвят, форма и големина. Играйте ролеви игри, те са много важни за създаването на комуникация с другите, но невинаги детето има желание за тях. Следователно е необходимо да се премине към такива игри само в удобна за детето среда и адаптация към околната среда. Може да се използват любими негови играчки, които да си разменят реплики, да се разиграе кратък сюжет. След това сюжетната история може да бъде пример в реална житейска ситуация. Наред с това всеки ден разказвайте на детето си за ежедневието и основите на морала. Направете план със задачи за всеки ден и научете детето да се придържа към графика. Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 11
Здравейте, дъщеря ми е на година и седем месеца, изговаря някои думички 15 са на брой, но до там... мисля че се затруднява с речта и произнасянето на думи като цяло. Какво бихте ме посъветвали и как мога да й помогна в развитието? Благодаря!
Виж целия пост
# 12
Здравейте, синът ми е на 6г разбира всичко, изпълнява команди, в предучилищната няма проблеми, но не говори свободно. Съмнявам се за селективен мутизъм. В момента чакаме час за детски психиатър. Възможно ли е това тревожно разстройство да се излекува напълно и как да го стимулирам вкъщи да говори? Разговаря единствено с баба си, дядо си и вуйчо си. С мен и баща си разговаря, когато е нещо наложително.
Виж целия пост
# 13
Здравейте, дъщеря ми е на година и седем месеца, изговаря някои думички 15 са на брой, но до там... мисля че се затруднява с речта и произнасянето на думи като цяло. Какво бихте ме посъветвали и как мога да й помогна в развитието? Благодаря!
Здравейте! На 1 година детето в норма знае около 10 опростени думички и леко подражава, когато чуе нова дума, както и разбира повече от 20 думи. От 1 г. и 6 м. е стадий на активна реч, автономна реч. В този период развитието на речта протича доста бавно и детето овладява от 30 до 100 думи, а в края на третата година те стават 1200-1500. Характерно за автономната реч е, че с една и съща дума детето обозначава редица предмети (“па” – пате, лопатка, падам; “ко” – колело, кокошка). Детето още не може да обобщава. Колкото и да е "сладка" тази реч, не я поощрявайте без мярка. Когато детето спомене подобна автономна дума (ам-ам, папо…), вие не пропускайте да отбележите  правилната. Така детето ще може да премине без усложнения към правилната употреба на думите. Моят съвет е да развивате и усложнявате постепенно формите на общуване с детето като ежедневно му осигурявате образователни игри: рисуване, апликиране, моделиране, сортиране на предмети по форма и цвят и големина, разказване на приказки, музикални игри, римушки, пеене и слушане на детски песнички и др. Не проявявайте прекалена грижовност, дайте възможност на детето да обясни, да каже какво иска. Обогатявайте детските впечатления, като водите детето на нови места, говорете му ясно, кратко и разбираемо, показвайте и назовавайте новите предмети. Играйте заедно. Запознавайте детето с правилата на поведение, кое е приемливо и кое не. Така постепенно детето ще развие своя пасивен и активен речник. Ако в семейството има по-големи братя и сестри, тогава детето определено ще копира речта, гледайки ги и може би ще говори по-рано от връстниците си, но ако е първородно в къщата, тогава най-вероятно ще общува само с възрастни хора, чийто език е „неразбираем“ за него. Успех!
Виж целия пост
# 14
Здравейте! Дъщеря ми е на 9 години, има поведенчески проблеми, в училище  , разсеяна е  трудно се концентрира понякога, трудно общува с деца тоест влиза им  в личното пространство. Миналата година откриха дискалуклия, тъй като сме от малък град имахме доста трудности и я местихме 2 пъти - бяха я водили на консултация с ресурсен учител без мое знание... В  началото на 2-ри клас често заменяше при писане и четене „ ЗА“ И „АЗ„ , „ОТ„ заменяше с „ПО„ И ОБРАТНО. Вече е сравнително по-добре по бългърски език определено й харесва предмета , може би е по-уверена. не е отличник но не това е важно.  Серизония проблем  е математиката- не може да смята изобщо , опитала съм какви ли не способи, помагала игри,  частни уроци, курс по ментално смятане всичко е без реултат. Казах  вече от малък град сме има  трима логопеди два от който, с препълнен график до началото на януари, третият специалист- отказа да я приеме , след като попита какъв е проблма и казах  „ дискалкулия„ - отвърна ,че това е прекалено много работа.  В задънена улица сме ?!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия